زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

بهترین مرطوب کننده پوست چرب + راهنمای خرید

تیم تحریریه مو تن رو
526
8 دقیقه
بهترین مرطوب کننده پوست چرب + راهنمای خرید

اگر به عارضه پوست چرب دچار باشید، صورت شما به دلیل ترشح زیاد چربی، همیشه براق و روغنی به نظر می‌رسد. شاید گمان کنید با ترشح بیش از حد غدد چربی، صورت شما دیگر نیازی به مرطوب‌کننده،  آبرسان و سایر محصولات مراقبتی ندارد. اما این یک گمان اشتباه است؛ اگر از پوست چرب به خوبی مراقبت نشود، منافذ پوست با سلول‌های مرده مسدود شده و آکنه و جوش‌های سرسیاه ایجاد می‌شوند. برای داشتن پوستی شفاف و شاداب، باید محصولات آرایشی بهداشتی سازگار با پوست را انتخاب کرد. اگر شما هم به دنبال انتخاب مرطوب‌کننده‌ مناسب پوست خود هستید با ما همراه باشید تا بهترین مرطوب کننده پوست چرب را به شما معرفی کنیم.

علت چرب شدن پوست صورت چیست؟

غدد چربی که درون پوست قرار دارند با ترشح ماده‌ای به اسم سبوم، پوست را لطیف و سلامت نگه داشته و از آن در برابر آلودگی‌های محیطی مراقبت می‌کنند. اگر ترشح سبوم به اندازه باشد، پوست را نرم کرده و سلول‌های مرده را به همراه سایر مواد از منافذ پوست خارج می‌کند. اما اگر غدد چربی بیش‌ از اندازه فعال بوده و سبوم اضافی تولید کنند، پوست براق شده و منافذ بسته می‎‌شوند. در چنین شرایطی باید برای جلوگیری از ایجاد آکنه و جوش سرسیاه، اقداماتی برای مراقبت از پوست انجام داد. براساس میزان ترشح سبوم (Sebum) است که پوست‌ها به سه گروه اصلی خشک، معمولی و چرب تقسیم می‌شوند.

پوست چرب
پوست چرب

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

اشاره کردیم که براساس میزان ترشح سبوم، پوست‌ها را به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند؛ پس شما باید نوع پوست خود را تشخیص دهید تا بتوانید، محصولات مراقبتی سازگار با آن را تهیه کنید. برنامه مراقبت از پوست برای همه افراد یکسان نیست و در صورت خرید مرطوب‌کننده نامناسب، وضعیت آن بدتر خواهد شد. بهترین مرطوب کننده برای هر نوع پوست، ویژگی‌ها و مشخصات متفاوتی دارد که در ادامه مقاله به آن اشاره می‌کنیم. شما برای تشخیص نوع پوست خود، باید یک آزمایش ساده انجام دهید:

  • ابتدا صورت خود را با شوینده مناسب و ملایم شسته و کاملا تمیز کنید. آثار هرگونه لوازم آرایشی و لوسیون را از روی صورت پاک کنید.
  • پوست خود را با حوله‌ای نرم و تمیز خشک کنید؛ برای عدم تحریک پوست، حوله را روی صورت گذاشته و بردارید.
  • برای یک ساعت صبر کرده و در طول این مدت به هیچ عنوان به پوست صورت خود دست نزنید.
  • بعد از یکساعت یک دستمال تمیز برداشته و آن را روی پیشانی، گونه، بینی و چانه‌ها فشار دهید.

حالا به دستمال نگاه کنید، اگر تمیز است نوع پوست شما عادی و طبیعی است؛ اگر روی دستمال بافت پوسته پوسته شده مشاهده کردید، پوست خشکی دارید. اگر لکه‌های روغنی روی بافت دستمال می‌بینید، پوست شما چرب است. اگر لکه‌های چربی را فقط روی قسمت پیشانی، بینی و چانه (منطقه T) مشاهده کردید، نوع پوست شما مختلط است.  

