زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

خشکی پوست در زمستان + علل، جلوگیری و درمان

wordcamp
135
7 دقیقه
خشکی پوست در زمستان + علل، جلوگیری و درمان

خشکی پوست در زمستان بیشتر از ماه های گرم است. تغییرات رطوبت و دما در این فصل از سال می تواند پوست را تحریک کند.

خشکی پوست در زمستان می تواند بسیاری از افراد را در طول این فصل تحت تاثیر قرار دهد و شدت علائم می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. درمان های مختلف می توانند رطوبت پوست را جبران کرده و علائم را تسکین و کاهش دهند. افرادی که دچار این عارضه می شوند همچنین می توانند اقدامات خاصی را برای جلوگیری از خشک شدن پوست انجام دهند.

در این مقاله با جزئیات بیشتری به پوست خشک زمستانی از جمله علل، علائم، پیشگیری و درمان آن می پردازیم.

علت خشکی پوست در زمستان چیست؟

زمستان تغییراتی را در رطوبت و دما به وجود می آورد که شرایط مناسبی را برای ایجاد خشکی پوست ایجاد می کند. خارجی ترین لایه پوست اپیدرم نام دارد. سطح خارجی نازک اپیدرم لایه شاخصی است که به عنوان سد پوستی نیز شناخته می شود.

ترکیبی از لیپیدها و سلول های مرده یا در حال مرگِ پوست، سد پوستی را تشکیل می دهند. سد پوستی یک لایه محافظ تشکیل می دهد که از ورود سموم مضر به بدن جلوگیری می کند. هنگامی که سد پوستی آسیب می بیند، پوست خشک یا تحریک شده به نظر می رسد.

رطوبت برای عملکرد خوب سد پوست ضروری است. منابع معتبر تحقیقاتی نشان داده است که در زمستان رطوبت کمتری نسبت به تابستان در پوست وجود دارد و همچنین چربی کمتری در سد پوستی وجود دارد. این تفاوت ها به خشکی و تحریک پوست کمک می کند.

در طول زمستان، مردم اغلب گرمایش داخل خانه را زیاد می‌کنند، که رطوبت را کاهش می‌دهد و بر میزان رطوبت موجود در پوست تأثیر می‌گذارد. در عین حال، هوای سرد در فضای باز، بادهای تند و باران می توانند روغن های طبیعی و مرطوب کننده پوست را از بین ببرند.

به گفته کالج پزشکی بیلور، گرفتن دوش آب گرم نیز می تواند به سطح پوست آسیب برساند و منجر به خشکی شود. استفاده از صابون های خشن و مالش شدید پوست هنگام خشک کردن نیز می تواند به پوست آسیب وارد کند. میزان رطوبت پوست نیز با توجه به سن، جنسیت، قومیت و عوامل محیطی متفاوت است. سایر شرایط پزشکی نیز می توانند در خشکی پوست دخیل باشند.

علائم خشکی پوست در زمستان

خشکی ناشی از آسیب به سد پوستی در طول زمستان می تواند منجر به موارد زیر شود:

    پوسته پوسته شدن

     تکه های خشک

     ترک ها

     قرمزی، در رنگ پوست روشن تر

     خارش

     سوزش

افراد ممکن است چندین مورد از این علائم را همزمان تجربه کنند. درمان مناسب شدت این علائم را کاهش دهد.

درمان خشکی پوست در زمستان

پوست خشک و آسیب دیده نیاز به تامین رطوبت دارد. هنگام درمان پوست خشک، بهتر است یک رژیم مراقبت از پوستِ تا حد امکان ساده داشته باشید. یک رژیم ساده از درگیر شدن بیش از حد پوست با محصولات غیر ضروری مانند تونرها، سرم ها و آرایش های سنگین جلوگیری می کند.

استفاده از مرطوب کننده بهترین راه برای آبرسانی مجدد اپیدرم و جلوگیری از هدر رفتن آب از پوست است. مرطوب کننده های ضخیم و چرب بدون عطر معمولا بهترین گزینه هستند. ژل‌ها، لوسیون‌ها و کرم‌های نازک‌تر زمانی که فرد از آن‌ها روی پوست تحریک‌شده استفاده می‌کند، می‌تواند باعث ایجاد سوزش شود.

کرم مرطوب کننده روز نیوآ
خرید کرم مرطوب کننده روز نیوآ

مرطوب‌کننده‌های حاوی نرم‌کننده‌ها، که شامل اسیدهای لینولئیک، لینولنیک و لوریک هستند، می‌توانند به صاف کردن سطح پوست کمک کنند. آنها فضاهای بین سلول های پوست را که در آن رطوبت از دست رفته است پر می کنند.

