زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

موهای آسیب دیده‌ + روش‌های درمان آن

wordcamp
1,100
12 دقیقه
موهای آسیب دیده‌ + روش‌های درمان آن

مو یکی از دارایی‌هاییست که برای زیبایی بیشتر به آن احتیاج دارید. فرقی نمی‌کند که مرد باشید یا زن؛ هر چقدر هم به تیپ خود رسیده باشید و یا یک آرایش بی‌نقص داشته باشید، وقتی موی شما آسیب دیده باشد ظاهر زیبایی نخواهید داشت. پس در مرحله‌ی اول اگر موهای سالمی دارید باید از آن به خوبی مراقبت کنید تا دچار آسیب نشود. ولی اگر موی شما به هر دلیلی آسیب دیده، باید به فکر درمان آن باشید. ما در این مقاله در مورد درمان موی آسیب دیده صحبت خواهیم کرد.

موی آسیب دیده به چه مویی گفته می‌شود؟

آسیب مو زمانی اتفاق می‌افتد که عواملی مانند اصطکاک، گرما و درمان‌های شیمیایی خشن به لایه‌ی بیرونی محافظ موهای شما یا همان «کوتیکول» حمله می‌کنند و ترک‌هایی در قسمت بیرونی آن ایجاد می‌کنند. هنگامی که قسمت بیرونی ترک خورد، کوتیکول بلند یا باز می‌شود و باعث کدری، خشکی، وزی و شکنندگی مو می‌شود و آنها را مستعد آسیب و شکستگی می کند. اگر فکری برای درمان موی آسیب دیده خود نکنید این روند ادامه می‌یابد.

مشکلات موی آسیب دیده

موهای آسیب دیده مشکلات مختلفی دارند. بهتر است قبل از آشنایی با روش های درمان موی آسیب دیده، با انواع آن آشنا شوید.

کدری و خشکی

موهای آسیب دیده از روغن‌های طبیعی روی لایه بیرونی مو محروم هستند. عدم وجود روغن روی مو باعث می‌شود که مو درخشش خود را از دست بدهد. شامپوهای شیمیایی که مواد آسیب‌زای آنها کنترل‌شده نباشد، می‌توانند روغن‌های طبیعی پوست سر و موهای شما را از بین ببرند. پس بهتر است موهای خود را کمتر بشویید و از شامپوهای متناسب با نوع موهایتان استفاده کنید.

موهای در هم و گره‌خورده

موهای آسیب دیده می‌توانند مستعد گره‌خوردن باشند. کوتیکول‌های بلند‌شده بین تارهای مو اصطکاک ایجاد کرده و باعث درهم تنیدگی آنها می‌شود. کمبود رطوبت در مو هم می‌تواند این وضعیت را تشدید کند. اگر این مشکل را دارید، استفاده از یک شانه دندانه پهن را فراموش نکنید. موهای خودر را از پایین شانه کنید تا به ریشه فشاری وارد نشود.

موی آسیب دیده
موی آسیب دیده

وز‌شدن مو

وقتی کوتیکول صاف وبه حالت طبیعی خود نباشد، می‌تواند باعث وز‌شدن مو شود. وز‌شدن می‌تواند در تمام قسمت‌های مو ظاهر شود. رطوبت هوا و موهای آسیب دیده باعث وز‌شدن موها می شوند.

شکنندگی

کمبود رطوبت و چربی در ساختار مو علاوه بر مشکلات بالا می‌تواند باعث شکنندگی مو شوند. به خصوص اگر به موخوره مبتلا شوید، تار موی شما نازک و شکننده می‌شود و گاهی می‌بینید که تکه‌ای از موی شما از باقی آن قطع شده است.

دلایل آسیب دیدگی مو

دلایل زیادی برای آسیب دیدگی مو وجود دارد و موی آسیب دیده شما می‌تواند حاصل یک یا چند دلیل از بین آنها باشد. در این بخش به توضیح این دلایل می‌پردازیم.

