زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

با زبان شوی و فواید آن آشنا شوید!

wordcamp
1,829
8 دقیقه
با زبان شوی و فواید آن آشنا شوید!

اگر به نحوه شستن دهان و دندان توجه کنید، متوجه می‌شوید که مسواک زدن کافی نیست. در واقع استفاده از نخ دندان، شستن لثه و حتی شستن زبان هم ضرورت دارد. زبان شوی یکی از راهکارهایی است که باعث سلامت دهان می‌شود و از بوی بد دهان نیز جلوگیری می‌کند. بنابراین ادامه مقاله را از دست ندهید تا با زبان شوی و فواید آن آشنا شوید.

زبان شوی چیست؟

زبان شوی وسیله‌ای است که همانند جارو، میکروب‌های زبان را از بین می‌برد. این میکروب‌های ساکن روی زبان می‌توانند علت بوی بدن دهان نیز باشند. معمولا بدنه زبان شور پلاستیکی یا فلزی، همراه با یک سطح دایره‌ای یا قاشقی شکل است که روی زبان کشیده می‌شود.

شاید تصور کنید که هنگام مسواک زدن می‌توان سطح زبان را هم تمیز کرد، اما این گونه نیست. در واقع قدرتی که که زبان پاک کن دارد، با هیچ وسیله‌ای قابل مقایسه نیست. بنابراین بهتر است هر روز صبح، استفاده از مسواک زبان را در روتین بهداشتی دهان و دندان خود قرار دهید.

فواید زبان شور چیست؟

اکنون می‌خواهیم به پاسخ سوال فواید زبان شور چیست، بپردازیم تا بیشتر با این وسیله بهداشتی آشنا شوید. باقی ماننده غذا، میکروب، باکتری و سلول‌های مرده، روی زبان قرار دارند. هر یک از این موارد می‌توانند باعث بروز بوی بدن دهان شوند و تاثیر منفی روی سلامت و بهداشت دهان بگذارند. در ادامه به فواید زبان پاک کن می‌پردازیم.

افزایش قدرت حس چشایی

یکی از فواید مسواک زبان، افزایش قدرت چشایی است. تحقیقات نشان می‌دهد که دو بار مصرف زبان شوی در روز، حس چشایی را افزایش می‌دهد. بنابراین پس از استفاده از پاک کننده زبان، ممکن است مزه تلخی، شیرینی، شوری و ترشی را بهتر درک کنید.

تمیز شدن زبان

مسواک زبان باعث تمیز شدن زبان می‌شود. روی زبان خرده‌ غذا و باکتری وجود دارد که این ترکیبات، سطح زبان را می‌پوشانند. بنابراین ممکن است پس از مدتی باعث بروز بوی بد دهان شوند. در حالی که اگر سطح زبان تمیز شود، اثری از خرده‌های غذا و باکتری باقی نمی‌ماند.

استفاده از زبان شور پلاستیکی
یکی از متداول‌ترین انواع زبان شوی، نمونه‌ی پلاستیکی است.

از بین رفتن باکتری و میکروب زبان

از دیگر فواید زبان شور می‌توان به از بین رفتن باکتری و میکروب زبان اشاره کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از زبان پاک کن، میزان باکتری‌های دهان را مثل استرپتوکوک موتانس و لاکتوباسیلوس را کاهش می‌دهد. در واقع این دو باکتری عامل بوی بدن دهان و مشکلات دهان و دندان هستند که با استفاده از زبان پاک کن، به راحتی از بین می‌روند.

افزایش سلامت دهان و دندان

مهم‌تری فایده استفاده از زبان شوی، افزایش سلامت دهان و دندان است. از بین بردن باکتری و خرده‌های غذا از روی زبان، مانع خراب شدن یا به اصطلاح کرم خوردگی دندان، بروز مشکلات لثه و بیماری و بروز مشکلات دهان می‌شود. در واقع تمیز شدن زبان، به بهداشت دهان، لثه و دندان نیز کمک می‌کند.

از بین بردن بوی بد دهان

اگر بعد از مسواک زدن هم بوی بد دهان را احساس می‌کنید، زمان آن است که خرید زبان شور را در لیست خریدهای خود قرار دهید. از بین بردن بوی بد دهان، از فواید اصلی زبان شوی است. در واقع مسواک زدن زبان نمی‌تواند جایگزین زبان پاک کن شود. چرا که زبان شور همچون جاروبرقی یا لایه بردار پوست عمل می‌کند و سطح زبان را کاملا پاک و تمیز می‌کند.

نحوه استفاده از زبان پاک کن چگونه است؟

در این بخش می‌خواهیم به نحوه استفاده از زبان پاک کن بپردازیم. تفاوتی ندارد که زبان پاک کن شما فلزی، پلاستیکی یا مسی است. بیشتر زبان شورها از دو بخش دسته و بدنه دایره یا بیضی شکل تشکیل شده‌اند. بخش دایره‌ای شکل شبیه به یک قاشق است که با آن سطح زبان را تمیز می‌کنید تا بوی بد دهان، خرده غذا و باکتری‌ کاملا پاک شوند. برای استفاده درست از زبان شوی به این مراحل توجه کنید.

