زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

روتین پوستی برای زنان باردار چگونه است؟

wordcamp
4,663
9 دقیقه
روتین پوستی برای زنان باردار چگونه است؟

در طول دوران بارداری، هنگامی که بدن میزبان یک مهمان کوچک و شیرین است، با تغییرات بسیاری روبه‌رو می‌شود. برخی از افراد ممکن است با مشکلاتی همچون پوست حساس، جوش و ملاسما مواجه شوند. از این جهت پوست نیز همچون دیگر اعضای بدن در این دوره حساس، نیاز به مراقبت بیشتری دارد. اما روتین پوستی برای زنان باردار چگونه است؟ در ادامه این مقاله به تمام بایدها و نبایدهای روتین پوستی خانم‌های باردار می‌پردازیم تا پوستتان در این دوره و پس از زایمان، سلامت و زیبا باشد.

تغییرات پوست در دوران بارداری چگونه است؟

تغییرات پوست در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی متفاوت است. در واقع در این دوران ممکن است با تجربه‌های جدیدی از بدن و پوستتان مواجه شوید که هرگز با آن‌ها روبه‌رو نشده بودید. برخی از این تغییرات پوستی را در ادامه مقاله معرفی می‌کنیم تا با آن‌ها بهتر و بیشتر آشنا شوید.

  • ملاسما
  • استرچ مارک یا ترک پوستی
  • ایجاد خال پوستی
  • اسکین تگ یا منگوله‌های پوستی
  • حساسیت پوستی
  • افزایش چربی پوست
  • خشکی پوست
  • بروز جوش و آکنه
  • گرگرفتگی

ملاسما در دوران بارداری

کرم ضد آفتاب سین بیونیم SPF50 مدل Spot
کرم ضد آفتاب سین بیونیم SPF50 مدل Spot

ملاسما در دوران بارداری و حتی پس از بارداری روی پوست ایجاد می‌شود. ملاسما نوعی لک پوستی است که با افزایش رنگدانه‌ی پوست روی صورت و بدن ظاهر می‌شود. ممکن است علت بروز ملاسما، تغییرات هورمون و حتی تماس پوست با اشعه مضر خورشید باشد. بنابراین اگر می‌خواهید مانع ایجاد ملاسما در دوران بارداری شوید، در هر شرایطی باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

استفاده از کرم ضدآفتاب در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد. چرا که پوست حساس‌تر است و شما باید بیشتر از همیشه مراقب سلامت پوستتان باشید. یکی از محصولاتی که می‌توانید استفاده کنید، کرم ضد آفتاب سین بیونیم است. این کرم مناسب پوست چرب در دوران بارداری است و SPF50 دارد. کرم ضدآفتاب سین بیونیم از پوست دربرابر آلودگی هوا و اشعه مضر UV محافظت می‌کند و میزان لک پوستی را نیز کاهش می‌دهد.

ترک پوستی در دوران بارداری

روغن گیاهی رپلر مناسب ترمیم ترک پوستی و جای زخم
روغن گیاهی رپلر مناسب ترمیم ترک پوستی و جای زخم

استرچ مارک یا ترک پوست در دوران بارداری بسیار شایع است. علت بروز ترک پوستی، کشش پوست در اثر تغییر وزن در مدت زمانی کوتاه است. البته تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز بی‌تاثیر نیست. یکی از راهکارهایی که مانع ایجاد بروز ترک پوستی در دوران بارداری می‌شود، استفاده از لوسیون یا روغن بدن است. بنابراین توصیه می‌کنیم در این دوران حتما پوستتان را به طور دائم چرب کنید تا سالم باقی بماند.

یکی از محصولاتی که می‌توانید از آن برای درمان و کاهش ترک پوستی بهره‌مند شوید، روغن گیاهی رپلر است. این روغن گیاهی ترک و زخم‌های پوستی را درمان می‌کند و حتی باعث جوان سازی پوست می‌شود. روغن گیاهی رپلر حاوی ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری است که پوست را تغذیه و مرطوب می‌کند.

از این محصولات در دوران بارداری استفاده نکنید!

