زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

تفاوت تیغ با ژیلت؛ کدام را انتخاب کنیم؟

wordcamp
4,781
9 دقیقه
تفاوت تیغ با ژیلت؛ کدام را انتخاب کنیم؟

مردان زیادی هستند که ترجیح می‌دهند ریش نگذارند و همیشه یک صورت صاف داشته باشند. از این رو دغدغه همیشگی آن‌ها، تراشیدن ریش‌ها است. از دیرباز تاکنون، مردان برای اصلاح صورت خود از لوازمی چون تیغ‌های ساده، تیغ‌های ایمن، ژیلت یا تیغ‌های کارتریج‌دار و انواع ماشین ریش تراش استفاده کرده‌اند. این روزها بحث‌های زیادی وجود دارد که تیغ بهتر است یا ژیلت؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت تیغ با ژیلت بپردازیم و مزایا و معایب آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تاریخچه تیغ‌ها

عمر تیغ‌ها به حدود 18 هزار سال پیش از میلاد یعنی عصر برنز می‌رسد. در زمان‌های نسبتا دور، خبری از تیغ‌های ایمنی و تیغ‌های کارتریج دار نبود. به همین علت، مردان مجبور بودند با مراجعه به آرایشگاه، صورت خود را با تیغ‌های سنتی اصلاح کنند. تیغ‌های سنتی نیاز به تیز شدن داشتند و نگه‌داری آن‌ها نیز با چالش‌هایی همراه بود. اگرچه ایده‌هایی خلاقانه در دنیای اصلاح ریش، انقلابی به پا کرد.

ظهور تیغ ایمن

تیغ‌های یک‌بار مصرف ایمن تولید شدند و مردان پس از هر بار اصلاح، می‌توانستند از تیغ‌هایی جدید و تیز استفاده کنند. برای سهولت استفاده از تیغ‌های یک بار مصرف، یک خودتراش با یک دسته محکم فلزی یا پلاستیکی با محافظ مخصوص تیغ ساخته شد. استفاده از تیغ‌های ایمن و یک‌بار مصرف در تمام جهان فراگیر شد و برای سهولت استفاده، خلاقیت‌های دیگری هم به میان آمدند. ظهور تیغ‌های ایمن و یک‌بار مصرف، بازار آرایشگرها را تا حدی کساد کرد. زیرا هر کسی می‌تواند با داشتن یک آینه، به راحتی ریش خود را با تیغ ایمن و خمیر ریش، اصلاح کند.

ژیلت چیست؟

تیغ‌های کارتریجی از حوالی دهه 60 میلادی توسعه پیدا کردند. حالا در کشورهای توسعه‌یافته، استفاده از این نوع تیغ‌ها بسیار رایج است. شرکت ژیلت در تولید خانواده تیغ‌ها بسیار مشهور است و در ایران هم محبوبیت بالایی دارند. به همین علت به تیغ‌های کارتریج دار، ژیلت گفته می‌شود. در تیغ‌های کارتریج‌دار یا همان ژیلت، تعداد زیادی تیغ قرار می‌گیرد و این در حالی است که تیغ‌های ایمن، صرفا یک تیغ دو لبه هستند. ژیلت‌ها این روزها تغییراتی در طراحی داشته‌اند. جهت داشتن اصلاحی بهتر، سر تیغ می‌تواند قابل چرخش باشد.

تفاوت فنی تیغ با ژیلت

برای درک بهتر، زین پس به تیغ ایمن با دسته و سر محافظ «تیغ» و به تیغ‌های کارتریج‌دار، «ژیلت» می‌گوییم. تفاوت اصلی ژیلت و تیغ، به سر وسیله مربوط است. کاربرد دسته در تیغ و ژیلت یک‌سان است اما سر ژیلت قابل جداسازی است. در ژیلت‌های جدیدتر، نیاز است فقط سر وسبله را تعویض کنند و نیازی نیست تیغ‌ها به صورت جداگانه تعویض شود. در یک اقدام نوآورانه، می‌توان در ژیلت‌ها تعداد زیادی تیغ استفاده کرد. امروزه در سر هر ژیلت می‌توان تا پنج تیغ استفاده کرد. به نظر می‌رسد هر اندازه تعداد تیغ‌ها بالاتر برود، اصلاح باکیفیت‌تر می‌شود. آیا واقعا این‌طور است؟ در این قسمت از مطلب، می‌خواهیم به بررسی فنی تفاوت تیغ با ژیلت بپردازیم.

