زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

فواید سرکه سیب برای پوست + پاسخ به سوالات متداول

wordcamp
517
9 دقیقه
فواید سرکه سیب برای پوست + پاسخ به سوالات متداول

در افسانه‌ها آمده است که کلئوپاترا -ملکه‌ی زیبای مصری- هر روز صبح سرکه سیب می‌نوشید و راز زیبایی خیره‌کننده‌ی او به همین نکته مربوط می‌شود. به همین دلیل سرکه سیب در عصر حاضر محبوب زنان زیبارو است و یکی از ارکان اصلی مراقبت از پوست در فصل های مختلف به‌شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم به فواید سرکه سیب برای پوست بپردازیم و در این زمینه بررسی‌های بیشتری انجام دهیم. آیا واقعاً سرکه سیب معجون جادویی زیبایی و سلامتی است؟ چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟  ماسک سرکه سیب را با چه دستورالعملی تهیه کنیم؟ آیا سرکه سیب لکه‌های تیره صورت را از بین می‌برد؟ پاسخ تمام این سوالات، پیش روی شما است.

سرکه سیب چیست؟

سرکه‌ طبیعی به رنگ کهربایی است که از تخمیر آب سیب در دو مرحله تولید می‌شود. در مرحله اول، قندهای موجود در آب سیب به شکل الکل در می‌آید. سپس این الکل به اسید استیک تغییر شکل می‌دهد. به این مایع نهایی سرکه سیب می‌گویند. اگر این سرکه شکل طبیعی خود را حفظ کند و فرآوری نشود، یعنی رنگ آن کدر باشد، بسیار سالم و مفید خواهد بود.

فواید استفاده موضعی از سرکه سیب برای پوست

فواید سرکه سیب برای پوست به‌عنوان یک تونر

یکی از مراحل مهم در روتین های مراقبت از پوست، استفاده از تونر است. آیا شما به انجام این کار متعهد هستید؟ آیا از فواید آن برای پوست صورت خود مطلع هستید؟ زمانی که به‌صورت روزانه از تونر استفاده می‌کنید، منافذ پوست سفت شده و سطح pH پوست متعادل می‌شود. فایده‌ی دیگر این است که محصولات مراقبت موجود در روال روزانه شما، بهتر جذب پوست می‌شوند.

سرکه سیب یک تونر عالی است. البته فواید آن به آنچه در بالا گفتیم محدود نمی‌شود. سرکه سیب به روشن‌شدن پوست کمک می‌کند و ماهیت اسیدی آن می‌تواند جلوی بروز آکنه را بگیرد.

اگر پاک‌کننده‌ی صورت شما نتواند تمام ناخالصی‌ها و باکتری‌های مضر سطح پوست را از بین ببرد، سرکه سیب پوست شما را از تمام این آلودگی‌ها پاک‌سازی خواهد کرد.

طرز تهیه و استفاده از تونر سرکه سیب

  1. در بطری دل‌خواه که سری اسپری دارد، یک فنجان سرکه سیب و دو فنجان آب بریزید.
  2. آن‌ها را خوب با هم ترکیب کنید، تونر شما آماده است.
  3. ابتدا صورت خود را با یک شوینده‌ی بر پایه‌ روغن خوب تمیز کنید. حالا نوبت استفاده از تونر سرکه سیب است که کار پاک‌سازی پوست، تکمیل شود.
  4. پد آرایشی را به تونر سرکه سیب آغشته کنید و تمام صورت و گردن را با آن پاک کنید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید تونر را مستقیماً به پوست صورت بپاشید و اجازه دهید یک دقیقه بماند.
فواید سرکه سیب برای پوست و معرفی تونر آرامش بخش و احیا کننده مناسب پوست نرمال تا خشک
تونر آرامش بخش و احیا کننده مناسب پوست نرمال تا خشک

فواید سرکه سیب برای پوست و کمک به پاک‌سازی

اگر خواهان یک پوست درخشان و شیشه ای هستید، شست‌و‌شوی صورت با سرکه سیب را به برنامه روزانه خود تبدیل کنید. برای این کار می‌توانید چند قطره سرکه سیب را به شوینده‌ی خود اضافه کنید. اثرات این کار به‌مرور زمان مشخص می‌شود. این مایع با شست‌و‌شوی عمقی منافذ پوست خیال شما را از پاک‌سازی تمام آلودگی‌ها و چربی‌ها راحت خواهد کرد. بنابراین آکنه و عفونت‌های بیماری‌زای دیگر، شانسی برای خودنمایی نخواهند داشت.

