زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

راهنمای خرید لوازم آرایشی + اشتباهات رایج آن

wordcamp
226
12 دقیقه
راهنمای خرید لوازم آرایشی + اشتباهات رایج آن

آرایش کردن زمانی باعث زیبایی شما می‌شود که اصول آن را رعایت کنید. اما قبل از اصول آرایش، خرید لوازم آرایش است که باید برای آن به یک سری نکات توجه داشته باشید. مشکلاتی مثل تفاوت رنگ صورت با سایر قسمت‌های بدن، حساسیت پوستی، جوش و سایر مشکلات پوستی نتیجه اشتباهات رایج در خرید لوازم آرایش است. ما در این مطلب قصد داریم شما را با این اشتباهات آشنا کنیم تا هنگام خرید لوازم آرایشی مرتکب آنها نشوید.

اشتباهات رایج در خرید لوازم آرایشی

همان‌طور که اشاره کردیم، اشتباهات زیادی در زمینه‌ی خرید لوازم آرایشی و جود دارد که متاسفانه اکثر خریداران بعضی از آنها را انجام می‌دهند. در این بخش سعی داریم این اشتباهات را به تفکیک توضیح دهیم.

خرید از فروشگاه نامعتبر

یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین اشتباهات رایج در خرید لوازم آرایشی توجه نکردن به فروشگاهی است که قرار است خرید کنید. فرقی نمی‌کند که شما قصد خرید حضوری دارید یا آنلاین. اولین قدم برای خرید لوازم آرایش، پیدا کردن یک فروشگاه معتبر حضوری یا اینترنتی است. در واقع با خرید از فروشگاه‌هایی که نمی‌شناسید و یا پیج‌های اینستاگرامی که در مورد اصالت آنها اطمینان ندارید، به مشکلات پوستی خوش‌آمد خواهید گفت. زیرا اصالت کالاهای این مدل فروشگاه‌ها به هیچ عنوان مشخص نیست. برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی اصل به صورت آنلاین می‌توانید با خیال راحت از مو تن رو خرید کنید.

توجه نکردن به نظرات کاربران دیگر در خرید آنلاین

شما به راحتی می‌توانید با خواندن نظرات کاربران دیگر در سایت یا پیجی که قصد خرید از آن را دارید، متوجه کیفیت و یا ماندگاری محصول مورد نظر خود شوید. پس از کنار کامنت‌ها و نظرات دیگران به سادگی عبور نکنید. حتی می‌توانید سوالات بیشتری از آنها در مورد لوازم آرایشی بپرسید. ممکن است جواب شما را بدهند و با هم در مورد محصولات آرایشی تبادل نظر داشته باشید.

توجه نکردن به نوع و رنگ پوست

ابتدا شما باید با نوع پوست خود آشنا باشید و بدانید که پوست شما چرب، خشک، معمولی یا مختلط است. سپس محصول آرایشی مورد نظرتان را بر اساس آن انتخاب کنید. این مورد و توجه نکردن به رنگ پوست، یکی دیگر از اشتباهات رایج در خرید لوازم آرایش است. بعضی از محصولات برای یک نوع پوست به خصوص طراحی شده و روی محصول توضیح آن وجود دارد. اما برخی دیگر توضیحی ندارند و شما باید بر اساس شناخت و اطلاعاتی که دارید آنها را انتخاب کنید. برای مثال اگر پوست خیلی خشکی دارید، بهتر است از محصولات پودری دوری کنید و یا مصرف آن را به حداقل برسانید تا ظاهر بدی نداشته باشید. اگر پوست چربی دارید، از محصولات بر پایه روغن استفاده نکنید. شاید دوست داشته باشید تا مانند کلئوپاترا ملکه‌ی مصر دور چشم خود را مشکی کنید. پس اگر پلک چربی دارید باید بگوییم که خط چشم‌های مایع و ضد آب برای شما مناسب‌تر از مدادهای روغنی هستند.

استفاده از لوازم آرایش پودری برای پوست خشک مناسب نیست.
اگر پوست خشکی دارید، باید کمتر از محصولات پودری استفاده کنید.

