زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

خواص آویشن برای پوست؛ از نرمی و شادابی تا درمان بیماری ها

wordcamp
456
12 دقیقه
خواص آویشن برای پوست؛ از نرمی و شادابی تا درمان بیماری ها

آویشن گیاهی است که می‌توان آن را در هر خانه یا آشپزخانه‌ای دید و این گیاه رازهای سلامتی بسیاری را در خود جای داده است، در این مطلب به خواص آویشن برای پوست اشاره خواهیم کرد.

مختصری درباره‌ی آویشن

آویشن با نام علمی سایمس والگاریس به تیره نعناعیان تعلق دارد. گیاهی همیشه سبز است و برای اهداف پزشکی، آشپزی و زینتی کاربرد دارد. با واحد شاخه اندازه‌گیری می‌شود و معمولاً یک شاخه از آن نصف قاشق غذاخوری برگ را در خود جای داده است. قبل از توضیح خواص آویشن برای پوست به مهم‌ترین واریته‌های این گیاه اشاره خواهیم کرد.

مهم ترین گونه های آویشن

  • آویشن فرانسوی که بیشترین واریته حال حاضر این گیاه محسوب می‌شود.
  • ثومون که برگ‌های کوچک آن بوی اندکی دارند و بنابراین بیشترین استفاده از آن‌ها را در اهداف تزئینی شاهد هستیم.
  • آویشن لیمویی که تا 31 سانتی‌متر رشد می‌کند و بهترین واریته برای آشپزی و در عین حال خوشبوترین واریته است.
  • آویشن زیره‌ای که از 5 تا 13 سانتی‌متر رشد می‌کند و گل‌های این گیاه صورتی‌رنگ است.

بهبود سلامت پوست با مصرف آویشن

روغن آویشن

در توضیح خواص آویشن برای پوست، روغن آویشن این خواص را برجسته‌تر می‌سازد. روغن آویشن با توجه به خواص ضدباکتری و ضدقارچ که دارد می‌تواند از پوست شما در مقابل عفونت‌های مربوطه محافظت کند. این گیاه یک درمان خانگی برای جوش و آکنه محسوب می‌شود. همچنین روغن آویشن زخم‌ها را التیام بخشیده و حتی سوختگی را تسکین می‌دهند. ضمناً به عنوان درمانی طبیعی برای جوش‌های پوستی محسوب می‌شود.

علاوه بر این روغن آویشن می‌تواند در کاهش علائم بیماری اگزما نیز مفید واقع شود. اگزما یک بیماری است که پوست را به شکل وحشتناکی درمی‌آورد که با خشکی، خارش، تاول و ترک خوردن آن همراه است. این بیماری اغلب از گوارش ضعیف و استرس ناشی می‌شود. از آنجایی‌که آویشن هر دو این موارد را بهبود می‌بخشد در درمان اگزما نیز مؤثر خواهد بود.

یکی دیگر از گیاهانی که خواص بسیاری برای پوست دارد، گیاه بابونه است. با خواص جادویی بابونه برای پوست آشنا هستید؟

این گیاه حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان است، ماده‌ای که فرآیند پیر شدن را به تأخیر می‌اندازد و پوستی سالم و درخشان را به شما هدیه می‌کند.

برای درمان بیماری آکنه، آویشن را باید در کنار فندق افسونگر مصرف کنید. این دو را در آب داغ برای 20 دقیقه بجوشانید. سپس، از پنبه برای اعمال آن به نواحی آسیب‌دیده استفاده کنید. 20 دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب گرم بشویید.

آویشن و خواص آن برای پوست
آویشن گیاهی است که با دارا بودن مواد غذایی بااهمیت مزایای زیادی برای سلامت پوست دارد

مواد غذایی موجود در آویشن

از مهم‌ترین مواد موجود در برگ آویشن می‌توان به ویتامین A، کلسیم، آهن، کربوهیدرات و فیبر اشاره کرد. هر یک از موارد بالا به خودی خود برای پوست مفید هستند که در زیر به آن اشاره خواهد شد اما آویشن تمامی این مواد را یکجا در خود جای داده است و خواص آویشن برای پوست که از این مواد نشئت می‌گیرد را در زیر با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

