زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

روش‌ های رعایت بهداشت جنسی در سفر

wordcamp
370
14 دقیقه
روش‌ های رعایت بهداشت جنسی در سفر

یکی از نیازهای تمامی انسان‌ها علاوه بر نیاز به آب، هوا و غذا، رابطه جنسی است. فرض کنید به‌عنوان یک زوج عاشق، به یک سفر دل‌انگیز رفته‌اید. مگر می‌توان در این مدت رابطه جنسی را تعطیل کرده و به تعویق انداخت؟ ما این‌جا هستیم تا به شما کمک کنیم به‌خوبی بهداشت جنسی را در مسافرت رعایت کرده تا سکسی شگفت‌انگیز را تجربه نمایید. با ما در مجله زیبایی مو تن رو همراه باشید.

متاسفانه بسیاری از افراد هیچ‌گونه اهمیتی به بهداشت جنسی در مسافرت نداده و همین موضوع منجر به‌بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود. بنا به تحقیقاتی، فقط 50 درصد از افراد در هنگام سفر از کاندوم استفاده می‌کنند. همین موضوع منجر به افزایش بیماری‌های مقاربتی (STI) شده و نگرانی‌های سازمان‌های بهداشت در سرتاسر جهان را برانگیخته است. در ابتدا به شناخت این بیماری‌ها و به بررسی راه‌های پیشگیری از آنها خواهیم پرداخت.

STI چیست؟

STI یا Sexually transmitted infections به معنای بیماری‌های مقاربتی توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها ایجاد می‌شوند. معمولا این بیماری‌ها در اثر رابطه جنسی محافظت نشده از واژن، مقعد، دهان و تماس پوست‌به‌پوست ناحیه تناسلی منتقل می‌شوند. در ادامه به بررسی بیماری‌های مختلف  STI خواهیم پرداخت.

عفونت‌ های باکتریایی

عفونت‌های باکتریایی مقاربتی شامل واژینوز باکتریایی،  کلامیدیا، سوزاک، لنفوگرانولوما ونرئوم (LGV) و سفلیس هستند.

ویروس‌ ها

ویروس‌ها بخش مهمی از بیماری‌های مقاربتی بوده و تبخال، هپاتیت B، ویروس پاپیلومای انسانی  (HPV) و ویروس نقص امنی انسانی (HIV) انواع آن هستند. شایان ذکر است بدانید نام دیگر ویروس  HIV ایدز بوده و سالانه اولین روز از ماه دسامبر به روز جهانی مبارزه با ایدز اختصاص دارد. اولین‌بار ایدز در سال 1981 در آمریکا و در بین معتادان تزریقی مشاهده شد.

نماد ایدز
رعایت بهداشتی جنسی در سفر خطر ابتلا به ایدز را بی‌معنی می‌سازد

همچنین ویروس زیکا نیز می‌تواند از طریق رابطه جنسی منتقل‌شده و شیوع پیدا ‌کند.

انگل‌ ها

احتمال ابتلا به دو انگل یعنی تریکومونیازیس و شپش ناحیه تناسلی از طریق رابطه جنسی خطرناک وجود دارد.

افزایش بیماری‌ های مقاربتی

متاسفانه اخیرا پیشرفت چشمگیری در پیشگیری از این عفونت‌ها دیده نشده و روند مبارزه با این بیماری‌ها از نفس افتاده است.

افزایش بیماری‌های مقاربتی تا حدی به‌خاطر آگاهی پایین افراد نسبت به رابطه جنسی محافظت نشده است. همچنین با بروز فقر و وضعیت بد مالی، افراد دیگر قادر به تهیه محصولات مراقبتی ازجمله کاندوم نیستند. از سوی دیگر، طی سال‌های اخیر بودجه برنامه‌ها و خدمات بهداشت جنسی در برخی مناطق با کاهش شدید مواجه شده است.

