زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

تفاوت شیر پاک کن و میسلار واتر چیست؟

wordcamp
872
12 دقیقه
تفاوت شیر پاک کن و میسلار واتر چیست؟

پیش از اینکه روند مراقبت از پوست را آغاز کرده یا برای میکاپ جدید آماده شوید، ابتدا لازم است بقایای مواد آرایشی و آلودگی‌هایی که در طول روز درون منافذ پوستی نفوذ کرده‌اند را به طور کامل پاکسازی کنید. فرایند پاکسازی و شستشوی صورت از آلاینده‌های تجمع یافته بر سطح پوست مراحلی دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید به خوبی پوستتان را تمیز کرده و آن را برای استفاده از سایر محصولات مراقبتی آماده کنید.

استفاده از میسلار واتر یا شیر پاک کن در کنار استفاده از ژل شستشو و تونر به پاکسازی کامل پوست شما در طول روز کمک کرده و از مهمترین مراحل روتین مراقبتی پوست به شمار می آیند. در ادامه این مقاله ضمن معرفی و عوارض شیر پاک کن، میسلار واتر، ژل شستشو و تونر، تفاوت شیر پاک کن و میسلار واتر  و سایر موارد نام برده را توضیح می‌دهیم.     

چرا باید از مواد پاک کننده برای تمیز کردن پوست استفاده کنیم؟

پوست از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است که این لایه‌ها در معرض آلودگی‌های محیطی یا تعریق و چربی درون بدن آلوده می‌شوند. در روتین مراقبت از پوست پاکسازی پوست صورت جایگاه ویژه‌ای داشته و به افزایش سلامت پوست کمک می‌کند.

شیر پاک کن، میسلار واتر، ژل شستشو صورت ( فیس واش ) و تونر هر یک پاک کننده‌هایی مناسب و اثر بخش برای پاک کردن صورت از انواع آلودگی‌ها به شمار می‌آیند. استفاده از این مواد پاک کننده در روتین پوستی از ترتیب خاصی برخوردار است که برای بهبود شرایط پوست باید نسبت به انجام پاک سازی با ترتیب معین شده توجه کنید. در ادامه ترتیب استفاده از هر یک از مواد پاک کننده مذکور را عنوان کرده و سپس به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

اول میسلار واتر یا ژل شستشو

ترتیب استفاده از پاک‌کننده‌های پوست صورت

همان‌طور که می‌دانید، پاک کننده‌ها هر کدام کارایی مختلفی دارند. به همین دلیل لازم است که هر کدام را در مرحله‌ای خاص مورد استفاده قرار دهید. ترتیب استفاده از پاک کننده‌های پوست صورت به شرح زیر هستند:

  • شیر پاک کن یا میسلار واتر
  • ژل شستشو یا فیس واش
  • تونر

شیر پاک کن چیست؟

زمانی که از مواد آرایشی برای میکاپ صورت استفاده می‌کنید در واقع پوست خود را با قشری از مواد شیمیایی یا گیاهی پوشش داده‌اید. این مواد با گذشت زمان به آلاینده‌هایی تبدیل می‌شوند که لایه‌ها و منافذ پوستی شما را تحریک کرده و به ایجاد جوش، آکنه و چروک‌های پوست سرعت می‌دهند. با استفاده از مواد آرایشی مختلف منافذ پوستی بسته شده و سطح تنفس پوست کاهش می‌یابد. علاوه بر این زمانی که لایه‌ای از این مواد آلودگی‌ها بر روی پوست وجود داشته باشد، استفاده از مواد آرایشی دیگر و محصولات مراقبتی بی اثر خواهد بود؛ به همین دلیل لازم است در پایان روز یا پس از آرایش از شیر پاک کن برای تمیز کردن مواد آرایشی بر روی پوست بهره بگیرید.

شیر پاک کن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین پاک کننده‌های پوست با عملکرد اثر گذار و مناسب به پاکسازی ملایم پوست پرداخته و خیالتان را از بایت زدودن آلودگی‌های پوستی راحت می‌کند. این امولسیون مایع دارای پایه‌ای لیپیدی است و به واسطه تشکیل ترکیبات با مواد آرایشی و آلودگی‌ها آن‌ها را از بخش‌های مختل پوست پاک می‌کند.

