زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

بهداشت در دوران قاعدگی؛ شستشو، لباس زیر، رابطه جنسی، حمام و نواربهداشتی

wordcamp
7,031
8 دقیقه
بهداشت در دوران قاعدگی؛ شستشو، لباس زیر، رابطه جنسی، حمام و نواربهداشتی

بعد از فرارسیدن اولین پریود، تغییرات مهمی در زندگی بانوان رخ می‌دهد. به گونه‌ای، می‌توان این اتفاق را دریچه‌ای به دنیای بزرگسالی دانست. از همین رو، بهداشت در دوران قاعدگی که بخش مهمی از زندگی بانوان است اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند.

تقریبا همه زنان و دخترانی که قاعدگی را تجربه کرده‌اند، از سازوکار و چرایی پریود باخبر اند. اما به نظر می‌رسد همه بانوان سوال‌های مهمی در رابطه با بهداشت در دوران قاعدگی داشته باشند تا بتوانند یک‌هفته سالم‌ و آرام‌تری را تجربه کنند.

اهمیت بهداشت در دوران قاعدگی

عجیب نیست اگر والدین فراموش کنند درمورد مسائل بهداشتی در زمان پریود به فرزندشان آموزش بدهند. اما لازم است بدانید که حفظ پاکیزگی و بهداشت در دوران قاعدگی، تا حد خوبی شما را در برابر عفونت‌ها و بیماری‌های دیگر بیمه می‌کند.

دوران قاعدگی فرصت بسیار مناسبی برای مبتلا شدن به انواع عفونت‌هاست. در این دوره، دهانه رحم برای اجازه عبور دادن به خون،‌ باز است و همین ریسک ابتلا را بالا می‌برد. چرا که باکتری‌ها فرصت دارند وارد محیط واژن و حتی ناحیه لگنی شوند. در کنار همه این‌ها، برهم خوردن pH واژن نیز می‌تواند نقش مهمی در عفونت‌های قارچی داشته باشد.

رعایت بهداشت در دوران قاعدگی

متاسفانه در جامعه ما عموم مردم درمورد پریود صحبت نمی‌کنند و این اتفاق طبیعی که نشانه سلامت نیمی از جمعیت جامعه است، همیشه در زیر سایه شرم و خجالت قرار گرفته. به همین دلیل، جای تعجب ندارد اگر بانوان و نوجوانان پر از سوال و ابهام درمورد چگونگی حفظ پاکیزگی و سلامت خود در این‌ دوران باشند. نکاتی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، بسیار ساده اما به شدت مهم‌اند. بهداشت در دوران قاعدگی هم سلامت جسمی و جنسی شما را تضمین می‌کند و هم اعتماد‌به‌نفس و آرامش روانی‌ شما را تا حد خوبی بالا می‌برد.

دست‌ هایتان را بشویید!

همه ما از اهمیت شستن دست‌ها پس‌از استفاده از سرویس بهداشتی باخبریم. اما در دوران قاعدگی، این بسیار مهم است که قبل از استفاده از سرویس بهداشتی، دست‌هایمان را به خوبی بشوییم. این مهم از انتقال باکتری‌ها و آلودگی‌ها به محیط واژن جلوگیری می‌کند.

شستشوی صحیح ناحیه تناسلی

به علت حساس و آسیب‌پذیر بودن این ناحیه، مهم است که به صورت مرتب در طول روز شستشو داده شود. از مهم‌ترین نکات شستشوی ناحیه تناسلی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورت تائید پزشک، از شوینده‌های مخصوص ناحیه تناسلی (مانند ژل‌های شستشوی بانوان) استفاده کنید.
  • فقط و فقط محیط خارجی واژن را شستشو دهید.
  • هیچ‌وقت از صابون و محصولات عطری برای شستشوی واژن استفاده نکنید.
  • دور دوش واژینال را خط بکشید! دوش واژینال می‌تواند باعث بروز عفونت و بهم خوردن pH طبیعی واژن شود. در این زمینه، فقط طبق دستور پزشک معتمدتان عمل کنید.
  • برای شستشوی روزانه ناحیه تناسلی، از آب ولرم استفاده کنید.