با سهولت سفرهای بین‌المللی، بیماری‌های مقاربتی نیز می‌توانند به‌راحتی در کل جهان پخش شوند.

شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی در مسافران کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس، تبخال و شانکروئید هستند. همچنین برخی از مسافران، ابتلا به هپاتیت B و عفونت HIV (ایدز) را گزارش کرده‌اند.

متاسفانه بسیاری از بیماری‌های مقاربتی هیچ‌گونه علامتی نداشته و فرد مبتلا بدون اطلاع، بیماری خود را به سایر افرادی که با آنها سکس دارد منتقل می‌نماید.

محصولات پیشگیری از ایدز
کاندوم راه‌ی مناسب برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی و بارداری هستند

 بیماری‌ های مقاربتی در سرتاسر جهان

بیماری‌های مقاربتی در سرتاسر جهان منتقل شده ولی چندی از آنها در برخی از نقاط این کره‌ی خاکی شایع‌تر هستند. به‌عنوان مثال بیماری لنفوگرانولوما ونرئوم (LGV) در آمریکای شمالی نسبتا نادر بوده ولی در آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و برخی از کشورهای آفریقایی به وفور یافت می‌شود.

سایر عفونت‌ها مثل شانکروئید و گرانولوم اینگویناله نیز در کشورهای کمتر صنعتی شایع‌تر بوده و سخت‌گیری کمتری نسبت به رعایت بهداشت جنسی در مسافرت به این کشورها وجود دارد.

مدتی قبل مقامات سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع سویه‌های سوزاک مقاوم به آنتی‌بیوتیک ابراز نگرانی کردند. سوزاک یک بیماری بسیار شایع بوده و در بیشتر افراد مبتلا، علائمی را از خود بروز نمی‌دهد. هنگامی که عفونتی مثل سوزاک به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شود، درمان آن دشوار و گاهی غیرممکن است.

در صورت عدم درمان، سوزاک می‌تواند اثرات طولانی‌مدت بر سلامتی فرد مبتلا داشته و حتی ناباروری را برای فرد رقم بزند.

تاکنون در چندین کشور، سویه‌هایی از سوزاک که به‌طور گسترده مقاوم به داروها بوده گزارش شده‌اند.

راه‌های کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های جنسی

پس از معرفی بیماری‌های مقاربتی، در ادامه مسیر آشنایی با بهداشت جنسی در مسافرت، قصد داریم به بررسی راه‌های کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های جنسی در مسافرت بپردازیم.

  1. حتما واکسن هپاتیت B و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را دریافت نمایید. این دو بیماری، تنها بیماری‌های مقاربتی بوده که با واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند.
  2. حتی اگر قرار نیست در طول سفر رابطه جنسی نداشته باشید، توصیه می‌کنیم مقدار کافی کاندوم مردانه و زنانه را همراه با خود داشته باشید. در دسترس بودن و کیفیت مناسب کاندوم، امری ضروری در هنگام سفر است.
  3. همچنین جالب است بدانید روش‌های طولانی‌مدت کنترل بارداری مانند ایمپلنت ضدبارداری یا IUD نیز وجود داشته و می‌توانید از آنها بهره ببرید.
  4. همیشه از کاندوم استفاده کنید. توجه داشته باشید که کاندوم‌ها، محافظت کاملی در برابر بیماری‌های مقاربتی مثل تبخال، زگیل تناسلی، شپش ناحیه تناسلی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، آنها از بارداری ناخواسته و سایر بیماری‌های مقاربتی از جمله HIV جلوگیری می‌نمایند. از کاندوم به‌درستی استفاده کرده و قبل از استفاده، تاریخ انقضای آنها را بررسی کنید.
  5. هنگام سفر، در استفاده از الکل یا مواد مخدر احتیاط کنید چرا که این مواد بر هوشیاری شما تاثیر گذاشته و احتمال خطر رابطه جنسی محافظت‌نشده یا ناخواسته را افزایش می‌دهند.
  6. در نهایت، داشتن یا نداشتن سکس در طول سفر، یک تصمیم شخصی بوده ولی تصمیم به عدم استفاده از کاندوم خطرات زیادی داشته و بهتر است به‌خوبی بهداشت جنسی در مسافرت را رعایت کنید.
  7. همچنین بهتر است پس از سکس بلافاصله ادرار کرده و اندام تناسلی خود را با آب و صابون بشویید. این موضوع منجر به خارج‌شدن برخی از میکروب‌ها از بدن می‌گردد.

