زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

عطر گرم و سرد چیست و تفاوت عطر و ادکلن سرد و گرم چیست؟

تیم تحریریه مو تن رو
2,507
12 دقیقه
عطر گرم و سرد چیست و تفاوت عطر و ادکلن سرد و گرم چیست؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که تفاوت عطر سرد و گرم چیست؟ آیا می‌دانید چرا باید در هنگام خرید ادکلن و عطر به طبع آن دقت کنید؟ اصلا راه و نحوه تشخیص انواع ادکلن گرم و سرد را بلد هستید؟ در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که اولا عطر گرم و عطر سرد چیست؟ و سپس تفاوت عطر و ادکلن سرد و گرم را برای شما به طور کامل شرح دهیم. پس اگر دانستن نکات مهم در مورد عطرها برایتان مهم است، با این مقاله از مو تن رو همراه ما باشید.

عطر گرم چیست

ابتدا به سراغ عطرهای گرم می‌رویم و در پاسخ به این سوال که عطر گرم چیست؟ باید بگوییم که عطر گرم به عطرهایی گفته می‌شود که در آن‌ها رایحه‌هایی مانند چوب صندل، ادویه‌های شرقی یا شکلات به کار رفته است. بهتر است از عطرهای گرم در فصل‌های سرد پاییز و زمستان استفاده شود تا خودشان را در سردی هوا به خوبی نشان دهند و علاوه بر آن احساس گرمای خوشایندی به شما ببخشند. در ادامه چند نکته مهم درباره عطرهای گرم به شما خواهیم گفت:

  • عطرهای گرم معمولا دارای ماندگاری بیشتری نسبت به عطرهای سرد هستند.
  • استفاده از عطر گرم برای افراد گرم مزاج مناسب نیست چون با استشمام بوی عطر گرم، فرد گرم مزاج دچار درد شدید در ناحیه سر خواهد شد.
  • استفاده از عطر گرم برای افراد گرم مزاج و مبتلا به میگرن توصیه نمی‌شود چون میگرن با بوییدن یک رایحه گرم، عود می‌کند.
  • عطرهایی که رایحه نت‌های قالبی مانند چوب یا مشک دارند، عطرهای بسیار گرم می‌باشند.
  • عطرهایی که در فرمولاسیون آن‌ها نت‌های گلی مثل گل یاس، گل مریم یا گل محمدی بکار رفته، عطرهای گرم و لطیف به حساب می‌آیند.

اگر قصد خرید عطر دارید و به دنبال عطرهای گرم هستید ما در ادامه چند مدل از جدیدترین و پرفروش ترین عطرهای گرم را به شما معرفی می‌کنیم:

عطر سرد و خنک چیست

حالا که با عطر گرم آشنا شدید به سراغ عطرهای سرد می‌رویم. در پاسخ به سوال این که عطر سرد و خنک چیست؟ باید بگوییم که عطر و ادکلن سرد به عطرهایی گفته می‌شود، که حس خنکی و تازگی را به شما منتقل می‌کند. در عطرهای سرد از رایحه‌هایی همچون هندوانه، خیار و سایر میوه‌های سرد استفاده می‌شود. بهتر است از عطر و ادکلن سرد در فصول گرم تابستان و بهار استفاده شود تا در گرمای هوا احساس خنکی و تازگی کنید. در ادامه نکاتی جالب در مورد عطرهای سرد را برای شما توضیح خواهیم داد:

  • در فصل‌های گرم، استفاده از رایحه‌های خنک، ترش، تلخ، سرد و جنگلی یا وحشی، گزینه مناسبی است چون حال آدم را در هوای گرم، خوب می‌کند.
  • رایحه‌های ترش و خنک عطر در تابستان، سرمای دلپذیری به خودمان و اطرافیان‌مان منتقل می‌کند.
  • عطر در هوای سرد ماندگاری بیشتری دارد چون دمای هوا پایین است و الکل عطر دیرتر تبخیر می‌شود پس عطر سرد نسبت به عطر گرم ماندگاری کمتری دارد.
  • عطر سرد زودتر از عطر گرم‌ تمام می‌شود چون عطر سرد معمولا ماندگاری کمتری داشته و در گرما باید چند بار در روز آن را روی پوست اسپری کنید.
  • بوی ترشی‌ها، سرکه، آب لیمو و رایحه‌های اسیدی در ترکیبات یک عطر، باعث سرد شدن آن عطر می‌شود.

