زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

تکنیک‌های افزایش خط بو که نباید از دستشان بدهید!

wordcamp
1,173
11 دقیقه
تکنیک‌های افزایش خط بو که نباید از دستشان بدهید!

تا حالا شده در یک مهمانی برای عوض کردن لباس یا پاسخ به تلفن همراهتان به اتاقی بروید که کسی در آن نیست، اما متوجه بوی خوش عطر داخل اتاق بشوید؟ یا برایتان پیش‌آمده که سوار آسانسور بشوید و با وجود اینکه داخل آسانسور کسی نیست، شما رایحه‌ی خوشی را احساس کنید؟

همه ما تجربیاتی شبیه به نمونه‌های بالا را داشته‌ایم. با اینکه فردی در آن مکان نبوده، اما بوی خوش عطرش را شنیده‌ایم. در واقع عطر فرد از خود، خط بویی به جا گذاشته است. در این مطلب قرار است درباره راهکارهای افزایش خط بوی عطر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

خط بو چیست؟

در صنعت عطرسازی، کلمات و اصطلاحات تخصصی بسیاری وجود دارد، که خیلی از آن‌ها برای ما ناآشنا هستند. خط بو یا سیلاژ، یکی از آن اصطلاحات است.
سیلاژ از کلمه فرانسوی Sillage گرفته شده است و به طورکلی به دنباله بویی که هنگام خروج شخصی از اتاق در هوا باقی می‌ماند، خط بو گفته می‌شود.

این کلمه از حرکت کشتی‌ها الهام گرفته شده است. اگر توجه کرده باشید امواج در پشت‌ کشتی با فاصله چند گره دریایی با حالتی بسیارزیبا، مسیر حرکت را نشان می‌دهند، به این حالت در زبان فرانسوی، سیلاژ می‌گویند.

سیلاژ: امواج در پشت‌ کشتی در حال حرکت
حالت امواج زیبا در پشت کشتی را سیلاژ می‌گویند.

تفاوت خط بو و ماندگاری عطر

سیلاژ به معنای دنباله بوی عطر شما است و ماندگاری عطر یعنی اینکه عطر یا ادکلن شما چقدر ماندگار است. این دو به هم ربط دارند، اما متفاوتند. در واقع این دو در تضاد با یکدیگر هستند.

به طور کلی خط بو با چگالی عطر شما رابطه مستقیم دارد. زمانی که در یک عطر، غلظت اسانس عطر از الکل آن بیشتر باشد، ماندگاری بیشتری روی پوست و لباس شما دارد. اما اگر درصد الکل در عطر شما بیشتر باشد، چون باعث تبخیر سریع‌تر عطر از پوست شما می‌شود، خط بویی از خودش در هوا به جا می‌گذارد.

بنابراین، عطری که خط بویی بالایی دارد، ماندگاری کمتری دارد و هر چند ساعت نیاز است که تمدید بشود.

اگر به دنبال راهکاری برای افزایش ماندگاری بوی عطر خود هستید، مطلب، ترفندهایی برای افزایش ماندگاری بوی عطر و ادکلن را بخوانید.

تست خط بو عطر

تست خط بو عطر
برای تست خط بوی عطر آن را در یک اتاق خالی اسپری کنید.

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که آیا عطر من نیز خط بو دارد یا نه؟ بیشتر وقت‌ها شما متوجه رایحه و میزان خط بوی عطر خود نمی‌شوید، برای اینکه خط بوی عطر خود را بررسی کنید، می‌توانید از دو روش زیر کمک بگیرید:

1- از فرد دیگری کمک بخواهید:

از یک دوست برای بررسی خط بوی عطرتان کمک بگیرید. به شرطی که دوستتان از آن عطر استفاده نکرده باشد، تا بتواند متوجه رایحه عطر شما و خط بوی آن بشود.

2- خودتان به تنهایی خط بو را بررسی کنید

برای این‌کار در یک اتاق تمیز (عاری از مواد معطر) در حالی که در و پنجره بسته است، عطر خود را اسپری کنید و از اتاق خارج شوید و در را ببندید.

