زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

آشنایی با انواع نوار بهداشتی، تاریخچه و کاربرد آن‌

wordcamp
2,098
10 دقیقه
آشنایی با انواع نوار بهداشتی، تاریخچه و کاربرد آن‌

دوره عادت ماهانه نظم زندگی خانم‌ها را دستخوش تغییرات و دغدغه‌هایی ایجاد می‌کند. یکی از مهم‌ترین مسائل نیز حفظ بهداشت و سلامتی است. به همین دلیل استفاده از انواع نوار بهداشتی، جزئی جدانشدنی از دوران قاعدگی خواهد بود. پس با توجه به اهیمت موضوع، باید بهترین انتخاب را انجام داد. یافتن یک محصول مناسب نیز، نیاز به شناخت نسبت بدن خود و انواع کالاهای موجود دارد. آشنایی با انواع نوار بهداشتی، سبب می‌شود با توجه به تغییر نیازها، انتخاب بهتری داشته باشید. به جز این، خرید محصول مناسب به مصرف درست هزینه‌ها نیز کمک می‌کند. پس اگر به دنبال خریدی دقیق و مقرون‌به‌صرفه‌اید، این متن را از دست ندهید.

نوار بهداشتی چیست؟

هر خانمی پاسخ این سؤال را می‌داند، اما بیایید یک بار به طور موشکافانه به آن جواب دهیم. نوار بهداشتی یا به انگلیسی sanitary napkin نوعی جاذب مایعات است که به لباس زیر متصل می‌شود. از این محصول در هنگام پریود و خون‌ریزی بعد از زایمان استفاده می‌شود. هدف استفاده از پد بهداشتی نیز جلوگیری از سرایت خون خارج شده از واژن، به لباس‌ها است.

نوارهای بهداشتی در کنار تامپون و کاپ قاعدگی، جزو محصولات بهداشت بانوان به حساب می‌آیند. انواع نوار بهداشتی بسته به برند، مدل و محل ساخت از مواد مختلفی تشکیل می‌شوند. عموما اکثرِ محصولات موجود در بازار ایران، از پنبه یا الیاف مصنوعی استریل ساخته می‌شوند.

تاریخچه نوار بهداشتی

تا پیش از عرضه و آشنایی با انواع نوار بهداشتی، مردم با پنبه یا پارچه از سرایت خون جلوگیری می‌کردند. معمولا نیز پارچه‌ای را تا می‌زدند و روی واژن قرار می‌دادند. پس از تعویض پارچه آن را شستشو داده و اتو می‌کردند. یکی از معایب این کار افزایش احتمال عفونت‌ مجاری تناسلی بود. همین بیماری نیز، باعث از بین رفتن جان‌های بسیاری شد.

اولین بار ساخت پد جاذب خونِ یکبار مصرف، توسط بنجامین فرانکلین اتفاق افتاد. البته هدف او، طراحی وسیله‌ای برای مقابله با خون‌ریزی سربازهای زخمی بود. حال در سال ۱۸۸۸ شرکت جانسون اند جانسون، آن محصول را به صورت عمومی عرضه کرد. با اتفاقاتی که در ابتدای قرن بیستم افتاد، قیمت ساخت تجهیزات بهداشتی مقرون‌به‌صرفه شد. اما باز هم برای تولید نوار بهداشتی‌های امروزی باید چند دهه صبر کنید.

در دهه ۱۹۸۰ به پدهای بهداشتی یک چسب برای اتصال آن به لباس افزوده شد. همین ویژگی نیز نوار بهداشتی را بین خانم‌ها محبوب کرد. در همین دوران بود که طراحی و مواد اولیه این محصول نیز تغییر یافت. زیرا نمونه‌های قدیمی چندان مؤثر نبودند و قطر آن‌ها به دو سانتی‌متر می‌رسید. بالأخره پس از آزمون‌ و خطاهای مختلف به ترکیبات و طراحی امروزی رسیدیم؛ همان چیزی که همه‌ی شما با آن آشنایید.

چند نوار بهداشتی روی هم
استفاده از پد بهداشتی یکبار مصرف، خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد.