وسایل حرارتی برای استایل مو

گرما و حرارت در طول زمان حالت‌دادن به مو مانند صاف‌کردن، فر‌کردن یا سشوار کشیدن می‌تواند کوتیکول مو را باز کند و مو را متخلخل و پوک کند. دمای بالا یکی از دلایل قطعی موهای آسیب دیده است. اگر مجبور هستید برای یک رویداد مهم موهای خود را حالت دهید، کاری که باید انجام دهید این است که موهای خود را از فاصله دورتری با سشوار خشک کنید. قبل از استفاده از وسایل حرارتی از یک سرم یا کرم محافظ مو در برابر حرارت استفاده کنید. همچنین، قبل از شروع به حالت‌دادن به موهای خود، مطمئن شوید که موهای خود را به خوبی با حوله خشک کرده‌اید. پیشنهاد می‌کنیم که در این رابطه مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید:

شیر موی زی موی
خرید شیر موی زی موی

دکلره‌کردن

به عمل از بین بردن رنگ طبیعی مو دکلره‌کردن می‌گویند. مواد دکلره رنگ‌دانه‌های مو یا ملانین را اکسید می‌کند و از این طریق باعث بی‌رنگ شدن مو می‌شود. به دلیل آن‌که دکلره یک ماده شیمیایی است و و در ساختار مو تغییر ایجاد می‌کند، حتی اگر به درستی و اصولی انجام شود باز هم به مو آسیب می‌رساند. بعد از دکلره موها خشک و وز شده و به یک موی آسیب دیده تبدیل می‌شود. برای مطالعه بیشتر در مورد درمان موی آسیب دیده به دلیل دکلره مقاله زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

رنگ‌کردن

رنگ‌کردن هم یکی دیگری از عوامل آسیب‌زا برای مو است. رنگ‌ها هم مانند مواد دکلره مواد شیمیایی هستند که بر روی موی شما به مدت طولانی قرار می‌گیرند و رطوبت موهای شما را می‌مکند. با رنگ‌کردن، موهای شما خشک و شکننده خواهد شد. بعد از رنگ‌کردن حتما از شامپوهای مخصوص موهای رنگ‌شده استفاده کنید.

شامپوی سینره
خرید شامپوی مخصوص موهای رنگ‌شده سینره

شانه‌کردن اشتباه

با شانه‌کردن اشتباه نه تنها کمکی به زیبایی مو نمی‌کنید، بلکه به آن آسیب هم می‌زنید. بیشتر افراد جامعه برای شانه‌کردن موهای خود از سمت ریشه به ساقه حرکت می‌کنند. ولی این کار اشتباه است. چون وقتی شانه را رو به پایین حرکت می‌دهید، به گره‌های مو می‌رسید و ناخودآگاه با حرکت سریع و خشن می‌خواهید گره را باز کنید. این کار باعث سست‌شدن ریشه و یا کنده‌شدن مو می‌شود. بهتر است موهای خود را از پایین و باحوصله شانه کنید و بعد از باز‌کردن گره‌های هر قسمت به سمت بالا حرکت کنید.

نور خورشید و کلر استخر

اگر شخصی هستید که به آفتاب‌گرفتن و شنا علاقه دارید باید به شما بگوییم که در معرض نور خورشید قرار‌گرفتن به مدت طولانی و همچنین کلر و مواد ضدعفونی‌کننده موجود در آب استخر باعث آسیب به موهای شما می‌شوند. هنگام قرار گرفتن زیر نور خورشید از کلاه یا دستمال سر استفاده کنید و برای شنا از کلاه مخصوص غافل نشوید.

شستن نامناسب

یکی دیگر از دلایل موی آسیب دیده شستن نامناسب و اشتباه آن در حمام است. اگر شما جز کسانی هستید که شامپو را مستقیم روی سر می‌ریزید و برای شستن ساقه‌ی موهایتان آنها را رو به بالا جمع می‌کنید و به سایر قسمت‌های مو می‌کشید، باید بگوییم که شما با دستان خودتان به موهایتان آسیب می‌زنید. غلظت شامپو به تنهایی برای مو زیاد است و قبل از استفاده از آن باید آن را رقیق کنید و روی مو بمالید. اصطکاک ایجاد‌شده بین قسمت‌های مختلف مو هنگام شستشوی اشتباه باعث شکنندگی مو می‌شود و در نهایت شما موهای آسیب دیده خواهید داشت. برای شستن اصولی مو، ابتدا ریشه‌های مو را ماساژ دهید و بشویید و برای قسمت‌های پایینی و ساقه هر قسمت را به شکل طناب بگیرید و به آرامی فشار دهید و برای هر قسمت این روند را تکرار کنید. و یا موهای خود را بین دو دست قرار دهید و دستان خود را به سمت نوک مو بکشید.