انواع ژیلت

امروزه برای اصلاح صورت و موهای زائد بدن از انواع تیغ، ژیلت‌های یک بار مصرف و ژیلت‌های کارتریجی استفاده می‌شود. خانم‌ها هم می‌توانند برای اصلاح موهای زائد از ژیلت استفاده کنند. چون خانم‌ها پوست نرم‌تر و حساس‌تری نسبت به آقایان دارند، تیغه‌های ژیلت مخصوص خانم‌ها متفاوت است. ژیلت‌های مناسب خانم‌ها ظرافت بیش‌تری دارد تا مانع وارد شدن آسیب به پوست شود. ژیلت‌ها باید به موقع تعویض شوند چرا که استفاده از آن‌ها پس از کند شدن می‌تواند آسیب‌هایی جدی به پوست وارد کند.

معایب ژیلت

تفاوت ژیلت و تیغ در اصلاح چیست؟ با کدام‌یک می‌توان یک اصلاح باکیفیت‌تر داشت؟ وقتی ریش خود را اصلاح می‌کنید، یک تکه فولاد تیز را روی صورت خود می‌کشید. مهم نیست پوست شما چه اندازه سفت و محکم است. هر چه‌قدر تیغ را روی صورت‌تان بکشید، پوست صورت شما تحریک‌پذیری بیش‌تری نشان می‌دهد. خیلی‌ها هستند که به یک تیغ دولبه هم حساسیت نشان می‌دهند. حالا تصور کنید وقتی از یک ژیلت با پنج لایه تیغ استفاده کنید، پوست صورت شما چه فشاری را متحمل می‌شود. یکی از مشکلات ژیلت‌ها، کشیدگی زیاد تیغ روی پوست است. وسواس‌ها روی نوآوری و خلاقیت‌های جدید باعث شده فرایند اصلاح صورت با پسرفت روبه‌رو شود! در واقع باید گفت اضافه شدن تیغ‌ها، کیفیت اصلاح را بالاتر نمی‌برد. علاوه براین‌ها باید هرازچندگاهی تیغ‌های ژیلت خود را تعویض کنید چون کشیدن ژیلت کند شده روی صورت، آسیب‌هایی جدی به پوست وارد می‌کند.

مزایای ژیلت

اصلاح صورت با وسایل قدیمی و یک تیغ ممکن است باعث بروز قرمزی و خارش غیرضروری روی سطح پوست شود. ایمن بودن ژیلت و خیال راحت شما از بریده نشدن پوست، یکی از اصلی‌ترین مزایای ژیلت است . کاربرد نوآوری‌های اخیر، این‌جا مشخص می‌شود. از دیگر مزایای ژیلت، اصلاح سریع است و اگر وقت ندارید، استفاده از ژیلت می‌تواند راه‌حل خوبی باشد.

خرید تیغ اصلاح ژیلت 5 تیغه Fusion proshield

معایب تیغ

مشکل تیغ‌های ایمن که تیغ‌های دو لبه در آن قرار می‌گیرد، این است که محافظت کم‌تری از پوست صورت انجام می‌شود. در واقع با استفاده از تیغ، ممکن است در اثر بی‌احتیاطی، خراش و بریدگی روی پوست شما ایجاد شود. اگر در استفاده از تیغ ناشی باشید، ممکن است حتی جای بریدگی روی صورت‌تان تا مدت‌ها بماند. پس باید توجه داشته باشید حین استفاده از تیغ، حتما صورت‌تان مرطوب باشد و نهایت دقت را به خرج دهید.

مزایای تیغ

در نهایت باید گفت استفاده از تیغ هم مزایای خودش را دارد. خیلی از مردان به استفاده از تیغ عادت کرده‌اند و استفاده از آن را لذت بخش می‌دانند. تیغ‌های ایمن در صورتی که درست مورد استفاده قرار گیرند، باعث می‌شوند پوست کم‌تر تحریک شود و بسیاری اصلاح با این روش را سرگرم کننده می‌دانند. استفاده از تیغ ایمن با خمیر ریش، باعث می‌شود یک لایه برداری ملایم روی پوست صورت شما انجام شود. طراحی تیغ‌های ایمن طوری است که می‌توانید با زاویه مناسب، ریش خود را اصلاح کرده و احتمال تحریک پوستی را به حداقل برسانید.

تفاوت تیغ و ژیلت
خرید تیغ اصلاح ژیلت مدل Nacet

تفاوت قیمت تیغ و ژیلت

فرق قیمت تیغ و ژیلت تقریبا مثل داستان خرگوش و لاک‌پشت است؛ داستانی که همه ما می‌دانیم چگونه به پایان رسیده است. هزینه اولیه خرید یک ژیلت جالب به نظر می‌رسد. هزینه خرید دسته ژیلت نسبت به دسته تیغ، ارزان‌تر است. وقتی بخواهیم تیغ‌های کارتریجی را هم حساب کنیم، به نظر می‌رسد خرید ژیلت کاملا به صرفه‌تر است چون به جای یک تیغ، پنج تیغ دریافت می‌کنیم. با این‌حال در بلند مدت، اوضاع متفاوت به نظر می‌رسد.