پس از 10 الی 15 دقیقه به اتاق بازگردید. اگر رایحه تندی را متوجه شدید، عطر شما دارای خط بوی خوبی است، اما اگر بو یا رایحه‌ای به مشامتان نخورد، احتمالاً عطر شما از سیلاژ بالایی برخوردار نیست.

راهکارهای افزایش خط بو

راه‌های مختلفی وجود دارد که به راحتی می‌توانید میزان سیلاژ عطر یا ادکلن خود را افزایش دهید. در این قسمت روش های افزایش خط بو را بیان کرده‌ایم.

عطر با خط بوی بالا خریداری کنید

راهکار افزایش خط بو عطر
عطر با خط بو بالا بخرید

گام نخست برای داشتن عطر با خط بو بالا، خرید عطر یا ادکلن باکیفیت است. در هنگام خرید به نکات زیر دقت داشته باشید:

1- به سراغ عطرهایی بروید که نت‌های قوی‌تری دارند:

یکی دیگر از عوامل مهم و موثر بر خط بو، نت و رایحه تشکیل دهنده عطر است. به عنوان مثال، نت‌های مرکبات، زنجبیل و گل‌ها، دارای قدرت پراکندگی بسیار بالا هستند و خط بوی بالایی دارند. اما نت‌های چوبی و مشک بیشتر تمایل به نشستن روی سطوح و پوست دارند و در واقع ماندگاری آن‌ها طولانی است ولی خط بوی بالایی ندارند.

2- به میزان درصد الکل عطر توجه کنید:

عطری را انتخاب کنید که الکل بیشتری داشته باشد. الکل موجود در یک عطر به پخش بو کمک می‌کند، اما در نهایت، این روغن‌های معطر هستند که رایحه را منتشر می‌کنند.

اگر عطری دارای الکل کمتری است، به این معنی است که روغن‌های معطر بیشتری دارد، یعنی عطر قوی‌تری دارد و ماندگاری بیشتری دارد.

برای آگاهی از میزان الکل عطر، روی جعبه را بخوانید یا درصد الکل روی جعبه نوشته شده است و یا یکی از عناوین زیر نوشته شده است:

  • ادوپرفیوم (Eau de parfum): تا 80 درصد الکل
  • ادوتویلت (Eau de toilette): تا 85 درصد الکل
  • ادوکلن (Eau de cologne): تا 95 درصد الکل

هر چه میزان الکل بیشتر باشد، عطر سبک‌تر است. بنابراین، خط بو بیشتری دارد.

3- به تراکم عطر دقت کنید:

عط‌رهای خالص به دلیل تراکم بالا، ماندگاری بالایی دارند اما رد بوی خوبی ندارند. برای نمونه ادوتویلت خط بوی بیشتری نسبت به ادوپرفیوم دارد، چون تراکم عطر و یا روغن معطر کمتری دارد. در ادامه، سه عطر با خط بوی بالا را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین عطرهای با خط بو بالا

در این بخش چند نمونه عطرهای خوب، با خط بو بالا را به شما معرفی می‌کنیم. این سه عطر از بهترین عطرهای موجود با رایحه خوب و خط بو بالا هستند:

ادو تویلت مردانه لانکوم مدل Hypnose Homme

شرکت لوازم آرایشی و عطرسازی فرانسوی، لانکوم (Lancome)، عطرهای بسیار باکیفیت و با خط بو بالا را به بازار عرضه کرده است. یکی از این عطرها، عطر مردانه لانکوم مدل Hypnose Homme است که در سال 2007 وارد بازار شده است. نت‌های آغازین این عطر را بوی نارنگی، هل، ترنج و نعناع تشکیل داده است. شما با گذشت زمان، نت میانی با رایحه اسطوخودوس و بعد نت پایانی این عطر را با رایحه عنبر، مشک و نعناع را استشمام خواهید کرد.