تأثیر مواد موجود در آویشن بر روی پوست

ویتامین A

ویتامین A موجود در آویشن برای سلامت پوست بسیار مفید است. این ویتامین در تولید سلول‌های جدید و تازه‌ای مشارکت می‌کند که موجب می‌شود پوست شما ظاهر و کارایی بهتری داشته باشد. ویتامین A وظایف مهمی در قبال پوست دارد. به حداقل‌ رساندن چین و چروک صورت با تقویت تولید کلاژن پروتئین نرم‌کننده یکی از این وظایف است. همچنین این ویتامین اثر بازدارندگی در برابر آسیب‌های اشعه فرابنفش خورشید دارد. بنابراین از تیرگی پوست و لکه‌های خورشیدی جلوگیری می‌کند. این ویژگی ویتامین A موجب می‌شود تا پوست جوان‌تر باقی بماند و به طور بالقوه خطر ابتلا به برخی سرطان‌های پوست را کاهش می‌دهد. مقاومت در برابر آکنه با زدودن سلول‌های مرده پوست از دیگر ویژگی‌های این ویتامین است. این ویژگی از التهاب و مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌کند. همچنین تُن پوست را با تحریک تولید عروق جدید خونی بهبود می‌بخشد. ویتامین A در بهبود زخم نیز نقش ایفا می‌کند.

بیماری آکنه
بیماری آکنه روی نمای صورت انسان تأثیر بدی می‌گذارد.

کلسیم

کلسیم موجود در آویشن نقشی اساسی در تنظیم بسیاری از کاربردهای پوست ایفا می‌کند. بسیاری از مقادیر کلسیم در اپیدرم یا لایه بیرونی پوست وجود دارد. این مقادیر به بدن کمک می‌کند تا تولید سلول‌های جدید پوستی و جایگزینی آن با سلول‌های قدیمی و از بین بردن آن‌ها را تسریع بخشد. پوست‌هایی که مقادیر کافی کلسیم را در اختیار ندارند شکننده، نازک و خشک به نظر می‌آیند. دلیل آن عدم وجود کلسیمی است که به رشد پوست جدید یا از بین بردن سلول‌های مرده کمک کند. همچنین براساس تحقیقات مؤسسه ملی پژوهش‌های سرطانی، کلسیم موجود در پوست می‌تواند از بروز سرطان پوست جلوگیری کند.

کلسیمی که در لایه اپیدرم پوست وجود دارد به تنظیم سلول‌های رنگدانه‌ای پوست کمک می‌کند. به پوست این امکان را می‌دهد که برای محافظت از خودش در برابر اشعه‌های فرابنفش مضر خورشید، رنگ خود را تغییر دهد. علاوه بر این کلسیم وظیفه تحریک پوست برای تولید آنتی‌اکسیدان‌ها برای تقابل با سلول‌های پیش‌سرطانی را بر عهده دارد. تحقیقات اخیر این مؤسسه نشان می‌دهد بیمارانی که با کمبود کلسیم مواجه هستند بیشتر در معرض سرطان پوست قرار دارند.

کلسیم موجب می‌شود تا لایه بیرونی پوست به تولید سبوم یا چربی پوست اقدام کند. سبوم یک ماده پوشش طبیعی پوستی است که به مرطوب بودن آن کمک می‌کند. براساس تحقیقات بنیاد پزشکی پالو آلتو، افرادی که با کمبود کلسیم در پوست مواجه هستند در تولید سبوم کافی مشکل دارند که موجب می‌شود پوست آن‌ها خشک باقی بماند. بیمارانی که در زمستان دچار خشکی مزمن پوستی هستند یا از بیماری‌های پوستی همراه با خارش عذاب‌آور نظیر اگزما رنج می‌برند می‌توانند با افزودن مکمل کلسیم در رژیم غذایی از مزایای آن بهره ببرند.

آهن

آهن موجود در آویشن نیز نقشی مهم در سلامت پوست ایفا می‌کند. رنگ‌پریدگی پوست و سیاهی دور چشم رایج‌ترین علائم آنمی هستند که به خاطر کمبود آهن به وجود می‌آید. کمبود آهن موجب می‌شود سطوح هموگلوبین و در نتیجه سلول‌های قرمز خونی کاهش پیدا کند. جریان کاهشی اکسیژن می‌تواند رنگ پوست را تغییر دهد و آن را زردرنگ به نظر آورد. آهن موجود در رژیم غذایی روزانه به پوست را درخشان‌تر خواهد ساخت. همچنین آهن نقشی اساسی را در تسریع فرآیند بهبود زخم ایفا می‌کند. این ماده به تشکیل سلول‌های قرمز خونی کمک می‌کند، سلول‌هایی که ضروری‌ترین عنصر تشکیل‌دهنده‌ی هموگلوبین برای انتقال اکسیژن در بدن محسوب می‌شوند. بدون تأمین اکسیژن کافی، بهبود زخم اتفاق نمی‌افتد.

