زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

شی باتر چیست و چه مزایایی برای پوست و مو دارد؟

wordcamp
1,451
14 دقیقه
شی باتر چیست و چه مزایایی برای پوست و مو دارد؟

برای افراد دارای پوست خشک و بسیار خشک، کشیدگی پوست، پوسته‌پوسته‌شدن آن و حس ناخوشایند ساییده شدن سطح پوست، یک اتفاق همیشگی است. به همین خاطر، این افراد همیشه به دنبال بهترین نرم‌کننده‌ها، قوی‌ترین آبرسان‌ها و مغذی‌ترین لوسیون‌ها هستند. اگر شما هم در این دسته قرار دارید، احتمالا نام شی باتر را چندین بار در موقعیت‌های مختلف شنیده‌اید. باید به شما بگوییم که صرف نظر از نوع پوست و میزان خشکی یا چربی آن، روغن شی باتر برای شما مناسب است. برای درک بهتر این موضوع، در این نوشتار به سوال مهم شی باتر چیست پاسخ داده و پس از آن، تاثیر شی باتر بر مو و پوست را با هم بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید.

شی باتر چیست؟

درخت روغن قلم و میوه آن
درخت روغن قلم و میوه آن

شی باتر نوعی چربی است که از میوه درخت روغن قلم استخراج می‌شود. این چربی مفید در دمای معمولی رو به گرم، بافت نرمی داشته و رنگ سفید شیری یا کرمی روشن دارد. این روغن، در جنوب آفریقا یافت شده و درخت آن، بومی همان منطقه است. امروزه نیز بیشترین شی باتر دنیا از همان منطقه به‌دست می‌آید.

جالب است بدانید که استفاده از روغن شی باتر به‌عنوان یک ماده آرایشی به قرن‌ها پیش باز می‌گردد. این روغن، سرشار از ویتامین‌ها و اسیدهای چرب است و به‌راحتی بر پوست یا مو پخش می‌شود. همین خواص عالی سبب شده که روغن شی باتر برای محصولات مغذی، نرم‌کننده و آرامش‌بخش، یک گزینه ایده‌آل باشد.

شی باتر، همان‌گونه که از نام آن کاملا عیان است، نوعی کره طبیعی بوده و بافت سنگینی دارد. نرم‌کننده‌های پوست در دو دسته‌بندی کره بدن و لوسیون بدن قرار دارند. در مطالب پیشین، «تفاوت لوسیون بدن و کره بدن» را با هم بررسی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این مطلب را مطالعه کرده تا تفاوت میان این دو را به‌خوبی درک کنید.

خواص روغن شي باتر چیست؟

استفاده از روغن شی باتر برای دست‌ها
استفاده از روغن شی باتر برای دست‌ها

اغلب افراد از خواص فوق‌العاده این کره طبیعی اطلاعی ندارند. برای درک بهتر خاصیت بی‌نظیر این ماده روغنی، این بخش را مطالعه کنید.

مناسب انواع پوست و همه افراد

میوه شی باتر در دسته خشکبارها قرار می‌گیرد. با وجود این، برخلاف اغلب خشکبارها که بروز حساسیت را تحریک می‌کنند، شی باتر هیچ‌گونه آلرژی و حساسیتی را ایجاد نخواهد کرد. نکته مهم دیگر این است که این روغن باعث بسته‌شدن منافذ پوست نخواهد شد. از سوی دیگر به دلیل عدم وجود هر نوع ماده شیمیایی، خشکی و التهاب پوست را افزایش نمی‌دهد. به همین خاطر، حتی برای افراد دارای پوست بسیار چرب یا بسیار حساس نیز مناسب خواهد بود.

استفاده از روغن شی باتر برای صورت و اطراف چشم
استفاده از روغن شی باتر برای صورت و اطراف چشم

مرطوب کننده و نرم کننده

روغن شی باتر حاوی انواع اسیدهای چرب هم‌چون لینولئیک و پالمیتیک اسید است. پس از استفاده از محصولات حاوی شی باتر، این اسیدهای چرب به‌صورت مستمر چربی‌های مفید پوست شما را تقویت کرده و رطوبت بیشتری را ایجاد می‌کنند. با تقویت لایه محافظ پوست، رطوبت موجود در بدن مدت زمان بیشتری در زیر پوست باقی مانده و احتمال خشکی پوست کاهش می‌یابد.

به دلیل وجود لینولئیک اسید و اولئیک اسید، میزان چربی موجود در روغن شي باتر کاملا متوازن است. به همین دلیل پس از استفاده، احساس چربی بیش از حد بر پوست نخواهید داشت و حتی برای افراد دارای پوست چرب نیز مفید خواهد بود.

