زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

آیا عطر تاریخ انقضا دارد؟ راهکارهای نگهداری و افزایش عمر عطر و ادکلن

wordcamp
531
11 دقیقه
آیا عطر تاریخ انقضا دارد؟ راهکارهای نگهداری و افزایش عمر عطر و ادکلن

پیدا کردن رایحه و عطر مورد علاقه، گاهی چنان سخت است که انجام آن به آزمون و خطاهای بسیار زیادی نیاز خواهد داشت. پس از یافتن و البته خریدن عطر مورد علاقه خود، احتمالا با احتیاط بسیار بیشتری از آن استفاده خواهید کرد. به هر حال، نگه‌داشتن عطر مورد علاقه در بیشترین زمان ممکن، اهمیت بسیار زیادی دارد. با وجود این، باید به شما بگوییم که احتیاط بیش از حد نداشته باشید و عطر خود را در یک بازه زمانی معقول یک تا سه ساله، استفاده کنید. چرا؟ به دلیل اینکه ممکن است تاریخ انقضای عطر شما گذشته و رایحه آن تغییر کند! همراه ما باشید تا این موضوع نه‌چندان خوشایند را به‌دقت بررسی کرده و مهم‌ترین نکات راجع به تاریخ انقضا عطر را با هم مرور کنیم.

آیا عطرها تاریخ انقضا دارند؟

تاریخ انقضای عطر و هر آن‌چه باید راجع به آن بدانیم
تاریخ انقضای عطر و هر آن‌چه باید راجع به آن بدانیم

بله. عطرها و ادکلن‌ها، همانند همه محصولات بهداشتی و آرایشی، تاریخ انقضا دارند. عطرها از ترکیبات مختلفی تشکیل می‌شوند. عصاره‌های خوش‌بو و روغن‌های معطر، بخشی از مواد تشکیل‌دهنده عطرها است. این مواد، همانند همه محصولات دنیا، با گذر مدت زمان معینی، تغییر خواهند کرد. هرچند تاریخ انقضای عطر همانند تاریخ انقضای مواد خوراکی یا بهداشتی کم نیست و بازه زمانی یک تا چند ساله دارد.

البته همه ترکیبات و مواد درون عطر، در یک آن منقضی نمی‌شوند. به همین خاطر، ممکن است بوی ادکلن شما کم‌کم تغییر کند. استشمام بوهای ترش، اسیدی و یا رایحه‌ای هم‌چون آهن و یا پلاستیک در ادکلن‌های خوش‌بو، نشانه‌هایی از فرآیند خراب‌شدن ادکلن و عطر است.

در واقع باید بدانید که اکسیژن درون شیشه ادکلن، بر مولکول‌های عصاره‌های مختلف تاثیر گذاشته و با اکسیدکردن آن‌ها، رایحه‌شان را تغییر می‌دهد. بر اساس گفته متخصصان این حوزه، عطرهایی که پایه بوی قوی‌تری هم‌چون عود و عنبر دارند، دیرتر از عطرهای ملایم منقضی خواهند شد.

در صورتی که تاریخ انقضای عطر رد شود، بوی آن تغییر خواهد کرد و یا اینکه پس از مصرف، دچار خارش و یا التهاب پوستی می‌شوید. بنابراین اگر بیش از دو سال یک عطر را دارید، بهتر است پیش از مصرف، آن را تست کنید.

نحوه تشخیص تاریخ انقضای عطر

نحوه تشخیص تاریخ انقضای عطر
تشخیص تاریخ انقضای عطر بر طبق مشخصات ظاهری

با توجه به این موضوع و احتمال رد شدن تاریخ مصرف عطر، باید نحوه تشخیص تاریخ انقضا عطر را به‌خوبی فرا بگیرید. برای این کار، روش‌ها مختلفی وجود دارد که در ادامه، برخی از مهم‌ترین آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

1- بررسی رایحه

بررسی رایحه برای تشخیص تاریخ انقضای عطر
بررسی رایحه برای تشخیص تاریخ انقضای عطر

یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین راه‌های تشخیص تاریخ انقضا عطر و گذر از آن، بو کردن عطر است. برخی از عطرها دارای روغن‌های گیاهی هستند و به همین خاطر، در مدت زمان کمتری رایحه آن‌ها دست‌خوش تغییر می‌شود. به همین خاطر اگر ادکلن شما بدون انواع روغن‌های گیاهی باشد، احتمالا طول عمر بیشتری نیز خواهد داشت.