فواید سرکه سیب برای پوست و مبارزه با آکنه

یکی دیگر از فواید شگفت‌انگیز این ماده‌ی طبیعی مبارزه‌ی موثر آن با جوش و آکنه است. البته ما در دو بخش قبلی تا حدودی به این خاصیت اشاره کردیم اما در این بخش می‌خواهیم جزئیات آن را شرح دهیم.

سرکه سیب خاصیت ضدباکتری دارد بنابراین می‌تواند با باکتری‌هایی که زمینه‌ساز جوش و آکنه هستند، مقابله نماید. غیر از خاصیت ضدباکتریایی، خواص ضدالتهابی سرکه سیب نیز شناخته‌شده است. این ویژگی نیز به فروکش‌کردن التهاب و خشک‌شدن جوش‌های موجود در سطح پوست کمک می‌کند. فایده‌ی سومی نیز در کار است: سرکه سیب یک لایه‌بردار طبیعی و ملایم است. این ویژگی باعث بهبود بافت پوست، درخشان‌شدن و از‌بین‌رفتن جای جوش‌ها می‌شود.

فواید سرکه سیب و مبارزه با بوی بدن

در قسمت‌های قبلی دانستیم که سرکه سیب به تعادل سطح pH پوست کمک می‌کند. این خاصیت منجر به از‌بین‌رفتن بوی بدن نیز می‌شود. در واقع، زمانی که تعادل سطح pH  در بدن به هم می‌خورد، بوی بد به‌وجود می‌آید.

نکته‌ی دیگری که در مورد سرکه سیب قابل توجه است، به خاصیت ضد‌قارچی آن مربوط می‌شود. این ویژگی باعث مهار رشد باکتری‌ها در بدن می‌شود. باکتری‌هایی که با عرق بدن ترکیب شده و بوی بد را ایجاد می‌کنند. اگر معمولاً زیر بغل شما در اثر تعریق دچار بوی بدی می‌شود، با مخلوط آب و سرکه سیب، اقدام به شست‌و‌شوی این ناحیه نمایید. خواهید دید که دیگر از بو خبری نیست.

فواید سرکه سیب برای پوست و تسکین آفتاب سوختگی

می‌دانستید که یکی از بهترین فواید سرکه سیب برای پوست مربوط به درمان التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی است؟ همان‌طور که در بخش مربوط به آکنه اشاره شد، سرکه سیب خاصیت ضد‌التهاب دارد بنابراین برای تسکین پوست سوخته و ملتهب، بسیار عالی و اثربخش خواهد بود.

البته سرکه سیب خاصیت اسیدی دارد و هرگز نباید آن را به‌صورت خالص روی ناحیه آفتاب‌سوخته بریزید. ابتدا آن را به‌درستی رقیق کنید و بعد، از آن استفاده کنید. مثلاً یک فنجان سرکه سیب را در یک سطل بزرگ آب ولرم بریزید و در حمام این آب را برای شست‌و‌شوی نواحی سوخته استفاده نمایید.

فواید سرکه سیب برای پوست و خاصیت ضد پیری

شخصیت‌های قصه‌های قدیمی همواره در پی اکسیر جوانی بودند. ماده‌ای که خاصیت ضد‌پیری داشته باشد و زیباییِ جوانی را ماندگار کند. سرکه سیب همان اکسیر شفابخش جوانی است. فواید آن برای پوست و سلامتی کلی بدن بسیار زیاد است. این مایع مفید حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که همگی خواص ضدپیری دارند و ظاهر پوست را جوان نگه می‌دارند. این مواد عبارتند از:

  • فلاونوئیدها
  • کورستین
  • کاتچین
  • کاروتنوئیدها

ماسک صورت سرکه سیب برای پاکسازی و شفافیت پوست

مواد لازم

  • یک قاشق غذاخوری آرد نخودچی
  • یک قاشق غذاخوری عسل
  • یک قاشق غذاخوری سرکه سیب
  • 1 قاشق چای‌خوری گلاب

طرز تهیه

  1. تمام مواد را در یک کاسه تمیز خوب مخلوط کنید.
  2. با دست تمیز یا به کمک یک پد آرایشی، خمیر را به صورت و گردن بمالید. دور چشم را خالی بگذارید چون ممکن است پوست حساس این ناحیه آسیب ببیند.
  3. 3.      15 دقیقه صبر کنید و بعد با انگشتان خیس، با ملایمت تمام صورت و گردن را به مدت 2 دقیقه ماساژ دهید.
  4. با آب معمولی صورت را بشویید و خشک کنید.
  5. از این اسکراب می‌توانید هفته‌ای 2 بار استفاده کنید.
فواید سرکه سیب برای پوست و معرفی ماسک و اسکراب پاکسازی کننده پوست اوریفلیم مناسب پوست چرب
ماسک و اسکراب پاکسازی کننده پوست اوریفلیم مناسب پوست چرب

فواید استفاده خوراکی از سرکه سیب برای سلامتی

تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن سرکه سیب سلامتی روده را بهبود می‌دهد. البته هنوز مشخص نشده که این کار چگونه انجام می‌شود. داده‌های علمی تایید کرده‌اند که نوشیدن منظم سرکه سیب در میکروبیوم روده، تغییراتی مثبت ایجاد می‌کند.

