زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

قانون‌ های استحمام و دوش گرفتن

wordcamp
3,835
11 دقیقه
قانون‌ های استحمام و دوش گرفتن

حمام کردن امری حیاتی و بسیار مهم در زندگی تمامی انسان‌ها بوده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از دیرباز انسان‌ها به دنبال راه مناسبی برای تمیز کردن خود بوده و حالا ما اینجا هستیم تا به بررسی قوانین روش صحیح حمام کردن بپردازیم. حمام کردن مناسب فواید سرشار و بی‌نظیری داشته و متاسفانه تصور غلطی نسبت به حمام کردن در بین افراد وجود دارد. همین موضوع منجر به آسیب پوستی شده و خسارت جبران‌ناپذیری به پوست وارد می‌کند.

قوانین دوش گرفتن

در ابتدا به بررسی برخی قوانین بسیار مهم نسبت به حمام کردن خواهیم پرداخت.

دمای مناسب

وقتی با آب گرم دوش گرفته انگار فرشته‌ها انسان را بوسیده و در آغوش می‌گیرند. علی‌رغم این حس فوق‌العاده، بهتر است از دوش گرفتن با آب گرم اجتناب کرده چرا که چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد.

روش صحیح حمام کردن و بهترین دما برای دوش گرفتن، استفاده از آب ولرم بوده چرا که این دما، آسیبی به چربی پوست وارد نمی‌کند.

برس کشیدن موها

برای اینکه موها به‌خوبی خیس شوند، قبل از حمام رفتن آنها را برس بکشید. اینکار باعث می‌شود در زمان خیس شدن، موها صاف و یک‌دست قرار بگیرند.

خرید برس Professional تریزا با پین پلاستیکی سایز بزرگ
خرید برس Professional تریزا با پین پلاستیکی سایز بزرگ

برس‌های هواکش پلاستیکی برای اینکار مناسب هستند. قبل از دوش گرفتن آنها را روی مو چرخانده تا گره‌خوردگی‌ها به‌خوبی از بین بروند. از پایین شروع کرده و به سمت بالا بروید. پس از دوش گرفتن نیز مجددا به‌آرامی موها را برس بکشید.

استفاده مناسب از شامپو

برای استفاده از شامپو در ابتدا مقداری از آنرا برروی دست خود ریخته و سپس آنرا با مقداری آب ترکیب کنید. در روش صحیح حمام کردن، آنرا به‌ طور مناسب روی سر خود پخش کنید. به میزان مناسب شامپو را روی سر خود ریخته و آنرا برروی موها به‌ طور مساوی بمالید.

اگر موهای بلندی دارید، از ناحیه پشت گردن گذر نکرده و برروی آن نیز شامپو بریزید. ناحیه پشت گردن، یکی از چرب‌ترین ناحیه‌های سر است.

در ادامه، حداقل 30 الی 60 ثانیه قبل از شست‌وشو، شامپو را برروی سر خود قرار دهید.

در هنگام شامپو زدن، زمانی را برای ماساژ دادن پوست سر خود اختصاص دهید. موهای کثیف همیشه از ریشه چرب شده و با ماساژ سر، شامپو به ریشه‌ها می‌رسد.

شایان ذکر است که ماساژ پوست سر یکی از اصول روش صحیح حمام کردن بوده چرا که منجر به‌ بهبود جریان خون شده که همین موضوع موها را تحریک می‌نماید. این امر منجر به پرپشت‌ترشدن موها می‌گردد.

خودداری از نگهداری زیاد نرم‌ کننده بر روی سر

ماندن نرم‌کننده بر روی مو، تفاوت مناسبی را برای مو رقم نمی‌زند. اثرات نرم‌کننده به‌سرعت اعمال شده و موها از مولکول‌های آب متورم می‌شوند. نرم‌کننده قادر به نفوذ بیش‌تر به مو نبوده و ماندن بیش‌ از حد آن برروی مو، فایده‌ای ندارد.

زنی در حمام
استفاده بیش از حد از نرم‌کننده به مو آسیب می‌زند!