آیا پوست چرب به مرطوب کننده نیاز دارد؟

باور‌ها و شایعات غلطی درباره پوست چرب و مرطوب‌کننده‌ها وجود دارد؛ بسیاری از افرادی که پوست چرب دارند، تصور می‌کنند برای کنترل چربی اضافی پوست، باید روزی دو بار صورت خود را بشویند؛ یا با وجود ترشح بیش از حد سبوم، نباید از مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌ها استفاده کنند. اما استفاده از کرم مرطوب کننده و آبرسان، مختص پوست خشک نیست و پوست چرب نیز برای حفظ نشاط و انعطاف‌پذیری به رطوبت و آبرسانی نیاز دارد.

مرطوب‌کننده‌ها در گروه محصولات مراقبت از پوست قرار گرفته و هدف اصلی آن‌ها محافظت و آبرسانی به لایه شاخی (سطح پوست) است. استفاده روزانه از کرم مرطوب‌کننده، لایه شاخی پوست را تقویت کرده و عملکرد سبوم را کنترل می‌کند. با تقویت لایه شاخی، رطوبت و آب طبیعی موجود در سطح پوست حفظ شده و صورت هیدراته می‌ماند. به طور معمول در ساختار یک مرطوب کننده، مقداری Emollients (نرم‌کننده) نیز وجود داشته که با رفع شکاف‌های بین پوستی، صورت را نرم و لطیف می‌کند. همچنین با استفاده از مرطوب‌کننده برای پوست‌های چرب، نسبت لینولئیک و اسید اولئیک در سطح پوست حفظ خواهد شد.

اسید لینولئیک با حفظ رطوبت و بهبود هیدراتاسیون پوست، باعث کاهش التهاب و آکنه می‌شود. اسید اولئیک نیز خواص ضد التهابی داشته و به بازسازی سلول‌های پوستی کمک می‌کند. مطالعات نشان داده که پوست‌های چرب، کمبود اسید لینولئیک داشته و این موضوع می‌تواند باعث عدم تعادل پوست و افزایش جوش شود. اگر به دنبال کرم مرطوب‌کننده‌ای برپایه عصاره‌های گیاهی و بدون چربی هستید، محصولات سینره برای شما بهترین انتخاب هستند. کرم مرطوب کننده صورت سینره برای پوست چرب، حالت روغنی و براق صورت را رفع و منافذ باز را کوچک می‌کند.

بهترین مرطوب کننده پوست چرب باید چه ویژگی داشته باشد؟

 در بازار محصولات آرایشی و بهداشتی، کرم‌های مرطوب‌کننده و آبرسان فراوانی را می‌بینید که به شما وعده پوستی زیبا و بدون جوش را می‌دهند. فراموش نکنید که در اینجا قیمت بالا اهمیتی نداشته و شما باید براساس اصطلاحات و مشخصات کالا خرید کنید. در ادامه شما را با برخی از ویژگی‌ها و اصطلاحات کرم مرطوب‌کننده پوست چرب آشنا خواهیم کرد:

  • Oil-free (بدون روغن، بدون چربی)
  • Non-comedogenic (غیر کومدون زا؛ منافذ باز پوست را مسدود نمی‌کند)
  • Water-based (بر پایه آب)
  • Non-acnegenic (باعث ایجاد آکنه نمی‌شود)

یک مرطوب‌کننده سبک با ترکیبی از این ویژگی‌ها، بهترین گزینه برای پوست چرب خواهد بود. البته ممکن است برخی از مرطوب‌کننده‌ها، حاوی ضدآفتاب نیز بوده یا حتی معطر باشند. هر فردی پوست متفاوتی داشته و می‌تواند به یک یا چند ماده از ساختار مرطوب‌کننده حساسیت داشته باشد.

پس به شما پیشنهاد می‌کنیم، اگر پوستی چرب و حساس دارید قبل از هر اقدامی ابتدا با یک متخصص پوست مشورت کنید. در اغلب اوقات متخصصین برای پوست‌های چربی و روغنی، مرطوب کننده فاقد چربی نوتروژینا را توصیه می‌کنند. این مرطوب‌کننده بسیار سبک و زود جذب بوده و انتخاب مناسبی برای پوست‌های مختلط و چرب است.