با توجه به تمام این موارد، باید به شما بگوییم که استفاده روتین و همیشگی از لوسیون بدن، لازم و ضروری است. در مطلب «لوسیون بدن و 5 دلیل استفاده از آن»، ضرورت استفاده از آن را بررسی کردیم. استفاده از لوسیون‌های حاوی روغن شي باتر، مزایای بسیار زیادی خواهد داشت که در ادامه، با برخی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌شوید.

خواص ضد التهابی

میوه درخت روغن قلم که روغن شی باتر از آن استخراج می‌شود، دارای خواص ضد التهابی است. پس از استفاده از شی باتر، این روغن فعالیت سلول‌های التهابی هم‌چون سیتوکین را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، محصولات دارای شی باتر می‌توانند التهابات ناشی از محیط هم‌چون هوای بسیار خشک یا سایر بیماری‌های پوستی هم‌چون اگزما، پسوریازیس و درماتیت را کاهش دهند.

استفاده از روغن شی باتر برای صورت
استفاده از روغن شی باتر برای صورت

خواص فوق‌العاده این روغن به این موارد محدود نمی‌شود. برای صرفه‌جویی در زمان، برخی از مهم‌ترین خاصیت‌های روغن شی باتر را فقط مرور می‌کنیم:

  • دارای خواص آنتی اکسیدان، آنتی‌باکتریال و ضد قارچ؛
  • کمک به کاهش جوش و آکنه؛
  • افزایش تولید کلاژن؛
  • کمک به بازسازی سلول‌ها؛
  • کمک به از بین بردن استرچ‌مارک و آثار زخم‌ها؛
  • کم‌کردن خطوط نازک و چین و چروک‌های ظریف؛
  • جلوگیری از آفتاب‌سوختگی؛
  • جلوگیری از شکنندگی مو؛
  • درمان شوره سر؛
  • درمان آفتاب‌سوختگی و سایر سوختگی‌های پوستی؛
  • ترمیم و بازسازی زخم‌ها؛
  • بهبود درد و گرفتگی عضلات.

مزایای شی باتر نسبت به سایر محصولات مشابه

در صورتی که برای خرید محصولات مغذی، نرم‌کننده و مرطوب‌کننده به یک فروشگاه مراجعه کرده باشید، بی‌شک با ده‌ها مدل کرم، لوسیون، شامپو و نرم‌کننده روبه‌رو شده‌اید. در این حالت، انتخاب برای شما به‌شدت سخت خواهد شد. به همین دلیل در این بخش، تفاوت روغن شی باتر با سایر محصولات مشابه را به‌اختصار بررسی خواهیم کرد.

روغن شی باتر یا روغن آرگان

روغن آرگان برای جوان‌سازی پوست تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. البته اگر به یک آبرسانی و مرطوب‌کنندگی عمقی و کامل نیاز دارید، انتخاب اول شما باید شی باتر باشد. شی باتر همانند روغن آرگان، خواص جوان‌سازی و تحریک کلاژن‌سازی هم دارد، اما به دلیل بافت چرب‌تر و غنی‌تر، تاثیر ماندگارتری خواهد داشت.

روغن آرگان بافت سبک‌تری دارد و میزان نرمی ناشی از آن، کمی از روغن شی باتر، کمتر است. به همین خاطر برای افراد داری پوست ضخیم، بسیار خشک و ملتهب، خرید روغن شي باتر را پیشنهاد می‌کنیم.

میوه و روغن شی باتر روی میز
میوه و روغن شی باتر روی میز

روغن شی باتر یا محصولات حاوی آلوئه ورا

آلوئه‌ورا یکی از مهم‌ترین گیاهان مغذی، نرم‌کننده و ضد التهاب است. از مواد ژلاتینی این گیاه، می‌توان به‌صورت مستقیم روی پوست استفاده کرد. برای موها نیز می‌توان با مخلوط‌ کردن آن با سایر روغن‌ها هم‌چون روغن رزماری یا روغن نارگیل، یک ماسک نرم‌کننده و مغذی ساخت.