استفاده صحیح از دستمال توالت

خشک کردن ناحیه تناسلی پس‌از شستشو اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که رطوبت، از عوامل مهم ایجاد ناراحتی و بیماری در این ناحیه به شمار می‌رود. اما چگونگی استفاده از دستمال هم بسیار مهم است. برای خشک کردن این ناحیه، همیشه از جلو به عقب پیش بروید‌. در غیر این صورت، آلودگی‌های ناحیه مقعدی به محیط واژن منتقل می‌شوند و این زمینه‌ساز عفونت‌های سختی می‌شود‌. برای اطمینان بیش‌تر، بهتر است از دستمال‌های جداگانه برای پاکسازی و خشک کردن واژن و مقعد استفاده کنید.

لباس زیر مناسب

استفاده از لباس‌زیرهای تنگ و پلاستیکی باعث بالا رفتن دما و رطوبت در ناحیه تناسلی می‌شود. همین امر، به خودی خود باعث بروز بیماری و ناراحتی می‌شود‌. بهتر است برای حفظ بهداشت در دوران قاعدگی، از لباس‌زیرهای تنگ و پلاستیکی که اجازه نفس کشیدن به پوست نمی‌دهند استفاده نکنید. لباس‌زیرهای نخی و پنبه‌ای بهترین انتخاب برای بانوان در دوران پریود هستند‌.

عوض کردن پد و تامپون

استفاده طولانی‌مدت از یک پد بهداشتی یا تامپون، از مهم‌ترین عوامل ابتلا به عفونت است. این کار حتی می‌تواند زمینه‌ساز بروز شوک سمی هم بشود! علاوه بر عفونت، استفاده طولانی‌مدت از یک پد یا تامپون، باعث حساسیت و بیماری‌های پوستی نیز می‌شود‌.

می‌دانیم که قیمت پدهای بهداشتی و تامپون روند رو به افزایشی داشته است اما همه این‌ها باعث نمی‌شوند که از تعویض به موقع پد، سر باز بزنید. حفظ سلامتی شما گرانبهاتر از این‌هاست. حداکثر هر ۴ ساعت یک‌بار نوار بهداشتی یا تامپون خود را تعویض کنید.

اهمیت قدرت جذب تامپون و نواربهداشتی

از نگرانی‌های همیشگی بانوان در دوران قاعدگی، می‌توان به پس دادن خون به لباس و محیط اشاره کرد. برای جلوگیری از این اتفاق، بسیاری از بانوان پد یا تامپون‌هایی را انتخاب می‌کنند که بیش‌ترین میزان جذب را دارند. اما باید در نظر داشته باشید که مواد جاذب در پدهای بهداشتی و تامپون‌ها هم می‌توانند مشکلات مهمی را به وجود بیاورند. این مواد می‌توانند باعث بروز خشکی واژن و حتی سندروم شوک سمی شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، موارد زیر را رعایت کنید:

  • فقط و فقط زمانی که پریود هستید از نوار بهداشتی و تامپون استفاده کنید.
  • اگر خون‌ریزی کمی دارید، به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید.
  • تامپون یا نواربهداشتی‌‌هایی را انتخاب کنید که کم‌ترین میزان پودر جذاب در ساخت آن‌ها به کار رفته باشد.

رابطه جنسی و بهداشت در دوران قاعدگی

رابطه جنسی محافظت نشده در دوران پریود می‌تواند باعث ابتلای طرفین به بیماری‌های مختلفی شود. برای مثال، در این دوران ریسک ابتلا به هپاتیت B و HIV بالاتر است. زیرا ارتباط مستقیم خون و ترشحات بدن می‌تواند ویروس‌ها را به راحتی میان طرفین پخش کند. بنابراین، استفاده از کاندوم در دوران قاعدگی برای جلوگیری از انتقال و ایجاد بیماری‌های مقاربتی توصیه می‌شود.

حمام کردن در دوران قاعدگی

برخلاف تصور عموم، حمام کردن در دوران پریود کار نادرستی نیست! در صورتی که مشکل جسمی خاصی ندارید، می‌توانید پس از تائید دکتر در دوران پریودتان دوش بگیرید. اگر بعد از تائید پزشک معتمدتان تصمیم به دوش گرفتن در زمان قاعدگی داشتید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • از پاکیزگی و تمیز بودن محیط حمام مطمئن شوید. در این دوره آمادگی بیش‌تری برای ابتلا به بیماری و عفونت دارید. پس مهم‌ است که زمینه‌ساز ایجاد بیماری نشوید و فقط در جایی که از پاکیزگی آن مطمئن هستید دوش بگیرید.
  • حتما از آب ولرم استفاده کنید. استفاده کردن از آب داغ می‌تواند حجم و شدت خون‌ریزی را افزایش دهد.
  • تا حد امکان، ایستاده دوش بگیرید و در حمام ننشینید.
  • حداکثر، فقط بیست دقیقه زیر دوش بمانید.

