زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

راهکارهای برنزه کردن پوست بدون آفتاب

wordcamp
1,700
13 دقیقه
راهکارهای برنزه کردن پوست بدون آفتاب

برنزه کردن پوست یکی از ترندهای آرایشی است، که هم میان خانم‌ها و هم آقایان طرفداران زیادی دارد. برای برنزه کردن پوست راه‌های مختلفی وجود دارد که معروف ترین آن‌ها، آفتاب گرفتن است.

اما همه ما می‌دانیم که آفتاب گرفتن، آن هم به مدت طولانی، برای پوست و سلامت بدن اصلاً خوب نیست. البته تکنیک‌هایی هست که شما با کمک آن‌ها می‌توانید پوست خود را بدون آسیب برنزه کنید.

همچنین، همه ما در موقعیت جغرافیایی خوبی هم قرار نداریم که هر زمان که تمایل داشتیم، آفتاب بگیریم و رنگ پوست خود را برنزه و طلایی رنگ کنیم، در این مطلب سعی داریم تا راه‌ها و اصول برنزه کردن بدون آفتاب را برایتان شرح بدهیم، تا به کمک آن بتوانید با هزینه اندک و راه کم خطرتر، پوست خود را برنزه کنید، پس با ما همراه باشید.

روش‌ های برنزه کردن پوست بدون آفتاب

همانطور که به شما گفتیم، راه‌ها و اصول مختلفی برای برنزه کردن پوست وجود دارد؛ در این مطلب به تمام راه‌ها اشاره خواهیم کرد:

سولاریم

احتمالاً، اولین راه بعد از آفتاب، سولاریم پرطرفدارترین روش برنزه کردن به حساب می‌آید، چون سریع‌تر از روش‌های دیگه، پوست رو برنزه و طلایی می‌کند. دستگاه سولاریم دارای یک تخت است که در دیواره‌های آن لامپ اشعه فرابنفش قرار داده شده است.

زمانی که شما روی این تخت دراز می‌کشید، در دستگاه سولاریم، که دارای لامپ‌های فرابنفش است، بسته می‌شود و شما در معرض تابش نور قرار می‌گیرید.

با یکبار استفاده از دستگاه، پوست شما برنزه نمی‌شود. شما باید چندین دوره در فواصل مختلف و میزان درجه مختلف، داخل دستگاه قرار بگیرید تا پوست شما به میزانی که تمایل دارید، برنزه بشود.

برنزه کردن بدون آفتاب با سولاریم
استفاده از تخت سولاریم برای برنزه کردن بدون آفتاب

ما این روش را به شما توصیه نمی‌کنیم، دلیلش هم این است، که این روش خطرش حتی از آفتاب هم بیشتر است. در واقع زمانی که نور فرابنفش به شما تابیده می‌شود، باعث تخریب پوست می‌شود. اگر از این دستگاه به مدت طولانی استفاده کنید، عوارض زیر ممکن است، برای شما اتفاق بیوفتد:

  • پیری پوست
  • افزایش چین و چروک
  • افتادگی پوست
  • بروز لکه‌های پوستی
  • کک و مک
  • کدر شدن پوست
  • اگزما
  • ضخیم شدن پوست
  • افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های پوستی (به دلیل کاهش قدرت ایمنی پوست)
  • و…

اصول استفاده از دستگاه‌های سولاریم

  • سطح دستگاه سولاریوم، قبل و بعد از هر مشتری باید ضدعفونی شود.
  • حتماً از گردش هوا، در محیط دستگاه سولاریوم مطمئن شوید.
  • امور مربوط به بهداشت حمام باید انجام شود و برای هر مشتری، باید حوله‌ها عوض شود.
  • سیم‌ها و اتصالات برقی دستگاه و سایر وسایل برقی، هر روز باید چک شود.
  • در داخل دستگاه از عینک‌های مخصوص برای محافظت از چشم‌هایتان استفاده کنید.

