زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

مدل آرایش حنابندان + آموزش اجرای میکاپ حنابندان

wordcamp
882
13 دقیقه
مدل آرایش حنابندان + آموزش اجرای میکاپ حنابندان

مراسم حنابندان یکی از سنت‌های قدیمی ازدواج است. حنابندان نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای ترکیه، افغانستان، پاکستان، هندوستان و بنگلادش نیز جشن گرفته‌ می‌شود. در واقع این مراسم به‌منظور خداحافظی عروس از خانواده و ترک خانه پدری انجام می‌گیرد. در سال‎‌های اخیر با شیوع ویروس کرونا، حنابندان مثل گذشته برگزار نمی‌شود؛ اما شرایط یکسان نمی‌ماند. با واکسیناسیون گسترده، کم کم شرایط برای برگزاری جشن‌ها مهیا می‌شود. در ادامه با پیشینه و آیین این جشن آشنا می‌شویم و سپس مدل آرایش حنابندان را فرا می‌گیریم.

آشنایی کلی با مراسم حنابندان

حنا نزد ایرانیان باستان گیاهی محترم بود و آن را نشانه‌ای از مهر، خوشبختی و شادی می‌دانستند. جشن حنابندان همچون سایر رسوم، با گذشت زمان دستخوش تغییراتی شده. در گذشته دست و پای عروس را حنا می‌بستند. اگرچه ریشه‌های مراسم حنابندان مشترک است، اما با تغییر جغرافیا شاهد تشریفات و آداب متفاوتی در برگزاری آن هستیم.

حنابندان در آخرین شب اقامت عروس در خانه پدری برگزار می‌شود. در اکثر شهرهای ایران، حنا را خیس و دست و پای عروس و گاهی داماد را به آن آغشته می‌کنند. در بعضی نقاط نیز به کف دست عروس و داماد بسنده می‌شود.

در شهرهای بزرگی همچون تهران، به خاطر مدرنیته شدن، مراسم حنابندان اجرا نمی‌شود؛ اما در مناطق جنوبی و شهر و روستاهای کوچک، حنابندان جز لاینفک جشن عروسی است.

آیین مراسم حنابندان

در بیشتر شهرهای ایران، حنا در منزل داماد تهیه و سپس توسط اقوام به خانه عروس آورده می‌شود. در گذشته این مراسم بسیار باشکوه‌تر از حالا برگزار می‌شد. حنا با ساز و دهل به خانه عروس می‌رسید و عروس هدایای نفیسی از داماد می‌گرفت. خواهر عروس دست و پای او، و برادر داماد دست و پای داماد را حنا می‌بست. در بعضی مناطق شال قرمز رنگی روی سر عروس می‌اندازند. سپس، عروس کف دست خود را بالا می‌گیرد و اقوام داماد سکه طلا به او هدیه می‌دهند.

از دست ندهید: آرایش مخصوص بله برون + نکات مهم برای آماده شدن قبل مراسم

بر اساس گویش هرمنطقه، نام‌های متفاوتی برای جشن حنابندان برگزیده‌اند. از جمله نام‌های رایج برای مراسم حنابندان می‌توان به حنابندون، حینابنون و انیبندان اشاره کرد.

ماکت مراسم حنابندان
حنابندان یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های ایرانی است.

حنابندان در سیستان و بلوچستان

در سیستان و بلوچستان، مراسم حنابندان اهمیت زیادی دارد. مردم سیستان حنابندان را بیش از یک روز جشن می‌گیرند. در شب نخست، فامیل داماد مقدار زیادی حنا خیس می‌کنند. مقداری از این گیاه را نیز به خانه‌ی همسایگان و دیگر اقوام می‌فرستند؛ به این شکل، آشنایان را به حنابندان دعوت می‌کنند. سپس سینی حنا را روی سر فردی گذاشته و به سمت خانه عروس حرکت می‌کنند. در مسیر خانه‌ی عروس نیز با شادی، شعرهای محلی می‌خوانند.

