زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

روش های پیشگیری از خشکی پوست در بهار؛ روتین پوستی اولین فصل سال

wordcamp
325
12 دقیقه
روش های پیشگیری از خشکی پوست در بهار؛ روتین پوستی اولین فصل سال

پس از ماه‌های سرد زمستانی نوبت به فصل بهار می‌رسد. فصل زیبایی و سرسبزی! اما فصل بهار روتین پوستی مخصوص خود را می‌طلبد و مانند همه‌ی فصول می‌تواند مشکلاتی را برای پوست و سلامتی انسان به دنبال داشته باشد. در زمستان با موم‌های ضخیم و لوسیون‌های قوی از پوست خود در برابر هوای خشک محافظت می‌کنید. حال بسیار اهمیت دارد که روتین مراقبت از پوست خود را با تغییر فصل، تغییر دهید. این کار برای حفظ سطح مناسبی از رطوبت انجام می‌شود. در این مقاله چگونگی پیشگیری از خشکی پوست در بهار را خواهید آموخت. بنابراین برای این‌که در فصل گرم بهار از پوستی بی‌عیب‌ونقص بهره ببرید با ما همراه باشید.

راه های پیشگیری از خشکی پوست در بهار

برای پیشگیری از خشکی پوست در بهار، تمیزکننده‌ی خود را تغییر دهید

وقتی فصل بهار فرا می‌رسد، وقت آن است که تمیزکننده‌ی خود را تغییر دهید. از یک تمیزکننده سَبُک و ملایم استفاده کنید. بسیاری از تمیزکننده‌هایی که متناسب با هوای خشک زمستان هستند معمولاً شکلی روغنی و کرمی دارند. پوست ما به رطوبت اضافی نیاز دارد و ما می‌توانیم آن را فراهم کنیم. بنابراین در زمستان تمیزکننده‌ی ما سنگین است و در بهار باید از یک تمیزکننده‌ی سبک‌تر استفاده کرد.

از یک مرطوب‌کننده‌ی سبک برای پیشگیری از خشکی پوست در بهار استفاده کنید

از آنجاییکه رطوبت در طول فصل زمستان از بین می‌رود، ضروری است که از لوسیون‌ها، موم‌ها و حتی روغن‌های سنگین و با غلظت مواد بالا بر روی پوست خود استفاده کنیم. در زمستان این کار کمک می‌کند تا مقداری از رطوبت از دست‌رفته را به پوست بازگردانید. اما هنگامیکه هوای زمستان تغییر می‌کند باید لوسیون بدن خود را تغییر دهید. در فصل بهار باید از مرطوب‌کننده‌هایی با هموکتانت‌ها و امولینت‌های سبک‌تر استفاده کنید تا احساس بهتری داشته باشید. توصیه می‌شود که شکل ژل‌مانند محصولات را مورد استفاده قرار دهید. شکل ژل‌مانند به سرعت جذب می‌شود و از سد پوستی نیز محافظت می‌کند.

لوسیون
خرید: لوسیون مرطوب کننده صورت و بدن سی گل مدل Charisma حجم 250 میل

هوای گرم‌تر فصل بهار رطوبت بسیار بیشتری را با خود به همراه دارد. این رطوبت موجب می‌شود حتی اگر به جایگزینی محصول خود اقدام کنیم، پوست ما بیش از حد چرب شود. در جریان فصل بهار، همیشه مرطوب‌کننده خود را به محصولی تغییر دهید که سبک‌تر و با غلظت کمتری از مواد باشد.

پیشگیری از خشکی پوست در بهار
خرید: کرم مرطوب کننده و احیا کننده صورت و گردن سینت ایوز حاوی کلاژن و الاستین حجم 300 میل

لایه برداری ملایم

در طول فصل بهار اهمیت دارد که لایه‌برداری را به عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست ادامه دهید. به منظور نفوذ به لایه‌ها برای تمیز‌کردن و تغذیه پوست نیاز دارید تا پوست مرده را از بین ببرید. اما اطمینان حاصل کنید که از یک تمیزکننده لایه‌بردار ملایم قبل از مرطوب‌سازی پوست استفاده می‌کنید. لایه‌برداری را 2 بار در هفته انجام دهید. مجبور نیستید که لایه‌برداری را به لایه‌برداری فیزیکی محدود کنید. لایه‌برداری شیمیایی نیز یک گزینه درمانی بسیار مؤثر است که پوست شما را صیقلی و شاداب نگه می‌دارد. لایه‌برداری شیمیایی روش لایه‌برداری سریعتری است که بدن را به سمت تولید کلاژن تحریک می‌کند و اولین قدم برای دستیابی به پوستی جوان و شاداب محسوب می‌شود.