استفاده از کرم‌های برنزه کننده

در بازار، کرم‌ها، لوسیون‌ها یا روغن‌های اتوبرنزه برای طلایی کردن پوست وجود دارند. البته برخی از این محصولات را باید همراه با دوش آفتاب استفاده کرد. اما در این مطلب قرار است درباره محصولاتی که نیازی به آفتاب برای رنگ‌دار کردن پوست شما ندارند، صحبت کنیم.

روش عملکرد این محصولات به این صورت است که به لایه‌های عمیق پوست نفوذ می‌کنند و باعث رنگدار شدن پوست شما می‌شوند.

استفاده از محصولات برنزه کننده
محصولات مختلف برنزه کننده برای استفاده در منزل

اصول برنزه کردن به کمک محصولات برنزه کننده:

اگر این روش برنزه کردن بدون آفتاب را انتخاب کرده‌اید، اصول زیر را باید رعایت کنید تا بتوانید پوست یکدست و برنزه رنگ زیبایی داشته باشید.

  1. قبل از استفاده از این محصولات دوش بگیرید و به کمک لایه‌بردار و اسکرابتان، بدن خود را کاملاً لایه برداری کنید. و بعد موهای زائد خود را اصلاح کنید.
  2. بعد از انجام مراحل بالا، یک لایه مرطوب کننده بر پایه آب استفاده کنید، تا پوستتان رطوب کافی را داشته باشید. تاکید می‌کنم از مرطوب کننده بر پایه روغن استفاده نکنید، چون مانع رسیدن ماده برنزه کننده به عمق پوستتان می‌شود.
  3. حالا وقت آن رسیده که دستکش بپوشید تا دستتان در هنگام استفاده از برنزه کننده، رنگی نشود، سپس با دستکش، ماده برنزه کننده را روی پوستتان بمالید.
  4. در هنگام استفاده از برنزه کننده حواستان باشد که برای اینکه آرنج و زانوهایتان تیره‌تر نشوند، برنزه کننده را با مرطوب کننده مخلوط کنید و بعد استفاده کنید.

در ادامه به شما سه محصول متنوع برای برنزه شدن بدون آفتاب را معرفی خواهیم کرد.

اصول استفاده از محصولات برنزه کننده‌
لایه برداری قبل از استفاده از کرم‌های برنزه کننده، بسیار حائز اهمییت است.

نمونه محصولات برنزه کننده با کیفیت:

در این بخش سه محصول متنوع برای برنزه کردن بدون آفتاب را به شما معرفی می‌کنیم:

1- فوم برنز کننده پوست پریم مدل Corpex
فوم برنز کننده پوست پریم
فوم برنز کننده پوست پریم مدل Corpex حجم 150 میل

فوم برنزه کننده پوست پریم برای انواع پوست مناسب است و به دلیل داشتن ویتامین‌های A و E و همچنین دی هیدروکسی استون طبیعی، برای تقویت و شادابی پوست شما نیز خوب است. این فوم حاوی عصاره‌های آلوئه ورا، خیار، برگ شاه بلوط هندی، انار، جینکو بیلوبا و جلبک قهوه ای است.
اثر برنزه کنندگی این محصول بسیار طولانی است و پوست شما را یکدست طلایی و درخشان می‌کند. استفاده از آن نیز بسیار ساده است و سریع جذب می‌شود.

روغن برنزه کننده اکلیلی و ویتامینه صورت و بدن سی گل
روغن برنزه کننده صورت و بدن سی‌گل
روغن برنزه کننده اکلیلی و ویتامینه صورت و بدن سی گل

روغن برنزه کننده سی‌گل، یکی دیگر از محصولات بسیار باکیفیت و ایرانی، برای برنزه کردن پوست است. این روغن دارای SPF 4 است و همین ماده از پوست شما محافظت خواهد کرد. در این محصول روغن هویج برای برنزه کردن سریع تر و یکدست‌تر استفاده شده است، همچنین، این روغن به دلیل داشتن روغن بادام و نارگیل، باعث نرم‌تر شدن پوست شما نیز می‌شود.