در ادامه چند مدل از جدیدترین و پرفروش ترین عطرهای سرد و خنک را به شما معرفی می‌کنیم:

تفاوت عطر سرد و گرم


پیشنهاد نویسنده: عطر مناسب فصل بهار چه ویژگی‌هایی دارد؟


طبع عطر به چه معنایی است

وقتی برای خرید ادکلن و عطر وارد فروشگاه‌های آرایشی بهداشتی می‌شوید، اصطلاح طبع عطر را زیاد خواهید شنید. اما واقعا طبع عطر چیست؟ شناخت طبع عطرها چه کمکی به ما می‌کند؟ پیش از آن که در مورد طبع عطر با شما صحبت کنیم باید بگوییم در طب سنتی احتمالا در مورد طبع انسان زیاد شنیده‌اید و می‌دانید که هر کس باید متناسب با طبعی که دارد غذا بخورد تا از سلامت کامل برخوردار باشد.
جالب است بدانید که عطرها هم مانند غذا، طبع خاص خود را دارند. طبع عطرها و ادکلن‌ها به این صورت است که مثلا با استفاده از یک عطر حالت و حس گرما به فردی دست می‌دهد، یا بر عکس با استفاده از یک عطر دیگر، حالت و حس سرما توسط فرد احساس می‌شود. این مسئله نشان دهنده طبع گرم و سرد عطر است.

برای انتخاب و خرید ادکلن و عطرها، باید ابتدا به طبع و مزاج خود توجه کنید و سپس متناسب با آن خرید خود را انجام دهید. چون ممکن است عطری بخرید که با طبع شما سازگار نباشد و در بدن حالتی به‌ وجود آید که باعث بروز گرمی، سردی، انرژی یا بی‌حسی شود. اگر بخواهیم راحت تر این موضوع را توضیح دهیم باید بگوییم که عطرها به‌ نوعی غذای مغز به حساب می‌آیند و باید با آگاهی و دقت آن‌ها را انتخاب کنیم تا هیچ‌ گونه عوارضی برای سلامتمان نداشته باشند.

در شناسایی طبع عطرها باید به نکاتی توجه داشته باشید که این نکات عبارتند از:

  • رایحه گل محمدی، گل مریم و گل یاس، گرم و لطیف هستند.
  • رایحه ادویه‌ای یا مشک عطر را خیلی زیاد گرم می‌کند.
  • رایحه خیلی از میوه‌ها، مرکبات، سرکه، آب‌ لیمو و سایر ترشی‌ها سرد هستند.

پس لازم است هنگام خرید محصول مورد نظرتان به ترکیبات سازنده آن دقت کنید تا بدانید طبع آن با بدن شما سازگار است یا خیر؟

از آن جا که عطر گرم باعث سر درد افراد گرم مزاج شده و عطر سرد هم مشکلاتی برای افراد سرد مزاج ایجاد می‌کند امروزه می‌بینیم که خیلی از افراد به عطرهای معتدل با رایحه میانه‌ روی آورده‌اند. در فرمولاسیون عطرهای معتدل، از ترکیب عناصر اولیه سرد و گرم و در تعادل با یکدیگر استفاده شده است تا عطر ملایمی به مشتریان عرضه شود. شناخت طبع عطر و طبع خودمان کمک می‌کند خرید خوبی داشته باشیم تا علاوه بر لذت بردن از عطر، سلامت خود را نیز حفظ کنیم.

علاوه بر این که طبع عطر باید با طبع ما هماهنگ باشد باید به خاطر داشته باشید که عطرها یا دارای طبع گرم هستند و یا دارای طبع سرد و باید حواستان باشد که از هر طبعی در فصل درست آن استفاده شود. مثلا عطر با طبع سرد برای استفاده در فصل تابستان مناسب بوده و عطر با طبع گرم برای استفاده در زمستان مناسب است.

طبع عطر

طبع عطر و مزاج انسان و رابطه بین آن ها

تا به اینجا دانستیم عطرها هم طبع دارند و به دو دسته عطر با طبع گرم و عطر با طبع سرد تقسیم بندی می‌شوند. البته امروزه عطرهای ملایم و میانه این دو هم وارد بازار شده که طرفداران زیادی دارد. علاوه بر این دانستیم که در زمان مراجعه به فروشگاه برای خرید ادکلن و عطر باید حواسمان باشد که متناسب با طبع و مزاجمان اقدام به خرید محصول مورد نظر کنیم.