خودداری از استفاده مشترک از لیف

لیف حمام، جزو وسایل شخصی بوده و همگان باید از لیف شخصی خود استفاده کند. بعضی از لیف‌ها محل مناسبی برای زندگی باکتری، کپک، مخمر و .. هستند. اگر مجبور به استفاده از لیف فرد دیگری هستید، آنرا از یک روز قبل زیر نور آفتاب قرار داده و خشک کنید.

بهتر است هر ماه لیف خود را تعویض کرده و با لیف‌های قدیمی خداحافظی کنید!

بهره گیری از آب سرد برای منافذ

آب گرم، منافذ پوست را باز می‌کند. پس از باز شدن منافذ پوست، محصولات مبارزه با آکنه به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کرده و جادو می‌کنند.

طی یک ترفند جادویی پس از بهره‌گیری از آب گرم، صورت خود را با آب سرد بشویید. آب سرد منافذ را می‌بندد. این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده چرا که منافذ باز، دروازه‌ای برای ورود باکتری‌ها هستند.

خودداری از استفاده بیش از حد از اسکراب

لایه‌برداری فواید و مزایای زیادی ازجمله حذف سلول‌های مرده پوست دارد. علی‌رغم تمامی فواید، نباید در مصرف این محصولات زیاده‌روی نمود.

خرید اسکراب پاک کننده پوست گارنیه مدل Pure Active 3in1 حجم 150 میل
خرید اسکراب پاک کننده پوست گارنیه مدل Pure Active 3in1 حجم 150 میل

فقط یک یا دو دفعه در هفته لایه‌برداری نمایید. استفاده بیش از حد از محصولات لایه‌بردار، پوست را تحریک کرده و دچار آسیب پوستی خواهید شد.

شستشوی مو با آب سرد

همچون پوست صورت، آب گرم کوتیکول مو را باز کرده و آب سرد آن را می‌بندد. آب سرد کوتیکول مو را بسته و همین موضوع منجر به‌براق شدن آنها می‌گردد. آب داغ موها را خشک‌کرده و بهتر است موها با آب سرد شسته شوند.

درصورت حساسیت به آب سرد، می‌توان روی صندلی و پشت به دوش نشسته و موها را شست.

استفاده از لوسیون

پس از اینکه از حمام بیرون آمده و خود را خشک کردید، فورا از لوسیون استفاده کنید. اینکار باعث می‌شود آب در پوست قفل‌شده و پوست مرطوب بماند.

زن جوانی با حوله
بهترین زمان استفاده از لوسیون بدن، پس از حمام است.

بلافاصله پس از حمام، بهترین زمان برای استفاده از لوسیون بوده و در این هنگام پوست به‌خوبی مرطوب می‌شود.

در ادامه قصد داریم به آموزش روش صحیح حمام کردن پرداخته تا شما عزیزان مو تن رو، حمامی دل‌نشین را تجربه نمایید.

آماده‌ شدن برای حمام

آماده شدن برای حمام مراحل مختلفی داشته که به بررسی تک‌تک آنها خواهیم پرداخت.

حذف لباس

لباس‌های کثیف خود را در یک سبد لباس‌شویی قرارداده و سپس لباس‌های تمیز را در مکانی که احتمال نفوذ آب به آنها وجود ندارد قرار دهید.

در ادامه علاوه بر لباس، عینک، ساعت، گردن‌بند و سایر اکسسوری‌های خود را در مکانی که احتمال خیس شدن با آب وجود نداشته باشد قرار دهید.

صرفه‌ جویی در مصرف آب

پس از اینکه لباس‌های خود را در آوردید وارد حمام شوید. دوش را باز کرده و زیر آب بروید. برای جلوگیری از هدر رفت آب، خیلی منتظر گرم‌شدن آن نمانده و در مصرف آب صرفه‌جویی کنید.

وقتی آب باز شد، آرام و آهسته در حمام راه بروید چرا که خطر لیز خوردن وجود دارد.