کاندوم چیست؟

کاندوم بهترین راه برای محافظت از خود در برابر برخی از عفونت‌های مقاربتی و بارداری ناخواسته است. کاندوم یک محصول ضدبارداری بوده  و 99 درصد احتمال بارداری را کاهش می‌دهد. این محصول از لاتکس و یک لاستیک مصنوعی به نام پلی ایزوپرن و یا یک پلاستیک بسیار نازک به نام پلی اورتان ساخته شده است.

می‌توان کاندوم را از داروخانه، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، وب‌سایت‌هایی مثل مو تن رو و برخی از پمپ‌بنزین‌ها خریداری نمود.

همچنین کاندوم، هم به صورت زنانه و هم به صورت مردانه تولید شده و در دسترس عموم قرار دارد.

برای داشتن رابطه جنسی در سفر می‌توان از کاندوم مسافرتی استفاده نمود. این کاندوم‌ها در پک‌های مختلف به‌ فروش می‌رسند.

خرید کاندوم ایکس دریم مدل Travel Mixed بسته 12 عددی
خرید کاندوم ایکس دریم مدل Travel Mixed بسته 12 عددی

قرص ضدبارداری چیست؟

قرص ضدبارداری تاثیری در بهداشت در سفر نداشته ولی بهتر است آنرا در سفر همراه خود داشته باشید. قرص ضدبارداری همانطور که از نام آن پیداست برای جلوگیری از بارداری مورداستفاده واقع می‌شود. این محصول حاوی هورمون‌هایی برای جلوگیری کردن از بارداری است. مردم آنرا قرص می‌نامند چرا که ظاهری شبیه به قرص دارد. درصورت استفاده‌ی مداوم، اثرگذاری قرص افزایش خواهد یافت. اگر قرص را به‌طور مداوم استفاده کنید، احتمال بارداری در رابطه زناشویی 99 درصد کاهش خواهد یافت.

قرص ضدبارداری
درصورت مصرف مداوم، قرص ضدبارداری قادر به جلوگیری 99 درصدی از بارداری است

قرص ضدبارداری برای جلوگیری از بارداری در سفر، روند تخمک‌گذاری را کند کرده و مخاط دهانه رحم را برای جلوگیری از ورود اسپرم، نازک می‌نماید. در ادامه قصد داریم به بررسی علائم بیماری‌های مقاربتی بپردازیم.

علائم بیماری‌ های مقاربتی

  • خارش اطراف واژن
  • ترشحات از واژن
  • ترشحات از آلت‌تناسلی مردانه
  • درد هنگام رابطه جنسی یا ادرار کردن
  • درد در ناحیه لگن
  • گلودرد درصورت داشتن رابطه جنسی دهانی
  • درد در داخل یا اطراف مقعد درصورت داشتن رابطه جنسی مقعدی
  • زخم قرمز در ناحیه‌تناسلی، مقعد، زبان و گلو
  • ادرار تیره، مدفوع شل و روشن، زرد شدن چشم و پوست
  • تاول‌های کوچک در ناحیه‌تناسلی
  • تب و بدن درد، متورم شدن غدد
  • عفونت‌های غیرعادی، خستگی بی‌دلیل، تعریق و کاهش وزن
  • زگیل‌های نرم و قرمز در اطراف ناحیه‌تناسلی

درمان بیماری‌ های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی مثل کلامیدیا که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شوند را می‌توان با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان نمود. متاسفانه بیماری‌های مقاربتی ناشی از یک ویروس مثل HIV قابل درمان نیستند. درصورت ابتلا به آنها، پزشک فقط می‌تواند علائمی را که ویروس ایجاد نموده درمان کند.

