زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

مشکلات پوستی در زمستان؛ انواع بیماری ها و راه های درمان آن ها

wordcamp
2,815
12 دقیقه
مشکلات پوستی در زمستان؛ انواع بیماری ها و راه های درمان آن ها

هوای زمستان می‌تواند اثر مخربی روی پوست ما داشته باشد. به طور مداوم میان هوای گرم و هوای سرد و خشک بیرون در حال حرکت هستیم. بنابراین پوست می‌تواند به آسانی دهیدراته و تحریک شود. در این برهه از سال بیشتر خود را می‌پوشانیم و همین امر موجب می‌شود انواع لباس‌ها پوست ما را آزار دهند. مشکلات پوستی در زمستان حتی می‌تواند وحشتناک‌تر هم باشد. هوای زمستان می‌تواند بسترساز بسیاری از بیماری‌های پوستی باشد. بسیاری از افراد نیاز به این دارند که در زمینه تغییر روتین مراقبت از پوست خود در زمستان مشاوره دریافت کنند. در زیر به بیان مشکلاتی می‌پردازیم که در نتیجه هوای سرد زمستان می‌تواند برای پوست شما اتفاق بیفتد.

مشکلات پوستی در زمستان

بیشترین مشکلات پوستی در زمستان مربوط به خشکی پوست است. بسیاری از ما به خاطر ترکیب هوای سرد و خشک بیرون و هوای گرم درون خانه در طول زمستان پوست خشک‌تری داریم. در موارد حاد این خشکی موجب بروز بیماری‌هایی می‌شود که می‌توانند پوست ما را تحت تأثیر قرار دهند.

خارش زمستانی

خارش زمستانی زمانی اتفاق می‌افتد که پوست بیش از اندازه خشک می‌شود، طوریکه ناراحتی و خارش را به دنبال دارد. این خارش وقتی می‌تواند بدتر باشد که شما لباس پشمی یا فلانل می‌پوشید. این لباس‌ها می‌توانند علائم شما را تشدید کنند. خارش زمستانی بیشتر پاها و مخصوصاً اطراف زانوها، قسمت داخلی ران و مچ پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این علائم در شب یا وقتی در حال عوض کردن لباس خود هستید بدتر می‌شوند و برای روزها و ماه‌ها شما را آزار می‌دهند. برخی از افراد بارها در فصل سرد دچار خارش پوستی می‌شوند و این امر هر سال برای آن‌ها اتفاق می‌افتد.

اگرچه خارش پوستی به ایجاد جوش نمی‌انجامد، اما اگر به خاراندن ادامه دهید به مرور زمان سوزش ایجاد خواهد شد. در اغلب موارد حاد، خارش می‌تواند بسیار مخل و آزاردهنده باشد که در این رابطه بهتر است به یک دکتر پوست مراجعه کنید.

کهیر سرد

یکی دیگر از مشکلات پوستی در زمستان کهیر سرد است. کهیر یک جوش لکه‌دار و برجسته و واکنش آلرژیکی به سرما است که می‌تواند با بسیاری از موارد تحریک شود. برخی از افراد بعد از شنا در آب سرد نیز دچار کهیر سرد می‌شوند. علائم آن عبارتند از: ورم‌های موقت در نواحی مستعد، ورم دست‌ها زمانی که اشیاء سرد لمس می‌شوند و ورم لب‌ها هنگامی که نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد مصرف می‌شود. در برخی از افراد، هوای سرد یا آب سرد موجب بروز کهیر می‌شود. کهیر معمولاً سریع رشد می‌کند و در عرض چند ساعت هم می‌تواند خود به خود و در عرض 1 تا 2 ساعت از بین برود اما خارش‌آور است و هنگامیکه دلیل آن را نمی‌دانید می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. اگر بدن شما کهیر می‌زند و دلیل آن را نمی‌دانید حتماً به یک دکتر پوست مراجعه کنید.

درمان

درمان آن شامل آنتی هیستامین‌هایی است که خواب‌آور نباشند (کلاریتین، زیرتک و کلارینکس). اگر دیگر درمان پزشکی تأثیری روی بیماری نگذاشت، ثابت شده است اومالیزوماب که برای درمان آسم مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در درمان کهیر سرد مؤثر است.