تفاوت اصلی و مهم روغن شی‌باتر و آلوئه‌ورا در همین بخش است. شما می‌توانید شی باتر را به‌صورت مستقیم روی موهای خود استفاده کنید. گیاه آلوئه‌ورا قدرت پخش کافی نداشته و برای استفاده و جذب بهتر روی مو، حتما به یک ماده دیگر نیاز دارد. برای پوست نیز، گیاه آلوئه‌ورا پس از خشک‌شدن روی پوست، احساس خشکی و کشیدگی ایجاد خواهد کرد. بنابراین اگر می‌خواهید تنها از یک محصول استفاده کرده و هم‌زمان از خواص نرم‌کنندگی، ضد التهابی و البته مغذی آن بهره ببرید، پیشنهاد ما محصولات حاوی شی باتر است.

روغن شی باتر یا روغن نارگیل

روغن نارگیل علی‌رغم بوی بسیار خوب خود، در زمان استفاده کمی دردسرساز است. این روغن یا کامل جامد بوده و یا به‌صورت مایع است. به همین خاطر، استفاده از آن در دمای محیط چندان راحت نیست. علاوه بر این، روغن نارگیل برای اغلب افراد، باعث ایجاد جوش خواهد شد. بنابراین اگر پوست مستعد به جوش و آکنه دارید، حتما از محصولات حاوی شی باتر استفاده کرده و محصولات دارای روغن نارگیل را تنها برای موهای خود استفاده کنید.

 خواص فوق‌العاده روغن شی باتر به معنای بد بودن سایر روغن‌ها نیست. تنها باید بدانید که در صورت نیاز به یک روغن و محصول همه‌کاره، خرید محصول حاوی شی باتر یک گزینه بهتر است.

تاثیر شی باتر بر مو

قبل و بعد استفاده از روغن شی باتر برای موها
قبل و بعد استفاده از روغن شی باتر برای موها

با وجود خواص فوق‌العاده روغن شي باتر، استفاده از این ماده در انواع محصولات درمانی و زیبایی، دور از ذهن نیست. شی باتر می‌تواند از شکنندگی، خشکی و کدری موها جلوگیری کند. در صورتی که موهای شما فر است، می‌توانید در روتین حمام، از روغن خالص شی باتر به‌عنوان یک نرم‌کننده قوی استفاده کنید. پس از یک ساعت، باید موهای خود را خوب بشویید. روغن شی باتر می‌تواند خشکی و وز موهای شما را از بین ببرد. علاوه بر این، می‌توانید از میزان بسیار کمتری روغن شی باتر، به‌عنوان ماسک پس از حمام برای موهای خود استفاده کنید.

البته در صورتی که موهای شما صاف است، پیشنهاد می‌کنیم از مقدار کمی روغن شی باتر برای بخش پایینی موهای خود استفاده کنید. بدین شکل، از ایجاد یا افزایش موخوره جلوگیری خواهید کرد. از آن‌جا که دست‌یابی به روغن خالص شی باتر در ایران سخت و حتی غیر ممکن است، توصیه ما استفاده از شامپوها، نرم‌کننده‌ها و ماسک‌های موی حاوی شی باتر است. در ادامه، 3 مدل از محصولات مو را با هم بررسی می‌کنیم که حاوی شی باتر هستند.

فرش فیل: نرم کننده مو حاوی شی باتر

روغن شی باتر علاوه بر نرم‌کنندگی فوق‌العاده، باعث بازسازی و احیای مو نیز می‌شود. به همین خاطر در صورتی که موهای کدر، خشک و آسیب‌دیده دارید، بهتر است از نرم‌کننده‌های حاوی روغن شي باتر استفاده کنید. نرم کننده فرش فیل، یکی از بهترین محصولات در این زمینه است. این نرم‌کننده، علاوه بر موها، برای پوست سر نیز فوق‌العاده خواهد بود و باعث آبرسانی عمیق آن نیز می‌شود. به همین خاطر، شوره ناشی از خشکی پوست سر را نیز کاهش خواهد داد. برای درک بهتر تاثیر شی باتر روی مو، پیشنهاد می‌کنیم که از این نرم‌کننده قوی استفاده کنید.

خرید نرم کننده مو فرش فیل حاوی شی باتر حجم 750 میل

خرید نرم‌کننده مو حاوی شی باتر برای احیا و بازسازی موهای آسیب دیده

برای خرید این محصول و کسب اطلاعات بیشتر، روی تصویر کلیک کنید.

گارنیه: ماسک تغذیه کننده هیر فود

برند گارنیه بی‌شک یکی از برترین برندها در حوزه پوست و مو است. ماسک تغذیه کننده هیر فود حاوی روغن شی باتر و عصاره موز وحشی، یکی از محصولات بی‌نظیر این برند است. در صورتی که میزان آسیب و خشکی موی شما بسیار شدید است، پیشنهاد می‌کنیم هم‌زمان با نرم‌کننده، از ماسک مو نیز استفاده کنید.