درصوتی که متوجه بیماری شدید، سریعا به پزشک مراجعه کرده و به‌دقت آزمایش‌ها را انجام داده و داروها را مصرف نمایید. حتی اگر دارو قادر به درمان کامل بیماری نباشد، به شما کمک کرده تا حد زیادی آن را کنترل نمایید.

سایر بیماری‌ ها در سفر

علاوه بر بیماری‌های مقاربتی، احتمال بروز سایر بیماری‌ها وجود دارد. بهتر است مدتی قبل از سفر، به سراغ دکتر رفته و واکسن‌های ضروری را بزنید. همچنین توصیه می‌کنیم اسپری دافع حشرات را همراه خود در سفر برده تا از گزیدگی حشرات جلوگیری نمایید.

خرید اسپری دافع حشرات سی گل حجم 100 میل
خرید اسپری دافع حشرات سی گل حجم 100 میل

هپاتیت A

علاوه بر رعایت بهداشت جنسی در مسافرت، بهداشت در سایر زمینه‌ها را نیز باید رعایت کنید. هپاتیت انواع مختلفی دارد. یکی از آنها، هپاتیت نوع A بوده که در مسافرت‌ها افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند. این مدل از هپاتیت یک عفونت کبودی بسیار مسری بوده که به دنبال مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می‌شود.

اسهال، تهوع، زردی پوست، تب و درد در ناحیه شکم، برخی از علائم این بیماری هستند.

مالاریا

مالاریا از آن‌دست بیماری‌هایی است که معمولا در قاره آفریقا دیده می‌شود. این بیماری که یک نوع انگل است، در اثر نیش پشه‌ای به نام آنوفل ایجادشده و قادر به کشتن فرد مبتلا است. می‌توان با استفاده از اسپری دافع حشرات این بیماری را دفع نمود. تب‌ولرز شدید، اصلی‌ترین علامت این بیماری است.

تب دنگی

تب دنگی یک بیماری ویروسی بوده و همچون مالاریا، از طریق نیش پشه ایجاد می‌شود. برخی از علائم این بیماری، تب، سردرد و بدن‌درد شدید است. سالانه 50 الی 100 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا می‌شوند.

عفونت‌های انگلی

این گروه از بیماری‌های عفونی، با خودن غذای آلوده، شنا کردن یا راه رفتن در آب آلوده یا راه رفتن با پای برهنه برروی زمین یا شن‌های ساحل ایجاد می‌شوند.

سل

سل یک بیماری ناشی از باکتری بوده و معمولا به ریه‌ها حمله می‌کند. البته در برخی موارد، این بیماری برروی سایر اعضای بدن فرد مبتلا نیز تاثیر می‌گذارد. سرفه مزمن همراه با خلط آغشته به خون، تب، تعریف شبانه و کاهش وزن برخی از علائم معمول این بیماری هستند.

تب حصبه

این بیماری واگیردارِ باکتریایی، از طریق آب و غذای آلوده و یا تماس نزدیک با فرد آلوده گسترش پیدا کرده و دیگران را گرفتار می‌سازد. معمولا علائم تب حصبه شش الی سی روز پس از ابتلا بروز کرده و همراه با تب شدید، یبوست، درد شکم، ضعف، بی‌اشتهایی و سردرد است.

تب زرد

این ویروس با نیش پشه‌ی آلوده به انسان سرایت پیدا می‌کند. خوشبختانه تب زرد با استفاده از واکسن قابل پیشگیری است. برخی از علائم آن تب و لرز، از دست‌دادن اشتها، تهوع، دردهای ماهیچه‌ای و سردرد هستند.