جوش زمستانی

آب و چربی‌های طبیعی موجود در پوست کمک می‌کنند تا پوست مرطوب بماند و توانایی‌های حفاظتی آن را بالا می‌برند. جوش زمستانی زمانی رخ می‌دهد که پوست شما در زمستان مقدار زیادی از رطوبت خود را از دست بدهد، تحریک‌شونده، قرمز، فلس‌دار و خارشی باشد و دلیل این بیماری نیز سردی هوا و خشکی آن است. جوش زمستانی می‌تواند کل بدن یا نواحی مخصوصی از آن را درگیر کند. به طور رایج این بیماری دست‌ها یا بازوها را درگیر می‌کند. علت این امر را می‌توان در معرض هوای سرد قرار گرفتن بیشتر این اندام‌ها دانست. هر فردی می‌تواند مبتلا به بیماری جوش زمستانی شود اما اگر فردی سابقه اگزما، آکنه روزاسه، درماتیت، آلرژی و آسم داشته باشد بیشتر مستعد این بیماری است. علائم آن بروز یک جوش قرمز همراه با خارش، پوست خشک، ترک‌خورده یا فلس‌دار، برآمدگی، تاول یا سوزش، التهاب و حساس‌شدن پوست می‌باشد.

درمان

درمان جوش زمستانی شامل مرطوب‌کننده‌ها یا کرم‌های کورتیزون موضعی است که سرخی، خارش و التهاب را کاهش می‌دهد. در خانه می‌توانید بعد از حمام کردن از مرطوب‌کننده استفاده کنید. محصولاتی که شامل اوره یا اسید لاکتیک هستند می‌توانند فرآیند هیدراته کردن پوست را تسهیل کنند. از ژل آلوئه ورا و روغن نارگیل نیز که خاصیت ضدباکتریایی و مرطوب‌کننده دارند می‌توان استفاده کرد. از صابون‌های ناملایم استفاده نکنید. افرادی که جوش زمستانی را تجربه می‌کنند می‌توانند تمیزکننده خود را در طول فصل زمستان تغییر دهند. به دنبال یک تمیزکننده بدون کف‌دادن باشید. از مصرف محصولاتی که حاوی الکل، پارابن، رنگ‌های مصنوعی و عطرها هستند خودداری کنید.

آکنه روزاسه

یک بیماری پوستی و عفونت باکتریایی است که موجب سرخی و برجستگی‌های قرمز کوچک بر روی صورت می‌شود. علائم و نشانه‌های در یک زمان برای ماه‌ها ظاهر و محو می‌شوند و می‌توانند با آکنه و دیگر بیماری‌های پوستی اشتباه گرفته شوند. علائم کلیدی آن گُرگرفتگی صورت، سرخی پوست، سوزش صورت، برجستگی‌های قرمز و جوش چرک‌دار، کیست‌های کوچک و ضخیم‌شدن بافت صورت در اطراف بینی هستند.

سرم ضد جوش و آکنه لافارر مدل Azetinol
سرم ضد جوش و آکنه لافارر مدل Azetinol

درمان

شامل آنتی بیوتیک‌هایی که ثابت شده است در کنترل آکنه روزاسه کاربرد دارند (اریترومایسین، مترونیدازول، تتراسایکلین و مینوسایکلین). همچنین درمان می‌تواند با استفاده از کرم‌های موضعی، لوسیون‌ها، پمادها و ژل‌ها صورت بگیرد. عناصر این محصولات متنوع می‌باشند. محصولات رایج دارای آزلائیک اسید ، بریمونیدین، کلیندامایسین، اریترومایسین، آیورمکتین، مترونیدازول، اکسی متازولین، سدیم سولفاستامید و گوگرد باشند.

سندروم رینود

سندروم رنود موجب بی‌حسی در انگشتان دست و پا در پاسخ به هوای سرد می‌شود. این سندروم از تنگ‌شدن عروق خونی ناشی می‌شود که گردش خون به نواحی آسیب‌دیده را محدود می‌کنند. به وضوح می‌توان رنگ‌پریدگی نواحی آسیب‌دیده را مشاهده کرد. اگر بدن برای مدت طولانی در معرض هوای سرد قرار بگیرد نواحی آسیب‌دیده به رنگ بنفش پررنگ درمی‌آیند که ناشی از کمبود اکسیژن است. علائم آن شامل سردی انگشتان دست یا پا، تغییر رنگ در انگشتان دست یا پا و بی‌حسی است. هنگامیکه در نهایت پوست شروع به گرم شدن می‌کند قرمز و متورم می‌شود و شروع به گزگز خواهد کرد و فرد درد وحشتناکی را احساس می‌کند.

درمان

درمان سندروم رینود شامل پوشیدن دستکش و جوراب ضخیم برای جلوگیری از در معرض هوای سرد قرار گرفتن است. در موارد حادتر پزشک باید نسخه‌هایی برای بازشدن عروق و افزایش گردش خون تجویز نماید.

