زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

لنز رنگی را چگونه انتخاب کنیم؟

wordcamp
1,472
9 دقیقه
لنز رنگی را چگونه انتخاب کنیم؟

بعضی اوقات شاید دوست داشته باشید که ظاهر متفاوتی برای خود بسازید. آرایش‌کردن در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. اما همه چیز را نمی‌توانید با آرایش تغییر بدهید. اینجاست که لنز رنگی به کمک شما خواهد آمد. با انتخاب لنز رنگی، شما می‌توانید رنگ چشم‌هایتان را به رنگ مورد‌علاقه خود تغییر دهید. علاوه بر آن، لنز رنگی در ظاهر شما نیز تاثیرگذار خواهد بود. شما می توانید با تغییر رنگ چشمتان، ظاهری ظریف، جسورانه و یا بین این دو را برای خود ایجاد کنید. لنزهای رنگی، برای تنوع‌بخشیدن به ظاهر روزمره و ایجاد یک چهره عجیب‌و‌غریب برای هالووین یا سایر مناسبت های خاص، به کارتان می‌آیند. ما در این مطلب شما را برای انتخاب لنز رنگی کمک خواهیم کرد.

لنز چشم چیست؟

لنزها یک لایه‌ی نازک و منحنی شکل هستند که روی سطح چشم قرار می‌گیرند. لنزها در دو نوع طبی و رنگی در بازار وجود دارند. لنزهای طبی کاملا شفاف هستند. ولی برای انتخاب لنز رنگی، با تنوعی از رنگ‌ها مواجه خواهید شد. بسیاری از افرادی که چشمان ضعیفی دارند، استفاده از لنز را به عینک ترجیح می‌دهند. آنها به زدن عینک علاقه‌ای ندارند و به نظرشان عینک، ظاهر بدی به آنها می‌دهد. لنزهای رنگی هم برای تغییر رنگ چشم و تنوع در ظاهر استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با لنز، خواندن مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنم:

آشنایی با لنز رنگی طبی و معمولی

شما می‌توانید برای داشتن چشمانی با رنگ متفاوت، از لنز رنگی استفاده کنید. برای انتخاب لنز رنگی، لازم است به این نکته توجه کنید که آیا چشمان ضعیفی دارید یا نه. لنزهای رنگی در دو نوع طبی و معمولی وجود دارند:

  • لنز رنگی طبی: این لنز علاوه بر تغییر رنگ و بهبود ظاهر چشم‌هایتان، اصلاح دید هم انجام می‌دهد. نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگمات، همگی با لنز رنگی طبی اصلاح پذیرند. برای استفاده از این لنز، به نسخه پزشک احتیاج دارید تا شماره چشم شما مشخص شود.
  • لنز رنگی معمولی: صرفاً برای اهداف آرایشی استفاده می‌شود تا رنگ چشم را تغییر دهد. لنز رنگی معمولی توان اصلاح دید را ندارد. این لنزها نیاز به نسخه پزشک ندارند و استفاده از آنها برای همه ممکن است.
لنز رنگی چشم
تنوع رنگ در انتخاب لنز رنگی

انواع لنز رنگی

برای انتخاب لنز رنگی، بهتر است در ابتدا با انواع آن آشنا شوید. لنز‌های رنگی بر اساس قسمت رنگی چشم، یعنی عنبیه، طراحی شده تا ظاهری طبیعی به چشمان شما بدهد. این ناحیه از اشکال و خطوط رنگارنگ تشکیل شده است. هرچه طراحی لنزها با این اشکال نزدیک‌تر باشد، ظاهر طبیعی‌تری به چشم می‌دهد. در سه نوع موجود هستند که در زیر به آنها اشاره کردیم:

لنز رنگی پدیداری (visibility tint)

این نوع لنز، معمولاً یک رنگ سبز یا آبی روشن دارد. فقط برای اینکه هنگام گذاشتن، برداشتن یا گم شدن، کمک کند تا شما آن را بهتر ببینید. این گونه لنز، رنگ ضعیفی دارد که ابداً رنگ چشم را تغییر نمی‌دهد و بیشتر برای لنز طبی کاربرد دارد.

لنز رنگی شفاف (Enhancement tint)

این نوع لنز رنگی، رنگ شفاف دارد و از لنز رنگی پدیداری، کمی پررنگ‌تر است. همان‌طور که از اسم آن پیداست، لنز رنگی شفاف قرار است روی رنگ چشمتان تاثیر بگذارد. این لنز، رنگ چشمان شما را زیاد تغییر نمی‌دهد و فقط آنها را زنده‌تر نشان می‌دهد. لنزهای رنگی شفاف، برای کسانی که چشمان روشن دارند، بسیار مناسب می باشد.