ماسک موی گارنیه حاوی ویتامین B، آنتی‌اکسیدان، امگا 3، امگا 6 و از همه مهم‌ترین روغن شي باتر بوده و تمام نیازمندی‌های موی شما را برطرف می‌کند. می‌توانید از این ماسک به‌صورت نرم‌کننده، ماسک مو یا کرم مو استفاده کنید.

خرید ماسک تغذیه کننده مو گارنیه سری هیر فود حاوی عصاره موز و شی باتر حجم 390 میل

خرید ماسک موی مغذی گارنیه، حاوی عصاره موز وحشی و شی باتر برای کاهش خشکی و بازسازی ساقه مو

برای خرید این محصول و کسب اطلاعات بیشتر، روی تصویر کلیک کنید.

تاپ شاپ: شامپو و دوفاز حاوی شی باتر

در صورتی که به یک پک کامل حاوی روغن شی باتر نیاز دارید، پیشنهاد ما خرید پک تاپ شاپ است. شامپو و دو فاز تاپ شاپ، حاوی رزماری، آلوئه‌ورا و روغن شی باتر بوده و با کمک آن‌ها، به‌راحتی می‌توانید تاثیر شی باتر روی مو را ببینید. عصاره رزماری رشد موی شما را افزایش داده و آلوئه‌ورا، باعث نرمی بیشتر موها خواهد شد. ترکیب این سه ماده فوق‌العاده در کنار یکدیگر، باعث شده که تمام خواص بی‌نظیر آن‌ها با یکدیگر جمع شده و اثربخشی بسیار بهتری داشته باشند.

خرید شامپو ضد وز تاپ شاپ حاوی شی باتر مناسب مو وز و مجعد حجم 500 میل و ماسک مو دوفاز تاپ شاپ حاوی روغن آرگان حجم 200 میل

خرید پک شامپو و دوفاز تاپ شاپ حاوی عصاره شی باتر برای کاهش وز مو و افزایش نرمی و لطافت آن

برای خرید این محصول و کسب اطلاعات بیشتر، روی تصویر کلیک کنید.

تاثیر شی باتر روی پوست

علاوه بر موها، روغن شی باتر تاثیر فوق‌العاده‌ای بر پوست دارد. برای جلوگیری از خشکی پوست، از بین بردن آثار زخم و استرچ مارک، تحریک کلاژن‌سازی، درمان اگزما، نرم‌کنندگی پوست و افزایش رطوبت آن، می‌توانید از شی باتر استفاده کنید.

روغن شی باتر حتی به‌صورت خام قابل استفاده است. مقداری از روغن را با کمک انگشتان خود، روی پوست قرار داده و تا زمان جذب کامل، ماساژ دهید. بدین شکل، این روغن به‌صورت کامل وارد پوست شما شده و خواص فوق‌العاده خود را در اختیار بدن‌تان می‌گذارد. ناگفته پیدا است برای این مورد نیز بهتر است از انواع کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی شی باتر استفاده کنید. در بخش‌های بعدی، به بررسی محصولات حاوی شی باتر خواهیم پرداخت.

ویت یو: کرم دست مغذی

پوست دست بیش از پوست صورت در معرض انواع مشکلات پوستی است. تماس دائم با آب، شوینده و در حال حاضر الکل، سبب شده که نیاز به کرم‌های مغذی و التیام‌بخش برای دست‌ها، بسیار بیشتر شود.

برند ویت یو با معرفی کرم مغذی و نرم‌کننده حاوی شی باتر، یکی از بهترین محصولات مناسب دست را در بازار عرضه کرده است. این کرم حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و از پوست دست در مقابل سرما و خشکی ناشی از آن، محافظت می‌کند. با استفاده از این کرم، می‌توانید تاثیر شی باتر بر پوست را به‌راحتی احساس کنید.

خرید کرم دست مغذی ویت یو حاوی عصاره هلو، آووکادو و شی باتر مناسب انواع پوست حجم 50 میل

خرید کرم دست حاوی شی باتر، دارای آنتی‌اکسیدان و قابلیت محافظت از پوست در مقابل عوامل مضر

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این کرم، روی تصویر کلیک کنید.