جشن حنا در تبریز

آذری‌ها جذاب‌ترین رسوم ازدواج را دارند. در گذشته حنابندان شب قبل از عروسی برگزار می‌شد. امروزه دو یا سه روز قبل از مراسم عروسی، این جشن برگزار می‌شود. این‌گونه نیز عروس و داماد نیز خسته نمی‌شوند. در تبریز دوستان داماد او را به حمام می‌برند و دست و پایش را حنا می‌بندند. سپس خانواده‌ی داماد، هدیه‌هایی برای او تهیه می‌کنند و همراه آشنایان به منزل عروس می‌روند.

آیین حنابندان در اصفهان

در اصفهان یک شب پیش از عروسی، حنابندان را جشن می‌گیرند. اقوام داماد کادو‌های عروس را در طبق، به همراه ظرف حنای تزئین شده به خانه‌ عروس می‌برند. در آنجا حنا را روی دست عروس و داماد می‌گذارند. ظرف حنا بین مهمانان نیز گردانده می‌شود و همه مقداری حنا برمی‌دارند. در آخر، این شب را با زدن دف و تنبک جشن می‌گیرند.

مراسم حنابندان در هرمزگان

جشن‌های مربوط به عروسی در جنوب ایران، بسیار جالب و دیدنی است. مراسم حنابندان در هرمزگان، دو شب جشن گرفته می‌شود. شب اول به «حنای دزدی» معروف است. اقوام داماد در این شب حضور ندارند و به همین جهت به حنای دزدی یا مخفی معروف است. خانواده عروس، لباسی محلی به رنگ سبز یا قرمز تن می‌کنند. روسری‌های سبز گلدوزی شده، تشک زیر پا، بالش و پشتی همه از ملزوماتی هستند که در این شب برای پذیرایی از مهمان‌ها استفاده می‌شود.

شب دوم را «حنای فاش» می‌نامند. در این شب، خانواده عروس و داماد هر دو حضور دارند. خانواده عروس پیش از شروع مراسم، سینی بزرگی حاوی حنا، اسپند و شکلات مهیا می‌کنند. از میهمانان با قهوه و حلوا پذیرایی می‌شود. در همین حال، با حنا روی دست و پای عروس نقش و نگار می‌اندازند. زن‌ها و دختر‌ها اشعار محلی می‌خوانند و کف می‌زنند. در پایان مراسم، مادر عروس بسته‌هایی حاوی حنا و شکلات بین میهمانان پخش می‌کند.

گذر زمان همه‌چیز را تغییر می‌دهد و آداب و رسوم نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای مثل اکنون پیش از عروسی به‌جای حناگذاری، مراسم فرمالیته در حال رواج است. همان‌طور که آرایش عروس در شب حنابندان اهمیت داشت، ظاهر او در این برنامه نیز بسیار مهم است. حتی شاید شما هم در شرف این مراسم هستید. پس لازم است با «انواع آرایش عروس فرمالیته» نیز آشنا باشید تا با عرف زمانه همراه بمانید.

نکات مهم آرایش حنابندان

آرایش دست در شب حنابندان
جشن حنابندان به منزله‌ی خداحافظی عروس با خانواده‌ی پدری است.

آرایش جشن عروسی با حنابندان تفاوت زیادی دارد. اکثر خانم‌ها، ترجیح می‌دهند روز عروسی‌شان تغییر کنند؛ پس بهتر است میکاپ حنابندان ملایم باشد تا تغییرتان به‌چشم بیاید. به‌ همین دلیل آرایشگران حرفه‌ای به عروس‌ها پیشنهاد می‌کنند، برای جشن حنابندان آرایش لایت و برای عروسی گریم کنند.

پیشنهاد مطالعه: نکات آرایش مراسم عقد برای تازه عروس‌ها

در ترفند گریم آرایشگر از کانتورهای سنگین، برای زاویه‌سازی بهره می‌گیرد. کانتورِ صورت، خط فک شما را نمایان‌تر، لب‌ها را برجسته‌تر و گونه‌ها را پرتر نشان می‌دهد. گریم از این جهت که صورت را بالغ‌تر نشان می‌دهد، انتخاب مناسبی برای جشن عروسی است.