مرطوب کننده ها به جذب رطوبت به پوست کمک می کنند. نمونه هایی از مرطوب کننده ها عبارتند از:

    سرامیدها

    اسید هیالورونیک

    گلیسرین

    سوربیتول

سایر مواد مانند لانولین، سیلیکون و روغن معدنی به حفظ رطوبت در پوست کمک می کنند. آنها همچنین یک مانع محافظ برای کاهش آسیب ناشی از عوامل محیطی تشکیل می دهند.

طبق گفته انجمن پوست آمریکا، استفاده از مرطوب کننده در اسرع وقت پس از خشک کردن پوست و بعداز دوش گرفتن بسیار مهم است. این روش تا جایی که ممکن است از خروج رطوبت از پوست جلوگیری می کند.

جلوگیری از خشکی پوست در زمستان

هنگامی که فصل ها شروع به تغییر می کنند، افراد می توانند با انجام اقدامات زیر از خشکی پوست زمستانی جلوگیری کنند:

تنظیم رژیم های مراقبت از پوست: پوست در هوای سردتر به درمان های متفاوتی نیاز دارد، از جمله استفاده از مرطوب کننده های محافظ بیشتر. کاهش استفاده از اسکراب های لایه بردار، ماسک های صورت و درمان های بخار نیز آسیب به سد پوستی را کاهش می دهد.

خشکی پوست در زمستان
خشکی پوست در زمستان

حفظ آب بدن: نوشیدن مقدار زیادی آب، رطوبت پوست را افزایش می دهد و به صاف ماندن آن کمک می کند. خوردن غذاها یا مصرف مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 یا امگا 6 نیز می توانند کمک کننده باشد.

استفاده از دستگاه مرطوب کننده: این دستگاه می تواند رطوبت را به هوا بازگرداند و به آبرسانی مجدد لایه بیرونی پوست کمک کند. از طرف دیگر، فرد می تواند یک کاسه آب را در بالای یک رادیاتور یا بخاری قرار دهد تا با افزایش گرما، بخار آب در محل به شادابی پوست کمک کند.

محدود کردن قرار گرفتن در معرض گرما: افراد می توانند این کار را با گرفتن دوش ولرم به جای آب گرم و اجتناب از نشستن در مقابل آتش یا بخاری انجام دهند. گرمای بیش از حد می تواند رطوبت حیاتی را از پوست دور کند.

محافظت از پوست با لباس: بسیاری از افراد خشکی پوست دست‌ها را تجربه می‌کنند، به‌ویژه اکنون که شستشوی منظم دست‌ها و ضدعفونی کردن آن رایج‌تر شده است. استفاده از دستکش در دمای سرد و هنگام شستن ظروف به جلوگیری از خشک شدن پوست کمک می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

استفاده از درمان های خانگی می تواند بیشتر موارد خشکی پوست را بهبود بخشد. اگر این روش ها تاثیری نداشته باشند، فرد می تواند به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مانند داروساز، پزشک عمومی یا متخصص پوست مراجعه کند. این متخصصان می توانند محصولات مناسب با وضعیت فرد را تجویز کنند.

پاسخ به سوالات متداول در مورد خشکی پوست در زمستان

چرا در زمستان پوستمان خشک می‌شود؟

زمستان تغییراتی را در رطوبت و دما به وجود می آورد که شرایط مناسبی را برای ایجاد خشکی پوست ایجاد می کند. هنگامی که سد پوستی آسیب می بیند، پوست خشک یا تحریک شده به نظر می رسد.

با چه راهکارهایی می‌توانیم از خشکی پوست بدن در فصل سرما جلوگیری کنیم؟

تنظیم رژیم های مراقبت از پوست، حفظ آب بدن، استفاده از مرطوب کننده، محدود کردن قرار گرفتن در معرض گرما و محافظت از پوست با لباس.

در صورت خشک شدن پوست باید به پزشک مراجعه کنیم؟

استفاده از درمان های خانگی می تواند بیشتر موارد خشکی پوست را بهبود بخشد. اگر این روش ها تاثیری نداشته باشند، فرد می تواند به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مانند داروساز، پزشک عمومی یا متخصص پوست مراجعه کند. این متخصصان می توانند محصولات مناسب با وضعیت فرد را تجویز کنند.