زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

استفاده از نخ دندان؛ از زیبایی و سلامتی تا جلوگیری از سکته مغزی و قلبی

wordcamp
230
9 دقیقه
استفاده از نخ دندان؛ از زیبایی و سلامتی تا جلوگیری از سکته مغزی و قلبی

داشتن لبخندی زیبا، دندان‌هایی مرتب و دهانی خوشبو چقدر برای شما مهم است؟ شما هم مثل خیلی از افراد فکر می‌کنید که برای داشتن این موارد، مسواک‌زدن کافی است؟ نظرتان در مورد استفاده از نخ دندان چیست؟ می‌دانید که بسیاری از حملات قلبی ناشی از عفونت‌های دهان و دندان است؟ می‌دانید که همین نخ دندان ساده می‌تواند جلوی سکته مغزی و قلبی را بگیرد؟ این مقاله را تا انتها بخوانید تا:

  • با مزیت‌های استفاده از نخ دندان آشنا شوید.
  • نکات تکمیلی مراقبت از دهان و دندان را بیاموزید.
  • با روش صحیح نخ کشیدن دندان ها آشنا شوید.

چرا استفاده از نخ دندان مهم است؟

فرض کنید که قرار است بعد از وعده ناهار برای جمع کوچکی صحبت کنید. اتفاقاً همراه غذای خود سبزی‌خوردن میل نموده‌اید و تکه‌ی کوچکی از برگ اسفناج لای دندان شما گیر کرده است. خب! به نظر شما مخاطبین به حرف‌های شما گوش می‌کنند یا تکه سبزی جامانده در لای دندان شما را تماشا می‌کنند. چاره کار این است که بعد از غذا مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

البته فایده‌ی نخ دندان به زیبایی و جذابیت ظاهری محدود نمی‌شود. مزایای دیگری نیز در کار است که قصد داریم به‌صورت مفصل به آن‌ها بپردازیم:

 نخ دندان

نخ دندان نعنایی اورال

  • دارای عصاره نعنا
  • تمیز کردن زوایای دور از دسترس

استفاده از نخ دندان و از بین رفتن پلاک

پلاک دندان چیست؟ لایه‌ای چسبناک و فاقد رنگ که در دهان، روی سطح دندان‌ها و در شکاف میان آن‌ها ایجاد می‌شود. دهان انسان پر از باکتری‌های مختلف است که با غذاها و نوشیدنی‌های شیرین یا حاوی نشاسته، ترکیب می‌شوند. محصول این ترکیب، پلاک‌ها هستند. 

این لایه‌ی باکتری، اسیدهایی تولید می‌کند که باعث تخریب مینای دندان است. زمانی که مسواک نمی‌زنید و استفاده از نخ دندان را پشت‌گوش میندازید، به‌تدریج دندان‌ها خراب می‌شوند.

خطر دیگر تجمع پلاک روی سطح دندان، ایجاد جرم است. جرم‌ها علاوه بر دندان، لثه را نیز دچار مشکل و بیماری خواهند کرد. کشیدن نخ دندان باعث می‌شود که ذرات غذا و نیز پلاک‌های ناشی از آن، از بین بروند. بنابراین خطر پوسیدگی دندان کاهش می‌یابد.

کاهش خطر ایجاد حفره در میان دندان‌ها

زمانی که دندان‌ها دچار پوسیدگی شوند سوراخ‌های کوچکی روی مینای دندان ایجاد می‌شود. البته این اتفاق در عرض یک یا دو روز نمی‌افتد، بلکه پدیده‌ای زمان‌بر است. هر چه میزان پلاک بیشتر باشد، شانس ایجاد حفره در دندان بیشتر خواهد شد. استفاده از نخ دندان حتی اگر روزی یک بار اتفاق بیفتد، فاصله‌ی بین دندان‌ها را از ذرات غذا و پلاک پاک می‌کند و از این طریق خطر ایجاد حفره روی مینای دندان کاهش خواهد یافت.

کاهش بوی بد دهان با استفاده از نخ دندان

اغلب افراد از بوی بد دهان رنج می‌برند. یکی از عادت‌های مفید برای پیشگیری از این وضعیت، استفاده از نخ دندان است. مسواک‌زدن تنها سطح دندان‌های شما را پاک‌سازی می‌کند. ذرات غذای مابین دندان‌ها به‌تدریج فاسد شده و بوی بد را ایجاد می‌کنند.

