زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

خواص حنا برای مو

wordcamp
1,181
7 دقیقه
خواص حنا برای مو

موهای نارنجی احتمالا یکی از بارزترین مشخصاتی باشد که بیشتر ما از مادربزرگ‌هایمان در ذهن داریم. زن‌های سالخورده‌ای که موهای سفیدشان را زیر رنگ نارنجی حنا نگه می‌داشتند و معتقد بودند که حنا علاوه بر رنگش، خواص بی‌نظیری هم برای موها دارد. اما واقعا حنا، این گیاه نارنجی رنگ، برای موها مفید است؟ خواص حنا برای مو چیست؟ چطور باید از حنا استفاده کرد؟ در این پست سعی می‌کنیم تا به سوالات شما در مورد حنا و خواص آن برای موها، پاسخ دهیم.

گیاه حنا و تاریخچه آن

پودر حنا
برگ خشک و پودر شده گیاه حنا

حنا گیاهی است که به صورت درختچه‌ای و در آفریقای شمالی، آسیای جنوبی و غربی و شمال استرالیا می‌روید. در گذشته زنان مصر باستان، بخش‌هایی از آفریقا و عربستان از این گیاه به عنوان یک ماده آرایشی استفاده می‌کردند. گیاه حنا رنگدهی بالایی دارد و رنگ آن شبیه به نارنجی است به همین دلیل به جز مصارف آرایشی برای رنگ کردن پارچه‌هایی از جمله ابریشم، پشم و چرم استفاده می‌شود. حنا علاوه بر ویژگی رنگدهی، خواص بهداشتی بسیاری هم دارد و به همین دلیل هنوز هم برای موها از آن استفاده می‌شود.

در ایران، حنا در بلوچستان و کرمان کشت می‌شود. حنای شهداد که به «حنای آتشین» معروف است از جمله مرغوب‌ترین حناهای کشت شده در ایران است که از کیفیت بالایی برخوردار است.

برای استفاده از حنا، برگ‌ درختچه‌های آن را جمع‌آوری، خشک و پودر می‌کنند و سپس به طرق مختلف از پودر آن استفاده می‌کنند.

خواص حنا برای مو

حنا یک رنگ‌موی طبیعی
رنگ موی طبیعی، یکی از خواص حنا برای موها است.

یکی از استفاده‌های رایج از پودر برگ‌های خشک شده حنا، برای موها است. این گیاه از دیرباز به دلایل مختلفی مثل رنگ کردن، برطرف کردن شوره، درمان و رشد موها استفاده می‌شده است. این گیاه نارنجی خواص زیادی برای موها دارد؛ مثل:

بالا بردن سرعت رشد مو

بسیاری از خانم‌ها دوست دارند که موهای بلندتری داشته باشند یا از توقف رشد موهای خود شکایت می‌کنند. حنا با افزایش جریان خون در پوست سر و تغذیه فولیکول‌های مو، سرعت رشد موها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا علاوه بر موهای بلند، موهای قوی و سالمی نیز داشته باشید.

جلوگیری از ریزش مو

دیدن تار موهای خود روی بالش، کف خانه یا در حمام هنگام شست‌وشو یکی از آن اتفاقاتی است که بیشتر افراد ناخوشایند بودن آن را تجربه کرده‌اند. هیچکس دوست ندارد موهای خود را از دست بدهد و شاید یکی از بیشترین دلایل مراجعه به پزشکان پوست و مو، ریزش موها باشد. محصولات زیادی برای تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن در بازار وجود دارد اما حنا، این گیاه مفید و زیبا، هم به حل این مشکل کمک می‌کند. حنا استحکام موها را افزایش می‌دهد و شکنندگی ساقه‌ی مو را از بین می‌برد. حنا موهای ضعیف و شکننده را تقویت می‌کند و به این ترتیب ریزش آن‌ها را متوقف می‌کند.

نرم‌کنندگی موها

اگر موهای فر یا خشکی دارید احتمالا بارها به این فکر کرده‌اید که چطور از وز موهای خود خلاص شوید. تعداد زیادی نرم‌ کننده‌ی مو در بازار وجود دارد که احتمالا تا امروز آن‌ها را امتحان کرده‌اید. یا شاید کارهایی مثل کراتین و بوتاکس مو شاید راه‌حل‌هایی باشند که بارها به آن فکر کرده‌اید اما همه‌ی ما می‌دانیم که مواد شیمیایی در کنار فواید خود، آسیب‌هایی هم به همراه دارند. یکی از خواص حنا برطرف کردن وز موهای شما است. حنا با چسبیدن به کوتیکول‌های ساقه‌ی مو، موها را آبرسانی می‌کند و به این ترتیب خشکی آن را از بین می‌برد. اگر از حنا برای نرم شدن موها استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را با روغن‌های گیاهی (مثل روغن نارگیل یا بادام)، آلوئورا یا تخم مرغ ترکیب کنید تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

برطرف کننده خارش سر

خارش پوست سر اتفاقی کلافه کننده است که علاوه بر کلافگی، مشکلاتی مثل شوره را هم به همراه خواهد داشت. حنا، به دلیل خاصیت آنتی‌باکتریال خود، خارش پوست سر را برطرف و شوره را درمان می‌کند. حنا با پاکسازی پوست سر از باکتری‌ها و قارچ‌ها، خارش را از بین می‌برد و از پوسته‌پوسته‌شدن کف سر جلوگیری می‌کند. در واقع برطرف کردن خارش پوست سر، یکی از خواص حنا برای مو است.