بنابراین اگر از زمان خرید عطر شما چند سالی گذشته است، پیش از مصرف، آن را بو کنید. استشمام رایحه سرکه، الکل و هر تغییر بویی نسبت به زمان خرید، احتمالا نشانه‌ گذشتن از تاریخ انقضای عطر است.

2- تغییر شکل ظاهری ادکلن

یکی دیگر از مهم ترین نشانه های تاریخ انقضای عطر تغییر شکل آن است. اگر رنگ مواد درون شیشه تغییر کرده، تیره‌تر و یا غلیظ‌تر شده باشد، احتمالا تاریخ انقضای عطر شما رد شده است. در برخی موارد، مایع شفاف درون شیشه، کدر می‌شود. این حالت نیز نشانه‌ای برای خراب‌شدن عطر شما است. اگر بخش زیادی از ترکیبات عطر شما الکل باشد، احتمالا پس از گذر مدت زمان مشخصی، حجم آن کاهش می‌یابد. بنابراین در صورتی که شما از عطر خود استفاده نکرده – البته از عدم استفاده‌شدن آن توسط اطرافیان خود اطمینان دارید- و حجم آن کمتر شده باشد؛ احتمالا تاریخ مصرف آن گذشته باشد.

ادو پرفیوم زنانه فراگرنس ورد مدل Zan حجم 100 میل
خرید ادو پرفیوم زنانه فراگرنس ورد مدل Zan حجم 100 میل – رایحه ماندگار

3- بررسی تاریخ انقضای عطر

تشخیص تاریخ تولید عطر کار چندان راحتی نیست. البته برخی از تولیدکننده‌ها، تاریخ تولید عطر را بر روی بسته‌بندی آن درج می‌کنند، اما اغلب اوقات این اطلاعات مهم وجود ندارند. ممکن است این تاریخ به شکل کد روی بسته‌بندی باشد و یا اینکه بازه مصرفی ادکلن را با علامت کوچکی مشخص کنند. این اطلاعات مهم را روی بسته‌بندی و در برخی موارد در بخش پایینی شیشه ادکلن خود خواهید دید. بنابراین، پیش از دور انداختن جعبه، این موارد را بررسی کنید.

تاریخ انقضای عطر در پایین شیشه
بررسی تاریخ انقضای عطر با توجه به اطلاعات درج شده در انتهای شیشه

بنابراین اگر عطر و ادکلنی دارید که از چند سال پیش آن را خریده‌اید، پیش از مصرف حتما تمام این موارد را بررسی کنید. استفاده از عطرهای تاریخ گذشته، احتمال حساسیت به عطر را افزایش خواهند داد. در صورت تمایل به شناخت بیشتر حساسیت عطری، پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را نیز مطالعه کنید.

احتمالا تا این بخش از مطلب، این سوال برای شما نیز ایجاد شده باشد که چگونه می‌توان عمر ادکلن و عطر را افزایش داد؟

نحوه نگهداری عطر برای ماندگاری بیشتر

نوع و نحوه نگهداری از عطر، یک عامل کلیدی برای افزایش طول عمر آن‌ها است. در ادامه، مهم‌ترین نکات نگهداری از عطر و ادکلن را با هم بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

تستر ادو پرفیوم زنانه دیور مدل J`adore حجم 100 میل کد 02
خرید تستر ادو پرفیوم زنانه دیور مدل J`adore حجم 100 میل کد 02

1- دوری از نور

با اینکه اغلب مردم علاقه دارند که ادکلن‌های خود را در معرض دید بگذارند، اما همین کار می‌تواند تاریخ انقضای عطر آن‌ها را کاهش دهد. در واقع باید بدانید که نگه‌داشتن عطرها در معرض نور طبیعی یا مصنوعی، بدترین کار ممکن است. نور می‌تواند مولکول‌های مواد موجود در عطر را تجزیه کرده و فرآیند اکسید‌شدن را سرعت دهد.

برای جلوگیری از این اتفاق، عطرها را در کشو یا کمد نگهداری کنید. نگه‌داشتن شیشه‌های عطر درون جعبه‌های اصلی‌شان، راه دیگری برای جلوگیری از رخ‌دادن این اتفاق است.

2- دوری از گرما

دوری از گرما برای به تعویق انداختن تاریخ انقضای عطر
دوری از گرما برای به تعویق انداختن تاریخ انقضای عطر

گرما یکی دیگر از عوامل تسریع تاریخ انقضای عطر است. گرما نیز مولکول‌های موجود در ترکیبات عطر را تجزیه کرده و باعث تغییر ساختار آن‌ها می‌شود. به همین خاطر، نگه‌داشتن عطر و ادکلن در نقاط سرد و کم‌نور خانه، بهترین انتخاب شما خواهد بود.