تفاوت تیغ با ژیلت
خرید تیغ اصلاح ژیلت 14 عددی مدل blue 2 plus

درست است که هزیه اولیه تیغ ایمن بیش‌تر از ژیلت است اما در کل بسته‌های تیغ دو لبه، بسیار ارزان‌تر از یک بسته کارتریج تمام می‌شوند. اگر بخواهیم بررسی سالانه انجام دهیم، خرید تیغ‌های دو لبه بسیار مقرون به صرفه‌تر از خرید تیغ‌های کارتریجی است. اگر فرض کنیم یک فرد بخواهد در هفته سه بار اصلاح با ژیلت انجام دهد، به 15 تیغ کارتریجی نیاز خواهد داشت. این در حالی است که او در هفته برای اصلاح با تیغ فقط به سه عدد تیغ نیاز دارد. اگر بخواهیم سالانه حساب کنیم، هزینه استفاده از ژیلت بسیار بیش‌تر از تیغ خواهد شد.

تفاوت تیغ و ژیلت در زمینه حفظ محیط‌ زیست

رعایت نکات اخلاقی و اهمیت دادن به حفظ محیط زیست بسیار مهم است. کسانی که به حفظ محیط زیست اهمیت می‌دهند، یکی از ملاک‌هایشان برای انتخاب تیغ یا ژیلت، سازگاری آن‌ها با محیط زیست است. باید گفت تیغ‌های ایمن نسبت به ژیلت، سازگاری بیش‌تری با محیط زیست دارند. تیغ‌های ایمن در پلاستیک جای نمی‌گیرند و دسته آن‌ها معمولا از فلزاتی ساخته شده که دوامی همیشگی دارند. تیغه فلزی تیغ‌ها معمولا از استیل ساخته می‌شوند. تیغ‌های کارتریجی ترکیبی از پلاستیک و فلز هستند و پلاستیک، دشمن طبیعت به شمار می‌روند. ژیلت‌ها به خاطر طراحی‌هایشان مستقیما راهی سطل‌زباله می‌شوند و کوهی از پلاستیک‌ها تشکیل خواهند شد.

جمع بندی

این که تیغ بهتر است یا ژیلت، پاسخ قطعی و مشخصی ندارد. این بحث مطمئننا ادامه‌دار خواهد بود زیرا سلیقه در زمینه استفاده از تیغ یا ژیلت تعیین‌کننده است. خیلی‌ها با تیغ راحت‌تر هستند و خیلی‌ها هم با ژیلت. اگر به دنبال یک اصلاح باکیفیت هستید، دغدغه‌های زیست‌محیطی دارید و می‌خواهید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید، بهتر است از تیغ‌های ایمن بهره ببرید. اگرچه باید کار با تیغ را به خوبی فراگیرید و حرفه‌ای شوید تا به خودتان آسیب نرسانید. با این‌حال اگر جزو کسانی هستید اصلاح کامل ریش برای شما در اولویت نیست و فقط می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن آن را اصلاح کنید، ژیلت انتخاب مناسبی خواهد بود. استفاده از ژیلت کاملا امن است و نیاز نیست فوت و فن خاصی فرابگیرید اما ممکن است هزینه‌های بیش‌تری صرف کنید و خطر تحریک پوستی را به جان بخرید. در کل باید اشاره کرد استفاده از تیغ مزایای بیش‌تری نسبت به ژیلت دارد.

سوالات متداول تفاوت تیغ با ژیلت

حال که به پایان مطلب رسیدیم، قصد داریم به بررسی سوالات متداول در رابطه با فرق بین ژیلت و تیغ بپردازیم تا بتوانید جهت خرید وسیله مناسب اصلاح صورت خود، انتخاب بهتر و مطمئن‌تری داشته باشید.

تفاوت تیغ و ژیلت چیست؟

تفاوت اصلی آن‌ها در طراحی است و به سر وسیله مربوط است. کاربرد دسته در تیغ و ژیلت یک‌سان است اما سر ژیلت قابل جداسازی است. در ژیلت‌های جدیدتر، نیاز است فقط سر وسبله را تعویض کنند و نیازی نیست تیغ‌ها به صورت جداگانه تعویض شود.

مزایای ژیلت نسبت به تیغ چیست؟

سرعت بیش‌تر در اصلاح، نیاز نداشتن به احتیاط و کسب تجربه در اصلاح.

مزایای تیغ نسبت به ژیلت چیست؟

اصلاح باکیفیت‌تر، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کمک به حفظ محیط زیست.

برای اصلاح باید از تیغ استفاده کرد یا ژیلت؟

بستگی به سلیقه و وضعیت فرد دارد. اگر به سلامت پوست صورت، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و حفظ محیط زیست اهمیت می‌دهید از تیغ استفاده کنید. اگر هم سرعت و امن بودن برای‌تان مهم است، بهتر است ژیلت را انتخاب کنید.