اما مراقب باشید که در زمینه لایه‌برداری زیاده‌روی نکنید. اگر لایه‌برداری بیش‌ازحد انجام شود روشنی رنگ پوست شما به مخاطره می‌افتد و پوست شما به شدت تحریک‌پذیر می‌شود. از یک اسکراب لایه‌برداری بدن در زیر دوش یا حمام استفاده کنید و تمرکز خود را بیشتر بر روی نواحی که مستعد ایجاد لکه هستند بگذارید. از جمله این نواحی می‌توان به بازوها، آرنج‌ها، دست‌ها، پاها و کمر اشاره کرد.

به منظور پیشگیری از خشکی پوست در بهار همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید

در طول ماه‌های گرم‌تر سال، زمین به خورشید نزدیک‌تر می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود در فصل بهار از ضدآفتاب استفاده کنید. حتی اگر از ضدآفتاب خوشتان نمی‌آید، حداقل از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که حاوی عامل 30SPF باشد. صورت شما روزانه در معرض اشعه ماورابنفش خورشید قرار دارد و پوشاندن آن برای جلوگیری از پیری زودرس و سرطان پوست ضروری به شمار می‌آید. SPF ضدآفتاب خود را به حداقل 50+ افزایش دهید و اطمینان حاصل کنید که محصولات به اندازه کافی از بدن در برابر خورشید بهار و تابستان محافظت می‌کنند. به خاطر داشته باشید که باید سطح آبرسانی پوست خود را حفظ کنید، لباس‌های گشاد بپوشید و از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید. اگر مدت طولانی خارج از منزل به سر می‌برید هر 2 ساعت یک‌بار ضدآفتاب را به پوست خود اعمال کنید.

پیشگیری از خشکی پوست در بهار
خرید: کرم ضد آفتاب +SPF50 درمومدیک حجم 50میل – رنگ Light Derma Medic Sunscreen Intense Protection Spf50 50ml

آنتی اکسیدان عنصری مؤثر برای پیشگیری از خشکی پوست در بهار

هیچ‌کس رنگدانه‌ها را دوست ندارد، مخصوصاً اگر ناشی از نور خورشید باشد (نقطه‌های خورشیدی روی پوست بسیار سخت از بین می‌روند). مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها در کل طول سال توصیه می‌شود اما اکیداً توصیه می‌شود که در طول فصل بهار و تابستان در زمینه اجتناب از آسیب‌های خورشیدی از آن‌ها استفاده کنید. وقتی پوست در معرض اشعه ماورابنفش خورشید قرار می‌گیرد، رادیکالهای آزاد تولید می‌شود که می‌توانند به DNA آسیب برسانند و از کارافتادگی کلاژن و الاستین را تسریع بخشند. آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله ویتامین C می‌توانند الکترون‌هایی ایجاد کنند که از تولید رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند و در نتیجه موجب کاهش آسیب خورشیدی می‌شوند.

مراقبت از پوست
مصرف آنتی‌اکسیدان به پوست خانم‌ها جوانی و شادابی می‌بخشد.

نزد یک متخصص پوست چکاپ شوید

فصل بهار، زمانی ایده‌آل برای چک‌آپ توسط متخصص پوست شما است. متخصص مراقبت از پوست می‌تواند با انجام توصیه‌هایی در زمینه روتین پوستی به شافیت پوست شما کمک کند.

به طور هفتگی از ماسک آبرسان استفاده کنید

برای خلاص‌شدن از پوست خشک، کدر و گاهی اوقات پوسته‌پوسته‌شده توصیه می‌شود که از تلفیق مرطوب‌سازی و لایه‌برداری استفاده کنید. یک ماسک آبرسان ملایم یک‌بار یا دوبار در هفته شفافیت پوست را بازیابی خواهد کرد. اگر صورت خشکی دارید، بهترین ماسک برای صورت خشک را برگزینید.

تعویض و تمیز کردن لوازم آرایش

یکی دیگر از عوامل مهم برای پیشگیری از خشکی پوست در بهار، تعویض لوازم آرایش و تمیزکردن آن‌ها است. آغاز فصل بهار معمولاً زمانی فوق‌العاده برای تعویض هرگونه لوازم آرایش قدیمی نظیر براش است. هر نوع ریمل قدیمی، کرم‌ پودرهای سنگین و دیگر مواردی که در چند ماه گذشته مورد استفاده قرار داده‌اید باید دور ریخته شوند. باکتری‌ها می‌توانند روی این وسایل تشکیل شوند و این باکتری‌ها پوست شما را تحریک خواهند کرد و موجب حساسیت پوستی در فصل بهار خواهند شد.