آشنایی با انواع نوار بهداشتی

پس از مقدمه‌ای نسبتا طولانی، نوبت به بحث اصلی می‌رسد. برای یک انتخاب حساب‌شده و به‌صرفه به این بخش بسیار دقت کنید. پس بدون معطلی وارد موضوع می‌شویم.

نوار بهداشتی یکبار مصرف

این نمونه از نوار بهداشتی برای اکثر افراد آشناست. همان‌طور که گفتیم در گذشته، از پارچه برای جلوگیری از خون قاعدگی استفاده می‌شد. جدا از مشکلات بهداشتی، پس از چند ساعت این پارچه‌ها بسیار سنگین می‌شدند. به جز این حجم آن‌ها نیز به شدت افزایش می‌یافت. تصور کنید حجم پارچه‌ای که زیر لباس قرار داشت، به راحتی مشخص می‌شد. به نظرتان چه حسی به خانم‌ها دست می‌داد؟ به همین دلیل هم نیاز به یک محصول ایمن، سبک، نازک و ارزان به‌ وجود آمد.

پدهای یکبار مصرف امروزی در انواع مختلفی چون بالدار، ساده، نازک، ضخیم، معطر و… تولید می‌شوند. همچنین نوع ترکیبات این محصول‌ها نیز هم‌ اکنون تغییر کرده است؛ به جای پنبه، از ژل‌های جاذب قوی، لایه پلاستیکی خشک و ورقه پلاستیکی برای جلوگیری از نفوذ خون استفاده می‌شود. این نوع پد بهداشتی دارای مدل‌های مختلفی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

انواع نوار بهداشتی یکبار مصرف

  • پدهای روزانه: بین انواع نمونه‌ های نوار بهداشتی، این مدل از همه بیشتر استفاده می‌شود. معمولا هم کاربرد آن برای مقابله با خون‌ریزی‌های خفیف و متوسط است. این نمونه، نسبت به نوار بهداشتی معمولی نازک‌تر است و با این حال توان جذب مقبولی دارد. مانند نام این مدل، از آن در طول روز استفاده می‌شود. البته باید پس از گذشت چهار ساعت یا افزاش حجم خون‌ریزی، آن را تعویض کرد.
  • نوار بهداشتی بلند: طول این مدل نسبت به پدهای روزانه بسیار بلندتر است. به همین دلیل در هنگام پوشیدن آن، تمام قسمت‌های لباس زیر را در بر می‌گیرد. به علت طول زیاد، این نوع نوار بهداشتی در مقابله با خون‌ریزی شدید مؤثر است. در نتیجه یکی از بهترین‌ گزینه‌ها در هنگام مسافرت یا حضور در اداره است. وجود بال در این مدل باعث می‌شود هیچ لکه‌ای به بیرون نشت نکند. پس هنگام پوشیدن لباس سفید، می‌توانید از یک پد بلند استفاده کنید.
  • نوار بهداشتی فوق نازک: برای جذب رضایت مشتریان، در طول سال‌های مختلف مدل‌های جدید نوار بهداشتی عرضه می‌شود. بعضی از این نمونه‌ها نیز بین بیشتر افراد محبوبیت پیدا می‌کند. یکی از این مدل‌های پرطرفدار نیز پدهای بسیار نازک هستند. دلیل این مقبولیت، راحتی بسیار خانم‌ها هنگام استفاده از آن است. به جای استفاده از پنبه، درون این مدل ژل‌ ضدرطوبت به کار می‌رود. این کار نیز در کنار کاهش حجم، قدرت جذب پد را بسیار افزایش خواهد داد.
  • نوار بهداشتی ارگانیک: در کنار توجه به سلامتی باید به محیط زیست نیز اهمیت داد. پدهای ارگانیک در کنار حفظ سلامت شما با محیط زیست هم سازگار هستند. عدم‌استفاده از مواد معطر و شیمیایی، این مدل را مناسب هرنوع پوستی می‌سازد. برای دخترانی که پریود اول را تجربه می‌کنند، نوار بهداشتی ارگانیک بسیار مناسب خواهد بود.