مرطوب کننده پوست چرب
مرطوب کننده پوست چرب

تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده در چیست؟

تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان چیست؟ اول کرم ابرسان بزنیم یا مرطوب کننده؟ آیا این دو محصول تاثیر یکسانی دارند؟ بسیاری از افراد در حین خرید محصولات مراقبت از پوست با چنین سوالاتی روبرو می‌شوند. برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها، ابتدا باید درباره کرم آبرسان و ساختار آن صحبت کنیم.

افزایش سن و سبک زندگی نامناسب، از عواملی هستند که باعث خشکی و ترک پوست می‌شوند. برای حل این مشکلات، آبرسان‌ها به وجود آمده‌اند که آب را از هوا یا پوست شما جذب کرده و آن را به لایه شاخی می‌فرستند. آبرسان‌ها با تزریق آب به سلول‌های پوست، باعث بهبود عملکرد پوست برای جذب رطوبت و مواد مغذی می‌شوند. مرطوب‌کننده‌ها نیز رطوبت موجود در لایه شاخی (سطح پوست) را نگه داشته و ذخیره می‌کنند؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که هر دو این محصول‌ها به نوعی مکمل یکدیگر بوده و پوستی نرم و لطیف برای شما می‌سازند.

با در نظر گرفتن نکات گفته شده، شما اول باید از آبرسان استفاده کرده و رطوبت و آب لایه شاخی را تامین کنید؛ سپس برای جلوگیری از تبخیر رطوبت و آب سطح پوست از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

نکات مهم هنگام استفاده از کرم مرطوب‌کننده پوست چرب

برای اینکه کرم مرطوب‌کننده انتخابی شما، تاثیر بهتر و بیشتری روی پوست بگذارد، باید یکسری نکات را در نظر بگیرید. برخی از این نکات عبارتند از:

  • کرم مرطوب‌کننده سبک برپایه آب، برای پوست‌های چرب بهترین انتخاب خواهد بود.
  • برای جذب‌ سریع و تاثیر‌گذاری بیشتر کرم مرطوب‌کننده، آن را روی پوست تمیز و کمی نمناک بزنید.
  • هنگام استفاده از کرم مرطوب‌کننده، بخش گردن را فراموش نکنید.
  • برای انتخاب بهترین مرطوب کننده پوست چرب، زمان گذاشته و حتی با متخصص پوست مشورت کنید.

فراموش نکنید که زیبایی و مراقبت از پوست، محدود به جنسیت خاصی نبوده و آقایان نیز، باید به این امر توجه کنند. غدد چربی در پوست آقایان، فعال‌تر از بانوان بوده و منافذ پوست آنان نیز بزرگ‌تر است. این موضوع باعث افزایش PH پوست و به دنبال آن ایجاد آکنه و سایر مشکلات پوستی در صورت آقایان خواهد شد. پس بهتر است خرید مرطوب کننده مردانه پوست چرب را در برنامه خود بگذارید و از چنین مشکلاتی پیشگیری کنید.

 اگر به دنبال کرمی بدون چربی و رنگ هستید، مرطوب کننده پریم پوست چرب را انتخاب کنید. این محصول ترکیبات ضد التهابی و ضد باکتری داشته و برای انواع پوست چرب و مختلط و حتی مستعد جوش مناسب است.

ضرورت استفاده از مرطوب کننده پوست چرب و مختلط

فارغ از نوع پوست شما، رطوبت رسانی به لایه‌های مختلف پوست، امری ضروری برای شاداب و با طراوت نگه داشتن آن است. مرطوب‌کننده چربی پوست را تنظیم کرده و آن را هیدراته و سالم نگه می‌دارد. حالا شما به ما بگویید که بهترین مرطوب کننده پوست چرب چه ویژگی دارد؟ شما از چه محصولاتی استفاده کرده‌اید؟ تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید، همکاران ما به سرعت پاسخگوی شما خواهند بود.