ادو تویلت مردانه لانکوم مدل Hypnose Homme

ادو تویلت مردانه کلوین کلین مدل Eternity

عطر بعدی که به شما معرفی خواهیم کرد، ادو تویلت مردانه کلوین کلین مدل Eternity است. این عطر به دلیل رایحه خنک و شیرینش، مناسب فصل بهار و تابستان است. نت آغازین این عطر ترکیبی از بوی اسطوخودوس، نارنج، لیموترش و نارنگی ماندارین است. کم کم، با گذشت زمان، شما رایحه نت میانی یعنی ترکیب رایحه‌های گل سوسن، سالویا، شمعدانی، یاس، ریحان، گشنیز، دانه سرو کوهی، گل برف و شکوفه پرتقال را استشمام خواهید کرد و در نهایت شما ترکیب رایحه‌های مشک، کهربا، خس خس، اقاقیای برزیلی و چوب صندل را به عنوان نت پایانی حس خواهید کرد. این عطر توسط  Carlos Benaim ساخته و در سال 1990 به بازار عرضه شده است.

ادو تویلت مردانه کلوین کلین مدل Eternity

ادو تویلت مردانه لالیک مدل L’insoumis Ma Force

سومین عطر با خط بوی بالا، ادو تویلت مردانه لالیک مدل L’insoumis Ma Force است. این عطر توسط طراح معروف Fabrice Pellegrin ساخته شد و در سال 2018 به بازار عرضه شده است. این عطر، علاوه بر رایحه‌ی دلنشین و منحصر به فردش، بسته بندی بسیار عالی و جذابی هم دارد.

نت آغازین این عطر ترکیبی از لیموترش، هل، سیب و مرکبات است. کم کم، با گذشت زمان، شما رایحه‌ی نت میانی یعنی ترکیب اسطوخودوس، رزماری و برگ بنفشه را استشمام خواهید کرد و در نهایت، ترکیب رایحه‌های کهربا و چوب کشمیر را به عنوان نت پایانی حس خواهید کرد.

ادو تویلت مردانه لالیک مدل L’insoumis Ma Force

البته اگر شما میخواهید ادکلن‌های مختلف بیشتری از برندهای معتبر را بشناسید، مطلب «خوش‌بوترین ادکلن‌ها با خط بو بالا» را حتماً مطالعه کنید.

عطر خود را اصولی نگه دارید

یکی از عوامل مهم بعد از خرید یک عطر خوب، نگه‌داری اصولی از آن است. اصول مراقبت و نگه داری را یاد بگیرید تا خاصیت عطر از بین نرود و همچنان سیلاژ و یا ماندگاری خود را حفظ کند. اصولی که باید به آن‌ها توجه کنید، عبارتند از:

  • عطر را در جای خشک، خنک (دور از منابع گرما) و به دور از نور خورشید قرار بدهید. رطوبت و گرما باعث از بین رفتن خواص عطر شما می‌شود.
  • شیشه عطر را تکان ندهید؛ این کار باعث ورود هوا به داخل بطری و کاهش ماندگاری و سیلاژ می‌شود.
  • بهتر است عطر را داخل جعبه‌اش نگه‌داری کنید.
روش افزایش خط بو
شیشه عطر را هنگام استفاده تکان ندهید

اسپری عطر بعد از استحمام یا ترکیب آن با لوسیون بدن

یکی دیگر از روش های افزایش خط بو، زمان مناسب استفاده آن است. به طور کلی پوست مرطوب، عطر را بهتر جذب می‌کند. بنابراین، شما می‌توانید پس از استحمام یا بعد از استفاده از لوسیون خنثی، عطر را بر روی پوست خود اسپری کنید.

حتی شما می‌توانید برای راحتی کار خود، عطرتان را با لوسیون خنثی و بدون بو مخلوط کنید. اینگونه شما یک لوسیون بدن با بوی عطر خود ساخته‌اید.

بعد از زدن عطر، کمی صبر کنید و سپس لباس بپوشید، اینگونه لباستان لک نمی‌گیرد.