نوار بهداشتی قابل شستشو

در ادامه آشنایی با انواع نوار بهداشتی، به مدل قابل شستشو می‌رسیم. برخلاف روش‌های قدیمی، این نوع پدها هم جذب بالایی دارند و هم ضدباکتری هستند. نوار بهداشتی قابل شستشو در دو نمونه تولید می‌شود.

نمونه‌ای اول که در انگلیسی saafkins pads نام دارد از دولایه‌ی جاذب تشکیل می‌گردد. این نوع پد تا ۱۰۰ میلی‌لیتر، توانایی جذب مایعات را دارد. همچنین به‌هیچ وجه باعث نشت خون نمی‌شود و تا ۱۲ ساعت قابل استفاده خواهد بود. به وسیله‌ی یک بند قابل تنظیم به دور کمر، این نوع نوار بهداشتی واژن را پوشش می‌دهد.

همچنین الیاف این نوع مدل به سرعت خشک می‌شوند. در نتیجه پس از شستشو نیازی به انتظار طولانی نخواهید داشت. برای شستشو ابتدا نوار بهداشتی را زیر آب قرار دهید و سپس با فشار، خون درون آن را تخلیه کنید. بعد از آن با مقدار کمی صابون پد را بشویید تا کاملا پاک شود.

مردم ما با نمونه‌ی دوم نوار بهداشتی قابل شستشو، آشنایی بیشتری دارند. این مدل از مواد اولیه مصنوعی تهیه می‌شود. همچنین روی برخی از آن‌ها جایی برای قرارگیری پد جاذب تعبیه شده است. شما نیز می‌توانید با توجه به حجم خون، پدهای بیشتری روی هم قرار دهید. توجه کنید در صورت شستشوی نامناسب و عدم ضدعفونی، امکان ایجاد عفونت نیز وجود دارد.

نوار بهداشتی پارچه ای

استفاده از این نوع نوار بهداشتی نسبت به پدهای یکبار مصرف، سابقه‌ی طولانی‌تری دارد. پیش از رواج محصولات پنبه‌ای و استریل، خانم‌های زیادی از این نمونه استفاده می‌کردند. با وجود پیشرفت‌های صنعتی، باز هم می‌توان به سراغ نوار بهداشتی پارچه‌ای رفت.

سالیانه مقدار زیادی پد بهداشتی در سرتاسر جهان به زباله تبدیل می‌شود. در عوض برای کمک به محیط زیست، می‌توان از نوار بهداشتی پارچه‌ای استفاده کرد. در کنار نمونه‌های آماده، حتی خود شما هم قادر به تولید این محصول هستید. پس از استفاده، می‌توانید آن را بشویید تا در آینده نیز به کارتان بیاید.

نوار بهداشتی پارچه‌ای معمولا از الیاف پنبه‌ای یا کنفی ساخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های مثبت کنف توانایی جذب بالا در کنار حجم کم‌تر نسبت به پنبه است. عدم‌استفاده از عطرهای مصنوعی در این کالا، باعث جلوگیری از حساسیت‌زایی نوار بهداشتی می‌گردد. وجود مدل‌های مختلف این نوع پد، باعث می‌شود نیازهای مختلف شما بی‌پاسخ نماند.

خون روی نوار بهداشتی
پس از گذشت چند ساعت، نیاز به تعویض نواز بهداشتی وجود دارد.

نوار بهداشتی زیست تخریب پذیر

همان‌طور که در بخش بالا گفتیم، یکی از چالش‌های پیش روی ما میزان زیاد تولید زباله است. خطرات محیط زیستی یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های کارشناسان، دانشمندان و حتی مردم عادی است. در زمینه‌ی تولید وسایل بهداشتی، تولید انواع نوار بهداشتی سازگار با محیط زیست خبری نوید بخش بود. زیرا روزانه حدود ۲۰۰ تن از این محصول تبدیل به زباله می‌گردد.