نحوه صحیح شستن مو
نحوه صحیح شستن ساقه مو.

خوابیدن با موی باز

موهای باز شما در طول خواب با هر حرکت بر روی سطح بالشت کشیده می‌شود و این اصطکاک به موهای شما آسیب می‌زند. برای درمان موی آسیب دیده خود اگر موهای بلندی دارید قبل از خواب آنها را ببافید و اگر موهای شما کوتاه است از کلاه‌های مخصوص خواب استفاده کنید. استفاده از روبالشتی ابریشم هم به کاهش این آسیب کمک خواهد کرد.

کمبود ویتامین

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باعث آسیب مو شود، کمبود ویتامین و املاح در بدن است. موهای ما برای سلامت خود به انواع ویتامین‌ها احتیاج دارد و با کمبود یک یا چند مورد از آنها از تعادل خارج می‌شود و دچار آسیب می‌گردد.

روش های درمان موی آسیب دیده

حالا که با موهای آسیب دیده و علت‌های ایجاد آن آشنا شدید، وقت آن رسیده است که با روش های درمانی موی آسیب دیده آشنا شوید.

روتین حمام مناسب

برای درمان مو های آسیب دیده خود احتیاج به یک روتین حمام مناسب با شرایط موهایتان دارید. محصولاتی که استفاده می‌کنید باید مخصوص موهای آسیب دیده باشند و یا برای ترمیم و تقویت مو طراحی شده باشند. برای مثال تعداد زیاد و متنوعی از شامپو برای موهای آسیب دیده در بازار وجود دارد که می‌توانید تهیه کنید. استفاده از نرم‌کننده و ماسک برای درمان موی آسیب دیده ضروری است. با استمرار در استفاده از این محصولات به درمان موی آسیب دیده خود کمک خواهید کرد.

شامپوی موهای آسیب دیده فولیکا
خرید شامپو برای موهای آسیب دیده فولیکا

محصولات مراقبت از موی بعد از حمام

یکی دیگر از کارهایی که برای درمان موهای آسیب دیده در خانه باید انجام دهید استفاده از محصولاتی مثل کرم مو یا سرم مو برای تقویت موهاست. استفاده از محصولات داخل حمام برای درمان موی آسیب دیده واجب است ولی تاثیر این محصولات بیشتر و ماندگارتر از آنهاست. سرم‌ها و کرم‌ها حاوی مواد مغذی مثل پروتئین‌های لازم برای مو هستند تا بتوانند به بازسازی موی آسیب دیده کمک کنند. این محصولات برای آبرسانی، تغذیه و شفافیت مو استفاده می‌شوند. شما می‌توانید یکی از انواع این محصولات را انتخاب کنید و همیشه بعد از حمام از آن استفاده کنید. در ضمن همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، بعضی از این محصولات از مو در برابر حرارت وسایل حالت‌دهنده محافظت می‌کنند.

می‌توانید نگاهی به صفحه سرم موی سینره بیندازید و با محصولات این برند آشنا شوید.

مکمل‌های غذایی

مکمل‌های غذایی کپسول‌ها و یا قرص‌های خوراکی هستند که ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. اگر مشکل موی شما به علت کمبود ویتامین باشد، این مکمل‌ها به کمک شما خواهند آمد. پس قبل از استفاده از آنها با پزشک مشورت کنید و آزمایش خون بدهید.

درمان‌های سالنی

امروزه در سالن‌های زیبایی انواع درمان موهای آسیب دیده انجام می‌شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به ویتامینه، کراتین احیا، بوتاکس و اوزون‌تراپی اشاره کرد. متخصصین در سالن‌ها موهای شما را بررسی می‌کنند و با پرسیدن یک سری سوال روش مناسب برای درمان موی آسیب دیده را به شما پیشنهاد می‌دهند. برای انجام درمان‌های سالنی حتما به سالن‌های معتبر مراجعه کنید. چون انجام اشتباه آنها نه تنها فایده‌ای برای موهای شما ندارد، بلکه به آنها آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهد زد.

