زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

7 تا از خواص روغن آرگان برای پوست و مو + نحوه‌ی استفاده

تیم تحریریه مو تن رو
3,657
12 دقیقه
7 تا از خواص روغن آرگان برای پوست و مو + نحوه‌ی استفاده

مشهورترین و معروف‌ترین روغنی که برای سلامت پوست و مو مفید است بی‌تردید روغن آرگان است. بسیاری از کسانی که با روغن‌های مفید برای پوست و مو آشنایی چندانی ندارند، یک بار هم که شده نام روغن آرگان به گوش‌شان خورده‌است. روغن آرگان خوشبختانه هم برای مو و هم برای پوست خواص بسیاری دارد. خواص روغن آرگان برای پوست و مو موضوعی است که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد. با هم خواهیم دید که روی روغن آرگان برای بهبود چه مواردی می‌توانیم حساب کنیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

روغن آرگان چیست؟

احتمالاً موافق باشید با این‌که قبل از رسیدن به بحث در مورد خواص روغن آرگان، ببینیم اصلاً این روغن چیست و چگونه به دست می‌آید.

جالب است بدانید که به روغن آرگان به دلیل خاصیت زیادی که دارد گاهی «طلای مایع» هم می‌گویند. این روغن از هسته‌ی تازه‌ی میوه‌ی درخت آرگان حاصل می‌شود. این درخت در کشور مراکش می‌روید و از همین رو است که معمولاً صفت «مراکشی» را به روغن آرگان می‌دهند.

آشنایی با خواص انواع روغن‌ها برای پوست و مو موضوعی است که دانستن آن خالی از لطف نیست. در این باره پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله دیگری به نام «تفاوت روغن آرگان و روغن کریستال در چیست؟» را مطالعه کنید.

قرن‌هاست که از روغن آرگان برای پخت‌وپز استفاده می‌شود، اما چند دَه سال است که این روغن را در محصولات آرایشی و بهداشتی به کار می‌گیرند.

روغن آرگان از نادرترین روغن‌های موجود در کل دنیاست. سرشار از اسیدهای چرب است، اما  دو نوع اسید چرب اسید اولئیک و اسید لینولئیک ویژه‌ترین اسیدهای آن هستند.. لینولئیک اسید، التهاب و آکنه پوست را کاهش داده و سطح رطوبت آن را تا حد خوبی بالا می‌برد. اسید اولئیک هم اسیدی است که باعث افزایش نفوذپذیری پوست می‌شود و به دیگر مواد تشکیل دهنده روغن آرگان اجازه‌ی نفوذ راحت‌تر و بیشتری را می‌دهد. نکته‌ی مثبتی که در مورد روغن آرگان وجود دارد این است که این روغن باعث مسدود شدن منافذ صورت نمی‌شود. پس اگر مشکل منافذ باز دارید هم این روغن می‌تواند مناسب شما باشد.

علاوه بر مواردی که گفته شد، روغن آرگان سرشار از بعضی از ویتامین‌های ضروری برای سلامت پوست و مو مثل ویتامین A و ویتامین E است. اگر از روغن آرگان برای پوست و مو استفاده کنید، ویتامین E موجود در آن به تولید و بازیابی سلول‌های پوست و موی‌تان کمک می‌کند و در نهایت باعث جوانی و شادابی پوست و مو می‌شود.

در مجموع، انسان‌ها با انجام تحقیقات بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که روغن آرگان برای پوست و مو فوایدی متعدد به همراه دارد. بیایید این فواید روغن آرگان را با هم مرور کنیم.

خواص روغن آرگان برای پوست و مو

پیش از آن‌که با هم ببینیم این روغن چه فوایدی برای پوست و مو دارد، بهتر است این نکته را یادآور شوم که روغن آرگان سرشار از اسیدهای چرب و همچنین انواع آنتی‌اکسیدان است. به همین علت است که این روغن فوایدی متعدد برای پوست و مو دارد. از جمله:

1-  مرطوب‌کنندگی و حالت‌دهندگی

این روغن از بهترین روغن‌های موجود در طبیعت برای افزایش رطوبت پوست سر و همچنین خود موهاست. روغن آرگان سرشار از اسید اولئیک و اسید لینولئیک است. به‌واسطه‌ی وجود این اسیدهای چرب، روغن آرگان ساقه‌ی مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این راستا، هم باعث افزایش رطوبت پوست و سر و موها می‌شود و هم حالت‌دهندگی موها را افزایش می‌دهد. موهایی که به خوبی آبرسانی شده باشد از کدری، خشکی و وز شدگی نجات پیدا می‌کند.

