زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

راه‌های تشخیص ادکلن اصل + تفاوت عطر با ادکلن

wordcamp
913
12 دقیقه
راه‌های تشخیص ادکلن اصل + تفاوت عطر با ادکلن

همه ما در طول زندگی از رایحه‌های مختلف عطر و ادکلن استفاده کرده‌ایم. ممکن است یک مدل از آن‌ها را بیش از یک بار بخریم. این موضوع وقتی ناخوشایند می‌شود که دو عطر مشابه، رایحه متفاوت داشته باشند و یا ماندگاری آنها باهم فرق بکند. تشخیص ادکلن اصل از طریق راه‌هایی امکان‌پذیر است که در این مقاله در مورد آن صحبت می‌کنیم.

ادکلن چیست؟ تفاوت آن با عطر

برای تشخیص ادکلن اصل در ابتدا بهتر است با خود کلمه ادکلن آشنا بشوید. اکثر مردم عطر را یک محصول خوشبو‌کننده مخصوص زنان و ادکلن را مخصوص مردان می‌دانند. در صورتی که این تصور، تصور غلطی است. پایه اصلی ساخت «پرفیوم» یا عطر، «اسانس عطر» هست. اسانس عطر ماده‌ای روغنی است که آن را بر اساس رایحه مورد نظر از مواد طبیعی و مصنوعی می‌سازند. مواد طبیعی مورد استفاده برای اسانس می‌تواند منشا گیاهی یا حیوانی داشته باشد. گل رز، یاسمن، چوب صندل، ترنج و هل بخشی از مواد گیاهی مورد استفاده برای اسانس است. در مورد مواد گیاهی، می‌توان به مشک و عنبر اشاره کرد. به جز مواد گیاهی و حیوانی، از سایر محصولات طبیعی مثل آهک هم استفاده می‌کنند.

مواد مصنوعی مورد استفاده برای ساخت اسانس می‌تواند هرچیزی باشد. این مورد به علم و سلیقه سازنده بستگی دارد. اسانس‌ها به تنهایی بوی خوشایندی ندارند و حتی گاهی بدبو به نظر می‌رسند. برای تولید عطر در نهایت اسانس را به نسبت درست با آب، الکل یا هر دو رقیق می‌کنند.  ادکلن یک نوع پرفیوم یا عطر است که در دسته‌بندی عطرها بر اساس غلظت قرار می‌گیرد. پس برای استفاده جنس خاصی ساخته نشده و فقط میزان روغن متفاوتی نسبت به سایر مدل‌ها دارد.

تاریخچه ادکلن

در قرن هجدهم میلادی در کلن آلمان، شخصی به نام «ژان ماری فارینا» محصولی به نام «آب فارینا» را تولید کرد. در آن زمان مردم از عطرهایی با پایه چوب صندل یا مشک استفاده می‌کردند. ولی این عطرها‌، عطرهایی سنگین و قوی‌ بودند و استفاده مداوم از آن‌ها باعث سردرد و مشکلاتی از این دست می‌شد. محصولی که فارینا ساخت، ترکیبی از اسانس و الکل بود. استفاده از الکل آن را به عطری سبک‌تر نسبت به عطرهای موجود تبدیل کرد و مورد استقبال همه به خصوص اشراف‌زادگان قرار گرفت. ادکلن به عطر مورد علاقه چندین شخصیت معروف فرانسوی مثل لویی پانزدهم، لویی شانزدهم و ناپلئون اول تبدیل شد. از آن به بعد این محصول را به خاطر شهری که در آن تولید شد، یعنی کلن، ادکلن نامیدند.

جدا از استفاده شخصی از ادکلن که برای رفع بوی بد بدن از آن استفاده می‌کردند، از آن برای شستن زمین، ضدعفونی‌کردن دست‌ها و خوشبو‌کردن لباس‌ها هم استفاده می‌کردند.