لپتوسپیروز

این عفونت باکتریایی بیش‌تر از تماس با آب شیرین آلوده مانند آبشارها، برکه و دریاچه ایجاد می‌شود. همچنین ادرار برخی از حیوانات نیز حاوی این باکتری بوده و افراد را گرفتار می‌سازد.

سردرد، بدن‌درد، تب، گاهی خون‌ریزی ریوی و مننژیت برخی از علائم این بیماری هستند.

چیکونگونیا

این بیماری ویروسی، همچون بسیاری از بیماری‌ها از طریق نیش پشه آلوده به انسان سرایت پیدا می‌کند.

تب و دردِ مفاصل برخی از عوارض این بیماری بوده و معمولا 2 الی 12 روز پس از آلوده‌شدن خود را نشان می‌دهند.

هاری

این ویروس کشنده، از بزاق حیوانات آلوده و گازگرفتگی آنها به انسان سرایت پیدا کرده و منجر به التهاب مغزی می‌شود. متاسفانه مرگ درصورت ابتلا به هاری تقریبا قطعی بوده و در طول تاریخ تنها 3 نفر از هاری نجات پیدا کردند.

اسهال

متاسفانه باوجود اینکه در قرن 21 هستیم اما هنوز بسیاری از نقاط جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند. به دنبال همین موضوع، احتمال اسهال شدن در سفر با مصرف آب و غذای آلوده وجود دارد. اگر نسبت به سالم بودن آب اطمینان ندارید، بهتر است قبل از مصرف آنرا بجوشانید.

زنی با دل درد
اسهال یکی از رایج‌ترین بیماری‌های سفر بوده و با دل‌درد همراه است

درمان بیماری‌های مرتبط با سفر

درصورت مشاهده علائم، سریعا به دکتر مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید. برای درمان بسیاری از عفونت‌های باکتریایی نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک وجود دارد.

اگر دچار تب شوید، ممکن است دکتر داروهایی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن که به اصطلاح تب‌بُر هستند را برای شما تجویز نماید.

بیشتر بیماری‌ها تب‌دار بدون عارضه بوده اما تب‌هایی مثل مالاریا و حصبه عوارض بسیار شدیدی داشته و نیاز به تشخیص و درمان فوری دارند.

سایر مشکلات در سفر

علاوه بر بیماری‌هایی که ذکر کردیم، احتمال بروز برخی دیگر از معضلات وجود دارد که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

عفونت ادراری (UTI)

UTI معادل عفونت ادراری بوده و هنگامی رخ می‌دهد که باکتری‌ها وارد مجرای ادرار شده و دستگاه ادراری را آلوده نمایند. عفونت‌ها قادر به درگیر کردن چندین قسمت از اعضای بدن بوده و شایع‌ترین نوع آنها، عفونت مثانه (سیستیت) و عفونت کلیه (پیلونفریت) است. برخی از علائم این بیماری به شرح زیر هستند.

  • درد در پهلو، شکم و ناحیه لگن
  • فشار در قسمت تحتانی لگن
  • تکرر ادرار، نیاز فوری به ادرار کردن و بی‌اختیاری ادرار
  • ادرار دردناک و خون در ادرار
  • نیاز به ادرار در شب
  • رنگ غیرطبیعی و بدبو بودن ادرار
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • خستگی
  • تب شدید
  • استفراغ
  • سردرگمی

درصورت مشاهده هرکدام از بیماری‌ها، سریعا به دکتر مراجعه کنید.

همچنین می‌توان با مصرف زیاد آب، از بروز عفونت ادراری جلوگیری نمود.

عادت ماهانه (پریود)

پریود اتفاقی طبیعی و نرمال بوده اما رخ‌دادن آن در سفر، شاید ناخوشایند باشد. با رعایت نکات زیر می‌توانید علاوه بر تجربه پریودی مناسب، همچنان سفری لذت‌بخش را تجربه نمایید.