با توجه به این موضوع، نگه‌داشتن عطر در یخچال یک روش عاقلانه برای افزایش طول عمر عطر و ادکلن است. البته اگر سایر اعضای خانواده مدام در یخچال را باز کرده و چراغ داخلی آن روشن می‌شود، بهتر است راه دیگری را نیز امتحان کنید. بسته‌بندی ادکلن در یک پوشش آلومینیومی، از مواد عطر در مقابل نور یخچال محافظت می‌کند.

استفاده از یخچال کوچک آرایشی برای نگهداری از لوازم آرایشی و انواع عطر و ادکلن
استفاده از یخچال کوچک آرایشی برای نگهداری از لوازم آرایشی و انواع عطر و ادکلن

برخی از افراد ادکلن‌های خود را درون فریزر نگه‌ می‌دارند. این روش هم در برخی مواقع کارآمد است. الکل موجود در عطر، از یخ‌زدگی آن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، استفاده از عطر با دمای بسیار پایین در روزهای گرم سال، لذت‌بخش و نشاط‌آور خواهد بود. البته در صورت انجام این کار، از انتقال دوره‌ای عطر به درون اتاق و فریزر خودداری کنید. تغییر دائم دمای نگه‌داری عطر، یکی دیگر از عوامل خراب‌شدن آن است.

3- استفاده کامل از عطر

متاسفانه باید به شما بگوییم استفاده نصف و نیمه از عطر، باعث می‌شود که تاریخ انقضای عطر سریع‌تر فرا برسد. زمانی که نصف ادکلن خود را مصرف می‌کنید، نیمه خالی آن با اکسیژن پر می‌شود. در این صورت، اکسیژن موجود در شیشه، کم‌کم فرآیند اکسیدکردن مواد را آغاز می‌کند.

4- دوری از رطوبت

رطوبت یکی دیگر از عوامل تخریب عطر است. بنابراین عطر خود را حتما در یک محل خشک نگه‌داری کنید. باز گذاشتن سر ادکلن به‌مدت زمان طولانی و یا نگهداری آن در محیط‌های مرطوب هم‌چون حمام و سرویس بهداشتی، تاریخ انقضای عطر را کاهش می‌دهد.

5- عدم تکان‌دادن عطر

ممکن است شما نیز بر طبق عادت، پیش از مصرف هر نوع محصول مایع، آن را تکان دهید. باید به شما بگوییم که عطرها و ادکلن‌ها هیچ نیازی به این کار ندارند. بنابراین در زمان مصرف، شیشه ادکلن را تکان نداده و به‌صورت عادی، آن را جابه‌جا کنید.

ادو پرفیوم زنانه فراگرنس ورد مدل Diva Glamorous Girl حجم 100 میل
خرید ادو پرفیوم زنانه فراگرنس ورد مدل Diva Glamorous Girl حجم 100 میل

در نظر گرفتن همه این موارد، می‌تواند طول عمر عطر شما را افزایش داده و باعث جلوگیری از انقضا عطر شما شود. هر چند ممکن است همین حالا هم یک یا چند عطر تاریخ‌گذشته داشته باشید. آیا می‌توان از آن‌ها نیز استفاده کرد؟

از عطر تاریخ گذشته می‌توان استفاده کرد؟

با وجود همه این توضیحات، در پاسخ به این سوال شما باید بگوییم که به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی عطرهای تاریخ گذشته ممکن است باعث حساسیت پوستی شود. در حساسیت پوستی نسبت به عطر، پوست دچار خارش، گزش، سوزش، التهاب و قرمزی خواهد شد.

در برخی مواقع دیگر، اگر تاریخ انقضای عطر رد شود، ممکن است استفاده از آن باعث ایجاد لکه روی لباس‌های شما شود. البته همیشه موضوع تغییر بوی عطر را نیز در نظر بگیرید. بنابراین پیش از مصرف عطر در مکان‌های مهم، حتما آن را امتحان کنید. عدم تغییر بو، عدم ایجاد حساسیت پوستی و البته عدم برجای گذاشتن لکه، نشانه‌های مهمی است که می‌توانید بر طبق آن‌ها، استفاده از عطر قدیمی خود را ادامه دهید.