در یک لیوان آب یک قاشق غذاخوری سرکه سیب بریزید و نوشیدن آن را به روال روزانه خود تبدیل نمایید. البته اگر طعم آن را با آب ساده دوست ندارید، یک لیوان آب پرتقال تازه را جایگزین کنید. هرگز سرکه سیب خالص و رقیق‌نشده، ننوشید. این کار باعث سوختگی دهان و مری و نیز آسیب به مینای دندان است.

آیا واقعاً سرکه سیب معجون جادویی زیبایی و سلامتی است؟

برای نوشتن این مقاله منابع متعددی را بررسی کردم. اغلب آن‌ها سرکه سیب را معجزه طبیعت دانسته و فواید شگفت‌انگیزی برای آن برشمرده‌اند. اما اقوال متفاوتی نیز در کار است که قصد دارم در بخش پایانی به برخی از این موارد اشاره کنم:

  1. این نوشیدنی اسیدیته زیادی تولید می‌کند بنابراین می‌تواند به سلامتی دندان، گلو و معده آسیب وارد کند.
  2. شواهد علمی کافی در مورد اثر سرکه سیب بر موفقیت در کاهش وزن وجود ندارد.
  3. سرکه سیب باعث کاهش پتاسیم در بدن است. ماده‌ای که اعصاب و عضلات شما برای کارکرد سالم به آن نیاز دارند.
  4. یک مطالعه‌ی علمی نشان داد که مصرف سرکه سیب در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باعث کاهش سرعت ورود غذا از معده به روده است. این کاهش سرعت باعث کندتر شدن هضم غذاها است. در نتیجه کنترل سطح قند خون سخت‌تر خواهد بود.
  5. مصرف این مایع باعث می‌شود که بعضی از داروها در بدن شما درست کار نکنند. مثل داروهای مربوط به دیابت یا بیماری‌های قلبی.

خلاصه آنکه، اگر سلامت هستید، سرکه سیب مشکل خاصی برای شما ایجاد نمی‌کند. کالری ناچیزی دارد و ممکن است طعم آن برای شما خوشایند باشد. اما یک داروی جادویی و معجزه‌ی طبیعی هم نیست. البته قضاوت نهایی با خود شما است.

پاسخ به سوالات متداول

آیا استفاده مستقیم از سرکه سیب برای پوست بی‌خطر است؟

هرگز این کار را انجام ندهید. این ماده بسیار قوی است و استفاده مستقیم از آن روی پوست اصلاً توصیه نمی‌شود. درغیر این صورت، احتمال آسیب‌دیدگی بالا است. همیشه سرکه سیب را با میزان مناسبی از آب رقیق کنید تا اثر بدی روی پوست شما ایجاد نکند.

 آیا می‌توانم هر روز از سرکه سیب رقیق‌شده با آب برای پوست صورتم استفاده کنم؟

پاسخ مثبت است. اگر پوست شما حساس و آسیب‌دیده نیست، می‌توانید هر روز از سرکه سیب استفاده نمایید. اما همان‌طور که قبلاً اشاره شد از فرمول صحیح رقیق‌کردن استفاده کنید. میزان سرکه سیب مصرفی شما باید نصف میزان آب باشد. در این صورت، استفاده روزانه از آن کاملاً بی‌خطر است.

آیا سرکه سیب لکه‌های تیره صورت را از بین می‌برد؟

همان‌طور که در متن مقاله خواندید سرکه سیب خواص مفید زیادی برای پوست دارد. این مایع شگفت‌انگیز می‌تواند به از‌بین‌رفتن لکه‌های تیره کمک کند. با کمک یک پد آرایشی، سرکه سیب رقیق‌شده را روی لک بمالید تا نتایج آن را به‌مرور زمان مشاهده کنید.

هر چند وقت یک بار می‌توان از دهان‌شویه سرکه سیب استفاده کرد؟

شما می‌توانید با کمک آب و سرکه سیب یک دهان‌شویه مفید و طبیعی بسازید. اما استفاده بیش‌از‌حد از آن، مینای دندان را دچار فرسایش می‌کند. مصرف این دهان‌شویه یک الی دو بار در ماه توصیه می‌شود.