زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

احیای مو چیست؟

wordcamp
1,923
15 دقیقه
احیای مو چیست؟

معمولا موهای زیبا و باطراوت آرزوی هر خانمی است. همه‌ی خانم‌ها اهمیت زیادی برای زیبایی خود قائلند. همان‌طور که می‌دانید بخش زیادی از این زیبایی به موهای آنها بستگی دارد. به این ترتیب در سراسر دنیا برای رسیدن به موهایی زیبا و درخشان، روش‌های متنوعی ابداع شده است. موهای برخی افراد پس از رنگ کردن یا استفاده‌ی نادرست از مواد شیمیایی، آسیب می‌‌‌بیند. بنابراین بسیاری از افراد پس از چند مرتبه رنگ کردن موهای خود، باید از روش‌های احیای مو استفاده کنند. با مطالعه این مطلب پی میبرید که احیای مو چیست و روش‌های احیای مو به چه صورت است. همچنین به بررسی تفاوت احیای مو با کراتینه می‌پردازیم و سپس روش‌های احیای مو در منزل را به شما معرفی میکنیم.

احیای مو چیست
موهای لخت و کراتینه شده

چه وقتی به احیای مو نیاز داریم؟

بعضی از خانمها بعد از رنگ کردن موهای خود، متوجه می‌شوند که موهایشان لطافت و زیبایی سابق را ندارد. آسیب رسیدن به موها می‌تواند علل مختلفی داشته‌ باشد. یکی از علت‌های رایج آسیب رسیدن به موها، استفاده‌‌ی نادرست از رنگ مو است. بیشتر این رنگ‌ها از مواد شیمیایی مضری ساخته‌ شده که استفاده‌ی مداوم از آنها می‌تواند به موهای ما آسیب بزند. هرچقدر که مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها برای مو مضر است، به همان اندازه روش‌های غلط و غیرحرفه‌ای رنگ‌کردن نیز به موها آسیب می‌رساند. به عبارت دیگر، اگر یک آرایشگر غیر حرفه‌ای و مبتدی موهای شما را دکلره کند احتمال آسیب به موهایتان بسیار بیشتر خواهد شد.

اما ممکن است برخی از خانم‌ها ندانند که احیای مو چیست و روش‌های احیای مو به چه صورت است. در ادامه مطلب به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

سبک زندگی عاملی مهم در خراب شدن موها

در برخی از مواقع سلامت مو به ژنتیک و جنس موی فرد بستگی دارد و ارتباطی با رنگ کردن ندارد. اما سبک زندگی را می‌توان مهم‌ترین عامل در زیبایی و طراوت موها در نظر گرفت. به طور مثال خانم‌هایی که به طور مداوم به استخر می‌روند و از کلاه‌های محافظ استفاده نمی‌کنند، موهای خود را در معرض کلر موجود در آب استخر قرار می‌دهند. کلر و سایر مواد موجود در آب استخر برای سلامت مو بسیار مخرب است.

به عنوان مثالی دیگر از سبک زندگی پرخطر برای مو، می‌توان به تغییر رنگ مداوم اشاره کرد. به عبارت دیگر اگر یک خانم به طور مداوم از رنگ‌موی بی‌کیفیت استفاده کند، در مدت کوتاهی چندین بار رنگ موهای خود را عوض کند و یا از افراد غیر‌‌‌حرفه‌ای برای تغییر رنگ و دکلره‌کردن کمک بگیرد، موهای او آسیب بیشتری می‌بیند.

داشتن موهای صاف و درخشان آرزوی هر خانمی است که به ظاهر خود اهمیت می‌دهد. بسیاری از خانم‌ها با دیدن موهای وز شده و مجعد خود در آینه ناامید شده و اعتماد‌به‌نفس خود را از دست می‌دهند. استفاده از روش‌های احیای مو برای این خانم‌ها بسیار مفید خواهد بود. به خانم‌هایی که موهایشان نرمی، لطافت و درخشندگی خود را از دست داده، توصیه می‌کنیم که این مطلب را تا انتها مطالعه نمایند. در ادامه این مطلب پی میبرید که احیای مو چیست و روش‌های احیای مو چگونه است.

موهای دکلره شده
موهای رنگ شده

احیای مو چیست؟

احیای مو یکی از بهترین تصمیماتی است که هر خانمی می‌تواند برای موهای خود بگیرد. احیای مو از طریق روش‌های بسیار متنوعی انجام می‌شود که هرکدام از این روش‌ها نکات مثبت و منفی خاص خود را دارند. به طور‌کلی هیچ‌کدام از روش‌های احیای مو، تهاجمی نبوده و هیچ نیازی به جراحی ندارند.