پلاک‌ها و تاثیر مخرب آن‌ها بر مینای دندان، همچنین ایجاد حفره و التهاب لثه نیز از سایر عوامل ایجادکننده‌ی بوی بد هستند. در قسمت‌های قبلی متوجه شدیم که استفاده از نخ دندان قادر است تا حدودی احتمال این خطرات را کاهش دهد.

پیشگیری از بیمار شدن لثه‌ها با استفاده از نخ دندان

التهاب لثه یا ژنژیویت ابتدایی‌ترین حالت بیماری لثه است. یکی از علائم رایج آن، خون‌ریزی لثه موقع استفاده از نخ دندان یا مسواک‌زدن است.

اگر این بیماری درمان نشود پیشرفت می‌کند و به عفونت پریودنتیت  تبدیل می‌شود. در این وضعیت لثه‌ دچار تغییر شکل شده و دندان‌ها از هم دور می‌شوند. مشکل دیگری که به‌وجود می‌آید، لق‌شدن دندان‌ها است.

اگر در روز 2 بار مسواک بزنید و حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید، خطر التهاب لثه و عفونت‌های جدی‌تر لثه را کاهش خواهید داد. البته پاک‌سازی لثه‌ها توسط دندان‌پزشک نیز در حفظ سلامت لثه‌ها موثر است.

استفاده از نخ دندان و سلامتی قلب

جالب است که در مورد این مسئله نیز بیشتر بدانید. رعایت بهداشت دهان و دندان برای سلامت ماندن قلب شما نیز مفید است. یک مطالعه‌ی معتبر در سال 2019 در همین زمینه انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که افرادی که به رعایت بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می‌دهند کمتر در معرض نارسایی قلبی یا ریتم غیرطبیعی قلب قرار می‌گیرند.

انجمن قلب آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است: سلامت دهان و دندان‌های شما به‌صورت مستقیم بر سلامتی قلب شما موثر است. بسیاری از سکته‌های قلبی و حتی مغزی و برخی از انواع سرطان، ناشی از عفونت‌های دهان و دندان است.

استفاده از نخ دندان بسیار ساده و کم‌هزینه است بنابراین برای تامین بهداشت دهان و دندان و نیز سلامتی کلی بدن خود، حتماً از آن استفاده کنید.

نخ دندان

نخ دندان میسویک سفید کننده

  • حاوی موم زنبور عسل
  • ضد پلاک دندان


برنامه مناسب استفاده از نخ دندان

دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند که روزی 2 بار مسواک کنید. برای هر بار مسواک، 2 دقیقه وقت بگذارید. استفاده از نخ دندان نیز ضرورت دارد و توصیه می‌شود که حداقل یک‌بار در روز این کار را انجام دهید.

شما می‌توانید قبل از مسواک‌زدن، نخ دندان بکشید. با این کار ذرات ریز غذا و پلاک‌ها را از فاصله‌ی بین دندان‌ها خارج می‌کنید. سپس با یک مسواک دودقیقه‌ای تمام این آلودگی‌ها از دهان شما خارج می‌شود و کار مراقبت از دندان و لثه به ‌پایان می‌رسد.

استفاده از نخ دندان نباید باعث ایجاد درد شود. اگر نخ را خیلی سفت و محکم بکشید، بافت بین دندان‌ها آسیب می‌بیند. البته ملایمت بیش‌از‌حد هم توصیه نمی‌شود، چون ممکن است ذرات غذا را از لای دندان‌ها خارج نکنید.

معمولاً شروع هر کاری کمی سخت است اما اگر تسلیم نشوید، به‌مرور بسیار آسان و معمولی خواهد شد. البته اگر درد و ناراحتی اولیه، تا 2 هفته ادامه داشت حتماً به مطب دندان‌پزشک مراجعه نمایید.

نکات تکمیلی بهداشت دهان و دندان

غیر از مسواک‌زدن و استفاده از نخ دندان نکات دیگری نیز برای تامین بهداشت و سلامتی دهان و دندان وجود دارد. سعی کردیم در لیست زیر به تمام این موراد اشاره کنیم:

  1. از خمیر‌دندانی استفاده کنید که فلوراید دارد.
  2. برس مسواک شما باید نرم و لطیف باشد تا لثه آسیب نبیند.
  3. برای اینکه باکتری‌های بیماری‌زا کاملاً از بین بروند، کشیدن مسواک روی زبان را فراموش نکنید.
  4. می‌توانید بعد از استفاده از نخ دندان و مسواک، از دهان‌شویه حاوی فلوراید یا آ‌ب‌نمک برای شست‌و‌شوی دهان کمک بگیرید.
  5. بعد از 3 تا 4 ماه مسواک خود را تعویض کنید.
  6. اگر غذا یا نوشیدنی شیرین میل کردید حتماً یک لیوان آب بنوشید تا فضای دهان از قند پاک شود.
  7. برای سلامتی و حفظ بهداشت دهان و دندان یک برنامه غذایی سالم سرشار از میوه و سبزی انتخاب کنید. مصرف شکر را به کمترین میزان ممکن برسانید.
  8. هر 6 ماه یک‌بار برای انجام معاینات معمول به دندان‌پزشک مراجعه نمایید.