لنز رنگی مات (Opaque tint)

این نوع لنز غیر شفاف بوده و رنگ چشم را کاملاً تغییر می‌دهد. اگر چشمان تیره‌ای دارید، این نوع لنز برایتان مناسب خواهد بود. لنز رنگی مات، در رنگ‌های بسیار متنوعی وجود دارد. از جمله: فندقی، سبز، آبی، بنفش، ارغوانی، قهوه‌ای و طوسی. لنزهایی که برای هالووین یا سینما استفاده می‌شوند هم در همین دسته قرار می‌گیرند. به طور مثال، در فیلم گرگ و میش “twilight” ، از این لنزها استفاده شده است.

انتخاب لنز رنگی بر اساس رنگ چشم

انتخاب لنزی که از همه جهات به شما بیاید، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد، از جمله رنگ مو و تناژ پوست. اما در نهایت، انتخاب مناسب‌ترین لنز رنگی چشم، بیشتر به ظاهری که می‌خواهید به آن دست یابید، بستگی دارد: ظریف و طبیعی یا دراماتیک و جسور.

لنز رنگی مات
انتخاب لنز رنگی بر اساس رنگ چشم

لنز رنگی برای چشمان روشن

اگر دوست دارید ظاهرتان را به اندازه‌ای که طبیعی باشد تغییر دهید، می‌توانید از لنز رنگی شفاف استفاده کنید. همان‌طور که در بخش قبل اشاره شد، این لنز، دور عنبیه را بهتر مشخص می‌کند. رنگ طبیعی چشم خودتان را پررنگ‌تر نشان داده و ظاهری نافذ به چشمان شما می‌دهد.

اما اگر می‌خواهید تجربه رنگ دیگری را داشته باشید و همچنان طبیعی به نظر برسید، می توانید رنگ‌های روشن دیگری را انتخاب کنید. مثلاً اگر رنگ چشمان شما آبیست، لنز طوسی یا سبز را امتحان کنید.

اگر می‌خواهید یک چهره جدید و کاملا متفاوت داشته باشید تا در اولین لحظه‌ای که کسی شما را دید متوجه آن تغییر شود، از لنزهایی با توناژ گرم مانند قهوه‌ای روشن استفاده کنید.

لنز رنگی برای چشمان تیره

اگر چشمان تیره دارید، لنز رنگی مات، بهترین انتخاب برای شما است. برای اینکه کمی تغییر کنید و در عین حال طبیعی به نظر برسید، از لنز قهوه‌ای عسلی یا فندقی روشن استفاده کنید.

اما اگر می خواهید تغییر فاحش در چهره شما ایجاد شود، از لنز رنگی مات، با رنگ‌های زنده استفاده کنید. مانند: آبی، سبز یا بنفش. و اگر پوست تیره‌ای دارید، انتخاب لنز رنگی روشن‌تر چهره شما را جذاب‌تر خواهد کرد.

مشکلات استفاده از لنز رنگی

درست است که استفاده از لنز رنگی و تغییر رنگ چشم هیجان‌انگیز است، اما باید به این نکته توجه داشته‌ باشید که از هر جایی لنز را تهیه نکنید. لنز، محصولی است که به طور مستقیم با چشمان شما در تماس خواهد بود. پس به راحتی از کنار این مساله نگذرید. لنز خود را از چشم‌پزشکی و یا عینک‌فروشی‌های معتبر تهیه کنید.

هنگام انتخاب لنز رنگی به تاریخ انقضای آن توجه کنید و از فروشنده بخواهید که در مورد آن به شما توضیح دهد. اگر بعد از رسیدن تاریخ انقضا از لنز استفاده کنید، دچار عفونت چشمی خواهید شد. لنزهای رنگی طول عمر متفاوتی دارند. بعضی از لنزها فصلی هستند. یعنی ۳ ماه برای استفاده از آنها فرصت دارید. بعضی دیگر سالانه هستند و انقضای یک ساله دارند. طول عمر لنز، یکی از فاکتورهایی است که قیمت لنز را مشخص می‌کند. برای جلوگیری از خشکی چشم، بعد از استفاده از لنز از قطره چشمی استفاده کنید و هرگز با لنز به رخت‌خواب نروید.