میکاپ لایت برخلاف گریم است. آرایش لایت، به زیبایی طبیعی شما می‌افزاید. در این مدل آرایش، بیش‌تر از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود. سعی کنید در میکاپ حنابندان، از آرایش چشم شلوغ اجتناب کنید. اگر آرایشگر شما خبره باشد، سایه‌هایی با تناژ قهوه‌ای انتخاب اصلی او است. این رنگ‌ها به زیبایی چشمان شما می‌افزاید، اما این حس را ایجاد می‌کند که آرایش زیادی ندارید.

مهم‌ترین لوازم برای آرایش شب حنابندان

حالا که قرار است آماده‌ی مراسم شوید، باید بدانید به چه وسایلی نیاز دارید. در ادامه فهرست این لوازم آرایش را مشاهده خواهید کرد.

کرم پودر

مهم‌ترین مرحله پیش از آرایش حنابندان انتخاب کرم‌پودر مناسب است. کرم‌پودری برای شما کاربردی است که اختلاف زیادی با رنگ پوست‌تان نداشته باشد. برای سنجش این مسئله، مقداری کرم‌پودر روی مچ دست‌تان پخش کنید؛ دقت کنید که رنگ کرم‌پودر خیلی روشن‌تر یا تیره‌تر از پوست شما نباشد. اگر پوست شما چرب یا مختلط است، کرم پودرهای مات‌کننده‌ی پوست، انتخاب خوبی برای شماست. این مدل از کرم‌پودرها بدون روغن هستند و ماندگاری بیشتری دارند. با اسفنج یا نوک انگشتان کرم‌پودر را پخش کنید؛ حواستان باشد که گردن و گوش‌ها را فراموش نکنید. همچنین بیش از اندازه کرم‌پودر نزنید؛ زیرا استفاده‌ی بیش از حد از کرم پودر، باعث می‌شود چهره‌تان مصنوعی به نظر برسد.

کانسیلر

کانسیلر محصولی مشابه کرم‌پودر است؛ با این تفاوت که تیرگی زیر چشم و لک‌های صورت را بهتر می‌پوشاند. برای لیفت صورت در میکاپ شب حنابندان، کانسیلر را به گوشه داخلی چشم، انتهای خط مژه‌ها و زیر خط ابرو بزنید. با قسمت باریک اسفنج‌تان به خوبی بلند کنید. از نوک انگشتان نیز می‌توانید استفاده کنید. اگر جوش یا جای جوش دارید، می‌توانید با کانسیلر آن‌ها را بپوشانید. بهتر است رنگ کانسیلر، دو درجه از کرم‌پودر روشن‌تر باشد. در استفاده از کانسیلر زیاده‌روی نکنید، وگرنه چهره‌تان بی‌روح خواهد شد.

ریمل

ریمل، نقش مهمی در آرایش لایت ایفا می‌کند. پیش‌تر اشاره کردیم که از سایه‌های شلوغ در آرایش طبیعی اجتناب کنید. اگر می‌خواهید میکاپ حنابندان شما دخترانه باشد، ریمل برای آرایش چشم‌تان کافی است. با انتخاب یک ریمل خوب، زیبایی طبیعی شما بیشتر نمایان می‌شود. ریمل‌های حجم‌دهنده مژه، چشم‌ها را درشت‌تر جلوه می‌دهند. کیفیت مواد ریمل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

ریمل‌های تقلبی، مژه‌ها را به هم می‌چسبانند. بعد از گذشت ساعتی نیز مواد ریمل خشک می‌شوند و درنتیجه زیر چشم‌ها را سیاه می‌کند. در میان ریمل‌های موجود در بازار، اوریفلیم انتخاب مناسبی است. این محصول حجم‌دهنده و بلند‌کننده مژه است. همچنین ماندگاری بالایی دارد و باعث سیاهی زیر چشم نمی‌شود. مواد با کیفیت این ریمل نیز، به مژه‌هایتان آسیب نمی‌زند.