احیای مو باعث می‌شود که موهای آسیب‌دیده درمان شده و به شادابی و نشاط اولیه خود برسد. حتی گفته می‌شود که در بسیاری از موارد افراد با انجام روش‌های احیای مو، علاوه بر درمان موهای آسیب‌دیده به موهایی زیباتر و درخشان‌تر از حالت طبیعی خود دست پیدا می‌کنند. همچنین احیای مو می‌تواند برای برخی از افراد که به تازگی موهایشان شروع به ریزش کرده‌است، روش مناسبی باشد. احیای مو باعث فعال‌کردن فولیکول‌های موجود در ریشه مو شده و به این ترتیب باعث رویش مجدد موها میشود.

احیای مو فقط روی ساقه موها موثر است!

باید به این نکته توجه کنید که روش‌های احیای مو، فقط بر روی ساقه‌ی موهای ما تأثیر دارند. به عبارت دیگر روش‌های احیای مو اثری روی ریشه‌ی موها ندارند و آن را ترمیم نمی‌کنند. به گفته متخصصین این زمینه روش‌های احیا مو جانی دوباره به ساقه‌ی موهای ما میبخشد. روش‌های مختلف احیای مو باعث ترمیم موهای آسیب‌دیده شده و باعث نرمی، لطافت، صافی و درخشندگی هرچه بیشتر موها می‌شود.

اکنون که با مفهوم احیای مو آشنا شدید باید بگوییم که روش‌های بسیار متنوعی برای احیای مو وجود دارد. از جمله آنها می‌توان به کراتینه، ویتامینه، بوتاکس مو، ریباندینگ و روش‌های خانگی اشاره کرد. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد و ممکن است هرکدام اثرگذاری متفاوتی نیز داشته‌ باشند.

تفاوت موهای وز و کراتینه شده
موهای وز و موهای کراتینه شده

احیای مو چه روش هایی دارد؟

کمی پیش‌تر اشاره‌کردیم که احیای مو چیست و چه کاربردی دارد. همچنین برخی از روش‌های انجام آن را نام بردیم. اما اکنون قصد داریم به بررسی دقیق تر تعدادی از آنها بپردازیم.

کراتینه

به احتمال زیاد همه ما اسم کراتین را شنیده‌ایم. کراتین یکی از انواع پروتئین است که در ساختار مو، ناخن و دندان وجود دارد. به طور کلی کراتین یکی از پروتئین‌های بنیادی در ساختار بدن است. برخی از مواد شیمیایی می‌توانند به کراتین مو آسیب جدی وارد کنند. این مواد شامل:

  • مواد شیمیایی موجود در رنگ‌های مو
  • آلاینده‌های هوا
  • مواد شیمیایی موجود در نرم‌کننده‌ها
  • شستشوی نامناسب
  • کلر موجود در آب استخر
  • مواد حالت‌دهنده مو مانند تافت
  • استفاده مکرر از اتو و سشوار

به عبارت دیگر موارد بالا کراتین موجود در ساقه موها را از بین می‌برد. در نتیجه موها حالت وز و مجعد پیدا کرده و درخشندگی خود را از دست می‌دهد.

فواید کراتینه کردن مو

متخصصان برای کراتینه کردن موها فواید زیادی را نام می‌برند. از جمله فواید کراتینه می‌توان تسهیل حالت‌پذیری، افزایش ضخامت، ترمیم موهای آسیب‌دیده، نرم‌کردن و صاف‌کردن موها را نام برد. کراتینه مو برای افرادی که موهایشان در اثر استفاده مکرر از سشوار و اتو سوخته و حالت وز پیدا کرده است، بهترین گزینه است.

انواع مختلف کراتینه

کراتینه‌کردن نیز انواع متفاوتی دارد که بسته به هدف فرد انتخاب می‌شود. یعنی افرادی که قصد دارند پس از کراتینه‌کردن موهایشان تقویت و ترمیم شود کراتینه احیا را انتخاب می‌کنند. همچنین افرادی که قصد دارند پس از کراتینه به موهای صاف و درخشانی دست پیدا کنند، نوع دیگری از کراتینه یا همان کراتین صافی را استفاده می‌کنند. در صورتی که موهایتان در اثر استفاده مکرر از مواد شیمیایی و همچنین سشوار و اتو دچار آسیب شده است، کراتینه می‌تواند به راحتی موهای شما را احیا کند.