شستشوی کامل

این مرحله نیز شامل مراحل مختلفی شده و بهتر است آنرا به‌ صورت دقیق اجرا کنید.

خیس شدن بدن

برای اجرای روش صحیح حمام کردن به‌آرامی چندبار زیر دوش چرخیده تا کل بدن خیس شود. سر را چند ثانیه زیر آب قرار داده تا کل سر و مو به‌خوبی خیس شوند.

خیس‌شدن با آب گرم به‌ آرامش عضلات کمک کرده و لذت‌بخش است. توجه داشته باشید که آب، خیلی گرم نباشد چرا که آب داغ، همچون قاتلی برای چربی پوست است!

اعمال شامپو

مقداری از شامپو را برروی دست خود ریخته و آنرا با آب ترکیب کنید. سپس آنرا به‌آرامی روی سر خود ماساژ دهید. حتما شامپو را روی تمامی قسمت‌های سر به‌ طور یکسان پخش کنید. حتما دستورالعمل شامپو را مطالعه کرده چرا که هر شامپویی دستورالعمل خاص خود را داشته و مدت زمان قرار گرفتن شامپوها بنا به فرمولاسیون آنها متفاوت است.

روش صحیح حمام کردن
شامپو باید برروی کل پوست سر به‌طور مساوی تقسیم شود

توجه داشته باشید درصورت استفاده زیاد از شامپو، روغن طبیعی مو از بین رفته و مو آسیب می‌بیند. همیشه در ابتدا مقدار کمی شامپو استفاده کرده و درصورت لزوم، مقدار بیشتری به آن اضافه کنید.

شستشوی سر

موها را به‌خوبی و به‌آرامی شسته و شامپو را به‌ طور کامل از سر بشویید. اگر شامپو به‌خوبی شسته نشود، در سر خشک‌شده و آسیب شدیدی به مو وارد می‌کند. همچنین در هنگام شست‌وشوی مو، ساقه آنرا به سمت بالا جمع نکنید. اینکار منجر به بروز اصطکاک‌شده و همین موضوع به مو آسیب می‌زند.

در حین شست‌وشوی سر نیز از آب گرم استفاده نکنید چرا که آب گرم حتی به چربی پوست سر هم رحم نمی‌کند!

علاوه بر این توضیحات، در لینک زیر نحوه شست‌وشوی سر را به‌ طور کامل برای همراهان مو تن رو توضیح داده‌ایم.

استفاده از نرم‌ کننده

نرم‌کننده علاوه بر قابلیت تمیزکنندگی، موها را نرم کرده و لطافت خاصی به آنها می‌بخشد. نرم‌کننده سطح سلامت کلی مو را افزایش داده و ظاهری جذاب برای موهای شما به ارمغان می‌آورد.

خرید نرم کننده مو لورآل سری السیو مدل Arginine Direnc X3 مناسب انواع مو حجم 360 میل
خرید نرم کننده مو لورآل سری السیو مدل Arginine Direnc X3 مناسب انواع مو حجم 360 میل

توجه داشته باشید نرم‌کننده هیچ‌گاه کف نکرده و نباید مقدار زیادی از آنرا برای کف‌ کردن برروی سر خود بریزید. همچنین حتما دستورالعمال نرم‌کننده‌ را مطالعه کرده چرا که تمامی آنها دستور یکسانی ندارند. همچنین حتما از برخورد نرم‌کننده به ریشه مو جلوگیری کرده و مقداری فاصله بین نرم‌کننده و ریشه مو ایجاد نمایید.

می‌توان از شامپوهایی که قابلیت نرم‌کنندگی دارند به‌عنوان جایگزینی برای نرم‌کننده استفاده نمود.

شتسشوی صورت

پس از اینکه صورت خیس شد، مقدار کمی از پاک‌کننده صورت یا اسکراب لایه‌بردار را با انگشت یا دستمال روی صورت خود بمالید. به‌مدت 30 ثانیه و به‌آرامی پاک‌کننده را برروی صورت خود ماساژ دهید. همچنین از ورود پاک‌کننده یا اسکراب به چشم جلوگیری کرده تا آسیبی به آن وارد نشود.