سندروم رینود
در سندرم رینود رنپ پوست نواحی آسیب‌دیده نسبت به سایر نواحی متمایز می‌شود.

لب های خشک و ترک خورده

هیچ‌چیز نمی‌تواند بدتر از لب‌های خشک و ترک‌خورده و قرمز در طول فصل زمستان باشد. لب‌های خشک و ترک‌خورده یکی از بزرگترین معضلاتی است که افراد را از فصل زمستان شاکی می‌کند. لب‌ها لایه بسیار نازکی از پوست دارند و عضوی از صورت هستند که بیشترین تماس را با هوای خشک زمستان، باد و کمبود رطوبت درون منزل خواهند داشت. ترک خوردن لب می‌تواند حاد هم باشد که با درد همراه است و به آسانی بهبود نمی‌یابد و به بستر مستعدی برای عفونت تبدیل می‌شود. یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که افراد مرتکب می‌شوند لیس زدن لب‌ها هنگام قدم زدن در هوای سرد است. این کار به شدت پوست لب را تحریک می‌کند و می‌تواند ترک‌خوردگی را بدتر کند.

درمان

بالم لب موجب بهبود و از بین رفتن ترک‌خوردگی لب‌ها خواهد شد. از مرطوب‌کننده و دیگر موارد آبرسان استفاده کنید. بسیاری از بالم‌های لب حاوی داروهای شفابخش نیز هستند که می‌تواند درد لب را کاهش دهد.

ترک‌خوردگی لب‌ها
سرما و خشکی زمستان موجب ترک‌خوردگی و قرمز شدن لب‌ها می‌شود.

بادسوختگی

بادسوختگی یکی دیگر از مشکلات پوستی در زمستان است که از وزش باد سرد ناشی می‌شود. بادسوختگی یک تحریک پوستی است که موجب خشک شدن، قرمز شدن و سوزش پوست می‌شود.

درمان

برای پیشگیری و درمان بادسوختگی لباس‌هایی بپوشید که پوست شما را بپوشاند. روسری‌ها، کت‌ها و کلاه‌ها می‌توانند تماس پوست با هوای سرد بیرون را کاهش دهند.

تشدید بیماری‌های پوستی

اثرات خشکی پوست در زمستان زمانی می‌تواند بدتر باشد که شما بیماری‌های پوستی داشته باشید. بسیاری از افراد می‌دانند که علائم آن‌ها در طول فصل زمستان بدتر می‌شود. هوای زمستان رطوبت و چربی‌های حمایت‌کننده را از پوست خارج می‌کند.

بیماری‌های پوستی که بیشتر در معرض تحریک با هوای زمستان قرار دارند پسوریازیس (صدف پوستی)، درماتیت یا اگزما هستند. پسوریازیس خالدار در زمستان بسیار شایع است. این بیماری می‌تواند به عفونت‌های گلودرد که در این فصل از سال افراد به آن مبتلا می‌شوند مربوط باشد. درماتیت و اگزما هر دو از خشکی پوست به وجود می‌آیند. بنابراین به راحتی می‌توانند با اثر هوای زمستانی بر روی خشکی پوست تشدید شوند. بسیار مهم است که از تغییرات بیماری‌های پوستی خود در زمان تغییر فصل مطلع باشید تا برای درمان آن‌ها قدم بردارید.

پسوریازیس (صدف پوستی)

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است و زمانی روی می‌دهد که سیستم دفاعی بدن شما در وضعیت هشدار باشد و پوست شما تعداد زیادی از سلول‌های پوستی را ایجاد کند. علائم آن لکه‌های قرمز پوستی، لکه‌های فلس‌مانند، پوست ترکیده، سوزش یا حساسیت پوست و مفاصل سفت و متورم می‌باشند. این بیماری با برجستگی‌های قرمز کوچک شروع می‌شود و سپس گسترش می‌یابد و بیشتر پوست سر، آرنج‌ها، زانوها، دست‌ها و پاها را درگیر می‌کند. این بیماری غیرقابل درمان است اما درمان‌هایی وجود دارند که علائم این بیماری را بهبود می‌بخشند.

تسکین بیماری پسوریازیس

پسوریازیس با محصولات موضعی درمان می‌شود. بیشترین موارد تجویزی شامل کورتیکواستروئیدها، آنالوگ‌های ویتامین D، کرم ویتامین A، رتینوئیدها، مهارکننده‌های کلسی نورین، سالیسیلیک اسید، قطران زغال سنگ، درمان گوکرمن و آنترالین هستند. از آنجاییکه استرس این بیماری را تشدید می‌کند می‌توانید تمرینات ریلکسیشن را نیز در روند تسکین این بیماری انجام دهید.

