زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

اصول مراقبت از دست؛ شستشو، روتین پوستی و محصولات لازم

wordcamp
920
10 دقیقه
اصول مراقبت از دست؛ شستشو، روتین پوستی و محصولات لازم

دست‌، عضوی حیاتی از بدن ماست. تصور کنید دست‌ها فقط چندساعت به مرخصی بروند. آیا اصلا می‌توان کاری انجام داد؟ دست‌های ما به‌طور روزمره مشکلات زیادی را پشت‌سر گذاشته و نیاز به مراقبت ویژه دارند. آنها روزانه در معرض مواد شیمیایی و عناصر مختلف قرار گرفته و آسیب می‌بینند. ما در مجله زیبایی مو تن رو به فکر سلامت پوست دست شما بوده و امروز به بررسی اصول مراقبت از پوست دست خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

عوامل آسیب‌زا به پوست دست

در ابتدا قصد داریم قبل از بررسی مراقبت از پوست دست، به بررسی عوامل آسیب‌زا به پوست دست بپردازیم.

شست‌ و شوی بیش‌ از حد

متاسفانه طی سال‌های اخیر و با پیدایش کووید 19، دست‌های خود را بیش ‌از حد شسته و همین موضوع به دست‌ها آسیب شدیدی وارد می‌نماید. البته توجه کنید که شستن دست‌ها هنوز هم یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به کروناست. اگرچه شستن مکرر دست‌ها به جلوگیری از شیوع ویروس کمک کرده اما قادر به رقم‌زدن خشکی پوست برای دست‌ها است. این موضوع بدان معناست که دست‌های ما بیش از گذشته در معرض خطر ابتلا به اگزما یا درماتیت قرار دارند.

مراقبت از پوست دست
استفاده از صابون بی‌کیفیت آسیب شدیدی به پوست وارد می‌کند

صابون و شامپوی نامناسب

بسیاری از افراد، هیچ‌گونه اهمیتی برای پوست خود قائل نبوده و با استفاده از محصولات نامناسب، ظلم بزرگی به دست و بدن خود می‌کنند. محصولات مناسب شست‌وشو از دست‌های محافظت کرده و ضامن سلامتی آنها هستند.

برخی از صابون‌ها حاوی مواد خشنی بوده و نه‌تنها برای پوست دست مفید نبوده بلکه به آن آسیب هم می‌زنند. اگر پوست حساسی دارید باید از صابون‌های ملایمی که برای این مدل از پوست طراحی شده‌اند استفاده نمایید.

قرار گرفتن در معرض عناصر طبیعی

قرار گرفتن در معرض آب‌وهوای نامناسب منجر به آسیب پوستی می‌شود. به‌عنوان مثال هوای سرد قاتل دست بوده و تاثیر بسزایی در ایجاد خشکی و ترک‌ دست دارد. هنگامی که هوا سرد می‌شود، سطح رطوبت پوست کاهش یافته و با کاهش رطوبت، بدن ما برای حفظ آن تلاش کرده و همین موضوع منجر به خشکی پوست و دست می‌گردد. برای رفع این مشکل می‌توان در فصل زمستان از دستکش‌های نخی یا چرمی استفاده نمود.

علاوه بر هوای سرد، هوای خشک و گرمای خشک و مصنوعی نیز برای پوست دست مضر بوده و منجر به ترک‌خوردگی آن می‌گردد.

شغل ‌ها

برخی از شغل‌ها که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت، بیش‌تر از سایر مشاغل در معرض آسیب پوستی قرار دارند.

  • مراقبت‌های بهداشتی (پرستاران، پزشکان عمومی و دامپزشکان)
  • زیبایی (تکنسین ناخن، آرایش‌گر، درمان‌گر زیبایی و آرایش‌گر)
  • مهندسان
  • کارگران ساخت ‌و ساز
  • کارگران نظافت و تمیزی
  • بانوان خانه‌دار
  • معلمان (کسانی که از گچ استفاده می‌کنند)
  • افراد مشغول در پرورش گل‌وگیاه
  • کارگران موادغذایی

توجه داشته باشید هر شغلی که به‌طور مداوم در آن از دست‌ استفاده شود در خطر آسیب پوستی قرار دارد. بسته به شغل‌تان می‌توانید از دستکش و یا محصولات مراقبت از پوست استفاده نمایید.