کربوهیدرات

کربوهیدرات موجود در آویشن نیز به تصفیه خون کمک می‌کند که موجب سلامتی و جذابیت پوست می‌شود. همچنین کربوهیدرات حاوی مواد معدنی و غذایی است که با رادیکال آزاد مقابله می‌کنند و موجب جلوگیری از پیری پوست خواهد شد. علاوه بر این کربوهیدرات مقدار مناسبی از آنتی اکسیدان را آزاد می‌کند و از همین رو پوست را جوان و درخشان می‌سازد.

فیبر

در توضیح خواص آویشن برای پوست نکته‌ای جالب را در مورد فیبر موجود در این گیاه به شما خواهیم گفت. در اصطلاحات علمی عبارتی به نام محور روده‌ای-پوستی داریم. به همین خاطر است که بسیاری از مبتلایان به بیماری پوستی مشکل گوارشی نیز دارند. بیماران مبتلا به بیماری پوستی رزاسه 10 برابر بیشتر از دیگران با رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک مواجه هستند و درمان این معضل به بهبودی کامل بیماران رزاسه انجامیده است. 15 تا 30 درصد مبتلایان به بیماری التهاب روده‌ای نیز از مشکلات پوستی رنج می‌برند و علاوه بر آن مبتلایان به سلیاک نیز خارش پوستی را تجربه می‌کنند. فیبر با سالم نگه داشتن و تغذیه میکروبیوتای روده و بهبود حرکت روده‌ها آن‌ها را تقویت کرده و به طور غیرمستقیم موجب سلامت پوست خواهد شد.

حال که خواص آویشن برای پوست را با یکدیگر بررسی کردیم دیگر فواید آویشن برای سلامتی بدن را نیز مرور خواهیم کرد:

دیگر خواص آویشن برای سلامتی بدن

بهبود سلامتی قلب

مطالعات زیادی در این‌باره انجام گرفته است. عصاره آویشن برای کاهش ضربان قلب مخصوصاً در موش‌های با فشار خون بالا مؤثر واقع شده است. ما می‌توانیم انتظار نتایج مشابهی را در انسان‌ها نیز داشته باشیم. همچنین محققان دریافته‌اند که آویشن سطوح کلسترول پایینی دارد. از این رو شما می‌توانید این گیاه را جایگزین نمک در وعده‌های غذایی خود کنید. این امر از شما در مقابل تأثیرات فشار خون بالا محافظت خواهد کرد.
یک مطالعه دیگر بیان می‌دارد که آویشن می‌تواند به درمان آرتریواسکلروز یا تصلب شریان‌های قلب کمک کند. آرتریواسکلروز شایع‌ترین شکل بیماری قلبی عروقی می‌باشد.

کمک برای مقابله با سرطان

یک مطالعه پرتغالی آشکار ساخت که آویشن می‌تواند به جلوگیری از سرطان، مخصوصاً سرطان روده بزرگ کمک کند. این ظرفیت‌ها را می‌توان به عناصر آویشن نسبت داد. بعضی از آویشن‌ها حاوی اولئانولیک اسید، اورسولیک اسید، لوتئین و بتا سیتوسترول هستند. همچنین آویشن تأثیر مفیدی بر روی سرطان سینه دارد. این گیاه دارویی بوسیله افزایش چشمگیر مرگ سلول‌های سرطانی نشان داده است که تأثیرات مثبتی بر روی درمان سرطان سینه دارد. یکی دیگر از محتویات اصلی و ضروری روغن آویشن که به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند کارواکرول است. مطالعات نشان می‌دهد کارواکرول می‌تواند افزایش و حرکت خطوط سلول سرطانی را مهار کند. این عنصر برای درمان و جلوگیری از سرطان مخصوصاً سرطان روده بزرگ مؤثر واقع می‌شود.

درمان التهاب

مطالعات نشان داده است که روغن آویشن می‌تواند بر بیماری COX-2 فائق آید. این بیماری یک آنزیم التهابی است که منجر به چندین بیماری التهابی دیگر می‌شود. کارواکرول، عنصر شیمیایی اصلی روغن آویشن در این زمینه نقشی اساسی را ایفا می‌کند. خود روغن آویشن نیز برای تسهیل علائم دردناک نقرس و آرتریت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آویشن در خود ویتامین C را جای داده است و این موضوع خود گویای همه‌چیز است. همچنین این ویتامین در کنار ویتامین A موجود در آویشن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. همچنین آویشن از تشکیل سلول‌های سفید خونی حمایت می‌کند. از این رو سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. تأثیرات ضدالتهابی این گیاه نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. رایحه و طعم و مزه این گیاه دارویی نیز در بخاردهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخور آویشن در خلط‌آوری و درمان سرماخوردگی مؤثر است.