دسته‌بندی عطرها

همان‌طور که گفتیم تفاوت عطرها به میزان اسانس روغنی مورد استفاده در آنهاست. هرچه این اسانس‌ها غلیظ‌تر باشد، ماندگاری عطر بیشتر است. در این‌جا با دسته‌بندی عطرها بر اساس غلظت آنها آشنا می‌شوید.

عطر یا پرفیوم

این دسته بالاترین غلظت اسانس روغنی را دارد. همان‌طور که اشاره کردیم، اسانس‌ها به تنهایی بوی خوشایند و مطبوعی ندارند. برای همین شما نمی‌توانید عطری پیدا کنید که ۱۰۰ درصد آن اسانس روغنی باشد. عطرها بین ۱۵ تا ۳۰ درصد اسانس عطر یا روغنی دارند. به این دلیل رایحه قوی، قابل توجه و ماندگاری دارند. لازم به ذکر است که درصد اسانس، نشانه کیفیت عطر نیست. درحال‌حاضر شیشه‌هایی به نام اسانس عطر در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند که قیمت آن‌ها نسبت به عطرها بسیار کمتر است. پس علت گرانی عطر یا پرفیوم به چه علت است؟ بعضی از موادی که در اسانس‌ها از آن استفاده می‌کنند گران هستند. برای مثال مشک و عنبر واقعی قیمت بالایی دارند و استفاده از آن‌ها در عطر، قیمت آن را زیاد می‌کند.

ادو‌پرفیوم

در این دسته مانند دسته قبل از اسانس روغنی استفاده می‌شود. ۱۵ تا ۲۰ درصد ادوپرفیوم‌ها از اسانس روغنی تشکیل شده که به وسیله آب و الکل رقیق شده است. این گزینه نسبت به پرفیوم بوی سبک‌تر و ماندگاری کمتری دارد. ادوپرفیوم‌ها از صبح تا عصر بدون ایجاد سردرد روی پوست شما باقی می‌مانند و اگر کسی را در آغوش بگیرید، به آن شخص بویی منتقل نمی‌شود.

ادوپرفیوم زنانه لالیک
خرید ادو پرفیوم زنانه لالیک

ادوتویلت

ادوتویلت یکی از پرطرفدارترین گزینه‌هاست. بین ۵ تا ۱۵ درصد اسانس دارند. درصد الکل بیشتر و ماندگاری کم‌تری دارند. نسبت به دسته‌های قبلی بسیار سبک‌تر هستند و برای استفاده در روز مناسبند. بعد از آن‌که ادوتویلت از روی پوستتان پرید، عطر دیگری نزنید. ممکن است این‌طور به نظر برسد که روغن‌های موجود در ادوتویلت هم از بین رفته است. اما این‌طور نیست. شما می‌توانید با شستن دست‌هایتان بعد از پریدن ادوتویلت و یا با رفتن زیر باران این موضوع را امتحان کنید. رطوبت باعث فعال شدن دوباره روغن موجود روی سطح پوستتان می‌شود. پس اگر می‌خواهید از عطر دیگری استفاده کنید توجه کنید که با عطر قبلی هماهنگی داشته باشد.

ادوتویلت زنانه اوریفلیم
خرید ادوتویلت زنانه اوریفلیم

ادکلن

همان‌طور که گفتیم نام ادکلن از شهر کلن آلمان گرفته شده‌ است. ادکلن‌ها حاوی ۲ تا ۴ درصد اسانس روغنی هستند و فقط چند ساعت ماندگاری دارند. اکثرا ادکلن‌ها را به صورت اسپری استفاده می‌کنند. این دسته نسبت به بقیه ارزان‌تر است و به‌ دلیل آن‌که در فواصل کوتاهی نیاز به تمدید دارند، معمولا در مقیاس بزرگ‌تری برای فروش عرضه می‌شوند.