بسیار طبیعی است که برای سلامت خود و جنین، در دوران بارداری از برخی از محصولات، ترکیبات و مواد غذایی استفاده نکنید. مصرف برخی از محصولات مراقبت از پوست نیز مناسب دوران باداری نیستند. بنابراین توصیه می‌کنیم این ترکیبات را به یاد داشته باشید و حتما پیش از مصرف با پزشک خود درباره آن‌ها مشورت کنید:

  • رتینول (بیشتر در محصولات مراقبت از پوست برای از بین بردن چین و چروک صورت و آکنه کاربرد دارد.)
  • هیدروکینون (برای روشن کردن پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.)
  • سالیسیک اسید (با دوز زیاد که برای لایه برداری استفاده می‌شود.)
  • بوتاکس، فیلر و لیزر
  • میکرودرم ابریژن
  • محصولات آرایشی و بهداشتی که حاوی عطر هستند. (مثل بمب حمام یا لوسیون‌های عطری)
  • محصولاتی که در ترکیبات خود پارابن دارند

توصیه می‌کنیم همیشه پیش از خرید هر محصول آرایشی و بهداشتی، راهنمای روی بسته را بخوانید. در برخی از این محصولات قید می‌شود که برای خانم‌های باردار مناسب نیست یا حتی مضر است. همچنین پیش از مصرف محصولات دارویی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از کدام محصول پوستی در دوران بارداری ضرری ندارد؟

شاید در میان این همه ترکیبات ممنوع، برایتان سوال شود که استفاده از کدام محصول پوستی در دوران بارداری ضرر یا مانعی ندارد؟ شما می‌توانید با محصولات استاندارد، بهترین روتین پوستی برای زنان باردار را تجربه کنید. در ادامه به برخی از محصولات روتین پوستی برای خانم‌های باردار می‌پردازیم تا پوستتان سلامت و درخشان‌تر شود.

  • کلینزر یا پاک کننده ملایم پوست
  • کرم مرطوب کننده ملایم و بدون عطر
  • هیالورونیک اسید (در صورتی که روی بسته، موارد ممنوع برای خانم‌های باردار قید نشده باشد.)
  • بنزوئیل پراکسید (استفاده محدود و زیر نظر پزشک مانعی ندارد.)
  • سرم ویتامین C

روتین پوستی برای زنان باردار چگونه است؟

اکنون که با ترکیبات مضر، مفید و خنثی برای پوست خانم‌های باردار آشنا شدید، می‌توانید روتین پوستی برای زنان باردار را به طور دقیق‌تر بیاموزید. معمولا در روتین پوستی زنان باردار از محصولات در دسترس استفاده می‌شود و شما می‌توانید از این محصولات برای پیشگیری از مشکلات پوستی پس از زایمان نیز استفاده کنید که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم.

از کرم مرطوب کننده به طور مداوم استفاده کنید!

کرم مرطوب کننده آردن سری بیوتی مناسب پوست خشک حاوی 5% اوره و اوسرین
کرم مرطوب کننده آردن سری بیوتی مناسب پوست خشک حاوی 5% اوره و اوسرین

در دوران بارداری، هر بار که دست، صورت یا بدنتان را می‌شوید، بهتر است از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. البته استفاده از کرم مرطوب کننده به طور مداوم ارتباطی با بارداری ندارد و شما نباید از مصرف کرم مرطوب کننده غافل شوید.

ممکن است در دوران بارداری پوستتان دچار ترک یا خارش شود. بنابراین یکی از راهکارهای پیشگیری از ترک پوستی، استفاده مداوم از کرم مرطوب کننده است. محصولاتی که حاوی روغن آووکادو یا روغن‌های گیاهی و طبیعی هستند، انتخاب مناسب‌تری در دوره بارداری است.

کرم مرطوب کننده آردن حاوی عصاره آلوئه‌وار است که قیمت به‌صرفه‌ای نیز دارد. این کرم مرطوب کننده باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود و برای رفع خارش نیز مفید است. کرم مرطوب کننده آردن به درمان پوست خشک و آسیب دیده کمک می‌کند.

از آبرسانی پوست غافل نشوید!

توصیه می‌کنیم در دوران بارداری از آبرسانی پوست غافل نشوید. آبرسانی یکی از مراحل مهم روتین پوستی برای زنان باردار است. برخی کرم مرطوب کننده را با آبرسان به اشتباه یکسان می‌دانند. در صورتی که، کرم مرطوب کننده دست و صورت همچون مانعی در برابر پوست و هوا است و مانع از بین رفتن رطوبت پوست می‌شود. در حالی که آبرسان، باعث افزایش آب و رطوبت پوست می‌شود. برای روتین پوستی در دوران بارداری واتر ژل نوتروژینا با آبرسانی قوی مانع خشکی پوست می‌شود.