ژل آنتی باکتریال

از زمان شروع پاندمی کرونا، ژل و مواد ضدعفونی‌کننده دست، راه خود را به خانه‌های ما باز کرده و به معضلی برای پوست دست تبدیل شده‌اند. اگرچه این مواد هرگونه باکتری را از روی دست از بین برده اما در همین حین چربی پوست دست را نیز نابود می‌کنند. همین موضوع منجر به خشکی و زبری دست می‌شود. درصورت استفاده روزانه از ژل‌های آنتی باکتریال، حتما از محصولات مراقبت از پوست دست که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت استفاده نمایید.

خرید ژل ضد عفونی کننده دست داروسازی ابوریحان حجم 30 میل
خرید ژل ضد عفونی کننده دست داروسازی ابوریحان حجم 30 میل

دوش و حمام آب گرم

بهتر است از حمام یا دوش گرفتن با آب گرم اجتناب کنید. آب داغ چربی پوست را از بین می‌برد. همین موضوع منجر به بروز خشکی پوست دست شده و آسیب بزرگی به آن وارد می‌کند. بهتر است با آب ولرم یا سرد استحمام کنید.

این موارد نه‌تنها به پوست دست آسیب رسانده بلکه منجر به چین‌وچروک پوست در جوانی نیز می‌گردد. در لینک زیر به بررسی عوامل این چین‌وچروک پرداختیم. توصیه می‌کنیم با خواندن این مطلب از دست‌های زیبای خود محافظت کرده و با روش های مراقبت از پوست دست آشنا شوید.

اصول مراقبت از پوست دست

در ادامه به بررسی برخی نکات و اصول برای مراقبت از پوست دست خواهیم پرداخت.

شست‌ و شوی ملایم

شست‌وشوی دست‌ها با مایع ملایم به پوست‌های حساس کمک کرده و از تحریک آنها جلوگیری می‌کند. اگر گرمای زیادی در دست خود احساس کرده می‌توانید از مایع دست‌شویی فاقد پارابن استفاده نمایید.

لایه برداری از پوست دست

اصل بعدی برای مراقبت از پوست دست، لایه‌برداری است. لایه‌برداری با مرطوب‌کردن دست متفاوت بوده و این دو را اشتباه نگیرید.

لایه‌بردارها به‌طور طبیعی قدرت بیشتری نسبت به کرم‌های دست داشته و سلول‌های مرده یا بقایای پوست از تعامل با سایر عناصر را استخراج می‌کنند. پوست دست ما به‌طور طبیعی، روزانه 30 سلول پوستی را از دست داده و یک‌بار استفاده از لایه‌بردارها در هر هفته به بهبود سلامت پوست کمک شایانی می‌کند.

استفاده از کرم ضدآفتاب

اشعه فرابنفش خورشید برای پوست مضر بوده و قادر به سوزاندن پوست است. همچنین اشعه فرابنفش خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش داده و به لایه خارجی ملانین آن آسیب می‌رساند.

قرار گرفتن بیش ‌از حد در معرض نور خورشید منجر به نفوذ اشعه فرابنفش به لایه‌های زیرین پوست شده و همین موضوع در طولانی‌مدت آسیبی جدی به پوست وارد می‌کند.

مراقبت از پوست دست
استفاده از کرم ضدآفتاب، از آسیب اشعه فرابنفش جلوگیری می‌نماید

می‌توان با استفاده از کرم ضدآفتاب حاوی SPF مناسب از پوست دست در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت نمود.

همچنین می‌توان برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی دست از دستکش‌های نخی استفاده نمود.