شیر پاک کن بدون ایجاد اثرات خشکی، شکنندگی، التهاب و قرمزی بر روی پوست به شادابی و طراوت پوست صورت کمک کرده و علاوه بر پاکسازی پوست به آبرسانی آن نیز کمک می‌کند. به عبارت دیگر شیر پاک کن علاوه بر قدرت پاک کنندگی بالا پوست صورت را التیام داده و آن را برای استفاده از سایر محصولات مربوط به روتین پوستی آماده می‌کند.

میسلار واتر چیست و چگونه بر روی پوست اثر می‌گذارد؟

میسلار واتر با ترکیبات مناسب برای پاک کردن پوست صورت فرموله شده است و می‌توان از آن برای پاک کردن پوست بخش‌های مختلف صورت و حتی دور چشم‌ها نیز استفاده نمود. فرمولاسیون نوآورانه این محلول، میسلار واتر را به یکی از بی رقیب‌ترین محصولات پاک کننده در بازار عرضه مواد آرایشی و محصولات بهداشتی و مراقبتی تبدیل کرده است.

این مایع بی‌رنگ و بدون رایحه دارای ساختاری عاری از مواد شیمیایی مضر، پارابن، الکل، اسانس و سایر فراورده‌های حساسیت‌زا است و به دلیل بهره‌مندی از فرمولاسیون ملایم و بافت نرم و سبک محبوبیت زیادی در میان مصرف کنندگان دارد. میسلار واتر را می‌توان پاک کننده‌ای ایده‌آل برای پاک کردن مواد آرایشی و آلودگی ها از بخش‌های خاص مانند دور چشم و لب‌ها به شمار آورد. این ماده از سورفکتانت‌هایی به نام میسل تشکیل شده است که به عنوان مواد سطحی فعال در ترکیب با یکدیگر کره‌هایی میکروسکوپی و ریز تشکیل می‌دهند.

به بیان دیگر طراحی و تولید ساختار میسلار واتر‌ها بر مبنای تولید و برقراری پیوند میان میسل‌های تشکیل دهنده این ماده است. کره‌های لیپید یا سیل‌های سازنده ساختار میسلار واتر به راحتی با چربی‌‌های سطح پوست، مولکول‌های مواد آرایشی، بقایای دوده و سایر آلودگی‌ها فرونشسته بر سطح پوست ترکیب شده و با جذب این آلاینده‌ها به پاکسازی کامل آن‌ها کمک می‌کنند. فرمولاسیون میسلار واتر از موادی تشکیل شده است که بدون ایجاد هر گونه حساسیت و التهاب به پاکسازی پوست کمک کرده و بدون بر هم زدن تعادل فیزیولوژیک پوست به آبرسانی سلول‌های پوستی کمک می‌کند.

میسلار واتر و شیر پاک کن چه تفاوتی باهم دارند؟

کاربرد و نحوه استفاده میسلار واتر یا شیر پاک کن مهمترین تفاوت این محصولات پاک کننده است. در حالی که پاک سازی کامل پوست از چربی‌ها و مواد غلیظ و چسبناک آرایشی به تنهایی با استفاده از میسلار واتر امکان پذیر نیست، می‌توان از قدرت پاک کنندگی بالای شیر پاک کن برای تمیز کردن هر نوع ماده آرایشی استفاده نمود. با این وجود میسلار واتر قدرت نفوذ بیشتری به عمق منافذ و لایه‌های پوستی دارد؛ از این رو برای پاکسازی عمیق منافذ پوست می‌توان بعد از استفاده از شیر پاک کن از میسلار واتر استفاده نمود.

دیگر تفاوت میسلار واتر و شیر پاک کن این است که قدرت پاک کنندگی بالای شیر پاک کن این اجازه را به شما نمی‌دهد که از این ماده برای پاک کردن نواحی اطراف چشم و لب‌ها استفاده کنید؛ چرا که ترکیبات این ماده در بلند مدت به بروز صدمات پوستی منجر می‌شود. میسلار واتر‌ها اما بهترین محصولات پاک کننده برای پاکسازی لب‌ها و پوست ظریف اطراف چشم هستند و می‌توانند با پاک کنندگی ملایم آلودگی را از این نواحی بزدایند.