رژگونه

اگر مدهای آرایشی را دنبال ‌کنید، می‌بینید که چقدر رژگونه در این سال‌ها محبوب شده است. پیشنهاد می‌کنیم در آرایش شب حنابندان‌، حتما از رژگونه استفاده کنید. اگر کار با رژگونه را بلد باشید، نتیجه کار بسیار مطلوب می‌شود. برای لیفت صورت، رژگونه را بالای استخوان گونه‌ها پخش کنید. برای شاداب‌تر نشان دادن صورت نیز، مقداری رژگونه به نوک بینی‌تان بمالید. دقت کنید رنگ رژگونه، با تناژ پوست‌تان در تضاد نباشد. اگر پوست گرمی دارید، رژگونه شما باید ته‌رنگ گرم داشته باشد. رژگونه هلویی برای افراد با پوست گندم‌گون‌ مناسب است. پوست‌هایی با تناژ سرد نیز، بهتر است از رژگونه‌ای با ته‌رنگ صورتی استفاده کنند.

نحوه صحیح رژگونه زدن
نحوه صحیح رژگونه زدن

رژگونه به دو صورت مایع و پودری در بازار موجود است. چون پخش‌شوندگی رژگونه مایع راحت‌تر است، مناسب افراد مبتدی خواهد بود. اگر رژگونه به تازگی به روتین آرایشی‌تان اضافه شده، برند لامیلا بهترین گزینه برای شما است. رژگونه مایع این برند ماندگاری بالایی دارد، به راحتی پخش می‌شود و جلوه‌ی نهایی آن بسیار طبیعی است.

هایلایتر

در آرایش شب حنابندان، هایلایتر را فراموش نکنید. هایلایتر باعث می‌شود آرایش مرطوب و درخشان به نظر برسد. آرایشگران حرفه‌ای با استفاده از هایلایتر، گونه‌ها را برجسته‌تر نشان می‌دهند. این محصول هم به صورت پودر و هم کرمی موجود است. هایلایتری مناسب شماست که دو درجه از رنگ پوست‌تان روشن‌تر باشد.

تینت لب

تینت لب، یکی دیگر از تازه‌ترین محصولات صنعت آرایش است. پیش‌تر گفتیم که مدل آرایش حنابندان بهتر است ملایم و طبیعی باشد. جلوه‌ی نهایی تینت لب نیز بسیار طبیعی است و بنابراین تینت‌ها مناسب‌ترین انتخاب برای آرایش شب حنابندان است. البته حواس‌تان باشد که تینت لب با رژ لب فرق می‌کند. تینت‌ها سبک‎ترند، لب‌ها را آبرسانی می‌کنند و طبیعی به نظر می‌رسند. برتری تینت لب به رژ در ماندگاری و صرفه‌ی آن است. زیرا رژ لب باید هر سه ساعت یک بار تمدید شود. در آن سو رنگ تینت لب، بیش از شش ساعت دوام دارد.

یکی از بهترین تینت‌های موجود در بازار، تینت لب اتود هاوس است. این محصول بافت سبکی دارد و لب‌ها را آبرسانی می‌کند. همچنین این تینت لب، بدون ایجاد چربی مانع از چسبندگی لب‌ها می‌شود. با استفاده از این کالا، لب‌ها خوش‌رنگ و در عین حال سالم و طبیعی به نظر می‌رسند.

تینت لب مایع اتود هاوس مدل Water Tint حجم 9.5 گرمی
خرید تینت لب مایع اتود هاوس مدل Water Tint حجم 9.5 گرمی

مدل مو حنابندان

زن هندی حنا زده
همان‌طور که آرایشی لایت انتخاب می‌کنید، موهای‌تان نیز باید ساده باشند.

باتوجه به آرایش این شب، باید چه مدل مویی انتخاب کرد؟ مانند میکاپ، پیشنهاد می‌شود از شینیون‌های شلوغ نیز اجتناب کنید.پس یادتان باشد زیبایی در سادگی است. مدل موهای مینیمال، همیشه شیک و پرطرفدارند. بیش‌تر مدل موهای مینیمال مناسب انواع فرم‌های صورت‌ هستند. البته برای انتخاب یک مدل مناسب، باید به اندازه‌ی موی‌تان نیز توجه کنید. در ادامه پنج مدل موی ساده اما زیبا، مخصوص شب حنابندان معرفی می‌کنیم.