همچنین استفاده از کرم ضدآفتاب، از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌نماید. در لینک زیر به بررسی پیری پوست پرداختیم. با مطالعه این مطلب، از پیری پوست خود جلوگیری کنید!

بهره گیری از مرطوب‌ کننده

می‌توان برای مرطوب‌کردن دست از لوسیون‌ و کرم‌های دست استفاده نمود. کرم‌های دست به‌دلیل درصد روغن بالا، بافت غلیظ‌تری داشته و از طرف دیگر لوسیون‌ها به علت وجود آب بیشتر، رقیق‌تر هستند.

هر دو محصول به مراقبت از پوست دست پرداخته و استفاده از آنها فواید سرشاری برای دست دارد.

از آب گرم استفاده نکنید

همانطور که پیش‌تر ذکر کردیم، آب گرم دشمن اصلی چربی پوست دست و بدن است. بهتر است برای حفظ سلامتی پوست از آب ولرم و سرد استفاده کرده چرا که آب سرد به‌حفظ رطوبت پوست کمک می‌نماید.

از خشک‌ کن دست دوری کنید

خشک‌کن های دستی با تولید باد گرم، خشکی را برای پوست رقم می‌زنند. هوای گرم مصنوعی، رطوبت دست‌ها را کاهش داده و به‌نوعی قاتلِ چربی پوست دست است. بهتر است برای خشک کردن دست‌ها از یک حوله استفاده کرده و به‌آرامی دست خود را خشک کنید.

استفاده از کرم دست پس از حمام

پس از یک حمام طولانی یا یک دوش دل‌چسب، استفاده از کرم دست به بهبود سلامت پوست کمک می‌نماید. بهتر است از محصولی با فرمولاسیون مناسب و کیفیت مطلوب استفاده نمایید.

استفاده از دستکش

اگر مشغول به فعالیتی بوده که به پوست دست آسیب می‌رساند الزامی است که از دستکش استفاده نمایید. استفاده از دستکش، سپر مستحکمی برای محافظت از پوست دست در برابر عوامل خشن بیرونی ایجاد می‌کند.

بنا به شغل شما، دستکش‌های کار، دستکش‌های لاتکس یا دستکش‌های لاستیکی برای محافظت از پوست مناسب هستند.

در ادامه‌ قصد داریم به معرفی دو محصول پرکاربرد در مسیر مراقبت از پوست دست یعنی کرم و لوسیون بپردازیم. همراه ما باشید.

کرم دست چیست؟

کرم‌های دست محصولی با ویسکوزیته بالا بوده که به‌طور خاص برای استفاده روی دست‌ها تعریف و تولید شده‌اند. این محصولات به‌نرم و مرطوب‌کردن دست‌های خشک می‌پردازند. ویسکوزیته بالای کرم دست بدان معناست که درصد روغن بیشتری نسبت به آب در آنها وجود دارد. در نتیجه کرم‌های دست محصولاتی با غلظت بالا بوده و همین موضوع منجر می‌شود آنها پوشش بهتری برای دست ایجاد کنند.

خرید کرم دست ویت یو ترمیم کننده پوست خشک حاوی وانیل فرانسوی و روغن آرگان 50 میل
خرید کرم دست ویت یو ترمیم کننده پوست خشک حاوی وانیل فرانسوی و روغن آرگان 50 میل

کرم‌های دست بیش‌تر در فصل زمستان یعنی زمانی که امکان خشکی دست بیش‌تر است مورد استفاده قرار گرفته و در طیف قیمتی مختلفی در بازار موجود هستند.

همچنین توجه داشته باشید افراد با پوست چرب نیز قادر به بهره‌گیری از کرم مرطوب‌کننده هستند. استفاده از کرم دست منجر به توقف تولید چربی اضافی پوست می‌شود. مرطوب‌کننده‌های سبک، بدون چربی و فاقد کومدوژن مناسب انواع پوست چرب هستند.