زمانی که از شیر پاک کن برای پاکسازی مواد آرایشی و آلاینده‌های سطح پوست استفاده می‌کنید، لازم است بلافاصله از آب برای از بین بردن بقایای شیر پاک کن از روی پوست بهره بگیرید. این در حالی است که پس از استفاده از میسلار واتر نیازی به شستن پوست صورت نخواهد بود. به این ترتیب استفاده از میسلار واتر برای پاک کردن صورت خصوصا در مواقع ضروری که به آب دسترسی ندارید بسیار کارآمد است.

دیگر تفاوت میسلار واتر و شیر پاک کن را نیز می‌توان به استفاده و عدم استفاده از پد پاک کننده آرایش نسبت داد. برای پاک سازی عمقی پوست و ایجاد رطوبت مناسب در آن باید از پد‌های پاک کننده یا پنبه آرایشی جهت استفاده از شیر پاک کن بهره بگیرید اما برای استفاده از میسلار واتر می‌توانید تنها به یک پد معمولی آرایش بسنده کنید.


ژل شستشو چیست و کاربرد آن برای پاکسازی پوست چگونه است؟

در گذشته برای پاک کردن آلودگی‌ها از سطح پوست از صابون یا شوینده‌های صابونی استفاده می‌شد. این محصولات ضمن برخورداری از مزیت پاک کنندگی کامل و کافی، دارای معایبی نیز بودند. صابون‌ها علاوه بر پاک کردن بقایای چربی و آلودگی از روی پوست چربی‌های مفید و طبیعی آن را نیز از بین می‌برند به این ترتیب در تعادل PH  پوست اختلال ایجاد شده و پوست صورت دچار خشکی، شکنندگی و التهاب خواهد شد.

امروزه استفاده از ژل شستشو جایگزین مناسبی برای صابون و شوینده‌های صابونی به شمار می‌آید. فرمولاسیون این مواد به نوعی طراحی شده است که علاوه بر حس طراوت و شادابی پوست آلاینده‌های مختلف برای به طور کامل از منافذ پوستی می‌زداید. ساختار ژل شستشو بر خلاف ترکیبات قوی صابون‌ها، بسیار نرم و ملایم است. استفاده از فیس واش یا ژل شستشو میزان آسیب پذیری پوست را کاهش داده و سطح رطوبت رسانی آن را به بهترین شکل افزایش می‌دهد.

برای افرادی که پوستی چرب و مستعد جوش دارند، استفاده از فیس واش یا ژل شستشو در فرایند مراقبت از پوست نقش کلیدی دارد زیرا این افراد نسبت به سایرین به دفعات بیشتری برای شستشو صورت خود نیاز دارند.

فرق ژل شستشو و میسلار واتر

آرایش پاک کن‌ها محصولاتی هستند که به پاکسازی صورت و از بین بردن کرم پودر، کانتور، کانسیلر، پنکیک و … کمک می‌کنند. با این حال پاک کننده‌های صورت برای پاکسازی چربی اضافی، ذرات آلاینده معلق در هوا، اثرات دود، عرق و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میسلار واتر در گروه محصولات آرایش پاک کن طبقه بندی می‌شود اما ژل شستشو جزء اصلی‌ترین پاک کننده‌های صورت به شمار می‌آید. البته ذکر این نکته ضروری است که برای داشتن روتین پوستی مناسب و متعادل استفاده از هر دو این محصولات الزامی است. برای این که بدانید جهت پاک کردن آلودگی‌ها و مواد آرایشی اول میسلار واتر یا ژل شستشو مورد استفاده قرار می‌گیرند لازم است با ترتیب استفاده از این دو محصول آشنا شوید.

ترتیب استفاده از میسلار واتر و ژل شستشو در روتین پوستی

در یک روتین پوستی مناسب و اثربخش ابتدا باید مقدار مناسبی از میسلار واتر را بر روی پد آرایشی ریخته و بخش‌های مختلف صورت را با این پاک کننده ملایم از مواد آرایشی پاک کنید. سپس لازم است از ژل شستشو برای از بین بدن بقایای میسلار واتر و آلودگی‌های تجمع یافته بر سطح پوست استفاده نمایید. گرچه ساختار میسلار واتر و ژل شستشو با مواد آبرسان و مرطوب کننده فرموله شده است اما بعد از شستشو صورت با آب و آب کشی پوست به آبرسان یا مرطوب کننده سازگار با پوست نیز برای جلوگیری از خشک شدن پوست احتیاج خواهد بود.