اگر هنگام خرید لوازم آرایشی به رنگ پوستتان توجه نکنید، ممکن است بعد از استفاده از آن محصول متوجه شوید که برای شما پر رنگ و یا کم رنگ است. بسیاری از رنگ‌های رژلب، رژگونه، سایه و یا خط چشم به همه‌ رنگ پوستی نمی‌آید. اگر این موضوع را فراموش کنید دچار ضرر مالی خواهید شد.

توجه نکردن به توضیحات و مواد تشکیل‌دهنده محصول

اگر پوستتان حساس است و یا به بعضی ترکیبات آلرژی دارید بهتر است قبل از خرید محصول، توضیحات و ترکیبات آن را بخوانید. گاهی اوقات روی بسته‌بندی محصول موادی که ممکن است باعث حساسیت شوند را به صورت مجزا می‌نویسند. توجه کردن به همین نکته‌ی ساده شما را از بروز حساسیت نجات خواهد داد. اگر طرفدار حقوق حیوانات هستید، با خواندن اطلاعات روی جعبه می‌توانید متوجه شوید که محصول مورد نظر شما تست حیوانی انجام می‌دهد یا نه و با خرید محصولاتی که تست حیوانی ندارند حامی جان حیوان‌های بی‌گناه باشید.

حساسیت چشمی ناشی از لوازم آرایش
قبل از خرید لوازم آرایش به ترکیبات آن توجه کنید تا دچار حساسیت نشوید.

تست کردن کرم‌پودر روی دست

این اشتباه هم جز اشتباهات خرید لوازم آرایش است که خیلی از شما به آن توجه نمی‌کنید. تست کردن کرم‌پودر روی دست هیچ کمکی به شما برای انتخاب رنگ مناسب پوستتان نمی‌کند. چرا که رنگ پوست شما در قسمت دست با رنگ آن در قسمت صورت متفاوت است. پس در واقع شما با این کار رنگ مناسب دستتان را پیدا خواهید کرد! برای انتخاب درست رنگ کرم‌پودر مقداری از آن را روی خط فک خود بزنید و نزدیک‌ترین رنگ به صورت و گردنتان را انتخاب کنید. بله! رنگ گردن هم در خرید کرم‌پودر مهم است. ممکن است رنگ صورت با گردنتان متفاوت باشد. اگر در خرید کرم‌پودر فقط به رنگ صورت توجه کنید، در نهایت دچار تفاوت رنگ خواهید شد. باید رنگی را انتخاب کنید که پس از استفاده از آن، رنگ صورت و گردنتان یکی شود.

اگر بعد از استفاده از روش بالا باز هم نتوانستید رنگ مطابق پوستتان را پیدا کنید، باید بخش میانی کرم‌پودری را که برای تست به خط فکتان زدید به کمک آرایش پاک‌کن پاک کنید. اگر تفاوتی بین رنگ پوست شما و رنگ کرم‌پودر دو طرف آن نبود، آن رنگ مناسب پوست شما خواهد بود. برای تست کردن رنگ‌های کرم‌پودر بهتر است از نور طبیعی کمک بگیرید. ممکن است نورهای موجود در فروشگاه شما را به اشتباه بیندازد.

خرید لوازم آرایش مشابه اطرافیان

ممکن است دوست شما یک محصول آرایشی خریده باشد که بسیار برای او مناسب است. شما از آن خوشتان می‌آید و یکی از آن را برای خودتان سفارش می‌دهید. ولی بعد از استفاده نتیجه متفاوت است. این موضوع به دلیل تفاوت رنگ و نوع پوست، چهره، رنگ مو، شکل صورت و رنگ طبیعی لب به وجود می‌آید. برای مثال رنگ طبیعی لب‌های هر نفر با دیگری متفاوت است. در نتیجه یک رنگ مشخص از یک رژلب روی هر لبی نتیجه‌ی متفاوتی خواهد داشت. پس لوازم آرایشی که برای دوستتان مناسب است، لزوما برای شما مناسب نیست.

خرید هیجانی

اگر برای بار اول می‌خواهید یک محصول را بخرید و امتحان کنید، هیجان زده نشوید. اگر آن محصول در سایزهای مختلف موجود بود، ابتدا سایز کوچک آن را بخرید و امتحان کنید. بعد از تست آن و وقتی متوجه شدید که برای شما مناسب است و به آن حساسیت ندارید، می‌توانید سراغ سایز بزرگ محصول بروید. با این روش هزینه کمتری برای خریدهای نامطمئن می‌کنید.