نحوه استفاده از زبان شور

  1. روبه‌روی آینه قرار بگیرید، دهانتان را باز کنید و مسواک زبان را روی زبان قرار دهید.
  2. قاشقک یا قسمت دایره‌ای زبان پاک کن را روی ته زبان قرار دهید.
  3. اگر احساس ناخوشایندی دارید، می‌توانید زبان پاک کن را وسط زبان قرار دهید. پس از آن زبان شوی را به آرامی به ته زبان ببرید.
  4. زبان پاک کن را به آرامی روی زبان مثل جارو به سمت نوک زبان بکشید. با این حال زبان شور را روی زبان فشار ندهید. همچنین این وسیله را تنها از یک جهت، به سمت نوک زبان بکشید.
  5. پس از هر بار تمیز کردن زبان شور، آن را از دهان خارج کنید و زیر آب قرار دهید. در این صورت باکتری و خرده غذا از روی آن پاک می‌شود.
  6. سپس مراحل تمیز کردن زبان را دوباره تکرار کنید.
  7. توصیه می‌کنیم در دو نوبت، کل زبان را تمیز کنید.
  8. در نهایت زبانتان را با آب ولرم بشویید.
  9. پس از هر با استفاده از زبان شوی، آن را با آب ولرم و صابون بشویید و خشک کنید.

تمام این مراحل تنها کمتر از 2 دقیقه طول می‌کشد و بهتر است دو بار در روز از آن استفاده کنید.

بهترین زبان شور کدام است؟

زبان شور فلزی مسی
بین زبان شوی فلزی و پلاستیکی شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟

شاید برایتان سوال شود که در میان زبان شوی پلاستیکی، زبان شور فلزی و زبان پاک کن مسی، بهترین زبان شور کدام است؟ نوع بدنه و جنس زبان پاک کن اهمیت چندانی ندارد. اما باید دقت کنید که سطح زبان شوی، تیز یا ناهموار نباشد تا به بافت زبان آسیب نرساند.

مضرات استفاده از زبان شور چیست؟

ممکن است هر وسیله‌ای در کنار فوایدی که به همراه دارد، مضراتی هم داشته باشد. بنابراین مضرات استفاده از زبان شور چیست؟ برخی از افراد از اینکه چیزی ته زبانشان قرار گیرد، احساس خفگی می‌کنند. بنابراین بهتر است زبان شور را در وسط زبان قرار دهید و آن را به سمت نوک زبان بکشید.

همچنین ممکن است هنگام استفاده از زبان شوی، کمی از سطح زبانتان را ببرید. بنابراین پیش از استفاده از زبان پاک کن، حتما مطمئن شوید که سطح وسیله، ناهموار و تیز نیست. علاوه بر این، هرگز مسواک زبان را روی زبان فشار ندهید. در صورتی که به آرامی آن را روی زبان بکشید، زبان پاک و تمیز می‌شود.

سخن آخر

استفاده از زبان شوی برای از بین بردن باکتری و بوی بدن دهان اهمیت دارد و از فواید آن نمی‌توان چشم پوشی کرد. اما زبان پاک کن به تنهایی معجزه نمی‌کند و برای بهداشت دهان و دندان نباید از نخ دندان، مسواک و دهان شویه غافل شوید.

سوالات متداول از زبان شوی و نحوه استفاده از آن

در این بخش به انواع سوالات متداول از زبان شوی و نحوه استفاده از آن می‌پردازیم تا به بهداشت دهان و دندانتان کمک بیشتری کنید. پاسخ این سوالات می‌تواند در تمیزتر شدن و از بین رفتن بوی بد دهان نیز کمک کنید.

آیا زبان پاک کن ضرر دارد؟

خیر. استفاده از زبان پاک کن هیچ ضرری برای زبان و دهان ندارد. زبان پاک کن باعث از بین رفتن باکتری‌‌های دهان می‌شود. اما در صورتی که سطح آن ناهموار یا تیز باشد، ممکن است کمی زبان را ببرد. بنابراین حتما از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

آیا زبان پاک کن، بوی بدن دهان را از بین می‌برد؟

زبان پاک کن تاثیر زیادی در از بین بردن بوی بدن دهان و باکتری‌های مضر زبان دارد. اما این وسیله به تنهایی نمی‌تواند بوی بدن دهان را کاملا پاک کند. بنابراین استفاده از نخ دندان، مسواک و دهان شویه نیز اهمیت دارد و هر یک به از بین بردن بوی بد دهان کمک می‌کنند.

چگونه از زبان شوی استفاده کنیم؟

برای استفاده از زبان شوی، کافی است آن را روی زبان قرار دهید و از ته زبان تا نوک زبان، به آرامی همچون جارو بکشید. سپس مسواک زبان را را از دهان خارج و آن را تمیز کنید. این مراحل را چندین بار انجام دهید تا زبان کاملا تمیز شود.

آیا زبان شور باعث از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود؟

بله، زبان شور تا میزان زیادی به از بین بردن بوی بد دهان کمک می‌کند. در واقع باکتری‌هایی که روی زبان قرار دارند، باعث بروز بوی بد دهان می‌شوند. هنگامی که زبان از باکتری و خرده غذا پاک می‌شود، بوی بد دهان نیز به میزان قابل توجهی کمتر می‌شود.