ژل کرم برنزه کننده پریم مدل Corpex
ژل کرم برنزه کننده پریم مدل Corpex
ژل کرم برنزه کننده پریم مدل Corpex

یکی از کم عوارض‌ترین محصولات برنزه کننده، ژل کرم برنزه کننده پریم است. این محصول برای برنزه کردن نیازی به آفتاب ندارد و بدون هیچ آسیبی، پوست شما را به رنگ دلخواه‌تان در می‌آورد. این محصول برای انواع پوست‌ها مناسب است و ماندگاری آن نیز طولانی است.

عوارض برنزه کننده‌ها:

توجه داشته باشید که برنزه کننده‌ها، بدون عوارض نیستند، این مواد شیمیایی هستند و عوارض خود را روی پوست دارند، از شایع‌ترین عوارض آن‌ها می‌توانیم به مقاومت بدن به انسولین، ابتلا به دیابت، ایجاد اختلال‌های هورمونی و به صورت نادر نازایی اشاره کنیم.

توجه داشته باشید، زمانی عوارض بروز می‌کنند، که شما مدام و بی‌اندازه از این محصولات استفاده کنید.

در ادامه راه‌های ساده‌تری به شما خواهیم گفت که هم طبیعی هستند و هم شما به راحتی می‌توانید در منزل و بدون آفتاب، پوست خود را برنزه کنید.

این راهکارهای بر پایه مواد طبیعی هستند، به همین دلیل عوارض کمتری دارند.

برنزه شدن با لیمو

اول این نکته را بگوییم، که برنزه شدن پوست نوعی واکنش دفاعی پوست است. زمانی که تلاش می‌کنیم باعث تخریب پوست بشویم، سلول‌های ملانوسیت (Melanocyte)، ماده‌ای به نام ملانین (Melanin) ترشح می‌کنند تا از پوست محافظت کنند و این ماده باعث برنزه شدن و تیره شدن پوست می‌شود.

لیمو یکی از ماده‌هایی است که می‌تواند ملانین را افزایش بدهد و پوست را برنزه کند. اما در استفاده از لیمو بسیار احتیاط کنید.

لیمو از اسید بسیار قوی برخورد دار است و به راحتی باعث تخریب و آسیب‌های جبران ناپذیر به پوست شما می‌شود، به خصوص اگر پوست حساسی داشته باشید.

بنابراین، اگر پوست شما حساس است، این روش را به شما توصیه نمی‌کنیم. اما اگر این روش را انتخاب کردید. عصاره لیمو را گرفته و روی پوست خود بمالید، بعد از گذشت 15 دقیقه با آب ولرم بشورید. توجه داشته باشید که در این میان، اگر احساس سوزش کردید، بلافاصله پوست خود را بشورید.

برنزه کردن پوست بدون آفتاب
تفاوت پوست برنزه شده، در مقایسه با رنگ پوست طبیعی

برنزه کردن با استفاده از چای

یکی دیگر از ماده‌های بسیار خوب و طبیعی برای برنزه کردن پوست، چای است. برای این کار شما سه عدد چای کیسه‌ای و یا 3 پیمانه چای خارجی را در سه چهارم فنجان آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ده دقیقه دم بکشد و چای بسیار غلیظی را به شما بدهد. سپس با یک چهارم فنجان روغن کنجد ترکیب کنید. سپس با استفاده از یک اسفنج یا ابر نرم این محلول را روی پوستتان بمالید.

برنزه کردن پوست با کمک قهوه

یکی دیگر از اصول برنزه کردن پوست بدون آفتاب، استفاده از قهوه و ترکیب‌های حاوی قهوه است. قهوه قابلیت رنگ‌دهی بسیار خوبی دارد و می‌تواند به تیره‌تر شدن پوست شما کمک کند. برای این کار شما می‌توانید کمی قهوه را با آب مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا رنگ آن باز شود و رنگ‌دهی بیشتری بر روی پوست شما داشته باشد.