این روغن همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین E است. به‌واسطه‌ی همین ویتامین ای، روغن آرگان لایه‌ای از چربی به موها و پوست سر اضافه کرده و از این طریق هم به رفع خشکی پوست سر و موها کمک می‌کند.

2- مفید برای مشکلات پوست سر

روغن آرگان دارای چند نوع آنتی‌اکسیدان است و از این رو از خواص ضدالتهابی برخوردار است. به همین علت، یکی از خواص آرگان کمک به رفع مشکلات پوست سر است. به عنوان مثال، روغن آرگان برای رفع درماتیت سبورئیک و پسوریازیس بسیار مفید است. همچنین روی آن برای رفع شوره‌ی سر می‌توانید حساب کنید. خشکی پوست سر منجر به خارش و قرمزی پوست می‌شود؛ روغن آرگان یک گزینه مناسب برای رهایی از خشکی پوست سر و بیماری‌های دیگر مربوط به آن است.

برای رفع شوره لازم است مقداری روغن آرگان را روی پوست سرتان بمالید و آن را با نوک انگشتان و با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. این کار را تا جایی ادامه دهید تا روغن به ریشه مو نفوذ کند. سپس حوله‌ای تمیز را در آب داغ فرو کنید و بیرون بیاورید. پس از آن، حوله را فشار دهید تا آب اضافی‌اش گرفته شود.

حوله‌ی نم‌دار و داغ را روی مو و پوست سر گذاشته و سرتان را با آن بپیچید. این کار باعث می‌شود پوست سر شما در یک محیط مرطوب و تمیز قرار بگیرد و کاملاً آب‌رسانی و هیدراته شود. برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر و کمک به درمان شوره سر، این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

افزون بر این، تحقیقات کمی در مورد خواص ضدقارچی روغن آرگان انجام شده‌اند، اما احتمال این‌که روغن آرگان یک ضد قارچ هم باشد، زیاد است.

3- مفید برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رنگ‌کردن مو

اسیدهای چرب زنجیره‌متوسط موجود در این روغن، حالتی محافظتی برای موها ایجاد می‌کنند. این باعث می‌شود روغن آرگان برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رنگ‌کردن مو تأثیری مثبت داشته باشد.

نکته‌ی دیگر آن‌که، برخی تحقیقات نشان از آن دارند که روغن آرگان در کاهش دوشاخه‌شدن نوک مو یا همان موخوره هم مفید است.

4- محافظت از پوست در برابر آفتاب

یکی دیگر از خواص روغن آرگان این است که از پوست در برابر مضرات ناشی از اشعه‌ی آفتاب جلوگیری می‌کند. قرن‌هاست که زنان مراکشی برای آن‌که از پوست‌شان در مقابل آفتاب تند مراکش محافظت کنند، روغن آرگان را به کار می‌گیرند.

 در همین راستا، یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی در روغن آرگان به‌خوبی از پوست در برابر فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد ناشی از نور خورشید محافظت می‌کنند. این ویژگی شاخص روغن آرگان البته برای موها هم به کار می‌آید. یعنی روغن آرگان تا حد زیادی سطح آسیب‌هایی که آفتاب به موها وارد می‌کند را هم کاهش می‌دهد.

5- مفید برای درمان ریزش مو

هیچ تحقیق اختصاصی‌ای برای ارتباط روغن آرگان و کاهش ریزش مو در دسترس نیست، اما خواص روغن آرگان برای پوست و مو باعث شده‌اند که برخی پزشکان احتمال دهند که این روغنِ پُرخاصیت برای کاهش ریزش مو هم مفید است.

البته یک مطالعه‌ی تقریباً کوچک در سال 2010 نشان داد که این روغن برای رشد مو هم مفید است. همچنین چون ویتامین E زیادی در این روغن وجود دارد، می‌تواند تا حد زیادی از فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند. به این ترتیب، می‌توان حدس زد که روغن آرگان روی کاهش میزان ریزش مو تأثیرگذار باشد.