قبل و بعد از کراتین مو
درمان موی آسیب دیده با استفاده از کراتین

درمان‌های پزشکی

یکی دیگر از روش های درمان موی آسیب دیده استفاده از درمان‌های پزشکی مثل PRP ومزوتراپی است. PRP یکی از روش‌های درمانی کم تهاجمی است که امروزه استفاده‌های زیادی در سراسر دنیا دارد. این روش برای درمان موهای آسیب دیده، ریزش مو، صدمات ورزشی و التهابی مورد استفاده قرا می‌گیرد. در این روش مقداری خون از بازوی شما می‌گیرند و آن را داخل دستگاهی قرار می‌دهند که یک فرایند به خصوصی روی آن انجام شود. سپس خون را به سر شما تزریق می‌کنند. اما مزوتراپی تزریق ویتامین‌ها و مواد مغذی به پوست سر است که به مرور باعث تقویت موی شما می‌شود. برای کمک‌گرفتن از این روش‌ها حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

روغن تراپی

اگر به درمان‌های طبیعی علاقه دارید، می‌توانید از روغن‌های مغذی و مفید برای مو استفاده کنید. روغن‌هایی مثل آرگان، آووکادو، نارگیل و زیتون برای این کار مناسب هستند. ابتدا موهایتان را با شامپو بشویید، سپس به کل موهایتان روغن بزنید. حواستان باشد که اگر موی شما گره‌ای دارد قبل از مالیدن روغن آنها را با شانه باز کنید. بعد از آن‌که به کل مو روغن زدید، روی سرتان کلاه پلاستیکی بکشید و ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به آن زمان بدهید. سپس به حمام بروید و موهای خود را کامل بشویید. البته می‌توانید از روغن‌ها بعد از حمام و روی موی تمیز هم استفاده کنید. ولی مقدار استفاده از آنها بعد از حمام باید خیلی کمتر از قبل از حمام باشد.

روغن آرگان پنتن
خرید روغن آرگان پنتن

ماسک موی خانگی

برای درمان موهای آسیب دیده در خانه می‌توانید سراغ ماسک‌های خانگی بروید. در این بخش چند نمونه از آنها را توضیح می‌دهیم تا از ماسک برای درمان موی آسیب دیده خود استفاده کنید.

ماسک آووکادو: یک عدد آووکادوی رسیده و له‌شده را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. این مخلوط را روی موهای خود بمالید و روی آن کلاه بکشید. پس از گذشت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه موهای خود را با شامپو بشویید.

ماسک روغن نارگیل: دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. مانند ماسک قبلی این مواد را روی موهایتان بمالید و روی سرتان کلاه بکشید. بعد از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه موهایتان را با شامپو بشویید.

ماسک تخم‌مرغ: دو عدد زرده تخم‌مرغ را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. برای رقیق‌شدن آن مقداری آب اضافه کنید. برای استفاده از این ماسک مانند ماسک‌های قبل عمل کنید.

آب بنوشید

برای درمان موهای آسیب دیده خود روزانه بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. آب نوشیدنی سالم و پر خاصیت برای بدن است که نباید از آن غافل شد. آب برای سلامت بدن مثل دستگاه گوارش، پوست و مو بسیار مفید است. کمبود آب موجب دهیدراته‌شدن بافت مو و درنتیجه خشکی و شکنندگی آن می‌شود. نوشیدن آب کافی موهای سالم، درخشان و شادابی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

سخن پایانی

سلامت بدن در گرو مراقبت از آن است. می‌دانید که مراقبت برای پیشگیری از مریضی به مراتب ساده‌تر از درمان آن است. پس بهتر است در همه حال مراقب سلامت خود باشید. ولی اگر دچار مشکلی مثل موهای آسیب دیده شدید، نگران نشوید. ما در این مطلب در مورد موهای آسیب دیده، علت و درمان آن صحبت کردیم. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول در مورد درمان موی آسیب دیده

شایع‌ترین آسیب‌های مو چیست؟

خشکی، وز‌شدن، شکنندگی و موخوره شایع‌ترین آسیب‌های مو هستند.

از چه روش‌هایی می‌توان برای درمان موهای آسیب دیده استفاده کرد؟

روش‌های درمان موی آسیب دیده متنوع هستند. برای مثال می‌توان به کراتینه مو، مزوتراپی و استفاده از ماسک موی خانگی اشاره کرد.

بهترین روش درمان موی آسیب دیده چیست؟

شما از تمام روش‌ها بسته به میزان آسیب‌دیدگی موی خود می‌توانید استفاده کنید.

موی آسیب دیده به چه مویی گفته می‌شود؟

مویی که رطوبت و چربی طبیعی خود را از دست داده و دچار مشکلاتی مثل خشکی و موخوره می‌شود را موی آسیب دیده می‌گویند.