اگر به مزاج خود دقت نکنیم عطری که می‌خریم می‌تواند باعث بروز عوارضی شدید برای سلامت و روحیه ما بشود. مثلا یک فرد گرم مزاج با طبع گرم اگر عطر گرمی بخرد بوی عطر گرم ممکن است، او را دچار سردرد کند. ولی برعکس، همین بوی گرم ممکن است، باعث آرامش فردی سرد مزاج بشود. پس هنگام خرید دقت کنید طبع عطر با مزاج شما سازگار باشد. بطور کلی 4 نوع مزاج داریم که شما باید آن‌ها رابشناسید و بدانید خودتان کدام نوع هستید. در ادامه انواع مزاج را به شما معرفی می‌کنیم و می‌گوییم عطر مناسب هر مزاج چیست و چه طبع عطری باید برای هر مزاج انسان انتخاب شود:

مزاج صفراوی:

  • افراد دارای مزاج صفراوی بسیار پر انرژی، پرتحرک و باهوش هستند.
  • این افراد زود عصبانی شده و درعین حال به‌سرعت آرام می‌شوند.
  • عطرهای سرد، خنک و معتدل بهترین انتخاب عطر بر اساس مزاج افراد صفراوی است.

مزاج دموی:

  • افراد دارای مزاج دموی، آرام، صمیمی و مهربان هستند.
  • این افراد میل به رهبری دارند.
  • در عین آرامش در هنگام عصبانیت رفتارهای عجیب و مخاطره‌آمیز از آن‌ها سر می‌زند.
  • معمولا همه‌ رایحه‌ها می‌توانند برای افراد دموی مناسب باشند.

مزاج سودایی:

  • افراد دارای مزاج سودایی؛ نظم و ترتیب و دور اندیشی از خصوصیات آن‌هاست.
  • همه چیز از نظر سودایی مزاج‌ها باید تحلیل و ارزیابی شود.
  • این افراد بسیار آرام و درون‌گرا هستند.
  • افراد دارای مزاج سوداوی، باید عطر با طبع گرم و شیرین را انتخاب کنند.

مزاج بلغمی:

  • بلغمی مزاج ها کم انرژی، کند، صبور و آرام هستند.
  • این افراد دانا، با فهم و شعور بوده و کم عصبانی می‌شوند.
  • در انتخاب عطر بر اساس طبع افراد بلغمی رایحه های با طبع گرم و معتدل توصیه می‌شود.

تفاوت عطر سرد و گرم

در مورد تفاوت عطر سرد و گرم باید بگوییم که:

  • عطرهایی که در ساختار آن‌ها از نت‌های شکلاتی، چوبی یا ادویه‌ای استفاده شده باشد، عطرهای گرم هستند.
  • عطرهایی که در آن‌ها از رایحه لیمو، نارنج، خیار یا هندوانه استفاده شده باشد، عطرهای سرد یا خنک نامیده می‌شوند.
  • برای فصل های سرد می‌توان از رایحه‌های گرم استفاده کرد.
  • برای فصل‌های گرم می‌توان از رایحه‌های سرد استفاده کرد.
  • بدن در فصل‌های گرم سال، بیشتر عرق می‌کند و همین مساله باعث از بین رفتن سریع بوی عطرهای سرد و خنک می‌شود.
  • زمستان سرد است و سرما مانع تبخیر الکل عطر می‌شود. همین مسئله کمک می‌کند اثر عطر گرم در فصل سرد به زودی از بین نرود و ماندگاری عطر بالا رود.
  • عطر سرد و خنک را می‌توان زیاد روی پوست اسپری کرد. برای مهمانی‌های تابستانی، بهتر است، عطر سرد و خنک را چندین بار روی پوست‌تان اسپری کنید.
  • عطر گرم را نباید زیاد روی پوست اسپری کنید چون عطرهای گرم ماندگاری و پخش بوی بیشتری دارند و استفاده بیش از اندازه آن‌ها می‌تواند باعث اذیت شدن اطرافیان شود.