اشتباه دیگری که در خرید هیجانی ممکن است اتفاق بیفتد، فراموش کردن موقعیتی است که برای آن قصد خرید لوازم آرایشی را دارید. برای مثال شما به قصد خرید یک رژلب ملایم برای محیط دانشگاه به خرید رفته‌اید، ولی رنگ قرمز رژ‌لب شما را به خود جذب می‌کند و شما آن را می‌خرید. برای حل این مشکل می‌توانید از یکی از دوستانتان درخواست همراهی کنید.

ممکن است فروشنده تبلیغ بیش از حد برای محصول خود انجام دهد تا شما را راضی به خرید آن کند. در این موقعیت هول نشوید و اطلاعات مربوط به محصول را کامل نگاه کنید. می‌توانید نظرات مردم درباره‌ی آن محصول را در اینترنت جستجو کنید.

فراموش کردن محصولاتی که دوام آرایش را بیشتر می‌کنند

این مورد هم یک اشتباه رایج در خرید لوازم آرایشی است. خیلی از افراد محصولاتی مانند پرایمر، پودر فیکس و یا اسپری فیکس آرایشی را جز محصولات غیرضروری آرایشی می‌دانند. در صورتی که دوام و زیبایی بیشتر آرایش شما به این محصولات بستگی دارد. پس حواستان باشد که هنگام خرید بخشی از وقت و بودجه خودتان را به این محصولات اختصاص دهید.

پرایمر به عنوان زیرساز آرایشی و برای مصارفی مانند بالا بردن ماندگاری، مات‌ کردن پوست و کوچک کردن منافذ استفاده می‌شود. پودر فیکس هم برای فیکس کردن محصولات کرمی به کار می‌رود. و در نهایت اسپری فیکس آرایش را یک‌دست کرده و آن را تا ساعت‌ها ماندگار می‌کند.

پودر فیکس لامیلا
خرید پودر فیکس لامیلا

یکسان دانستن طیف رنگی برندهای مختلف

اگر بر فرض رنگ کرم‌پودر فعلی شما بژ است، دلیل بر آن نمی‌شود که رنگ بژ برند دیگری مشابه رنگ کرم‌پودر شما باشد. درست است که برندها اسم‌ها و شماره‌ها را برای انتخاب راحت‌تر در اختیار مشتریان قرار می‌دهند؛ ولی با این حال تفاوت‌هایی بین رنگ‌های برندهای مختلف وجود دارد. این موضوع برای سایر محصولات آرایشی رنگی هم صدق می‌کند. برای مثال رنگ قرمز مداد لب یک برند ممکن است تُن متفاوتی نسبت به رنگ قرمز برند دیگری داشته باشد. پس برای جلوگیری از یکی دیگر از اشتباهات خرید لوازم آرایش، قبل از خرید آن را تست کنید.

توجه نکردن به سن

بعضی از محصولات طوری طراحی شده‌اند که برای همه سنین مناسب نیستند. برای مثال، رژلب‌هایی که به اصطلاح «رنگ دخترانه» دارند، سایه‌های رنگی و رژلب با رنگ‌های تند برای سنین بالا پیشنهاد نمی‌شوند.

خرید محصول به خاطر بسته‌بندی زیبا

قطعا بسته‌بندی زیبا و جذاب نقش به‌سزایی در فروش بیشتر محصول دارد. اما زیبایی بسته‌بندی به تنهایی دلیل بر کیفیت و کاربردی بودن محصول نمی‌شود. پس هنگام خرید سعی کنید گول ظاهر زیبای محصولات آرایشی را نخورید و اول از همه به کیفیت و کارآیی آن توجه کنید. البته ناگفته نماند که در این جا منظور ما این نیست که محصولاتی که بسته‌بندی زیبایی دارند، محصولات بی‌کیفیتی هستند. ولی محصولاتی هم در بازار هستند که فقط ظاهر زیبایی دارند.