محصولات موردنیاز زنانه برای رعایت بهداشتی جنسی در سفر
محصولات موردنیاز در هنگام پریود شدن
  • محصولات موردنیاز پریود را در مقدار زیاد همراه خود داشته باشید.
  • کیت بهداشتی حاوی دستمال مرطوب و کیسه‌های پلاستیکی همراه خود ببرید.
  • برای پریود برنامه‌ریزی کرده تا غافلگیر نشوید.
  • درصورت تمایل به استفاده، کاپ قاعدگی را همراه با خود داشته باشید.
  • در هنگام پریود، احتمال گرفتگی عضلات وجود داشته و الزامی است که مسکن‌ها را فراموش نکرده و آنها را همراه با خود ببرید. استامینوفون و ژلوفن برای اینکار مناسب هستند.
  • قبل از پریودشدن، کمی ورزش کنید. ورزش سبک به کاهش گرفتگی و تسکین دردهای قاعدگی کمک می‌نماید. 15 دقیقه یوگا برای اینکار مناسب است.
خرید نوار بهداشتی مای لیدی کتان سایز بزرگ 10 عددی
خرید نوار بهداشتی مای لیدی کتان سایز بزرگ 10 عددی

علاوه بر به‌همراه داشتن لوازم موردنیاز پریود، بهتر است برخی لوازم دیگر که حضور آنها در سفر الزامی است را همراه با خود داشته باشید. در لینک زیر به معرفی این لوازم پرداختیم.

با رعایت این نکات، می‌توانید در هنگام پریود نیز سفر خوبی را تجربه کنید. اما در نهایت بهتر است در این دوران مسافرت نرفته و در خانه بمانید.

همچنین روند زیبایی در سفر هیچ‌گاه پایان نیافته و می‌توانید با رعایت برخی از نکات، آرایشی جذاب و زیبا در طول سفر داشته و عکس‌های فوق‌العاده‌ای را ثبت نمایید.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، احتمال بروز بیماری‌های مختلف در هنگام سفر زیاد بوده و بهتر است نهایت احتیاط را رعایت‌کرده تا سفری لذت‌بخش و دلنشین را تجربه نمایید. لطفا نظرات ارزشمند خود را با سایر کاربران مو تن رو درباره بهداشت جنسی در مسافرت مطرح کنید.

زوج جوان
بیماری‌های مختلفی درصورت تجربه سکس پرخطر در انتظار افراد است

سوالات پرتکرار

بهداشت جنسی سفر شامل چه مواردی می‌شود؟

برای رعایت بهداشت جنسی در سفر، می‌توان از محصولاتی مثل کاندوم مردانه و زنانه استفاده نمود.

برای حفظ سلامت جنسی در طول مسافرت باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای رعایت بهداشت جنسی در مسافرت، بهتر است قبل از سفر واکسن‌های لازم را زده و از کاندوم استفاده نمود.

مهم‌ترین موارد برای رابطه‌ی جنسی در هنگام مسافرت چیست؟

مهم‌ترین موارد برای رعایت رابطه جنسی در هنگام مسافرت، استفاده از کاندوم و قرص ضدبارداری است. همچنین بهتر است نسبت به مصرف الکل و موادمخدر در سفر توجه داشته باشید چرا که حین مصرف این دو مورد، هوشیاری کاهش می‌یابد. با کاهش هوشیاری، احتمال داشتن سکس پرخطر افزایش می‌یابد.

برای جلوگیری از عفونت‌های مهبلی در سفر چه باید کرد؟

برای جلوگیری از عفونت‌های مهبلی می‌توان از کاندوم‌های زنانه و مردانه استفاده نمود. همچنین بهتر است قبل از شروع رابطه، از پارتنر خود راجع به سلامت جنسی وی سوال کنید.