درمان موخوره

تا به حال چند بار عبارت «درمان موخوره» را در اینترنت جست‌وجو کردید؟ همیشه راه‌حل‌هایی برای موخوره مطرح می‌شود که یکی از آن‌ها کوتاه کردن مو است.. تقریبا همه‌ی خانم‌ها یک بار چنین مشکلی را تجربه کرده‌اند و با ناراحتی سراغ کوتاه کردن موهای خود رفته‌اند. حنا حتی برای چنین مشکلی نیز، راهکار خودش را دارد. موخوره اغلب به دلیل خشکی بیش از حد ساقه مو اتفاق می‌افتد. موهایی که خشک و شکننده هستند از پایین شروع به دو شاخه شدن می‌کنند و تبدیل به موخوره می‌شوند. این گیاه با تغذیه ساقه موها و با خاصیت نرم‌کنندگی و رطوبت‌رسانی خود، از موخوره جلوگیری می‌کند و موهایی نرم، درخشان و سالم را به شما هدیه می‌دهد.

رنگ موی طبیعی

تغییر رنگ موها کاری متدوال برای زیباتر کردن آن‌ها است اما همه ما می‌دانیم که رنگ‌های شیمیایی چه آسیب‌های جبران ناپذیری به مو وارد می‌کنند. بسیاری از افراد بعد از رنگ کردن موهای خود از خشکی موها یا شکننده شدن آن‌ها شکایت می‌کنند. حنا علاوه بر تمام خواص خود، یک رنگ موی طبیعی است که با آن می‌توانید رنگی جدید روی موهای خود داشته باشید. رنگ حنا نه تنها آسیبی به موها وارد نمی‌کند بلکه موها را شاداب‌تر از قبل خواهد کرد.

نحوه استفاده از حنا

استفاده از حنا برای مو
پس از آغشته کردن ساقه‌ی موها به حنا، روی آن را بپوشانید.

حالا که با خواص حنا برا ی مو آشنا شدید، شاید بخواهید از آن برای موهای خود استفاده کنید. استفاده از حنا برای موها کار آسانی است که در چند مرحله انجام می‌شود:

  • ابتدا چند قاشق پودر حنا، بسته به میزان بلندی و پرپشتی موها، در ظرفی بریزید.
  • کمی آب گرم به پودر اضافه کنید تا ترکیب پودر و آب تبدیل به مایعی خمیری شود.
  • روی خمیر به دست آمده را بپوشانید و به مدت دوازده ساعت در دمای اتاق قرار دهید.
  • بعد از دوازده ساعت، مقداری آب گرم به خمیر اضافه کنید تا راحت‌تر روی موها پخش شود. در این مرحله می‌توانید به دلخواه خود روغن‌های گیاهی، آلوئورا یا تخم مرغ هم به خمیر اضافه کنید.
  • موهای خود را به مایع به دست آمده آغشته کنید. دقت کنید که موها باید تمیز باشند پس بهتر است قبل از آغشته کردن آن‌ها به حنا، موهای خود را بشویید. اگر نمی‌خواهید دست‌هایتان رنگی شود، در این مرحله از دست‌کش‌های یک بار مصرف استفاده کنید.
  • روی موها را بپوشانید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا حنا به اثر خود را روی پوست سر و ساقه‌ی موهایتان بگذارد.
  • موهای خود را آبکشی کنید تا خمیر از روی آن پاک شود.
  • نکته: اگر دوست ندارید موهایتان رنگ بگیرد، می‌توانید از پودر حنای بی‌رنگ استفاده کنید.

سخن آخر

همه‌ی ما بدن‌هایی با ویژگی‌های منحصر به فرد داریم. فراموش نکنید که اگر از حنا و خواص بی‌نظیر آن استفاده می‌کنید، پیش از هرچیز مقدار کمی از آن را روی پوست سر یا ساقه‌ی موهای خود قرار دهید و از حساسیت نداشتن به این گیاه اطمینان حاصل کنید. فراموش نکنید که رعایت اعتدال در مصرف هرچیزی، حتی مواد طبیعی مثل حنا، بهترین کار است و استفاده بیش از حد از آن ممکن عملکرد نامناسبی داشته باشد. در نهایت، استفاده مناسب از این گیاه می‌تواند سلامتی و درخشش را به موهای شما هدیه دهد.