البته هنوز در داخل کشورمان خبری چندانی از تولید پد بهداشتی سازگار با محیط زیست نیست. امیدواریم که در سبد مصرف هرخانوار، به زودی نشانی از این مورد هم باشد. در ساخت این مدل از چهار لایه کاغذ سنبل آبی استفاده می‌کنند. همچنین وجود سوراخ‌ روی بدنه پد و استفاده از روکش موم عسل، قدرت جذب بیشتری به آن می‌بخشد. به جز موارد قبل، این ترفند محصول را با بدن‌های مختلف سازگار می‌کند.

چند جایگزین برای نوار بهداشتی

تقریبا آشنایی با انواع نوار بهداشتی به سرانجام رسید. با این حال بیان چند نکته‌ی تکمیلی، ضرری نخواهد داشت. برخی خانم‌ها از خودشان می‌پرسند «نوار بهداشتی یا تامپون مناسب من است؟»، بعضی دیگر هم به دنبال استفاده از کاپ قاعدگی هستند. پس بد نیست این محصولات را هم معرفی کنیم.

تامپون

مانند نوار بهداشتی، از این وسیله برای جذب خون استفاده می‌شود. با این حال به جای استفاده روی واژن، داخل آن قرار می‌گیرد. الیاف موجود در تامپون‌ها هم شبیه پدهای بهداشتی است. تنها تفاوت در میزان بالای فشردگی آن‌ها است. از نظر اندازه و قدرت جذب نیز این محصول مانند نوار بهداشتی، در انواع مختلفی عرضه می‌شود. خوب است بدانید در انتهای تامپون‌ یک قطعه‌ی نخی برای خروج آن از واژن وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه: مضرات تامپون برای استفاده بانوان در دوران قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی

یکی دیگر از روش‌های مقابله با خون‌ریزی در عادت ماهانه، استفاده از کاپ قاعدگی است. این وسیله هم مانند تامپون داخل واژن می‌شود. برخلاف دو محصول گذشته، کاپ‌های قاعدگی به جای جذب خون، آن را جمع‌آوری می‌کنند. پس از پر شدن لیوان، باید آن را تخلیه و ضدعفونی کرد. در کنار صرفه‌ی اقتصادی، استفاده از فنجان قاعدگی به محیط زیست نیز کمک می‌کند. زیرا تا سال‌های طولانی قادر یک کاپ قاعدگی در کنار شما خواهد بود. همچنین می‌توان تا ۱۲ ساعت به طور مستمر از آن استفاده کرد.

سخن پایانی

پد بهداشتی یکی از ضروری‌ترین نیازهای هرخانمی است. وجود مدل‌های مختلف باعث می‌شود همه‌ی نیازها دیده شوند. این محصول هم در مدل‌های یکبار مصرف، و هم در نمونه‌های قابل شستشو تولید می‌شود. پس از آشنایی با انواع نوار بهداشتی به ما بگویید از چه برند و مدلی استفاده می‌کنید؟ علاوه‌ بر این به نظر شما بین پد بهداشتی، تامپون و کاپ قاعدگی کدام یک بهتر خواهد بود؟

مهم‌ترین پرسش‌ها راجع به نوار بهداشتی

نوار بهداشتی در چه مدل‌هایی تولید می‌شود؟

این محصول در مدل‌های یکبار مصرف، قابل شستشو و پارچه‌ای تولید می‌گردد.

برای پریود اول کدام نوار بهداشتی بهتر خواهد بود؟

در این مور استفاده از محصولات ارگانیک توصیه می‌شود.

آیا می‌توان نوار بهداشتی را شست؟

پدهای بهداشتی در نمونه‌های قابل شستشو نیز عرضه می‌شوند. همچنین می‌توانید از نوار بهداشتی پارچه‌ای استفاده کنید.

تامپون بهتر است یا نوار بهداشتی؟

این انتخاب بستگی به شرایط شما دارد. با این حال عوارض تامپون را نیز در نظر بگیرید.

تفاوت کاپ قاعدگی و تامپون در چیست؟

تامپون خون عادت ماهانه را به خود جذب می‌کند، اما فنجان قاعدگی آن را جمع‌آوری می‌کند.