اوفرش یا ائوفرش

ائوفرش‌ها بسیار شبیه به ادکلن‌ها هستند. با این تفاوت که درصد اسانس استفاده شده در آن‌ها بین ۱ تا ۳ درصد است. ادکلن‌ها به وسیله الکل رقیق می‌شوند. ولی رقیق‌کننده در ائوفرش‌ها آب است و به این دلیل برای کسانی که پوست حساسی دارند مناسب است.

راه های تشخیص ادکلن اصل از تقلبی

تا اینجا با انواع عطر آشنا شدید و متوجه شدید که هر دسته از درصد مشخصی از اسانس روغنی تشکیل شده است و کیفیت یک عطر به مواد تشکیل‌دهنده اسانس آن است. چند سالی می‌شود که عطر و ادکلن‌های تقلبی بازار را پر کرده‌اند. جدا از این موضوع که اکثر آن‌ها بوی متفاوتی نسبت به ادکلن اصلی دارند، می‌توانند برای سلامتی پوست خطرناک باشند. عطر و ادکلن‌های اصل زیر نظر متخصصین این کار و در شرکت و کارخانه‌های استاندارد ساخته می‌شوند. اما عطرهای تقلبی یا فیک فرمول خاصی ندارند و به صورت زیرزمینی و در محیط‌های آلوده ساخته می‌شوند. حتی از الکل‌های بی‌کیفیت در ساخت آنها استفاده می‌شود.

 ظاهر بیشتر ادکلن‌های تقلبی بسیار شبیه به اصل است و این موضوع تشخیص ادکلن اصل از تقلبی را سخت کرده است. در این‌جا راه‌هایی برای تشخیص ادکلن اصل از فیک را به شما می‌گوییم.

استفاده از مواد مضر در ادکلن‌های تقلبی
ادکلن تقلبی از مواد مضر ساخته می‌شود.

راه های تشخیص ادکلن اصل از تقلبی- قبل از خرید

اولین کاری که برای خرید ادکلن اصل باید دقت کنید، مراجعه به فروشنده معتبر است. برای خرید حضوری، فروشگاه‌های شناخته شده و برای خرید آنلاین، سایت‌های معتبر را انتخاب کنید. مورد بعدی قیمت ادکلن است. بعضی از ادکلن‌های فیک قیمت خیلی کمتری نسبت به نسخه اصلی دارند. توجه به این تفاوت راه دیگر تشخیص ادکلن فیک است.

راه های تشخیص ادکلن اصل از تقلبی- بسته‌بندی

  • اولین نکته‌ای که هنگام دیدن بسته‌بندی ادکلن برای تشخیص ادکلن اصل از تقلبی باید به آن توجه کنید، سلفون آن است. برای ادکلن‌های اصل از سلفون‌های ضخیم، شفاف و بی‌عیب‌و‌نقص استفاده می‌شود. سلفون باید کاملا به جعبه چسبیده باشد و هیچ‌جایی از آن چروک نداشته باشد. اگر جعبه فاقد سلفون باشد، محصول حتما تقلبی است.
  • توجه به جعبه ادکلن یکی دیگر از نکات تشخیص ادکلن اصل است. جعبه‌ محصول اصل از مقواهای مرغوب ساخته می‌شود و ضخامت کافی برای تحمل وزن شیشه را دارد. اگر جعبه ادکلن از مقوای نازک ساخته شده بود، نشانه‌ای از فیک بودن آن است. در جعبه‌های ادکلن اصل، به اندازه کافی از چسب استفاده می‌شود. اگر متوجه شدید که چسب زیادی روی جعبه است و موجب ظاهری کثیف شده، ادکلن تقلبی است. داخل جعبه عطرهای اصل همیشه یک مقوا به عنوان پایه بطری وجود دارد تا هنگام حمل‌و‌نقل بطری ثابت بماند و به آن آسیب نرسد.
  • به نوشته‌های روی جعبه دقت کنید. گاهی اوقات در ادکلن‌های تقلبی از فونت و حروف شبیه به اصلی استفاده می‌شود. ولی در نهایت تفاوت‌هایی دارند. سازندگان ادکلن‌های فیک با ایجاد خطای دید قصد فریب شما را دارند. حتی بعضی وقت‌ها مواد تشکیل‌دهنده نوشته شده روی جعبه هم با اصل آن تفاوت دارد. برای تشخیص آن، مواد تشکیل‌دهنده ادکلن موردنظرتان را در سایت اصلی محصول جستجو کنید.
تفاوت ظاهر و نوشته ادکلن اصل با تقلبی
نوشته ادکلن تقلبی برای ایجاد خطای دید مشابه اصلی است.