فرق وسط

این مدل مو، محبوب سلبریتی‌ها است. اگر صورتی گرد یا قلبی شکل دارید، مدل فرق وسط مناسب شما است. می‌توانید موهایتان را فر یا صاف و از وسط فرق باز کنید؛ این مدل مو‌ی کلاسیک بسیار شیک نیز است. لباس‌های یقه گرد یا یقه هفت نیز با این مدل مو همخوانی دارند.

تاج گل

برای رویایی‌تر نشان دادن موهایتان، از تاج گل استفاده کنید. می‌توانید گل‌های دسته گل‌ شب حنابندان را با تاج خود ست کنید. شینیون‌های نیمه‌باز نیز ، همراه با تاج گل بسیار چشم‌نوازند.

دم اسبی پایین

مدل دم اسبی پایین، مناسب موهای بلند است. برای این مدل مو، لازم است اول موها را سشوار بکشید. سپس آن‌ها را از وسط یا فرق، به‌صورت کج باز کنید. پشت گردن، موها را با کش به‌صورت شل ببندید. دسته‌ای از موها را جدا کنید و دور کش بپیچید تا کش پنهان شود. حالا با سنجاق موهای دور کش را فیکس کنید. سپس با ژل مو، موهای فرق سر را مرتب کنید.

بافت ساده

بافت مو همیشه زیبا و دوست‌داشتنی است. می‌توانید موهایتان را ببافید و پشت سر جمع کنید یا بافت موها را به شکل تاج جلوی سر فیکس کنید. در هر صورت این مدل مو در عین سادگی، دلفریب است. با اضافه کردن چند شاخه گل لای بافت موی‌تان، بر زیبایی آن بیفزایید.

گوجه‌ای شلوغ

برای این مدل مو، همه موها را پشت سر جمع کرده با کش می‌بندیم. سپس موها را دورکش پیچیده، با سنجاق محکم می‌کنیم. مدل گوجه‌ای شلوغ انتخاب مگان مارکل، عروس سلطنتی انگلیس، در روز عروسی‌اش بود. از آن زمان این مدل مو، محبوبیت بیشتری پیدا کرد. بهتر است قبل از جمع کردن مو‌ها، آن‌ها را سشوار بکشید. تعدادی دسته نازک از موها را از بغل گوش شل کنید، تا موهایتان شلوغ به نظر برسد. با این کار زیبایی این مدل مو را چندین برابر می‌شود.

سخن پایانی

در این متن با تاریخچه و سنت‌های مربوط به حنابندان آشنا شدید و سپس به میکاپ مناسب این جشن رسیدید. پس از یادگیری آن با مدل موی شب حنا بندان نیز آشنایی پیدا کردید. امیدواریم این متن برای‌تان مفید بوده باشد. همچنین خوشحال می‌شویم نظر خود را با ما در میان بگذارید.

سئوالات متداول

اهمیت حنابندان در چیست؟

این جشن برای آمادگی عروس برای ترک خانه پدری و خداحافظی از اقوام خود است. در بعضی شهرها نیز رسم است که خویشاوندان دور عروس به حنابندان دعوت شده، ولی به عروسی دعوت نمی‌شوند؛ زیرا هزینه جشن حنابندان به عهده پدر عروس است.

برای شب حنابندان چگونه باید آرایش کنیم؟

اگر می‌خواهید روز عروسی چهره‌تان متفاوت به نظر برسد، آرایش شب حنابندان را ملایم انتخاب کنید. از آرایش چشم شلوغ دوری کنید. برای شاداب و دخترانه نشان دادن صورت، هایلایتر و رژگونه را فراموش نکنید.

برای شب حنابندان چگونه باید آرایش کنیم؟

اگر می‌خواهید روز عروسی چهره‌تان متفاوت به نظر برسد، آرایش شب حنابندان را ملایم انتخاب کنید. از آرایش چشم شلوغ دوری کنید. برای شاداب و دخترانه نشان دادن صورت، هایلایتر و رژگونه را فراموش نکنید.

بهترین مدل مو حنابندان چیست؟

مدل موهای مینیمال، همیشه شیک و مد روز‌اند. مزیت این مدل موها در این است که با اکثر فرم‌های صورت، همخوانی دارند. این مدل موها بسیار متنوع و راحت‌اند. شما می‌توانید بر اساس قد مو و مدل لباس‌تان‌، موهای خود را شینیون کنید.