6- مفید برای رفع خشکی پوست

اگر دچار خشکی پوست هستید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید استفاده از روغن آرگان روی پوست است. این روغن هم ویتامین E زیادی دارد و هم حاوی مقدار زیادی ساپونین است. از این طریق می‌تواند به‌خوبی به رفع خشکی پوست کمک کند.

یکی از روغن آرگان‌های عالی که به رفع مشکلات پوست و مو مثل خشکی کمک می‌کند، روغن آرگان آدیسا است. این روغن، محصولی باکیفیت بوده و برای افرادی که پوست و مویی خشک دارند، گزینه‌ای عالی به شمار می‌رود. باعث نرمی و در خشان شدن پوست و مو می شود. این محصول آنتی اکسیدان بسیار قوی برای پوست به شمار می آید و از پیری زودرس و چین و چروک پوست بر اثر خشکی جلوگیری می کند. این روغن به دلیل نرم کردن پوست از ایجاد شوره و پوسته پوسته شدن جلوگیری می کند و موهایی درخشان و ابریشمی را برایتان به ارمغان می آورد.

خرید روغن آرگان آدیسا مناسب پوست و مو خشک

ویژگی‌های روغن آرگان آدیسا:

  • آنتی اکسیدان و ضد پیری
  • نرم کننده و ایجاد بافت ابریشمی در موها
  • جلوگیری از پوسته شدن و شوره مو
  • بدون پارابن و مواد حساسیت زا
  • آبرسان و مرطوب کننده پوست و مو
  • ترمیم و بازسازی کننده
  • تغذیه کننده و درخشان کننده مو
  • افزایش حالت پذیری مو
  • نرم کننده و لطافت بخش
  • پیشگیری از موخوره و دو شاخه شدن

برای اطلاعات بیشتر و خرید این محصول، روی عکس کلیک کنید.

7- افزایش‌دهنده‌ی سرعت رشد ناخن

گفته می‌شود این روغن برای برخی از اسفاده‌کنندگان، باعث افزایش سرعت رشد ناخن شده‌است. همچنین تا حدی می‌تواند در ترمیم پوست اطراف ناخن کمک‌کننده باشد.

نحوه‌ی استفاده از روغن آرگان

از خواص روغن آرگان گفتیم، اما نکته‌ی دیگری که مهم است این است که از آن چگونه برای پوست و مو استفاده کنیم. چند روش کاربردی برای استفاده‌ی بهینه از روغن آرگان وجود دارند که از بهترینِ آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- استفاده به‌عنوان ماسکِ مو

یکی از بهترین روش‌ها برای استفاده از روغن آرگان، به‌کارگیریِ آن به‌عنوان ماسک مو است. می‌توانید خود روغن آرگان را – بدون نیاز به ترکیب با روغنی دیگر – به موها و پوست سر و حتی پوست بدن بمالید. برای این منظور، هر شب 8 تا 10 قطره از روغن آرگان را به موها و پوست سر بمالید و به‌مدت 10 دقیقه ماساژ دهید. صبح پس از بیدارشدن، موها و پوست سر را بشویید.

خرید روغن آرگان مو پنتن مدل Argan ozlu Yag

مشخصات روغن آرگان مو پنتن مدل Argan ozlu Yag:

  • تقویت کننده و مغذی برای ریشه مو
  • درخششندگی و شفاف سازی مو
  • نرم کننده و براق کننده مو
  • دارای ترکیب روغن آرگان و پرو ویتامین
  • محصولی وگان و کاملا گیاهی
  • مناسب برای انواع مو، به ویژه موهای خشک و آسیب دیده
  • سبک و با جذب سریع، بدون بر جا گذاشتن اثر چربی
  • ماندگاری و نرمی مو تا ۲۴ ساعت

برای اطلاعات بیشتر و خرید این محصول، روی عکس کلیک کنید.

2- استفاده همراه با شامپو

روش دیگر استفاده از آن همراه با شامپو است. در حمام، مقداری شامپو در کف دست بریزید. سپس یک یا دو قطره روغن آرگان به شامپویی که روی دست‌تان ریخته‌اید اضافه کنید. شامپو و روغن آرگان را ترکیب کنید. همین ترکیب را به سرتان بزنید و طبق معمول بشویید. هفته‌ای 2 یا 3 بار می‌توانید این کار را انجام دهید.