تاپ شاپ: اسکراب بدن حاوی شی باتر

سلول‌های مرده، یکی از بزرگ‌ترین موانع برای نرمی و لطافت پوست هستند. به همین خاطر استفاده از انواع لایه‌بردارها و اسکراب‌ها، می‌تواند این مانع را برداشته و باعث جوان‌سازی پوست شود. برند تاپ شاپ با معرفی اسکراب بدن حاوی شی باتر، توانسته یکی از بهترین محصولات پوستی را معرفی کند. این اسکراب، با از بین بردن لایه مرده پوست، نفوذ کرم به بدن را بیشتر می‌کند.

به دلیل وجود روغن نارگیل، عصاره آووکادو و البته روغن شي باتر در این اسکراب، پوست به‌سرعت نرم و لطیف خواهد شد. این اسکراب می‌تواند از ایجاد جوش و موهای زیرپوستی نیز جلوگیری کند.

خرید اسکراب بدن تاپ شاپ حاوی روغن شی باتر حجم 200 میل

خرید اسکراب بدن حاوی روغن شی باتر برای افزایش لطافت و نرمی پوست

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این اسکراب، روی تصویر کلیک کنید.

نیوآ: بالم لب حاوی شی باتر

نیوآ با تمرکز بر محصولات پوستی، یکی از برندهای محبوب و مشهور بین‌المللی است. بالم لب نیوآ حاوی شی باتر، از پوسته شدن لب جلوگیری کرده و یک ضد التهاب و ضد حساسیت قوی است. در صورتی که با خشکی شدید پوست لب مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم از این محصول استفاده کرده و تاثیر شی باتر روی پوست لب را ببینید.

خرید بالم لب نیوآ حاوی عصاره شی باتر

خرید بالم لب حاوی عصاره شی باتر برای کاهش زخم‌ها و ترک‌های پوست لب

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این محصول، روی تصویر کلیک کنید.

سخن آخر

روغن شی باتر از قرن‌ها پیش، به‌عنوان یک روغن آرایشی و التیام‌بخش مورد استفاده قرار گرفته است. خواص این روغن طیف وسیعی از تاثیرات درمانی، زیبایی و حتی آرایشی را در بر می‌گیرد. تاثیر شی باتر بر مو سبب شده که این روغن در انواع ماسک‌ها، نرم‌کننده‌ها و شامپوها به کار رود. البته که خواص فوق‌العاده آن به مو محدود نشده و تاثیر شی باتر بر پوست شامل خواص نرم‌کنندگی، آبرسانی و التیام‌بخشی است. در این نوشتار سوال مهم شی باتر چیست را پاسخ داده و برخی از برترین خواص آن را با هم مرور کردیم. امیدواریم تمام سوالات شما در این حوزه را پاسخ داده باشیم. اگر سوال دیگری نیز راجع به این ماده بی‌نظیر دارید، در بخش نظرات آن را پرسیده و منتظر جواب ما باشید. تلاش می‌کنیم که به تمام ابهامات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

سوالات متداول

1- شی باتر چیست؟

یک روغن طبیعی و گیاهی است که در جنوب آفریقا و از دانه‌های درخت روغن قلم استخراج می‌شود. این ماده در دمای محیط حالت نیمه جامد داشته و مشابه کره است.

2- خواص روغن شي باتر چیست؟

·       نرم‌کننده، تغذیه‌کننده، آبرسان؛
·       خاصیت ضد التهابی، آنتی‌اکسیدان، کلاژن‌ساز و جوان‌کننده؛
·       کاهش آثار زخم و استرچ مارک؛
·       بهبود درد و گرفتگی عضلات؛
·       کمک به ترمیم پوست.

3- مزایای شی باتر نسبت به محصولات مشابه چیست؟

شی باتر با داشتن انواع خواص فوق‌العاده، مزایای بیشتری نسبت به محصولات مشابه دارد. برای مثال برخلاف روغن نارگیل باعث جوش در افراد مستعد به آکنه نمی‌شود، خشکی ناشی از آلوئه‌ورا را ندارد و با داشتن بافتی غنی‌تر، از روغن آرگان نیز مغذی‌تر است.

4- تاثیر شی باتر بر مو چیست؟

روغن شی باتر از شکنندگی، خشکی، کدری و وزی مو جلوگیری می‌کند. تاثیر شی باتر روی مو تنها با یک بار استفاده نیز قابل مشاهده است و لطافت و نرمی موها را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

5- تاثیر شی باتر بر پوست چیست؟

شی باتر از اگزما، خشکی شدید و زبری پوست جلوگیری می‌کند. تاثیر شی باتر روی پوست با استفاده روتین و همراه با لایه‌بردارها، بسیار بهتر خواهد بود. روغن شي باتر می‌تواند آثار زخم و استرچ مارک روی پوست را نیز کاهش دهد.