زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

داستان هفت قلم آرایش چیست؟

3
wordcamp
7,487
4 دقیقه
داستان هفت قلم آرایش چیست؟

حتما همه شما هم همانند من راجع به هفت قلم آرایش زیاد شنیده اید و این کلمه زیاد به گوشتان خورده است. اما اینکه ریشه تاریخی این موضوع به کجا بر میگردد و شامل چه مواردی است را شاید خیلی از شما خوانندگان عزیز مجله اینترنتی مو تن رو ندانید، در این مطلب سعی داریم تا شما خوانندگان عزیز را با این موضوع آشنا کنیم و در مورد این موضوع به تفصیل صحبت کنیم.

آرایش قدیم

هفت قلم آرایش چیست؟

شاید امروزه این اصطلاح بیشتر برای طنز و بیان آرایش غلیظ به کار رفته باشد. هفت قلم آرایش: هفت قلم آرایش که “هفت وند”با “هر هفت” نیز گفته می شود، در گذشته به هفت جز گفته می شد که زنان برای آرایش خود به کار می بردند. بسیاری از این لوازم آرایش را هر کسی نمی توانست بخرد و معمولا در مراسم خاصی از آن استفاده میشد. این هفت قلم که مجموعه  ی کاملی از لوازم آرایش زنان را تشکیل می داد برای مهمانی های خاص و مجالس باشکوه استفاده می شد. این اصطلاح هنوز هم در معنای مجازی برای توصیف تمسخرآمیز زنی که آرایش غلیظی کرده باشد به کار می رود. هفت قلم آرایش را بدون ترتیب خاص به این صورت ذکر می کند. سرمه، نگار یا حنا، سفیدآب، غازه که آن را بیشتر به نام سرخاب یا سرخی می شناسند، وسمه که برای پرپشت تر نشان دادن ابروها و گاهی برای قرینه ساختن چشم ها به کار می رفت، “زرگ”گرد طلایی رنگی بود که به صورت با مو می مالیدند، وخال.

آرایش در ایران باستان  

از زمان های قدیم زنان و مردان برای بهتر نشان دادن و پوشاندن خطاهای خود ارایش می کردند. ایرانیان باستان برای آرایش صورت بیشتر به مو و چشم ها توجه داشتند و از وسایل آرایشی که چشم ها را زیباتر نشان دهد استفاده می کردند. گیسوان زیبا همیشه در اشعار هم مورد توجه قرار گرفته و زنان ایرانی از زیور الات و مواد آرایشی زیادی برای آرایش چشم ها و موها استفاده می کردند.

هفت قلم آرایش کدامند؟

سرخاب

از سرخاب برای خوش رنگ کردن گونه ها و لب ها  به جای رژ گونه و رژلب امروزی استفاده می شد.

سرمه

این وسیله که هنوز هم کاربرد دارد برای کشیدن به چشم  به جای خط و سایه چشم استفاده می شود.

سرمه چشم

سفیدآب

برای آرایش پوست صورت و بدن  به جای استفاده از کرم پودر و لایه بردارهایی که امروزه کاربرد فراوان دارد استفاده می شده است. این وسیله آرایشی یکی از قوی ترین محصولات لایه بردار طبیعی است که هنوز هم کاربرد فراوان دارد.

خال

برای زیبا کردن صورت و قرار دادن کنار لب

حنا

برای رنگ کردن مو و ناخن ها به جای رنگ مو و لاک ناخن

خواص-حنا

زرک

گرد طلایی رنگی بود که به صورت با مو می‌مالیدند و همانند پنکیک در میان لوازم آرایش جدید است.

وسمه 

ماده ای سیاه رنگ برای آرایش و پیوست دادن ابرو که برای پرپشت تر نشان دادن ابروها و گاهی برای قرینه ساختن چشم ها به کار می رفت. این ابزار آرایشی در قدیم مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه وسایل و ابزار متعددی جایگزین آن شده است.

جایگاه آرایش در میان ایرانیان

ایرانیان از دیرباز به زیبایی ظاهر و آراستگی اهمیت بسیاری می دادند و همیشه زیبایی برایشان اهمیت ویژه ای داشته است. بعد از ورود اعراب به ایران باتوجه به فرهنگ اعراب در آرایش که بیش از ایرانیان بود این موضوع بیشتر از قبل رواج پیدا کرد و سرمه به یکی از ابزار آرایشی ایرانیان تبدیل شد.

اما در سالهای اخیر شاهد مصرف بالای لوازم آرایشی در میان زنان و مردان ایرانی هستیم به نحوی که ایران هفتمین کشور پرمصرف لوازم و مواد آرایشی در دنیاست. این موضوع تنها به مصرف بانوان بر نمی گردد بلکه در سالهای اخیر استفاده آقایان از این لوازم هم به شدت افزایش یافته است و حدود 12 درصد از مصرف لوازم آرایشی به آقایان باز می گردد.

یکی از دلایل این موضوع توجه به ظاهر و زیبایی بیش از پیش است که در خصوص این موضوع فرهنگ سازی لازم باید انجام شود. یکی از مسایل دیگر که در این خصوص بسیار مهم است تشخیص اصل از تقلبی بودن کالاها و لوازم آرایشی است. فروشگاه اینترنتی مو تن رو مرجع تخصصی لوازم آرایشی یکی از فروشگاهای اینترنتی است که تاکید زیادی به اصل بودن کالا دارد و لوازم آرایشی موجود در سایت اوریجنال بوده و با خیالی آسوده خرید خود را انجام می دهید.

نویسنده: نجمه باقدرت