برای خرید شامپو آرگان با بهترین قیمت می‌توانید وارد فروشگاه اینترنتی مو تن رو شوید و شامپوی مورد نظر خود را از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنید.

3- استفاده به‌عنوان نرم‌کننده

روش دیگر استفاده از روغن آرگان، به‌کارگیری آن به‌عنوان نرم‌کننده است. بعد از شستن موها با شامپو و خشک‌کردن آن‌ها، دو یا سه قطره روغن آرگان روی دست بریزید و به موها بمالید. از شانه هم می‌توانید استفاده کنید.

***********

در نظر داشته باشید که علاوه بر آن‌که می‌توانید خود روغن آرگان را با روش‌های بالا استفاده کنید، این فرصت را دارید که از انواع ماسک صورت دارای روغن آرگان هم استفاده کنید. این ماسک‌ها از درصد بالایی از روغن آرگان برخوردار هستند و به‌خوبی خواص روغن آرگان را به پوست می‌رسانند.

نحوه‌ی تشخیص روغن آرگان اصل

اگر می‌خواهید هنگام استفاده از روغن آرگان از تمامی خواص آن بهره‌مند شوید، حتما از روغن آرگان خالص و اصل استفاده کنید. برای تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی، روش‌های زیر را به کار بگیرید:

1- به مواد تشکیل‌دهنده دقت کنید

اضافه‌کردن مواد افزودنی به روغن آرگان، خواص آن را از بین می‌برد. پس باید روغن آرگانی را انتخاب کنید که مواد افزودنی، مواد نگهدارنده و رایحه نداشته باشد.

2- بسته‌بندی روغن شیشه‌ای و تیره باشد.

روغن آرگان اگر واقعا خالص باشد فقط در بطری‌های شیشه‌ای تیره‌رنگ دیده می‌شود. گفته می‌شود اگر نور به آن بتابد، خواصش از بین خواهد رفت.

3- به قیمت روغن دقت کنید

تولید روغن آرگان خالص کار سختی است. از این رو  قیمت بالایی دارد و نباید فریب قیمت‌های کم افراد سودجو را خورد. در نظر داشته باشید که روغن آرگان‌هایی با حجم کم – مثلاً 10 میلی‌لیتر – در بازار وجود دارند. این روغن‌ها برای افرادی مناسب اند که به هر دلیلی نمی‌خواهند برای خرید روغن آرگان، هزینه‌ی زیادی صرف کنند. روغن آرگان بی ام اس 10 میلی‌لیتری، از بهترین گزینه‌های روغن آرگان کم‌حجم است.

4- بافت روغن آرگان را مدنظر داشته باشید

روغن آرگانی که اصل باشد شفاف، روان، غیر چرب و کمی غلیظ است.

5- به رنگ روغن آرگان دقت کنید

روغن آرگان آرایشی رنگ طلایی روشن دارد و روغن آرگان مخصوص آشپزی، طلایی تیره است.

7- به برچسب روی بطری روغن آرگان توجه کنید

روغن آرگانی که می‌خرید، باید مجوز های لازم را داشته و روی آن عباراتی همچون «صد در صد خالص» یا «ساخت مراکش» حک شده باشد.

سخن پایانی

7 تا از فواید روغن آرگان را با هم مرور کردیم. پس از آن دیدیم که از چه روش‌هایی از این روغن می‌توان استفاده کرد. در آخر آن‌که اگر تجربه‌ی مثبتی از روغن آرگان دارید، لطفاً تجربه‌تان را با ما و کاربران در میان بگذارید.

سوالات متداول

1- روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان روغنی‌ست که از هسته‌ی میوه‌ی درخت آرگان استخراج می‌شود. این درخت مربوط به کشور مراکش است.

2- آیا این روغن باعث جوش صورت می‌شود؟

در امتیازبندی‌ای که برای روغن‌های کمدوژنیک انجام داده‌اند، روغن آرگان از آن روغن‌هایی است که کمترین امتیاز را گرفته‌اند. این یعنی این روغن باعث بستن منافذ پوست نمی‌شود و بنابراین برای پوست‌های آکنه‌ای مناسب است.

3- آیا روغن آرگان گران‌قیمت است؟

تا حدی بله. به این علت که عمده‌ی تولید این روغن در مراکش انجام می‌شود و مقدار عرضه‌ی آن در جهان خیلی زیاد نیست.