وقتیکه فصل تغییر می‌کند، تغییرپذیری در هوا و سطوح رطوبت می‌تواند پوست شما را به شیوه‌های مختلف تحت تأثیر قرار دهد. اما ضروری است همیشه روتین مراقبت از پوست و محصولات آن را تغییر دهید تا گامی در جهت پیشگیری از خشکی پوست در بهار بردارید. هر وسیله‌ای را که تعویض نمی‌کنید را حداقل تمیز کنید. اسفنج‌ها، براش‌های آرایشی و اعمال‌کننده‌ها از جمله مواردی هستند که الزاماً باید تمیز شوند. این وسایل بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها، مخمرها و کپک‌هایی هستند که پوست ما را تحریک می‌کنند و منجر به جوش و عفونت پوستی می‌شوند.

به تاریخ انقضای محصولات آرایشی به شدت توجه کنید. همچنین برخی از محصولات بعد از بازشدن تا مدت محدودی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند که معمولاً در محل بازشدن نوشته شده است. توجه داشته باشید که حتی اگر محصول شما باز هم نشده باشد، عناصر فعال در طول زمان بی‌اثر می‌شوند و خاصیت خود را از دست می‌دهند. اگر هیچ نشانی از مدت انقضا در محصول ندیدید، آن را بو کنید. اگر محصولی بو یا شکل ظاهری‌اش با آنچه در زمان خرید دیده بودید تفاوت دارد بهتر است آن را دور بیاندازید.

استفاده از سرم صورت

سرم‌ صورت، رطوبت ایجاد و پوست را نیز تغذیه می‌کند. شما می‌توانید هنگام خروج از منزل یا قبل از خواب این سرم‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

نوشیدنی بنوشید

آب

اگر میزان زیادی آب بنوشید پوستی سالم و شفاف خواهید داشت. آب، رطوبت مناسب را برای پوست فراهم می‌کند.

آب میوه تازه

آب‌میوه‌های انار، سیب و دیگر میوه‌های مغذی می‌تواند پوست شما را بی‌نقص و سالم نگه دارد.

چای سبز

چای سبز برای پوست و بدن فوق‌العاده است. چای سبز به پوست شما رطوبت و شفافیت می‌بخشد.

مرکبات

مرکبات
مصرف مرکبات، پوست را شاداب نگه می‌دارد.

مرکبات را به میز غذایی خود اضافه کنید. لیموناد و چای لیموئی، پوست شما را شاداب نگه می‌دارد.

غذاهای مغذی پوست بخورید

خوردن غذاهای چرب شما را از فعالیت بازمی‌دارد و به عنوان مورد مغذی برای پوست شما به حساب نمی‌آید. غذایی که می‌خورید باید دارای مواد مغذی و ویتامین باشد. این غذا راحت‌الحلقوم است و عملکرد کلی پوست و سلامتی شما را بهبود می‌بخشد.

ماهی

ماهی سرشار از امگا 3 است که عنصری ضروری در جوان نشان‌دادن پوست به شمار می‌آید. انواع سبک‌های غذاهایی که با ماهی درست می‌شوند را امتحان کنید تا چند وعده ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

سبزیجات تازه

سبزیجات تازه
سبزیجات تازه به جوان نشان‌دادن پوست کمک شایانی می‌کند.

سبزیجات تازه دارای موادی درون خود هستند که برای پوست و سلامتی موادی مغذی و بااهمیت تلقی می‌شوند. مخصوصاً سبزیجات سبز مانند اسفناج و فلفل دلمه به شفاف و جوان‌تر نشان‌دادن پوست کمک می‌کنند.

سویا

سویا حاوی ایزوفلاون‌هایی است که در کاهش چین و چروک و بهبود قابلیت ارتجاعی پوست کمک‌کننده هستند. همچنین ایزوفلاون‌ها در بهبود خشکی و هموارکردن پوست نیز نقشی مؤثر ایفا می‌کنند.

میوه‌ های تازه

میوه‌های تازه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند بنابراین نمی‌توانید آن‌ها را نادیده بگیرید. آن‌ها برای پوست مواد مغذی به شمار می‌آیند.

شکلات ها

شکلات‌ها حاوی کاکائو هستند. کاکائو آنتی‌اکسیدان بالایی دارد و پوست در نتیجه مصرف آن هیدراته می‌شود. توصیه می‌شود که شکلات مشکی مصرف کنید چون میزان بیشتری از کاکائو را در خود جای داده است. شکلات‌های مشکی در کاهش علائم پیری و چین‌وچروک میز مؤثر هستند.