خرید محصولات تقلبی یا نامعتبر

یکی دیگر از اشتباهات خرید لوازم آرایش، توجه نکردن به اصالت برند مورد نظر است. با توجه به قیمت بالای اکثر برندهای خارجی، بسیاری از سودجویان اقدام به تولید محصولات مشابه با محصول اصلی کرده‌اند. به طبع این محصولات قیمت بسیار پایین‌تری دارند و بسیاری از مردم بدون توجه به این موضوع برای خرید آنها اقدام می‌کنند. اما بهتر است بدانید که محصولات تقلبی و نامعتبر در زیرزمین‌های آلوده و با مواد غیر بهداشتی ساخته می‌شوند. هدف تولیدکنندگان آنها فقط سودی است که از جیب شما برای آنها حاصل می‌شود. پس بهتر است هشیار باشید و برای حفظ سلامت خودتان هر محصولی را استفاده نکنید. در این رابطه خواندن مقاله‌ی زیر در مورد پرفروش‌ترین لوازم آرایشی در سال ۲۰۲۱ را به شما پیشنهاد می‌کنم تا بتوانید برندهای معتبر را بیشتر بشناسید:

توجه نکردن به سایر مشخصات محصول

محصولات آرایشی فراتر از رنگ‌ها و بافت‌ها هستند. شما باید هنگام خرید سوالاتی مانند ضد آب بودن محصول یا پوششی که ارائه می‌دهد بپرسید. از یکی از کارکنان بخواهید که تمام مشخصات محصول را فهرست کند تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید. ولی قبل آن بهتر است که خودتان هم در این زمینه اطلاعات داشته باشید. برای مثال کرم‌پودرها می‌توانند پوشانندگی کم، متوسط یا زیاد داشته باشند. شما باید بر اساس نیاز و موقعیتی که می‌خواهید محصول را استفاده کنید انتخاب خود را انجام دهید.

خط چشم ضد آب اترنیتی
خرید خط چشم ضد آب اترنیتی سری Royal

بی توجهی به تاریخ انقضای لوازم آرایش

هر لوازم آرایشی که می‌خرید دارای دو تاریخ مصرف است. یکی از آنها که معمولا روی لیبلی چسبیده به محصول نوشته می‌شود، نشان‌دهنده زمانی است که می‌توانید محصول را به صورت پلمپ و باز نشده نگه دارید. اما یک تاریخ دیگر روی لوازم آرایشی وجود دارد که به شکل تصویر یک ظرف باز شده و عدد نشان داده می‌شود. عددها معمولا ۶، ۱۲ و ۲۴ هستند. این عددها نشان‌دهنده‌ی ماه‌هایی است که پس از باز کردن محصول می‌توانید از آن استفاده کنید. بعد از رسیدن تاریخ انقضای محصول حتما آن را دور بیندازید و به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید. استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته موجب مشکلات پوستی زیادی خواهد شد.

تاریخ انقضای لوازم آرایش باز شده
تاریخ انقضای لوازم آرایش بعد از باز شدن آنها با این شکل روی محصول مشخص شده است.

سخن آخر

برای داشتن یک خرید مطمئن و جلوگیری از هدر رفتن وقت و هزینه باید اشتباهات خرید لوازم آرایش را به حداقل برسانید. ما در این مطلب سعی کردیم تا فهرست کاملی در مورد اشتباهات رایج در خرید لوازم آرایش در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید و یا نکته‌ای به ذهنتان می‌رسد، آن را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد اشتباهات رایج در خرید لوازم آرایش

رنگ کرم‌پودر را چگونه باید تست کرد؟

یکی از اشتباهات رایج در خرید لوازم آرایشی تست کردن کرم‌پودر روی دست است. در صورتی که کرم‌پودر باید روی خط فک تست شود تا از لحاظ رنگی شبیه به صورت و گردن باشد.

اشتباهات رایج در خرید لوازم آرایش کدامند؟

اشتباهات زیادی در خرید لوازم آرایش وجود دارد. برای مثال توجه نکردن به نوع و رنگ پوست، بی توجهی به اصالت کالا و توجه به بسته بندی به جای کیفیت.

آیا لوازم آرایشی تاریخ انقضا دارند؟

بله. یکی از آنها روی لیبل چسبیده شده به محصول نوشته شده است و مدت زمانی را که می‌توانید محصول را به صورت پلمپ نگه دارید نشان می‌دهد. یک تاریخ دیگر روی بسته حک شده که تاریخ مصرف محصول را پس از باز شدن آن نشان می‌دهد.

آیا یک رنگ مشخص از لوازم آرایشی در همه برندها شبیه به هم است؟

خیر. احتمالا تا حدودی با هم تفاوت دارند.