لنزهایی که در ساخت آنها نظارتی وجود ندارد، مانع از رسیدن اکسیژن کافی به چشم می‌شوند. همچنین لنزها در سایزهای مختلفی وجود دارند. برای انتخاب اندازه و نوع مناسب لنز حتما با پزشک مشورت کنید. اگر در خرید و انتخاب لنز رنگی خود به نکات گفته شده توجه نکنید، با مشکلات زیر مواجه خواهید شد:

  • خراش قرنیه
  • زخم‌های باز روی سطح چشم
  • عفونت چشم
  • کوری
انواع لنز رنگی
لنزهای رنگی چشم

روش استفاده از لنز رنگی

اگر دفعه‌ی اولی است که می‌خواهید از لنز رنگی استفاده کنید، ممکن است این کار برای شما ترسناک به نظر برسد. ولی من به شما قول می‌دهم که با چند بار تمرین، مثل آب خوردن لنز را در چشمتان بگذارید.

گذاشتن لنز رنگی روی چشم

  • برای گذاشتن لنز رنگی در چشم ، ابتدا مکانی تمیز که آینه و میز در آن‌جا وجود داشته باشد پیدا کنید. چراغ اتاق را روشن کنید یا اتاقی را انتخاب کنید که نور کافی داشته باشد.
  • یک پارچه تمیز روی میز قرار دهید و جعبه لنز را روی آن بگذارید. با این کار اگر یکی از لنزها از دست شما بیفتد، به جای این‌که به سطح زمین برخورد کند، روی سطح نرم و تمیز فرود می‌آید.
  • دست های خود را به خوبی با صابون بشویید تا باکتری‌های احتمالی را از بین ببرید. مطمئن شوید که صابون به طور کامل از دست شما پاک شده باشد تا وقتی لنز را لمس می کنید، هیچ ماده شوینده‌ای روی آن باقی نماند. در آخر، قبل از لمس لنز، دست‌های خود را با یک حوله تمیز خشک کنید.
  • لنزها را با استفاده از دست یا پنس لنز از جا لنزی خارج کنید و مقداری محلول تمیز‌کننده روی آنها بریزید. حواستان به تاریخ انقضای مایع شستشو باشد.
  • قبل از قرار‌دادن لنز در چشم، جهت آن را بررسی کنید. هنگامی که لنز را روی نوک انگشت خود قرار دادید، لبه‌های آن باید به سمت بالا باشند.
  • حالا باید لنزها را داخل چشم قرار دهید. قبل از گذاشتن لنز چندبار پلک بزنید تا چشمتان مقداری خیس شود.
  • مستقیم به آینه و چشم خود نگاه کنید. پلک پایین را با انگشت اشاره خود به سمت پایین بکشید و لنز را به آرامی روی چشم قرار دهید. همین کار را برای چشم دیگر انجام دهید و سپس به آرامی پلک بزنید تا لنز شما در جای مناسب قرار گیرد و به راحتی روی قرنیه شما بنشیند.
خرید میله و پنس لنز

درآوردن لنز رنگی از چشم

  • دست‌هایتان را با دقت بشویید و خشک کنید، یعنی همان مراحلی را که برای قراردادن لنزها انجام داده‌اید تکرار کنید
  • در آینه به طور مستقیم به چشم خود نگاه کنید.
  • لنز را به آرامی و با نوک انگشت به سمت قسمت سفید چشم بلغزانید. لنز را به آرامی و بدون استفاده از ناخن از چشم خود خارج کنید.
  • قبل از قرار‌دادن لنزها در جای خود، آنها را با مایع لنز تمیز کنید.
  • قبل از بستن در جا لنزی، مقداری محلول در حفره‌ها بریزید تا لنزهای رنگی شما تازه بماند.
خرید مایع شستشوی لنز گینزا

سخن آخر

استفاده از لنز رنگی، راهی متفاوت برای تنوع‌دادن به ظاهر است. آشنایی با انواع لنز و نکات مربوط به آن، شما را در انتخاب لنز رنگی راهنمایی می‌کند. اگر شما هم جز طرفداران لنز رنگی هستید و یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد انتخاب لنز رنگی

لنز رنگی چیست؟

محصولی است بسیار نازک و شفاف که برای تغییر رنگ چشم، روی چشم قرار می‌گیرد.

استفاده از لنز رنگی برای چه کسانی مناسب است؟

استفاده از لنز رنگی به شرط نداشتن حساسیت، برای تمام کسانی که به دنبال تغییر رنگ چشم خود هستند مناسب است.

برای انتخاب لنز رنگی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

از جای معتبر خریداری کنید. اندازه و نوع آن متناسب با چشم شما باشد. تاریخ انقضا را حتما بررسی کنید.

لنز رنگی سالانه به چه معنی است؟

لنزی است که طول عمر آن یک سال از زمان باز‌شدن باشد.