زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

عطر جامد (solid perfume) چیست؟

wordcamp
451
8 دقیقه
عطر جامد (solid perfume) چیست؟

همه ما وقتی اسم عطر را می‎‌شنویم فکر می‌‎کنیم عطر مایعی است که آن را بر روی لباس، بدن و اطرافمان اسپری می‎‌کنیم اما عطرها شکل دیگری نیز دارند که به آن عطر جامد یا همان solid perfume می‎‌گویند. حتماً با خودتان می‌گویید عطر جامد چیست در این متن در این باره توضیح می‌دهیم.

عطر جامد حالت جامد یا صابونی دارد. اساس ساخت آن موم‏‌ها و روغن‌ها هستند. این روغن‌ها و موم‌‏ها را با کمی حرارت باز می‌کنیم. آن را با استفاده از گیاهان و یا مواد عطری دیگر خوش‌بو می‌کنیم. حال که می‌دانید عطر جامد چیست شما می‌توانید علاوه بر عطرهای جامد موجود در بازار، عطر جامد را در خانه بسازید، برای ساخت عطر جامد از مواد مختلفی می‌توان استفاده کرد.

 قبل از آموزش ساخت عطر جامد مهم‌ترین مواد برای ساخت عطر جامد را با هم بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای ساخت عطر جامد

1) عطر جامد را می‌توان با استفاده از روغن‌های حامل درست کرد. روغن حامل روغنی است که به کمک آن روغن گیاهان گرفته می‌شود به‌عنوان‌مثال برای گرفتن روغن گل بنفشه باید آن را در روغن زیتون یا روغن کنجد خواباند تا عصاره آن خارج شود، پس روغن کنجد و روغن زیتون، روغن حامل هستند. همان‌طور که گفتیم عطرهای جامد بر پایه روغن درست می‌شود، اما این روغن‎ها را نباید بدون رقیق کردن استفاده کنیم. شما می‌توانید از روغن‌‎های حاملی، استفاده کنید که برای پوست شما مناسب هستند و یا از روغن‎هایی مغذی برای پوست خود استفاده کنیم

2) مواد دیگر که می‌توان برای ساخت عطر جامد از آن استفاده کرد موم زنبورعسل است. در موم زنبورعسل روغن حامل وجود دارد. می‌توان از آن استفاده کرد و عطر جامد با رایحه‎ای ماندگارتر درست کرد. موم زنبورعسل به‌عنوان یک سد عمل می‌کند و رایحه خوش را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند

3) برای ساخت عطر جامد به گیاهان معطر نیز احتیاج داریم. می‌توانیم از یک نوع گیاه استفاده کنیم یا می‌‎توانیم عطر چند گیاه را با هم ترکیب کنیم. در این صورت با استفاده از گیاهان رایحه دلخواه خود را می‌سازید.

طرز ساخت عطر جامد خانگی

ساخت عطر جامد بسیار آسان و کم‌خرج است. شما می‌توانید به‌راحتی رایحه موردنظر خود را درست کنید.

وسایل و مواد موردنیاز

موم زنبورعسل

روغن‎های معطر

آب

تابه شیشه‌ای یا پیرکس

ظرف پلاستیکی یا سنگی

روش ساخت عطر

برای ساخت عطر جامد ابتدا آب را داخل تابه شیشه‌ای یا پیرکس بریزید. صبر کنید تا بجوشد بعد موم را به آن اضافه کنید تا کامل باز شود. موم را ازروی حرارت بردارید. به آن روغن معطر اضافه کنید و آن را هم بزنید تا یک‌دست شود. صبر کنید تا کمی خنک شود اما نگذارید به حالت جامد برگردد. عطر جامد شما آماده است. شما می‌توانید آن را داخل ظرف موردنظر خود بریزید.

گیاهان معطر در ساخت عطر جامد
گیاهان معطر در ساخت عطر جامد

چند نکته برای راحت شدن ساخت عطر جامد

برای ساخت عطر جامد شما احتیاج به روغن معطر دارید. برای ساخت آن باید از روغن‌های حامل استفاده کنید. بهترین آنها روغن بادم شیرین، جوجوبا و هسته انگور است که اگر از روغن بادم شیرین یا جوجوبا استفاده کردید عطر شما برای یک سال قابل‌استفاده است ولی اگر از روغن هسته انگور استفاده کردید عطر تا 6 ماه قابل‌استفاده است. درمورد تاریخ انقضا عطر‌های مایع پیش‌تر مقاله‌ای آماده کرده‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

می‌‏توانید رایحه موردنظر خود را با استفاده از گیاهان معطر موردنظر خود بسازید برای مثال از ترنج، بهارنارنج، لیمو، ریحان و رزماری استفاده کنید.

می‌توانید از ویتامین E  نیز استفاده کنید که برای پوستتان بسیار مفید است.

در مراحل ساخت دقت کنید که موم به حالت جامد برنگردد، کمی که خنک شد آن را داخل ظرف بریزید.

تفاوت عطر جامد و مشک

ممکن است با خود فکر کنید که عطر جامد چیست و یا این که آیا مشک همان عطر جامد است؟ اما همانطور که می‌دانید مشک از غدد زیر شکمی آهو نر گرفته می‌شود و از آن برای ساخت عطرها استفاده می‌شود پس می‌توان گفت که مشک یکی از مواد مورداستفاده برای ساخت عطر جامد است. البته می‌توان از اسانس‎ها یا گیاهان معطر به‌جای آن استفاده کرد.