استفاده از نخ دندان برای کودکان

این نکته‌ی مهم را هرگز فراموش نکنید. کودکان هم باید از نخ دندان استفاده کنند. به‌محض اینکه 2 دندان آن‌ها در کنار هم رویید، با نخ مخصوص، بین دو دندان کودک را تمیز کنید.

فرزند شما تا سن 10 سالگی قادر به استفاده از نخ دندان به‌صورت مستقل نیست بنابراین، حتماً به او در انجام این کار کمک کنید.

چگونه نخ دندان بکشیم؟

چگونه نخ دندان بکشیم

برای شروع از نخ‌های بلند استفاده کنید. مثلاً 45 سانتی‌متر نخ، میزان مناسبی است.

نخ دندان

مطابق عکس نخ را دور دو انگشت خود بپیچید. نه آن‌قدر شل که نتوانید با آن بین دندان‌ها حرکت کنید و نه آ‌ن‌قدر سفت که جریان خون انگشت خود را بند بیاورید.

چگونه نخ دندان بکشیم

نخ دندان را با ملایمت بین دندان‌ها بلغزانید.

چگونه نخ دندان بکشیم

 نخ را در لثه فرو نبرید. وقتی به امتداد لثه رسیدید، نخ را به شکل حرف C دربیاورید و به‌آرامی خط لثه را ماساژ دهید.

 نخ دندان

نخ را چند بار از فضای بین دندان‌ها خارج کنید و مجدداً میان دندان‌ها را تمیز نمایید. فضای پشتی دندان آخر را فراموش نکنید.

سخن آخر

استفاده از نخ دندان سخت است؟ این بار که خواستید در انجام آن تنبلی کنید به یاد بیاورید که سلامتی دهان و دندان نقشی اساسی در سلامتی قلب شما دارد. علاوه بر این، عفونت‌های دهان و دندان قادرند علائم دیابت را تشدید کنند. دهان دروازه ورود به بدن است. اگر با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان آن را پاک‌سازی نکنید، به باکتری‌ها و ویروس‌ها جواز ورود داده‌اید.

پاسخ به سوالات متداول

وقتی هر روز از نخ دندان استفاده می‌کنید چه اتفاقی میفتد؟

این کار باعث حذف ذرات غذا و جلوگیری از تجمع پلاک‌ها در قسمت‌هایی از دهان می‌شود که امکان دسترسی مسواک به آن‌ها نیست. روزی یک تا دو دقیقه از وقت خود را به این کار اختصاص دهید.

چند وقت یک‌بار باید از نخ دندان استفاده کرد؟

به توصیه انجمن دندان‌پزشکی آمریکا روزی 2 بار مسواک کنید و حداقل یک‌بار نخ دندان بکشید. همین یک‌بار برای تامین سلامتی دهان و دندان معجزه خواهد کرد.

آیا می‌توانیم با نخ معمولی نخ دندان بکشیم؟

بافت نخ‌های معمولی زبر است و احتمال آسیب به بافت لثه به‌وسیله‌ی این نخ‌ها زیاد است. علاوه بر این، نخ‌های معمولی به‌سرعت پاره می‌شوند و ممکن است بین دندان شما گیر کنند. بهتر است از نخ مخصوص و بهداشتی برای این کار استفاده کنید.

آیا نخ دندان کشیدن بهتر از مسواک‌زدن است؟

انجام صحیح هر دو کار برای سلامت دهان و دندان شما مهم است. مسواک‌زدن باعث می‌شود که پلاک‌های سطح دندان از بین بروند.  استفاده از نخ دندان به شما این امکان را می‌دهد که تجمع پلاک بین دندان‌ها و زیر لثه را از بین ببرید. همین نقاط غیرقابل دسترس، محل زندگی‌ بیماری‌زاترین میکروب‌های موجود در دهان هستند.