نحوه تشخیص انواع ادکلن گرم و سرد

تا به اینجای مقاله با تفاوت عطر سرد و گرم آشنا شدید و دانستید این دو نوع عطر چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. حالا اگر می خواهید بدانید چطور می توان عطر سرد را از عطر گرم تشخیص  داد، لازم است دو نکته را بدانید. در ادامه دو نکته در مورد نحوه تشخیص انواع ادکلن گرم و سرد را به شما می‌گوییم:

1- یکی از راه‌های ساده و راحت برای تشخیص ادکلن ها و عطرهای گرم و سرد این است که به رنگ شیشه محصول نگاه کنید. بله به همین راحتی می‌توان گرم یا سرد بودن عطر را از رنگ شیشه و بسته بندی آن تشخیص داد. معمولا شیشه ادکلن و عطرهای سرد و خنک رنگ آبی است و عطرهای گرم در بسته بندی و شیشه‌های قرمز و مشکی به بازار عرضه می‌شوند.

تشخیص انواع ادکلن گرم و سرد

2- یکی دیگر از راه‌های تشخیص عطر سرد و گرم این است که اطلاعات روی بسته بندی عطر را مطالعه نمایید چون روی اغلب بسته بندی‌ها، خانواده ای که عطر یا ادکلن به آن تعلق دارد قید می‌شود. علاوه بر این از روی توضیحات و ترکیبات سازنده نوشته شده روی جلد هم می توان طبع و طبقه بندی عطر را تشخیص داد.

3- راه دیگر برای تشخیص انواع ادکلن سرد و گرم وجود دارد این است که عطر را در فروشگاه تست کنید چون از بوی آن ها به راحتی می‌توان سردی و گرمی عطر را تشخیص داد. پس با بو کردن به راحتی می توانید عطر و ادکلن گرم و سرد را از هم تشخیص دهید و به سادگی عطر مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید.

عطر سرد بخریم یا گرم

عده زیادی هستند که وقتی قصد خرید ادکلن و عطر دارند دچار سردرگمی شده و نمی‌دانند دقیقا چه عطری می‌خواهند. در این جا سوالی که اکثر آن‌ها می‌پرسند این است که عطر سرد بخریم یا عطر گرم؟ اگر شما هم جزو این دسته هستید نگران نباشید چون ما با ارائه شش نکته، به شما کمک می‌کنیم تا بهترین عطر را انتخاب و خریداری کنید. این شش نکته عبارتند از:

  • اگر سرد مزاج هستید، عطرهایی با رایحه گرم را انتخاب کنید.
  • اگر گرم مزاج هستید، عطرهایی با رایحه سرد برای شما مناسب تر می‌باشد.
  • اگر هوا سرد است از عطرهایی با رایحه گرم استفاده کنید.
  • اگر هوا گرم است بهتر است عطرهایی با رایحه سرد را انتخاب نمایید.
  • در محیط‌ های کاری از عطرهای سرد استفاده کنید.
  • برای قرار ملاقات‌های عاشقانه و مهمانی‌ها استفاده از عطر گرم بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

عطر سرد بخریم یا گرم

جمع بندی

به طور کلی در مورد عطرهای سرد و عطرهای گرم باید بگوییم که:

  1. عطرهایی که دارای رایحه ادویه و میوه هایی با طبع گرم مثل گلابی، شکلات، چوب و … هستند، عطرهای گرم نامیده می شوند.
  2. عطرهای گرم رایحه روزهای گرم تابستانی دارند و حس قرار گرفتن در مقابل آفتاب، حس غذاهای تند و آتشین و … را برای شما تداعی می‌کنند.
  3. از عطرهای گرم در روزهای سرد سال استفاده کنید.
  4. عطرهایی که رایحه میوه هایی با طبع سرد مثل هندوانه، خیار، نارنج، لیمو، بعضی از گل ها و … را دارند، عطرهای سرد نامیده می شوند.
  5. عطر و ادکلن های سرد و خنک رایحه گل های بهاری، آب خنک، نسیم خنک، حس خنکی و سبکی را برای شما تداعی می‌کنند.
  6. از عطرهای سرد در روزهای گرم سال استفاده کنید.

ممنونیم که تا پایان این مقاله از مو تن رو همراه ما بودید. لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد استفاده از انواع عطرهای گرم و سرد با ما در میان بگذارید. از سری مقالات منتشر شده ما در زمینه عطر می‌توانید عطر و ادکلن اماراتی چیست روش تشخیص اصل بودن و راهنمای خرید آن را مطالعه نماید.