احیا مو چیست
موهای کراتینه شده
واتر بمب مو کامان حاوی کلاژن و کراتین حجم 400 میل
خرید واتر بمب مو کامان حاوی کلاژن و کراتین حجم 400 میل

ویتامینه مو

یکی دیگر از روش‌های احیای مو ویتامینه‌کردن مو است. همان‌طور که میدانیم پوست سر و موهای ما، مانند سایر نواحی بدن برای سلامت و ایمنی خود به ویتامین‌های خاصی نیاز دارند. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که موهای ما از رگ‌های خونی پوست سر تغذیه می کنند. بنابراین کمبود ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی می‌تواند بر ریزش، کاهش ضخامت، شوره و… تأثیر مستقیم داشته باشد.

شامپو آووکادو و ویتامین F مخصوص موهای خشک و شکننده سینره 250 میل
خرید شامپو آووکادو و ویتامین F مخصوص موهای خشک و شکننده سینره 250 میل

مزایای ویتامینه کردن

ویتامینه‌کردن مو روشی است که در آن ویتامین‌های مورد نیاز موها تأمین می‌شود. به این ترتیب موهای آسیب دیده بازسازی شده و از ریزش مو جلوگیری می‌شود. باید به این نکته توجه کرد که دلیل آسیب موها کمبود ویتامین و مواد معدنی باشد. درغیر این‌صورت ویتامینه‌کردن تأثیر آن‌چنانی بر روی درمان موهای آسیب دیده نخواهد داشت.

ویتامینه‌کردن موها از راه‌های مختلفی انجام می‌شود. از جمله راه‌ها می‌توان به قرص‌های خوراکی، شامپو‌های ویتامینه و یا ماسک مو اشاره کرد. مواد معدنی که برای رشد و ترمیم موها لازم هستند، شامل بیوتین، ویتامین E، انواع ویتامین‌های گروه B، آمینواسیدها و… هستند.

یکی از مزیت‌های قابل تحسین ویتامینه‌کردن، قابلیت اجرای آن در منزل است. به عبارت دیگر افرادی که نیاز به ویتامینه‌کردن دارند، می‌توانند با تهیه لوازم آن در خانه موهای خود را ویتامینه کنند. با استفاده از یک ماسک موی مناسب می‌توان موهای خود را ویتامینه کرد.

ویتامینه‌کردن مو علاوه بر ترمیم موهای آسیب‌دیده می‌تواند به حالت پذیری بهتر موها و همچنین شفافیت و درخشندگی موها کمک کند. بسیاری از افراد برای احیا مو خود از ویتامینه کردن استفاده می‌کنند. پس از ویتامینه‌کردن علاوه بر افزایش حجم مو و پرپشت شدن آن، شاهد قطع ریزش آن نیز خواهید بود.

ماسک مو فاقد سولفات آدرا حاوی هیالورنیک اسید حجم 400 میل
خرید ماسک مو فاقد سولفات آدرا حاوی هیالورنیک اسید حجم 400 میل

نکته جالبی که وجود دارد این است که ویتامینه‌کردن موها را می‌توان با مواد خانگی نیز انجام داد. برای ویتامینه کردن موها در خانه از روغن زیتون، شیر نارگیل، رزماری، اسطخودوس، تخم مرغ و… استفاده کنید. به این ترتیب می‌توان با استفاده از این مواد به احیای مو در منزل پرداخت.

ویتامینه کردن موها
موهای ویتامینه شده

بوتاکس مو

یکی دیگر از روش‌های احیای مو، بوتاکس مو است. بوتاکس مو یکی از جدیدترین روش‌هایی است که امروزه برای تقویت و ترمیم موها به کار می‌رود. موهایی که پس از چندین بار رنگ و دکلره کردن خشک و شکننده شده‌اند، با استفاده از بوتاکس شادابی و نشاط قبل خود را پیدا میکنند.

به کار بردن واژه بوتاکس برای موها ممکن است برای بسیاری از افراد عجیب باشد. اما مکانیسم بوتاکس مو نیز مانند بوتاکس سایر نقاط بدن است. به عبارت دیگر در فرایند بوتاکس مو، مواد به ساختار ساقه مو نفوذ کرده و آسیب های آن را ترمیم میکنند.

نکته قابل توجه در بوتاکس مو این است که مواد آن به هیچ وجه شیمیایی نبوده و برای مو ضرری ندارند. مواد بوتاکس مو شامل :

  • انواع ویتامین (ویتامین B5 و ویتامین E)
  • آمینواسیدها
  • لیپیدها
  • کلاژن و…

این مواد برای استحکام و ترمیم مو ضروری هستند. بوتاکس مو به احیا‌کردن موهای شکننده و وز کمک می‌کند. بوتاکس مو مانند سیمان تمامی نقاط نازک و شکننده و آسیب دیده موها را پر می‌کند و باعث ترمیم و تقویت آن می‌شود.