دستان خود را هیدراته نگه داریم

بسیاری از ما در برهه زمانی کنونی برحسب توصیه مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های هر کشور باید دست‌های خود را به طور مکرر بشوییم تا از گسترش ویروس کرونا جلوگیری شود. اما شست‌وشوی مداوم دست‌ها با صابون‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها منجر به خشکی و حتی ترک‌های عمیق در پوست خواهد شد. این خشکی و ترک‌ها به باکتری‌ها اجازه می‌دهد که آزادانه وارد بدن انسان شوند. خوشبختانه راه‌های زیادی وجود دارد که توسط آن‌ها می‌توانیم دست‌هایی تمیز، هیدراته و سالم را در فصل بهار داشته باشیم.

وقتی دست خود را می‌شوییم، روغن محافظت‌کننده از سدپوستی طبیعی پوست ما به‌وسیله صابون شسته می‌شود و در نتیجه پوست ما را بدون محافظ و خشک باقی می‌گذارد. شست‌وشوی بیش‌ازاندازه دست‌ها می‌تواند موجب سرخی، خون‌ریزی، خارش، پوسته‌پوسته‌شدن، ترک و یا شکاف پوستی گردد. این موارد اگر با پیش‌زمینه بیماری‌های پوستی نظیر اگزما همراه باشند می‌توانند علائم ابتلا را تشدید کنند.

چگونه با خشکی دست‌ها که از شست‌وشوی مکرر ناشی می‌شوند مقابله کنیم؟

  • از یک صابون ملایم و غیرمعطر استفاده کنیم.
  • دست خود را با آب گرم برای حداقل 20 ثانیه در هر بار بشویید. آب داغ نه‌تنها موجب ناراحتی انسان می‌شود بلکه دست‌های ما را نیز بیشتر در معرض خشکی قرار می‌دهد.
  • بعد از خشک‌کردن دست از مرطوب‌کننده استفاده کنید. توجه داشته باشید که مجبور نیستید دست خود را کاملاً خشک کنید.
  • توصیه می‌کنیم از به جای لوسیون‌ها از کرم‌های دستی استفاده کنید. وازلین مناسب‌ترین مرطوب‌کننده برای پوست دست شما محسوب می‌شود.
  • اگر امکان دارد قبل از خواب به دست خود یک مرطوب‌کننده ضخیم اعمال کنید و سپس یک دستکش کتان بپوشید و بخوابید.

تمرین و فعالیت های ورزشی

رفتن به باشگاه یا انجام تمرین‌های خانگی از نظر اولویت شاید در ردیف آخرین دغدغه‌های شما در طول شلوغی روزتان باشد. اما تمرین جریان خون را افزایش می‌دهد و این افزایش جریان به حفظ سلامتی سلول‌های پوست کمک می‌کند. سلول‌های پوست که شاد باشند یعنی پوست شما شاد است. گاهی‌اوقات نیازی نیست به باشگاه بروید. یک تمرین 30 دقیقه‌ای یوگا هم می‌تواند در این زمینه کفایت کند. از هوای مطبوع بهاری لذت ببرید و در شب‌های گرم‌تر بهاری پیاده‌روی کنید.

سؤالات متداول درباره پیشگیری از خشکی پوست در فصل بهار

چرا در فصل بهار امکان ابتلا به خشکی پوست وجود دارد؟

چون فصل رو به گرما می‌رود و تابش خورشید شدت بیشتری می‌گیرد. در نتیجه پوست، رطوبت خود را از دست می‌دهد و به اصطلاح دهیدراته می‌شود. نتیجه این دهیدراته‌شدن خشکی پوست است.

چه راه‌هایی برای جلوگیری از خشکی پوست در بهار وجود دارد؟

باید تمیزکننده خود را تغییر دهید و ترجیحاً از تمیزکننده‌ای سبک‌تر از فصل زمستان استفاده کنید. لایه‌برداری ملایم، استفاده از ماسک آبرسان صورت و سرم صورت نیز توصیه می‌شود. همچنین لوازم آرایشی قدیمی خود را دور بریزید و آن‌ها را با نمونه‌های جدیدتر و مناسب فصل بهار تعویض کنید. استفاده از نوشیدنی‌ها و غذاهایی که فرآیند جوانی و شادابی پوست را تسهیل می‌کند نیز یکی از راهکارهای پیشگیری از خشکی پوست در بهار به حساب می‌آید.