راه های تشخیص ادکلن اصل از تقلبی- شماره‌سریال و بارکد

روی جعبه همه ادکلن‌ها یک بارکد و یک شماره‌سریال درج شده است. اگر روی جعبه شماره‌ای نبود، ادکلن حتما تقلبی است. ولی اگر شماره وجود داشت، سایت‌هایی برای تشخیص ادکلن اصل از روی بارکد یا شماره‌سریال وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. وارد سایت می‌شوید و در کادر خالی شماره‌سریال یا بارکد را وارد کرده و دکمه اینتر را فشار می‌دهید. نتایج به صورت متنی به شما نمایش داده می‌شود.

راه های تشخیص ادکلن اصل از تقلبی- بطری

یکی دیگر از راه‌های تشخیص ادکلن اصل از تقلبی توجه به بطری آن است. دری که در ادکلن‌های اصل استفاده می‌شود با کیفیت بوده و به درستی روی سر ادکلن قرار می‌گیرد و بسته می‌شود. در صورتی که ادکلن فیک در بی کیفیتی دارد و به درستی بسته نمی‌شود و محتویات بطری از آن بیرون می‌ریزد. یکی دیگر از راه‌های تشخیص ادکلن اصل از تقلبی توجه به بطری آن است. دری که در ادکلن‌های اصل استفاده می‌شود با کیفیت بوده و به درستی روی سر ادکلن قرار می‌گیرد و بسته می‌شود. در صورتی که ادکلن فیک در بی کیفیتی دارد و به درستی بسته نمی‌شود و محتویات بطری از آن بیرون می‌ریزد. بطری ادکلن اصل سطح صافی دارد. اما بطری ادکلن تقلبی دارای پستی‌و‌بلندی است. در ادکلن فیک ممکن است مرل یا اسم محصول به درستی حک نشده باشد و جاهایی از آن پاک شده باشد. اگر ادکلن اصل باشد اسم به هیچ عنوان پاک نمی‌شود. گاهی اوقات طراحی بطری در ادکلن‌های فیک کاملا متفاوت نسبت به اصل آن است که کار را برای تشخیص راحت می‌کند.

پاک‌شدن نوشته روی ادکلن فیک
اسم و برند از روی ادکلن تقلبی به راحتی پاک می‌شود.

راه های تشخیص ادکلن اصل از تقلبی-رنگ عطر

یک راه تشخیص ادکلن فیک، توجه به رنگ آن است. اگر بطری ادکلن مورد‌نظر شما تیره نباشد، این راه، راه خوبی برای تشخیص است. ادکلن‌های اصل دارای رنگ شفاف و به طور معمول کم‌رنگی هستند. اگر رنگ ادکلن شما زیادی تیره بود، رسوب داشت و یا دچار تغییر رنگ شد، ادکلن شما فیک است.

کدر‌بودن ادکلن تقلبی
ادکلن اصل رنگ شفافی دارد.