اگزما

اگزما یک اختلال پوستی التهابی است که به دلیل هوای سرد و خشک زمستان می‌تواند در این فصل تشدید شود. این بیماری بیشتر در اندام‌هایی نظیر بازوها، زانوها، دست‌ها و صورت پدیدار می‌شود. علائم آن شامل پوست خشک، خارش پوست، لکه‌های قهوه‌ای یا قرمز بر روی پوست، برآمدگی‌های کوچک و برجسته، پوست فلس‌‌مانند و ضخیم یا پوست حساس باشد.

درمان

درمان اگزما شامل چندین محصول موضعی است که شامل محصولات مرطوب‌کننده‌ها، ضدجوش، ضدخارش و محصولات پاک‌سازی ملایم پوست هستند. این محصولات از بروز عفونت جلوگیری می‌کنند. برای موارد حاد، محصولات تجویزشونده می‌توانند کورتیکواستروئیدها، بازدارنده‌های PDE4، کرم‌های ایجادکننده سد پوستی یا مهارکننده‌های موضعی کلسی نورین را شامل شوند. از مصرف مرطوب‌کننده‌های معطر پرهیز کنید و بیش از یک بار در روز به حمام نروید چون وقتی آب به بدن شما می‌خورد اگزما بدتر خواهد شد.

درماتیت

درماتیت به هرگونه التهاب در پوست اشاره می‌کند. این بیماری موجب خشکی و ایجاد لکه‌های خارشی می‌شود. این بیماری می‌تواند از جریان خون ضعیف یا در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار گرفتن، آلرژن یا عفونت ناشی شود.

نکات مراقبت از پوست در مقابل مشکلات پوستی در زمستان

تغییرات در هوا می‌تواند موجب وقوع تمامی بیماری‌هایی فوق‌الذکر شود. از آنجاییکه هوای زمستان گرایش به خشک کردن پوست ما دارد مهم است که گام‌هایی در جهت آبرسانی و حفاظت از پوست در ماه‌های سرد سال برداریم. اگر پوست شما به آسانی خشک می‌شود و از بیماری‌های پوستی نظیر خارش زمستانی رنج می‌برید برخی نکات هستند که با رعایت آن‌ها از تحریک پوست جلوگیری می‌کنید.

  • حداقل یک بار در روز یا هر زمانی که پوست شما احساس خشکی یا خارش کرد از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • به خاطر داشته باشید که حجم زیادی از مایعات را بنوشید تا بدن شما آبرسانی مناسبی داشته باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که نزدیک‌ترین لباس به پوست شما یک بافت نرم داشته باشد. این لباس نباید از مواد پشمی یا فلانل که موجب تحریک پوست می‌شوند.
  • از لباس‌های سبک‌وزن استفاده کنید تا بتوانید حضور در مکان‌های گرم و سرد را برای خود تنظیم کنید.
  • قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید و به خاطر داشته باشید که پس از آن بدن خود را مرطوب نگه دارید.
  • از یک دستگاه بخور برای ایجاد هوایی که خشکی کمتری دارد استفاده کنید. سعی کنید خانه بیش از حد گرم نباشد.
  • وقتی بیرون می‌روید دستکش بپوشید.
  • از ضدآفتاب استفاده کنید و زمان طولانی‌مدتی را زیر نور آفتاب زمستان سپری نکنید.

سوالات متداول

چرا در زمستان دچار مشکلات پوستی می‌شویم؟

چون هوای بیرون سرد و خشک و هوای درون خانه گرم است و با کمبود رطوبت همراه می‌باشد. در نتیجه پوست خشک می‌شود و همین خشکی پوست مشکلات پوستی در زمستان را به همراه دارد.

چه بیماری‌هایی می‌تواند پوست را در زمستان تحت تأثیر قرار دهد؟

خارش زمستانی، کهیر سرد، آکنه روزاسه، جوش زمستانی و سندروم رینود از جمله بیماری‌هایی هستند که در نتیجه سرمای زمستان به وجود می‌آیند. همچنین ترک‌خوردگی لب‌ها و بادسوختگی نیز جزو مشکلات پوستی در زمستان می‌باشد.

آیا سرمای زمستان می‌تواند دیگر بیماری‌های پوستی را تحریک کند؟

بله، بیماری‌هایی مانند پسوریازیس، اگزما و درماتیت با شروع فصل سرما تشدید می‌شوند و بیمارانی که به این بیماری‌ها مبتلا هستند یا سابقه آن را دارند باید احتیاط بیشتری در مراقبت از پوست خود به خرج دهند.