تونر چیست؟

یکی دیگر از مهم‌ترین پاک کننده‌های صورت که استفاده از آن در روند مراقبت از پوست نقش تعیین کننده دارد، تونر است. این ماده پس از تمیز کردن و شستشو دادن پوست جهت تنظیم سطح PH  پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. تونر را می‌توان مرطوب کننده‌ای مایع دانست که به تقویت سلول‌های سطح پوست پرداخته و در افزایش لطافت، طراوت و رطوبت بخشی به لایه‌های پوستی کمک کننده است.

چنانچه پوستی چرب، پر تعریق و مستعد آکنه دارید، استفاده از تونر مناسب با نوع پوستتان ضمن از بین بردن چربی‌های اضافی به بستن منافذ باز پوستی کمک می‌کند. برای پوست‌های خشک، آسیب پذیر و معمولی هم استفاده از تونر مناسب برای جلوگیری از ایجاد التهاب، شکنندگی، پوسته پوسته شدن و قرمزی توصیه می‌شود. این مواد پوست را برای جذب مواد مغذی آماده کرده و در زمینه احیای پوست نقش موثر دارند.

تنظیم سطح PH  پوست، رطوبت رسانی به پوست، کمک به بسته شدن منافذ باز پوست، تشکیل لایه محافظتی بر سطح پوست، افزایش نشاط پوست و جلوگیری از ایجاد مو‌های زیر پوستی جزء مهمترین مزایای استفاده از تونر‌ها محسوب می‌شوند.

فرق تونر و شیر پاک کن

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد شیر پاک کن یکی از محصولات پاک کننده آرایش است که از قدرت پاک کنندگی بالا برای از بین بردن مواد آرایشی نفوذ یافته در عمق منافذ پوستی برخوردار است. این ترکیب به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پاک کننده‌های پوست صورت از چربی و آب تشکیل شده و پس از استفاده از آن به شستشو صورت به آب و فیس واش نیاز است. تونر از جدیدترین پاک کننده‌هاش محلول صورت به شمار می‌آید که مهمترین وظیفه آن تنظیم سطح PH  پوست و ایجاد قشر محافظتی بر روی پوست صورت است.

از انجایی که استفاده از آرایش پاک کن‌ها و مواد شوینده تعادل PH  پوست را بر هم می‌زنند و آن را از محدوده استاندارد خارج می‌کنند به کمک تونر می‌توان این میزان از تعادل PH  را به سلول‌های پوست باز گرداند. تونر همچنین وظیفه آبرسانی به پوست را نیز دارد و برای رطوبت بخشی به سلول‌های پوستی از ساز و کار مناسب برخوردار است. پس از استفاده از تونر برای پاکسازی پوست صورت نیازی به آب و شستشوی صورت نخواهد بود.

نتیجه‌گیری

استفاده از پاک کننده‌های ملایم و اثر بخش برای پاک سازی پوست صورت از آلاینده‌ها، تعریق و چربی اضافی جز مهمترین مراحل از یک روتین پوستی مناسب است. بدون پاکسازی و تمیز کردن پوست از مواد آرایشی و آلاینده‌ها نمی‌توانید پوست خود را برای استفاده از سایر محصولات مراقبتی آماده کنید و از این رو انتخاب پاک کننده‌هایی که با جنس و نوع نیاز پوست شما سازگار باشند از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

همانطور که در این مطلب توضیح داده شد، شیر پاک کن و میسلار واتر به عنوان پاک کننده‌های مواد آرایشی و ژل شستشوی صورت و تونر به عنوان مواد شوینده و پاک کننده‌های پوست صورت بهترین ترکیبات جهت تمیز کردن پوست را دارا هستند.

ترتیب استفاده از این مواد برای تمیز کردن پوست، آماده سازی آن و ایجاد لایه محافطتی مطلوب بسیار حائز اهمیت است. توجه داشته باشید که مواد تشکیل دهنده و ترکیبات این پاک کننده‌ها باید مناسب جنس پوست شما و نوع نیاز سلول‌های پوستیتان باشد.