مزایای بوتاکس

متخصصان برای بوتاکس مو مزایای زیادی را برمی‌شمارند. اما مهم ترین مزیت بوتاکس مو را می توان احیای مو دانست. بوتاکس مو با ترمیم موهای آسیب‌دیده و تأمین مواد معدنی مورد نیاز موها، به جلوگیری از ریزش موها کمک می‌کند. همچنین گفته می‌شود که بوتاکس برای رفع شوره سر و برخی دیگر از مشکلات پوستی نیز کاربرد دارد.

یکی دیگر از مزایای بوتاکس کردن مو نرم و صاف کردن موها است. باید دقت داشت که برخلاف برخی دیگر از روش‌هایی که برای احیا مو استفاده می‌شود، بوتاکس مو به موهای ما آسیبی وارد نمیکند و در آن از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. مواد استفاده شده در بوتاکس کاملا ارگانیک هستند.

مطالعه بیشتر: بوتاکس مو، روشی برای احیای موهای آسیب دیده

در ادامه به معرفی برخی روش‌های احیای مو در منزل میپردازیم.

موهای بوتاکس شده
موهای بوتاکس شده

چگونه میتوان به احیای مو در منزل پرداخت؟

در این مطلب به شما گفتیم که احیای مو چیست و روش‌های انجام آن چگونه است. اما می‌توان احیای مو را در منزل و با استفاده از مواد خانگی انجام داد. برخی افراد بسیار نگران سلامتی خود هستند و به‌راحتی به مواد شیمیایی اعتماد نمی‌کنند. همچنین برخی دیگر به درمان‌های خانگی و گیاهی بسیار اعتقاد داشته و علاقه دارند از آنها برای درمان خود بهره بگیرند.

داروهای گیاهی و ماسک‌های زیادی هستند که در منزل نیز قابلیت استفاده از آنها وجود دارد. معمولا این مواد به صورت خوارکی و یا موضعی هستند که باید به ساقه مو مالیده شوند. در این بخش از مطلب قصد داریم برخی از روش‌های متنوع احیای مو در منزل را به شما معرفی کنیم.

ماسک ماست، خامه، تخم مرغ

یک عدد تخم مرغ را با 2 قاشق ماست و 2 قاشق خامه میکس کرده و آنقدر هم بزنید تا به صورت یک خمیر درآید. سپس مخلوط حاضر را به موهای خود بمالید و 45 دقیقه منتظر بمانید. پس از گذشت این مدت موهای خود را با آب خنک بشویید تا مخلوط از موهای شما جدا شود. یک بار دیگر با استفاده از شامپو موهای خود را بشویید. برای اثربخشی بیشتر شما می‌توانید هفته‌ای یک‌بار از این ماسک استفاده کنید.

ماسک سس مایونز

این ماسک حاوی مواد مغذی متنوعی است. همچنین مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی را برای موهای ما تامین می‌کند. برای تهیه ماسک سس مایونز باید مواد زیر را با یک‌دیگر میکس کرد:

  • یک قاشق سس مایونز
  • یک عدد موز
  • نصف لیوان شیر
  • دو قاشق عسل
  • یک زرده تخم مرغ
  • یک قاشق روغن نارگیل

پس از این‌که این موارد را به خوبی را در مخلوط کن میکس کردید، به موهای خود بمالید. سپس اجازه دهید که مواد به مدت نیم ساعت روی موهایتان بماند. بعد از آن به حمام رفته و موهای خود را آب‌کشی کنید. سپس با شامپو به صورت کامل موهای خود را بشویید.

کراتین خانگی

روشی که قصد داریم اکنون معرفی کنیم ساخت کراتین خانگی نام دارد. اما باید دقت کنید که این روش ممکن است اثرگذاری و ماندگاری کراتین های صنعتی را نداشته‌باشد. برای ساخت کراتین خانگی یک عدد تخم مرغ را با 4 عدد قرص ویتامین E و یک قاشق روغن زیتون مخلوط کنید. پس از اینکه این مواد به خوبی با هم میکس شدند، به مدت 5 دقیقه بر روی موهای خود بمالید. پس از آن اجازه دهید تا این ماسک به مدت یک ساعت بر روی مو باقی بماند. سپس موهای خود را آب بکشید و با شامپو بشویید.