راه های تشخیص ادکلن اصل از تقلبی- طول عمر

این راه تشخیص ادکلن اصل، بعد از خرید آن به کار شما می‌آید. شاید شما از طریق روش‌های دیگر متوجه اصل یا فیک بودن محصول خود نشده باشید. ادکلن‌های اصل ۶ تا ۱۸ ماه عمر دارند و در این مدت رایحه آن‌ها تغییری نمی‌کند. بعضی از ادکلن‌های تقلبی در ابتدا بوی خوب و کاملا مشابه اصل دارند. اما با گذشت مدت کوتاهی رایحه آنها تغییر خواهد کرد. بطری محصول خود را تکان دهید. اگر حباب‌های ریزی داشت که به سرعت ناپدید شد، ادکلن شما اصل است.

راه های تشخیص ادکلن اصل از تقلبی-بو و رایحه

این راه نسبت به راه‌های دیگر، معیار سختی برای تشخیص ادکلن اصل است. می‌توان گفت رایحه ادکلن‌های اصل پیچیده است و برای شناخت آنها باید تا حدودی اطلاعات داشته باشید.کسانی که در مورد رایحه عطر و ادکلن می‌دانند، اغلب می‌توانند ادکلن اصل و تقلبی را تشخیص بدهند.

اگر به کسب اطلاعات و تحقیق در مورد رایحه و بوی ادکلن علاقه دارید، باید بدانید که ادکلن مورد‌نظر شما قرار است چه نوع نُت‌هایی داشته باشد. مهم است که بدانید آیا ادکلن مورد‌نظر شما قرار است رایحه‌ای “تک‌نت” داشته باشد یا پیچیده. عطرهای تک‌نت، فقط نت‌های پایانی را دارند. بنابراین نداشتن نت میانی و پایه همیشه نشان‌دهنده تقلبی بودن آن نیست. برای بررسی اصالت عطر یا ادکلن تک نت، به سایت رسمی ادکلن مورد‌نظر مراجعه کنید و درباره آن بخوانید. اگر بو و رایحه ادکلن با نوشته سایت متفاوت بود، تقلبی است.

سخن آخر

ادکلن یکی از محصولاتی است که دیر به دیر سراغ خرید آن می‌رویم. در این مقاله راه‌های زیادی برای تشخیص ادکلن اصل به شما گفتیم. هنگام خرید ادکلن برای جلوگیری از ضرر مالی، مشکلات پوستی و سردرد با استفاده از روش‌های گفته شده، از اصالت کالای خود مطمئن شوید.

با رشد فروشگاه‌های آنلاین، شیوه‌ی خرید ما نیز تغییر کرده است. شاید برخی‌مان قصد داشته باشیم برای خرید عطر، به سراغ‌ سایت‌های مختلف برویم. باتوجه به فضای متفاوت این شیوه‌ی خرید، پیدا کردن یک عطر اصل نیز روش خاص خودش را دارد. مطلب راهنمای خرید عطر دقیقا به این موضوع پرداخته است. حیف خواهد بود این مطلب را از دست بدهیم؛ چرا که روزی به‌کارمان می‌آمد.

سوالات متدوال در مورد راه های تشخیص ادکلن اصل

تفاوت ادکلن اصلی و تقلبی در چیست؟

می‌توانند در ظاهر جعبه، بسته‌بندی، رنگ، شیشه و بو باهم متفاوت باشند

راهکارهای تشخیص ادکلن اورجینال چیست؟

آشنا‌بودن با ظاهر ادکلن مورد نظر در مرحله اول و مقایسه آن با ادکلنی که قرار است بخریم.

قیمت ادکلن اصل با تقلبی متفاوت است؟

جواب مشخصی برای این سوال وجود ندارد. ادکلن تقلبی می‌تواند بسیار ارزان‌تر یا هم‌قیمت ادکلن اصل فروخته شود.

به چه ادکلنی ادکلن فیک گفته می‌شود؟

فیک، کلمه‌ای لاتین وهم‌معنی تقلبی است. پس ادکلن فیک همان ادکلن تقلبی است.