عطر خود را روی نقاط خاص از بدنتان اسپری کنید

اسپری کردن عطر روی نقاط مناسب بدن، تاثیرگذارترین روش افزایش خط بو است. بهترین نقاط بدن برای زدن عطر، نقاط دارای نبض است.

نقاطی مانند گردن، پشت گوش‌ها، روی مچ دست‌ها یا داخل آرنج و پشت زانو، مکان‌های عالی برای اسپری عطر هستند. دلیل تاثیرگذاری این روش در این است که نقاط دارای نبض به دلیل جریان خون زیاد، گرم هستند و عطر را فعال می‌کنند و باعث تبخیر آسان آن از روی طح پوست می‌شوند.

افزایش خط بو
عطر خود را روی نقاط خاص از بدنتان مثل مچ دست، اسپری کنید

عطر را روی لباس خود نیز اسپری کنید

یکی دیگر از راهکارهایی که برای حفظ ماندگاری خط بو می‌توانید انجام بدهید، اسپری عطرتان روی لباس، دستبند چرمی یا روسری پشمی( یا نخی) است.

سخن پایانی

خط بو عطر، نه تنها امضای یک عطر و قدرت ماندگاری آن را تداعی می‌کند، بلکه شخصی که از آن عطراستفاده می‌کند، را نیز تداعی می‌کند.

سیلاژ برای هر فردی منحصر به فرد است، به نوعی روح یک عطر است. از پوستی به پوست دیگر، بوی عطر متفاوت خواهد بود. زیرا مواد طبیعی می‌توانند جنبه‌های مختلفی را روی پوست‌های مختلف نشان دهند، بنابراین، یک امضای بویایی ایجاد می‌کنند که فقط متعلق به یک‌ نفر است.

امیدواریم تکنیک‌های گفته شده به شما در افزایش خط بو کمک کرده‌ باشند. اگر شما نیز راهکار یا تکنیک جدیدی بلد هستید و یا تجربه‌ای از تکنیک‌های بالا دارید با کاربران موتن‌رو به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چه عواملی بر روی خط بو عطر تأثیر می‌گذارند؟

درصد الکل، نت‌های رایحه و نحوه نگه داری عطر بر روی سیلاژ عطر تاثیر دارند.

آیا راهکاری برای کاهش خط بو وجود دارد؟

بله، گاهی اوقات، شما در شرایطی هستید که باید خط بوی عطر خود را کاهش بدهید. مثل زمانی که پیش بیمار یا افراد دارای آلرژی و آسم هستید. برای اینکار کافیست روی یک دستمال، کمی الکل اسپری کنید و نقاطی از بدن خود را که عطر زدید، پاک کنید، بعد از چند دقیقه خط بو کم می‌شود.

تفات خط بو و پخش بو در چیست؟

خط بو و پخش بو تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، هر دو آن‌ها حاصل تبخیر عطر یا ادکلن هستند. اما خط بو عطر و ماندگاری عطر با یکدیگر متفاوت هستند، در واقع نقطه مقابل یکدیگر هستند.

چرا خط بو اهمیت دارد؟

سیلاژ یا خط بو، امضای بویایی منحصر به فرد، هر شخص است. اگر عطر شما خط بوی خوبی داشته باشد، دیگران حتی زمانی که شما در جمعشان نیستید هم، از شما یاد می‌کنند. البته توجه داشته باشید خط بو ادکلن شما نباید به قدری زیاد باشد که دیگران را آزرده خاطر بکند.

برای افزایش خط بو باید از چه راهکاری استفاده کرد؟

برای افزایش ماندگاری خط بو راه‌های مختلفی وجود دارد، روش های افزایش خط بو به طور خلاصه، عبارتند از:
– اسپری عطر روی نقاط دارای نبض بدن
– ترکیب عطرتان با لوسیون بدن و استفاده از آن پس از استحمام
– اسپری عطر روی لباس، دستبند چرمی و روسری پشمی یا نخی
– و…