بعداز مدت کوتاهی، از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک بشود و سپس با یک تکه اسفنج، آن را روی پوست خود بمالید و بعد از گذشت چند دقیقه پوست خود را بشورید.

برنزه کردن پوست بدون آفتاب با کمک قهوه
ترکیب‌های حاوی قهوه ، به برنزه کردن پوست کمک می‌کنند.

برنزه شدن به کمک حنا و قهوه

اگر به ماده قدرتمندتری برای رنگ‌دهی نیاز دارید. باید ترکیب حنا و قهوه را امتحان کنید. در این روش یک قاشق غذاخوری قهوه را با سه قاشق حنا، مخلوط می‌کنید و کمی به آن آب اضافه می‌کنید. بعد، این ماده را روی پوست خود بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند، پوستتان که رنگ گرفت آن را بشورید.

توجه داشته باشید در این روش به خاطر وجود حنا ممکن است پوستتان نارنجی رنگ بشود، پس حدود هر 2 الی 4 دقیقه پوستتان را چک کنید، اگر دیدید، رنگ پوستتان روبه نارنجی می‌رود، پوستتان را بشورید.

برنزه کردن پوست به کمک روغن زیتون

استفاده از روغن‌های طبیعی برای برنزه کردن پوست به خصوص در زمان آفتاب گرفتن بسیار رایج است، اما از روغن زیتون برای برنزه شدن بدون آفتاب هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این روش شما پارچه‌ای را با کمی روغن زیتون آغشته می‌کنید و سپس روی پوست خود می‌مالید، بعد از گذشت 20 الی 30 دقیقه پوست خود را با آب ولرم بشورید. با چند بار تکرار پوست شما برنزه می‌شود.

برنزه کردن با روغن بچه

علاوه بر روغن زیتون، شما می‌توانید از روغن بچه هم برای برنزه شدن استفاده کنید. در این روش برنزه کردن بدون آفتاب، شما کافیست یک روز در میان، مقدار کمی از روغن بچه را روی پوست خود اسپری کنید. توجه داشته باشید که این روش ممکن است روی پوست هر فرد تاثیر متفاوتی داشته باشید.

اسپری روغن بچه
اسپری روغن بچه برای برنزه کردن پوست

برنزه کردن به کمک شکلات

یکی دیگر از مواد طبیعی که به کمک آن می‌توانید پوست خود را برنزه کنید، شکلات است. در این روش کافیست مقدار کمی شکلات را با کرم آرایشی مورد استفاده‌تان ترکیب کنید و بر روی نواحی مختلف پوست خود بمالید، بعد از گذشت نیم ساعت پوست خود را بشورید.

برنزه کردن با پودرکاکائو

کاکائو نیز همچون شکلات رنگ‌دهی خوبی دارد، در این روش شما یک فنجان پودر کاکائو را با لوسیون سفید کننده‌تان به خوبی مخلوط کنید و به صورت یکدست به تمامی پوست خود بمالید و بعد از گذشت 15 الی 20 ذقیقه پوست خود را با آب ولرم بشویید.

برنزه کردن به کمک شکلات
ترکیب کمی شکلات با کرم آرایشی، می‌تواند یک برنزه کننده طبیعی بسازد.

برنزه کردن با هویج

این روش هم به آسانی روش‌های قبلی است و کاملاً طبیعی است. شما می‌توانید پنج قاشق غذاخوری روغن هویج را با یک زرده تخم مرغ و پنج قطره اسانس هویج مخلوط کنید و سپس ماده را به روی پوست خود بمالید و اجازه دهید 15 الی 20 دقیقه روی پوستتان بماند، سپس با آب ولرم پوستتان را بشویید.

توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی در رابطه با برنزه کردن بدون آفتاب

سازمان بهداشت جهانی یکسری قوانین و توصیه‌ها جهت محافظت از افراد و گروه های حساس در برابر آسیب‌های ناشی از برنزه شدن بیان کرده است، که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • افراد زیر 18 سال نباید از دستگاه سولاریم استفاده کنند.
  • افراد که زخم‌های پوستی، خال زیاد یا کک مک دارند، نباید از دستگاه سولارویم استفاده کنند.
  • همچنین افرادی که دارای تجربه‌ی آفتاب سوختگی شدید هستند، نیز استفاده از سولاریوم برایشان توصیه نمی‌شود.
  • همچنین برنزه کردن به کسانی که موهای بور یا چشم‌های روشن دارند، نیز توصیه نمی‌شود چون پوستشان نسبت به بقیه آسیب پذیرتر است.
  • اگر از داروی خاصی نیز استفاده می‌کنید، برای برنزه کردن پوستتان، حتماً باید با پزشکتان مشورت کنید.
پرنزه شدن پوست
تفاوت پوست برنزه با پوست طبیعی

کلام آخر

در این مطلب سعی کریم تمام راهکارهای برنزه کردن بدون آفتاب و خورشید را برایتان بیان کنیم. امیدوارم که به شما کمک کرده باشیم تا پوست زیباتری داشته باشید. اگر تجربه‌ای از هر کدام از روش‌ های برنزه کردن بدون آفتاب دارید یا روش جدیدی می‌شناسید با کاربران موتن رو در میان بگذارید.

سوالات متداول

در این بخش، به رایج‌ترین سوالات، درباره برنزه شدن بدون آفتاب را با هم بررسی خواهیم کرد.

مزایای برنزه کردن بدون آفتاب نسبت به سایر روش‌ها چیست؟

آفتاب گرفتن باعث آسیب رساندن به پوست می‌شود و عوارض زیادی برای پوست دارد؛ نظیر چین و چروک، ایجاد لک، پیری پوست و …. اما در راهکارهای برنزه کردن بدون آفتاب، به خصوص روش‌های طبیعی، آسیب جدی به پوست و سلامت بدن وارد نمی‌شود.

چه مدت زمانی نیاز است تا بدون آفتاب برنزه شد؟

مدت زمان برنزه شدن بدون آفتاب به روشی که شما انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. هر روش مدت زمان خاصی برای برنزه کردن پوست شما نیاز دارد. همچنین توجه داشته باشید این زمان برای هر فرد متغیر است.

مهم‌ترین نکات راجع‌به برنزه کردن بدون آفتاب چیست؟

– ترجیحاً از دستگاه سولاریم، برای برنزه شدن استفاده نکنید، چون از آفتاب کم ضررتر نیست.
– از محصولات باکیفیت و برند برای برنزه کردن پوست خود استفاده کنید.
– در زمان استفاده از هر ماده طبیعی برای برنزه شدن پوستتان، مواظب باشید. چون ممکن است پوست شما به آن ماده حساس باشد و به شما آسیب برساند به خصوص مواد اسیدی مثل لیمو و گوجه.

برای برنزه شدن بدون آفتاب از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

راه‌های مختلفی برای برنزه شدن بدون آفتاب وجود دارد، همچون:
– استفاده از دستگاه سولاریوم
– استفاده از محصولات آرایشی برنزه کننده
– استفاده از روغن زیتون یا روغن بچه
– استفاده از مواد طبیعی نظیر شکلات، قهوه، کاکائو و هویج
– استفاده از محلول‌های خانگی برنزه کننده

چطور میتوان پوست برنزه شده را سفید کرد؟

راه‌های مختلفی برای سفید کردن پوست برنزه وجود دارد، همچون:
– لیزر
– لایه بردارهای شیمیایی
– میکرودرم
– استفاده از محصولات روشن کننده پوست
– استفاده از ماسک‌های طبیعی