می‌توان از صابون‌های مخصوص به‌عنوان جایگزینی برای پاک‌کننده استفاده نمود. توجه داشته باشید استفاده بیش‌ از حد از صابون نامناسب پوست را خشک‌کرده و تحریک می‌نماید.

شستشوی بدن

صابون یا شامپو بدن را روی لیف یا اسفنج بدن ریخته و برروی کل بدن بمالید. علاوه بر شامپو بدن و صابون، می‌توان از شاور ژل استفاده نمود. در لینک زیر به بررسی تفاوت صابون، شامپو بدن و شاور ژل پرداختیم

از گردن و شانه شروع کرده و به سمت پایین حرکت کنید. زیربغل و کمر را فراموش نکرده و در آخر قسمت‌های خصوصی بدن خود بشویید. حتما پشت گوش، پشت گردن و بین انگشت‌های پا را نیز شسته و آنها را فراموش نکنید. همچنین می‌توان از لیف استفاده نکرده و شامپو یا صابون را با دست برروی کل بدن اعمال نمود.

در لینک زیر به بررسی بهترین شامپو بدن بازار پرداخته و می‌توانید با مطالعه این مطلب، محصول مناسب خود را خود انتخاب نمایید.

تمام کردن حمام

در آخر صابون و لیف را بشویید. سپس زیر آب چرخیده تا آب به کل بدن رسیده و صابون باقی‌مانده برروی پوست را بشوید. همچنین آب را روی موها گرفته تا از حذف شامپو اطمینان حاصل کنید.

زنی با حوله
پس از تمام کردن حمام، بدن و سر خود را به‌آرامی با حوله خشک کنید

پس از اینکه از حمام بیرون آمدید، خود را با یک حوله به‌آرامی خشک کنید. همچنین از خشک‌کردن سریع و محکم مو جلوگیری کرده چرا که اینکار به مو آسیب می‌رساند.

در نهایت و در آخرین قدم، می‌توان از محصولات بهداشتی استفاده نمود. پس از حمام، زمان مناسبی برای استفاده از دئودورانت، لوسیون، محصولات حالت‌دهنده مو و محصولات مشابه بوده و این محصولات بیش‌ترین اثرگذاری خود را در این زمان دارند.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، شست‌وشوی مناسب بدن قوانین خاصی داشته و می‌توان با رعایت آنها، حمامی دل‌چسب و آرامش‌بخش را تجربه نمود. علاوه بر آن، ما در این مطلب به بررسی روش صحیح دوش گرفتن پرداختیم.

لطفا نظرات ارزشمند و گران‌بهای خود را درخصوص روش صحیح دوش گرفتن با ما و سایر کاربران عزیز مو تن رو به اشتراک بگذارید. ممنون از اینکه تا پایان مطلب «روش صحیح حمام کردن» همراه ما بودید.

سوالات متداول

چه‌زمانی مناسب حمام کردن است؟

زمان مناسب حمام رفتن در صبح بوده چرا که در شب‌ باکتری‌ها فعال‌تر بوده و زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شویم بهترین زمان برای تمیز کردن این باکتری‌ها است.

روش صحیح شستن مو چگونه است؟

در ابتدا به‌خوبی مو را خیس کرده و سپس به مقدار مناسب شامپو برروی دست خود ریخته و با آب آنرا رقیق کنید. سپس حداقل 30 الی 60 ثانیه شامپو را برروی سر ماساژ داده و سپس مو را بشویید.

طرز صحیح شامپو زدن چگونه است؟

مقدار مناسب شامپو، یک چهارم از مساحت دست بوده و آنرا برروی کل موهای خود ماساژ دهید.

از چه آبی برای شست ‌و شوی بدن استفاده کنیم؟

آب داغ چربی پوست را از بین برده و بهتر است از آب سرد یا ولرم برای شست‌وشوی بدن استفاده نمایید.