کاپ قاعدگی

مدت زیادی از معرفی و همه‌گیر شدن کاپ‌های قاعدگی نمی‌گذرد اما در همین مدت‌زمان کم هم به خوبی امتحان‌شان را پس داده‌اند. کاپ قاعدگی از بهترین سیلیکون‌های پزشکی ساخته می‌شود و باعث خشکی یا سوزش و خارش نمی‌شود. این کاپ‌ها نگرانی شما بابت پس دادن خون به لباس یا محیط را کاملا از بین می‌برند و به لحاظ بهداشتی، ایمن‌تر هستند. همچنین، بالغ بر ۱۰ سال عمر می‌کنند و به همین علت، از تولید زباله‌های بهداشتی جلوگیری می‌کنند. اگر می‌خواهید بهداشت در دوران قاعدگی را به مطمئن‌ترین شکل تجربه کنید، از کاپ قاعدگی غافل نشوید! مطالعه مطلب نحوه استفاده از کاپ قاعدگی نیز توصیه می‌شود.

کیت اورژانسی پریود، لازمه کیف هر بانویی.
کیت اورژانسی پریود، لازمه کیف هر بانویی.

کیت پریود

تصور کنید در یک جلسه کاری مهم حضور دارید و به طور کلی تاریخ پریودتان را فراموش کرده بودید که ناگهان مهمان ناخوانده از راه می‌رسد. ترسناک است؛ نه؟

توصیه ما به شما این است که برای آرامش خاطر بیش‌تر و به ویژه، برای رعایت بهداشت در دوران قاعدگی، همیشه یک کیت پریود همراه خود داشته باشید. برای این کار، یک کیسه پارچه‌ای کوچک بردارید و اقلام زیر را داخل آن قرار دهید و همواره همراه خود داشته باشید:

  • شکلات یا آبنبات
  • لباس‌زیر نخی یا پنبه‌ای کاملا تمیز
  • یک بسته دستمال کاغذی جیبی
  • یک بسته دستمال مرطوب کوچک
  • چند عدد نوار بهداشتی یا تامپون تمیز و بسته‌بندی‌شده
  • کیسه‌ پلاستیکی
  • عطر یا خوشبوکننده برای حفظ اعتمادبه‌نفس

اهمیت رعایت بهداشت به صورت دائمی

بسیاری از موارد معرفی شده در بالا تحت عنوان بهداشت در دوران قاعدگی، بسیار ساده و ابتدایی بودند. اما همین اقدامات ابتدایی هم نیاز به تکرار و استمرار به صورت ماهانه دارند تا سلامت شما و شریک جنسی‌تان به خوبی حفظ شود. موارد بالا را خوب به خاطر بسپارید، رعایت کنید و با دوستان و عزیزان‌تان به اشتراک بگذارید. به یاد داشته باشید که همه ما لایق یک زندگی شاد، سالم و به دور از تنش هستیم.

شما چه توصیه دیگری برای حفظ بهداشت در دوران قاعدگی دارید؟

سوالات متداول در رابطه با بهداشت در دوران قاعدگی

این درست است که لباس یا روتختی آلوده به خون پریود را با آب گرم شستشو دهیم؟

آب گرم به از بین بردن لک خون کمکی نمی‌کند. برای پاک کردن خون از روی پارچه، بهتر است از آب سرد و صابون استفاده کنید‌.

لازم است که بعد از تعویض نوار بهداشتی دست‌هایمان را بشوییم؟

بله. بسیار پسندیده است که پس از تعویض و جایگذاری پد جدید، دست‌هایتان را بشویید تا آلودگی به بخش‌های دیگر بدن و محیط منتقل نشود.

چگونه پد استفاده شده را دور بیاندازیم؟

پد استفاده شده را از بالا به پایین رول کنید. آن را داخل پلاستیک بهداشتی پد جدید یا تعدادی دستمال توالت بپیچید. در نهایت، آن را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و داخل سطل زباله بیاندازید. برای دور انداختن تامپون، تنها کافی است که آن را داخل چند دستمال توالت قرار دهید و دور بیاندازید. این روش از ایجاد بوی ناخوشایند و تکثیر باکتری جلوگیری می‌کند.