ترتیب استفاده از کرم مرطوب کننده و آبرسان به این صورت است که ابتدا از آبرسان و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید. در این صورت، میزان رطوبت پوست بیشتر می‌شود. شما می‌توانید از آبرسان به دو روش ماسک صورت و کرم آبرسان بهره‌مند شوید. البته استفاده از کرم آبرسان برای محافظت از پوست بدن در دوران بارداری انتخاب بهتری خواهد بود.

کرم آبرسان فاربن یک محصول مناسب برای پوست معمولی تا خشک است. این کرم آبرسان حاوی روغن جوانه گندم، شی باتر، ویتامین A، B و E است. کرم آبرسان فاربن جذب بالا و سریعی دارد و باعث تغذیه و رطوبت پوست می‌شود.

از اسکراب لایه برداری استفاده کنید!

شما می‌توانید برای روتین پوستی در دوران بارداری، هفته‌ای یک بار از اسکراب لایه بردار استفاده کنید. اسکراب لایه بردار ملایم، باعث از بین رفتن سلول‌های مرده و بافت آسیب دیده پوست صورت می‌شود. همچنین اسکراب لایه بردار، منافذ پوست را تمیز و مسدود می‌کند. از این جهت سلول‌های جوان و تازه‌ای روی بافت پوست ظاهر می‌شوند.

اسکراب لایه بردار لورآل، یک محصول مناسب برای پوست حساس خانم‌های باردار است. ژل شست‌وشوی خاک رس لایه بردار لورآل، حاوی سه نوع خاک رس و جلبک قرمز است. این لایه بردار پوست برای درمان خشکی و از بین بردن قرمزی پوست مناسب است و منافذ باز پوست را کاهش می‌دهد.

ترک پوستی را کاهش دهید!

یک بخشی از روتین پوستی برای زنان باردار که اهمیت بسیاری دارد، کاهش ترک پوستی است. پیش از این گفتیم که ترک پوستی در دوران بارداری از کشش پوست و افزایش وزن ظاهر می‌شود. اگر می‌خواهید به از بین بردن ترک پوستی کمک کنید، از مصرف مداوم روغن‌های طبیعی پوستی غافل نشوید. روغن‌های گیاهی تاثیر بسزایی در کاهش و درمان ترک پوستی دارند.

کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید!

در دوران بارداری، هرگز کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. چرا که ممکن است پوست در دوران بارداری حساس‌تر شود و بیشتر از زمان‌های دیگر دچار آسیب گردد. کرم ضدآفتاب را روی دست و گردن نیز ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود. کرم ضد آفتاب از بروز لک پوستی نیز جلوگیری می‌کند.

سوالات متداول از روتین پوستی در دوران بارداری

در این بخش به بررسی برخی از سوالات متداول روتین پوستی در دوران بارداری می‌پردازیم. چرا که پوست در این دوران حساس‌تر است و شما نیز نمی‌توانید از برخی از ترکیبات در این دوران استفاده کنید. بنابراین به منظور حفظ سلامت خود و کودکتان، حتما به روتین پوستی خود اهمیت بیشتری دهید.

آیا روتین پوستی برای زنان باردار اهمیت دارد؟

بله. روتین پوستی برای خانم‌های باردار اهمیت دارد. چرا که پوست در این دوره حساس‌تر است و ممکن است دچار خشکی، ترک پوستی و ملاسما شود. بنابراین برای داشتن پوستی زیبا، بهتر است از مصرف کرم مرطوب کننده، آبرسان و کرم ضدآفتاب غافل نشوید.

آیا مصرف لوازم آرایش در دوران بارداری مضر است؟

مصرف لوازم آرایش در دوران بارداری مضر نیست. اما بهتر است از محصولات استاندارد و برندهای مطمئن استفاده کنید. در صورتی که پوستتان در این دوره حساس شده است، حتما با پزشک مشورت کنید.

روتین پوستی در دوران بارداری چگونه است؟

در دوران بارداری بهتر است سراغ کرم مرطوب کننده با روغن‌های طبیعی و گیاهی بروید. همچنین مصرف آبرسان پوست را به صورت روزانه در روتین خود قرار دهید و کرم ضدآفتاب را حتما هر چند ساعت یک بار مصرف کنید.

از بین بردن ترک پوستی در دوران بارداری چگونه است؟

بروز ترک پوستی در دوران بارداری بسیار طبیعی است. اما به منظور از بین بردن ترک پوستی، از ابتدای بارداری و حتی پس از زایمان، از روغن‌های طبیعی و گیاهی برای پوستتان استفاده کنید و آن را به هر روز روی پوستتان ماساژ دهید.