تاریخ انقضای عطر پیش از باز شدن پلمپ

یکی از مهم‌ترین عوامل خراب‌شدن عطر، اکسید شدن مواد آن در مجاورت با هوای آزاد است. این حالت زمانی رخ می‌دهد که از عطر استفاده کرده و بخشی از محفظه داخلی، با اکسیژن پر شود. به همین خاطر، عدم باز شدن پلمپ عطر، تاریخ انقضای آن را نیز افزایش خواهد داد.

عطرهایی که پلمپ هستند، در صورت نگهداری در مکان خشک، خنک و تاریک، زمان بسیار بیشتری سالم می‌مانند. تاریخ انقضای عطر در این حالت، حدودا دو سال الی دو دهه خواهد بود. هرچند این زمان، به ترکیبات داخلی عطر نیز بستگی بسیار زیادی دارد. الکل بیشتر، تاریخ انقضا عطر را افزایش داده و روغن‌های گیاهی و طبیعی، این زمان را به‌شکل چشم‌گیری کاهش می‌دهند.

نگهداری از مقداری عطر برای مناسبت خاص

در صورت خریدن عطر مورد علاقه خود، احتمالا ترجیح دهید که مقداری از آن را برای یک تاریخ و یا مناسبت خاص، نگه دارید. در این صورت، عدم استفاده از تمام شیشه ادکلن، چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد. از سوی دیگر، ممکن است مقدار زیادی از عطر شما به‌اتمام رسیده و تنها چند قطره از آن باقی مانده باشد. در این صورت، یک ترفند مهم برای نگهداری از آن مقدار کم وجود دارد.

برای این کار، یک لوسیون بدون بو تهیه کنید. برخی افراد از وازلین‌های بدون بو برای انجام این کار استفاده می‌کنند. ترکیب چند قطره عطر با لوسیون بدون بو یا وازلین، نگهداری از آن چند قطره را به مدت طولانی‌تری امکان‌پذیر می‌کند. پس از آن، برای استفاده از عطر خود، کافی است لوسیون و یا وازلین ترکیبی را به بخش‌هایی از پوست خود بزنید. پشت گوش، بر روی نبض دست و یا روی گردن، نقاط خوبی برای این کار هستند.

جمع‌بندی نهایی

در نظر گرفتن تاریخ انقضای عطر پیش از استفاده از آن
در نظر گرفتن تاریخ انقضای عطر پیش از استفاده از آن

گذشتن تاریخ انقضای عطر بی‌شک یک اتفاق ناراحت‌کننده است. برای افزایش ماندگاری عطرهای خود، می‌توانید از روش‌های گفته شده استفاده کنید. با وجود این باید اشاره کنیم که در دنیا، هزاران رایحه فوق‌العاده وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را نیز امتحان کنید. بنابراین، با خیال راحت و در نظر گرفتن موارد مهم نگهداری عطر، از ادکلن‌های خود استفاده کرده و لذت ببرید. آیا تا به حال تاریخ انقضا عطرهای شما نیز به پایان رسیده؟ مهم‌ترین نشانه‌های این موضوع چه بود؟ از شنیدن تجربیات شما و کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، خوشحال خواهیم شد.

سوالات متداول

1- آیا عطرها تاریخ انقضا دارند؟

عطرها همانند سایر محصولات بهداشتی، تاریخ انقضا دارند. تاریخ انقضای عطرها البته همانند سایر محصولات بهداشتی نبوده و در اغلب موارد بسیار بیشتر است.

2- تاریخ انقضا عطر چه مدت است؟

تاریخ انقضای عطر مدت زمانی بین یک الی 10 سال است. این موضوع به ترکیبات عطرها و مواد مورد استفاده در آن‌ها بستگی دارد. عطرهای قوی‌تر با پایه‌های عود و عنبر و یا الکل بیشتر، دیرتر منقضی خواهند شد. عطرهای با رایحه گل و طبیعی، احتمالا سریع‌تر خراب می‌شوند.

3- روش تشخیص تاریخ انقضا عطر چیست؟

نشانه‌های مهم رد شدن تاریخ عطر، تغییر رنگ مواد، تغییر شفافیت آن و یا تغییر بو و غلظت است. در برخی مواقع، پس از استفاده از عطر همیشگی خود، با خارش یا سوزش پوست مواجه می‌شوید. این موضوع نیز روش دیگری برای تشخیص رد شدن تاریخ انقضای عطر است.

4- نکات مهم نگهداری از عطر چیست؟

برای نگهداری از عطر، موارد زیر را به خاطر بسپارید:
·       دور کردن عطر از گرما، رطوبت و نور؛
·       عدم تکان‌دادن شیشه پیش از مصرف؛
·       استفاده کامل از عطر.