در این بخش روش‌های احیای مو نام برده شد. با استفاده از این روش‌ها میتوان تا حدودی به احیای موها کمک کرد. اما دقت کنید که اثرگذاری روش‌های احیای مو در منزل با روش‌های احیای مو در آرایشگاه و یا استفاده از مواد صنعتی، بسیار متفاوت است.

احیای مو در منزل
روش احیای مو در منزل

آیا احیای مو عوارض هم دارد؟

در این مطلب فهمیدیم که احیای مو چیست و همچنین در معرفی روش‌های مختلف احیا مو، مواد به کار رفته در آنها را نیز معرفی کردیم. در بیشتر روش‌های احیا مو از جمله کراتینه کردن از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم کراتینه‌کردن مو با استفاده از این مواد باعث صاف و نرم‌شدن موها نیز می‌شود. اما این مواد شیمیایی ممکن است برای بدن عوارضی نیز داشته‌باشند.

همانطور که اشاره کردیم کراتین در اصل یک پروتئین است که به طور طبیعی در بدن نیز وجود دارد. اما کراتینی که به صورت مصنوعی برای موها ساخته می‌شود، ممکن است باعث برخی حساسیت های پوستی و تحریک چشمهای فرد شود. البته تاکنون ایجاد این عوارض در هنگام کراتین کردن مو گزارش نشده‌است.

زنان باردار موهای خود را کراتینه نکنند!

موادی که برای احیای مو استفاده می شود برای زنان باردار ممکن است مضر باشد. پزشکان توصیه می‌کنند که زنان باردار از مواد احیای مو به ویژه کراتینه مو استفاده نکنند. زیرا این مواد ممکن است سلامت بدن زنان باردار و جنین آنها را به خطر بیاندازد.

فرمالدهید ماده‌ای است که در نتیجه کراتینه کردن مو تولید می‌شود. این ماده برای افرادی که در معرض آن قرار دارند ممکن است بسیار مضر باشد. به عبارت دیگر آرایشگران و کسانی که از روش کراتینه برای احیا موی خود استفاده می‌کنند، بهتر است که از ماسک استفاده کنند تا این ماده وارد بدن آنها نشود.

کراتین موی احیا با کراتین صافی چه تفاوت هایی دارد؟

کراتین احیا با کراتین صافی مو تفاوت‌هایی دارد. اما به طور کلی کراتینه کردن مو هم باعث تقویت و ترمیم موهای آسیب دیده می‌شود، هم به صافی و نرمی موها کمک می‌کند. به این ترتیب هرگز نمی‌توان گفت کراتینه احیا موها را صاف نمی‌کند. در این کراتینه موها حدود ۷۰ درصد صاف می‌شوند. باید به این نکته دقت داشت که کراتین احیا بیشتر به منظور تقویت و ترمیم موهای آسیب دیده انجام شده و کراتین صافی به منظور صاف و لخت کردن موها انجام میشود. البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که کراتین‌های موجود در بازار بسیار کیفیت‌های متفاوتی دارند و باید سعی کنید برای کراتینه‌کردن موهای خود از مواد باکیفیت استفاده نمایید.

مطالعه بیشتر: تفاوت کراتینه مو با بوتاکس مو: کدام بهتر است؟

تفاوت احیای مو با کراتینه
موهای صاف و موهای موج دار

سخن پایانی

اگر به دلیل تغییر رنگ‌های مکرر و استفاده از رنگ موهای بی کیفیت موهایتان دچار آسیب و وز شده و نرمی خود را از دست داده‌ است، یا پس از سشوار و اتو کشیدن‌های مداوم موهایتان سوخته و لطافت و درخشندگی سابق را ندارد، احیای مو می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. در این مطلب به شما گفتیم که احیای مو چیست و روش های آن چگونه است. احیای مو روش های بسیار متنوعی دارد که در این مطلب به معرفی مزایا و معایب هرکدام پرداخته‌ایم. می‌توانید به‌راحتی روش‌های احیای مو در منزل را نیز انجام دهید. امیدواریم که با مطالعه این مطلب راه حل مناسبی برای احیا موهای خود پیدا کرده‌باشید.

پرسش‌ های متداول

با احیای مو می‌توان موهای وز شده را صاف کرد؟

بله در روش کراتینه کردن برای احیای مو، موها تا حدود زیادی صاف میشوند.

آیا می‌توان در منزل احیای مو را انجام داد؟

بله با استفاده از روش‌هایی که گفته شد، احیای مو در منزل امکان‌پذیر است.

آیا روش بوتاکس مو ضرر دارد؟

خیر. چون مواد موجود در بوتاکس، مواد طبیعی و مورد نیاز موها هستند.