کمک به درمان دیسپراکسی

دیسپراکسی که به آن اختلال هماهنگی رشدی نیز می‌گویند یک بیماری عصبی است که حرکت بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. محققان دریافته‌اند که آویشن علائم این بیماری را مخصوصاً در کودکان بهبود می‌بخشد. روغن آویشن نیز در درمان بیماری‌های عصبی مانند دیسپراکسی مؤثر است.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

آویشن از افزایش گازهای خطرناک داخل معده جلوگیری و بنابراین سلامت دستگاه گوارش را تقویت می‌کند. این تأثیر را می‌توان به روغن‌های فرار موجود در آویشن نسبت داد. این روغن‌های فرار خواص نفخ‌آور دارند که گاز را کاهش می‌دهد. همچنین آویشن به عنوان ضداسپاسم عمل کرده و به رفع گرفتگی روده کمک می‌کند.

درمان مشکلات تنفسی

آویشن سیستم ایمنی را تقویت و از این‌رو به درمان مشکلات تنفسی کمک می‌کند. آویشن به طور سنتی برای درمان بیماری‌های تنفسی نظیر برونشیت و سرفه مورد استفاده قرار می‌گرفت. یک مطالعه پیشنهاد می‌کند که از آویشن و برگ‌های پیچک برای تسکین سرفه و دیگر علائم برونشیت حاد مورد استفاده قرار گیرد. نوشیدن چای آویشن برای تسکین سرفه و گلودرد پیشنهاد می‌شود.

فواید چای آویشن
چای آویشن در درمان بیماری‌های تنفسی مؤثر می‌باشد

رفع مشکلات دوران قاعدگی

آویشن می‌تواند در کاهش درد دیسمنوره تسهیل‌کننده باشد. دسمنوره، دوران قاعدگی می‌تواند بسیار برای زنان دردناک باشد که با گرفتگی شکم همراه خواهد بود.

بهبود سلامت بینایی

آویشن غنی از ویتامین A است. ویتامین A مواد غذایی اصلی برای سلامت بینایی می‌باشد. کمبود ویتامین A می‌تواند به شب‌کوری منجر شود. آویشن همچنین به مرتفع شدن دیگر مشکلات بینایی نیز نظیر دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد کمک می‌کند.

ارتقاء سلامت دهان و دندان

مطالعات نشان داده است که آویشن چگونه می‌تواند در از بین بردن عفونت‌های حفره دهانی مؤثر باشد. روغن آویشن کارایی فوق‌العاده‌ای در مقابله با باکتری‌هایی دارد که در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند. می‌توانید از آویشن به عنوان دهان‌شویه برای حفظ سلامت دهانی خود استفاده کنید. یک قطره از روغن درون یک فنجان آب داغ بریزید. آن را قرقره کنید و محتویات را به بیرون بریزید. همچنین روغن آویشن به عنوان یک درمان ضدعفونی‌کننده مؤثر در مقابل پاتوژن‌های دهانی عمل می‌کند. آویشن به درمان التهاب لثه، پلاک دندان، پوسیدگی دندان و تنفس بد کمک می‌کند. خواص ضدباکتری و ضدعفونت آویشن در این فرآیند تسهیل‌کننده می‌باشد. تیمول، یکی از عناصر موجود در آویشن است که می‌توان به عنوان وارنیش دهان برای حفاظت دندان در برابر پوسیدگی مورد استفاده قرار گیرد.

کمک به تسکین سردرد

کارواکرول موجود در آویشن برای تسکین سردرد مؤثر است. این مانند یک داروی ضدالتهاب عمل می‌کند. فقط باید یک قطره از روغن آویشن را بر روی پیشانی خود بریزید. به آرامی آن را روی پوست خود بمالید و چند لحظه صبر کنید تا اثر تسکین‌دهنده آن را ببینید. روغن آویشن استرس را نیز کاهش خواهد داد. آنتی اکسیدان موجود در این روغن از سلو‌ل‌های شما در مقابل استرس و سموم محافظت می‌کند.

گیاهی مناسب برای موهای شما

وقتی دیگر گیاهان دارویی را با آویشن ترکیب می‌شود می‌تواند در ارتقای رشد مو مؤثر باشد. می‌توانید روغن لاوندر را با آویشن ترکیب کرده و به موهای خود بمالید. برخی از مطالعات نشان داده است که این کار در طول 7 ماه رشد موها را بهبود می‌بخشد. همچنین چای آویشن برای درمان شوره سر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این کار مو را با این چای شستشو می‌دهند.