مشک
مشک

تفاوت عطر جامد و مایع

عطر مایع با استفاده از الکل و یا آب درست می‌شود که اسانس یا مواد عطری دیگر را به الکل و یا آب اضافه می‌کنند و می‌توان آن را روی لباس، بدن و محیط اطراف اسپری کرد اما عطر جامد همان‌طور که گفته شد با استفاده از موم یا روغن درست می‌شود و نمی‎توان آن را اسپری کرد. وقتی عطر مایع را اسپری می‌کنیم روی مقدار این عطر هیچ کنترلی نداریم و این باعث می‌شود به‌یک‌باره حجم بالایی از عطر در محیط پخش شود که گاهی خوشایند نیست و البته با اسپری کردن عطر نمی‌توان مکان مناسب و دقیقی برای اسپری کردن مشخص کرد ولی زمانی که از عطر جامد استفاده می‎‌کنید راحت می‌توانید مقدار استفاده و مکان استفاده از عطر جامد را کنترل کنیم و رایحه مناسب داشته باشیم و تأثیر بیشتری روی افراد اطرافمان داشته باشیم. پیش‌تر در مقاله تفاوت عطر،ادکلن و پرفیوم اطلاعات مفید و کاملی در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار داده‌ایم که می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر به آن دسترسی پیدا کنید.

روش استفاده و بهترین نقاط بدن برای استفاده از عطر جامد

برای استفاده از عطر جامد انگشت تمیز خود را روی عطر جامد بکشید با گرمای دست شما عطر جامد باز می‌شود و شما می‌‎توانید به‌راحتی آن را بردارید و از آن استفاده کنید، البته می‌توانید از پارچه پنبه‌ای و یا گوش‌پاک‌کن نیز استفاده کنید.

عطر جامد را می‌توان به نقاط مهم و نبض‌دار مثل مچ دست، پشت‌گوش و گردن خود بزنید البته می‌توانید در فصل تابستان با پوشیدن شلوارک آن را به قوزک پا خود بزنید و یا می‌توانید به موهای خود بزنید تا تأثیر دوچندان داشته باشد.

استفاده عطر جامد  بر روی سطوح بهتر است زیرا پوست شما این روغن‌ها را جذب می‌کند و ممکن است رایحهٔ آن زود از بین برود برای مثال می‌‎توانید آن را روی کمربند خود، داخل کفشتان و یا داخل کیفتان بزنید و از شر بوی بد راحت شوید البته می‌توانید عطر را روی تکه مقوایی بزنید و آن را در ماشین خود و یا در کمد لباس خود قرار دهید و همیشه این مکان‌ها را خوش‌بو نگه دارید.

کاربردهای عطر جامد

عطر جامد می‌تواند علاوه بر تمام گفته‌های قبلی کاربردهای دیگری نیز داشته باشد، حال که می‌دانید که عطر جامد چیست می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های آن این است که این عطر می‌تواند به‌عنوان یک مرطوب‌کننده استفاده شود زیرا این عطر با استفاده از روغن‌های مختلف درست می‌شود که برای پوست‌های خشک عالی است. همچنین عطر جامد می‌تواند به‌عنوان یک ماده مکمل برای پوست شما استفاده شود چرا که در تولید این عطر می‌توانیم از روغن‌های مغذی برای پوست استفاده کنیم و البته برای کسانی که به الکل حساسیت دارند، بسیار خوب است. این عطر به‌صورت طبیعی درست می‌شود به همین خاطر ضرری برای پوست شما ندارد زیرا شما می‌توانید بر اساس پوست خود روغن خوب را انتخاب کنید.

مزایای عطر جامد

ماندگاری بالا

عطر جامد مزایای زیادی دارد. یکی از آنها این است که ماندگاری عطر جامد نسبت به عطر مایع بیشتر است به این خاطر که عطر مایع با الکل درست می‌شود و الکل بسیار فرار است ولی عطرهای جامد که با روغن‌ها تولید می‌شود این‌گونه نیستند و زمانی که شما آن‌ها را به بدن خود می‌‎زنید مدت طولانی‌تری رایحه آن باقی می‌‎ماند. البته عطرهای مایع با درصد الکل پایین وجود دارند که ماندگاری خوبی دارند.

خرید ادو پرفیوم مردانه ژک ساف مدل Avenger حجم 22 میل
خرید ادو پرفیوم زنانه ژک ساف مدل Dark Wave حجم 20 میل

حمل‌ونقل آسان

یکی دیگر از مزایای عطر جامد حمل آسان آن است زیرا عطر جامد بر خلاف عطر مایع که دربسته بندی شیشه‌ای هستند حالت جامد دارند و دربسته بندی‎های کوچک و سبک موجود هستند. شما می‌توانید این عطر را به‌راحتی در کیف یا داشبورد ماشین خود قرار دهید و در زمان نیاز به‌راحتی از آن استفاده کنید و دیگر نگران ازدست‌رفتن عطر خود نباشید.

در این مقاله متوجه شدید که عطر جامد چیست. حال می‌توانید به راحتی عطر مورد نظر خود را براساس سلیقه خود درست کنید و از آن درهر مکانی به راحتی استفاده کنید.

سوالات متداول

عطر جامد چیست؟

عطری که با روغن یا موم درست می‌شود.

تفاوت عطر جامد و مایع در چه جیزی است؟

عطر جامد با روغن و عطر مایع با الکل یا آب درست می‌شود.

مزایای عطر جامد چه چیزهایی است؟

ماندگاری بالا، مرطوب‌کننده دست، حمل آسان و …

چگونه باید از عطر جامد استفاده کرد؟

با کشیدن انگشت بر روی سطح عطر می‌توان آن را به راحتی بردارید و بر روی مکان مورد نظر بزنید.

آیا مشک همان عطر جامد است؟

خیر، از مشک برای ساخت عطر استفاده می‌شود.