لوسیون دست چیست؟

لوسیون دست محصولی با ویسکوزیته کم بوده و همچون کرم دست، رطوبت پوست دست را افزایش می‌دهد. لوسیون دست گزینه سبک‌تری نسبت به کرم دست بوده و معمولا در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌خاطر داشتن آب زیاد، این محصول اغلب به‌صورت مایع تولید و روانه بازار می‌گردد.

خرید لوسیون دست و بدن سی گل حاوی عصاره شیر مناسب پوست معمولی و خشک 350 میل
خرید لوسیون دست و بدن سی گل حاوی عصاره شیر مناسب پوست معمولی و خشک 350 میل

همچنین لوسیون دست در رفع خشکی پوست تاثیر بسزایی داشته و راه‌های تنفسی پوست را باز می‌‌کند.

لوسیون دست برای کسانی که پوست معمولی دارند مناسب بوده ولی افراد با پوست چرب و خشک نیز قادر به استفاده از آن هستند. لوسیون با قدرت نفوذ بالا به تغذیه لایه‌های مختلف پوست پرداخته و تاثیر خوبی در سطح سلامت پوست و شفافیت آن دارد.

در ادامه قصد داریم برخی از شبهات درخصوص استفاده از لوسیون و کرم مرطوب‌کننده را بررسی کنیم.

استفاده از لوسیون بدن برروی دست

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده که آیا می‌توان از لوسیون بدن برای دست استفاده کرد و باید بگوییم که بله، چنین کاری مجاز است. با این حال، توجه داشته باشید که دست‌های ما گاهی اوقات به محصول غنی‌تری نیاز داشته و ممکن است فرمول سبک لوسیون بدن برای دست‌ها مناسب نباشد.

علاوه بر این، لوسیون دست دارای برخی مواد ازجمله اسید لاکتیک در فرمولاسیون خود بوده و همین ماده در مرطوب‌کردن قسمت‌های سخت‌تر پوست از جمله آرنج کاربرد داشته که در برخی از لوسیون‌های بدن یافت نمی‌شود.

استفاده از کرم دست برروی صورت

تصور غلطی وجود دارد که می‌توان از کرم دست برای پوست صورت نیز استفاده نمود. فرمولاسیون قوی و غلیظ کرم دست برای پوست ظریف و حساس صورت ایجاد نشده و استفاده از کرم دست برروی صورت منجر به ایجاد لکه برروی صورت می‌شود.

استفاده از کرم دست
بهتر است از کرم دست برروی صورت استفاده نشود

کرم‌های دست حاوی اسید لاکتیک بوده و همین ماده منجر به تحریک پوست صورت می‌گردد.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید در این مقاله به بررسی مراقبت از پوست دست پرداخته و با بزرگترین دشمنان پوست دست آشنا شدیم. دست‌ها یکی از مهم‌ترین اعضای بدن بوده و نقش مهم و پررنگی در زندگی‌ ما دارند. در حفظ سلامت آنها کوشا بوده و از آنها مراقبت کنید.

ممنون از اینکه تا پایان مطلب مراقبت از دست همراه ما بودید. لطفا نظرات ارزشمند خود را درمورد اصول مراقبت از دست با ما و سایر کاربران عزیز مو تن رو به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

محصولات مراقبت از پوست دست چه‌محصولاتی هستند؟

لوسیون و کرم پوست دست محصولات مناسبی برای مراقبت از پوست دست بوده و فواید سرشاری برای پوست دارند.

استفاده از الکل و آب گرم چه تاثیری بر پوست دارد؟

استفاده از الکل و آب گرم چربی پوست را از بین برده و خشکی شدید را برای پوست رقم می‌زنند.

چه راهی برای خشک‌نشدن پوست دست در زمستان وجود دارد؟

برای دچار نشدن به‌خشکی پوست در فصل زمستان می‌توان از محصولات مرطوب‌کننده و دستکش استفاده نمود.

چه افرادی قادر به استفاده از لوسیون و کرم دست هستند؟

تمامی افراد با پوست خشک، چرب و معمولی می‌توانند از لوسیون و کرم دست استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.