زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

انواع لنز چشم و نکات مهم در زمان استفاده از آن‌ها

تیم تحریریه مو تن رو
1,212
8 دقیقه
انواع لنز چشم و نکات مهم در زمان استفاده از آن‌ها

امروزه استفاده از لنز برای چشم بسیار زیاد شده و طرفداران این وسیله آرایشی بهداشتی به خصوص در میان دختران جوان افزایش پیدا کرده است. اما لنز چشم چیست؟ از انواع لنز چشم چه می‌دانید؟ چند نوع لنز برای چشم در بازار وجود دارد؟ و از نکات استفاده از هر یک از آن‌ها چه می‌دانید؟ ما در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ داده‌ایم. اگر می‌خواهید در مورد لنزهای چشم موجود در بازار بیشتر بدانید و با اطلاعات کافی اقدام به خرید کنید، این مقاله را از دست ندهید.

دسته بندی انواع لنز چشم

پیش از آن که به دسته بندی لنزهای چشم بپردازیم باید بگوییم که اصلا لنز چیست؟! لنز به دیسک های منحنی و خمیده‌ای گفته می‌شود که از جنس پلاستیک بوده و دارای ضخامت بسیار کمی هستند. همچنین لنزهای چشم از شفافیت بسیار بالایی برخوردار بوده و بر روی لایه اشکی سطح قرنیه چشم قرار می گیرند. از لنزها برای کارهای مختلفی استفاده می‌شود. مثلا برخی افراد برای زیبایی چشم از آن استفاده می‌کنند و برخی افراد برای استفاده پزشکی.
پس می‌توان گفت معمولا هدف از ساخت لنزهای چشم دو مورد زیر می‌تواند باشد:

  1. هدف پزشکی: برای تقویت قدرت بینایی
  2. هدف زیبایی: برای تغییر رنگ چشم‌ها
انواع لنز چشم

جالب است بدانید که ساخت لنز به چندین دهه گذشته برمی‌گردد. لنزها اولین بار در سال ۱۹۴۹ میلادی توسط یک دکتر آلمانی به نام دکتر اویگن فیک تولید شدند. لنزهای ساخته شده توسط  دکتر اویگن فیک در کمتر از ۱۰ سال توانستند بین مردم محبوبیت پیدا کنند و در سطح دنیا کاربرد داشته باشند.
امروزه استفاده از لنز به خصوص لنزهای رنگی بسیار زیاد شده است. خیلی از افراد به خصوص دختران جوان برای ایجاد تنوع در چهره خود دوست دارند رنگ چشمانشان را تغییر دهند. که بهترین راه استفاده از لنزهای رنگی است چون با استفاده از آن می‌توان ظاهری جذاب و دوست داشتنی پیدا کرد. البته نکته مهم در مورد استفاده از لنز این است که از برندهای معتبر و اصلی تهیه شود چون اگر جنس لنز مرغوب نباشد سلامت چشمان شما را تهدید خواهد کرد.
برای لنز رنگی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی مو تن رو مراجعه کنید.

انواع لنز چشم از نظر کاربرد

همانطور که گفتیم هدف‌های متفاوتی برای ساخت لنز چشم وجود دارد. لنزهای چشم موجود در بازار از نظر کاربرد، به دو نوع زیر تقسیم بندی می‌‏شوند:

  1. لنزهای طبی
  2. لنزهای غیر طبی و تزئینی

در ادمه در مورد لنزهای طبی و غیر طبی بیشتر برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد. پس با ما تا پایان این مقاله از مو تن رو همراه باشید.

لنزهای طبی برای چشم

لنزهای طبی همانطور که از نامشان پیداست برای مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و جنبه درمانی دارند.
از لنزهای طبی برای اصلاح دید استفاده می‌‏شود. این لنزها برای افرادیست که چشمان ضعیف دارند اما دوست ندارند که عینک بزنند. مثلا افردی که به مشکلات زیر دچار هستند می‌توانند از لنزهای طبی بهره ببرند:

  • افراد دچار دوربینی هستند
  • افرادی که چشمان آن‌ها آستیگمات است
  • افرادی که چشمان آن‌ها به نزدیک ‏بینی مبتلاست

لنزهای طبی مستقیم با قرنیه چشم ارتباط دارند و به همین خاطر به لنزهای طبی، لنزهای تماسی هم گفته می‌شود.
اگر از جمله افرادی هستید که استفاده از عینک برای شما کار سختی است یا از استفاده از عینک خسته شده‌اید می‌توانید از لنزهای طبی کمک بگیرید. لنزهای طبی رنگی هم در بازار موجود هستند و شما می‌توانید پس از اینکه به باتوجه به شماره چشمتان سفارش لنز دادید، رنگ آن را هم انتخاب کنید و با یک تیر دو نشان بزنید. یعنی هم مشکل چشمتان را حل کنید و هم تنوعی در چهره خود ایجاد کنید.
نکته بعدی در مورد قیمت این محصول است و باید بگوییم که لنزهای طبی قيمت بالاتری نسبت به لنزهای غیرطبی و تزئینی دارند.

انواع لنز چشم
استفاده از لنز طبی به جای عینک

لنزهای طبی خودشان به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از:

  1. لنزهای طبی نرم: برای نزدیک بینی و دوربینی مورد استفاده قرار می‌گیرند
  2. لنزهای طبی سخت: برای آستیگمات های بالا و قوز قرنیه استفاده می‌شوند.
  3. لنزهای توریک: این نوع لنز چشم خودش به لنزهای نرم توریک و سخت توریک تقسیم بندی می‌شود و برای چشمان آستیگمات کاربرد دارد.

لنزهای رنگی و تزئینی برای چشم

مورد بعدی از انواع لنز چشم ، لنزهای رنگی و تزئینی هستند. این نوع لنز فقط جنبه زیبایی دارد و برای تغيير رنگ چشم‏‌ها از آن استفاده می‌شود. این نوع لنزها هیچ گونه تاثیری در اصلاح دید مصرف کننده نخواهند داشت.
انواع لنزهای رنگی موجود در بازار عبارتند از:

  • لنزهای رنگی پدیداری (visibility tint)
  • لنزهای رنگی شفاف (Enhancement tint)
  • لنزهای رنگی مات (Opaque tint)

لنزهای رنگی پدیداری:
این نوع لنزها معمولا ‏سبز و آبی روشن هستند که بسیار کمرنگ بوده و تاثیر زيادي روی تغيير رنگ چشم ندارد.
لنزهای رنگی شفاف:
این نوع لنزهای رنگی نسبت به لنز پدیداری، رنگ بیشتری دارند و پر رنگ‏ تر هستند. لنزهای رنگی شفاف بطور واضح باعث تغيير رنگ چشم و زیبایی چهره شما می‌‏شوند. اما باید بگوییم که تاثير آن‎‏ ‏برای تغيير رنگ چشم، بیشتر بر روی چشم‎‌های ‏رنگ روشن مشخص است و روی چشم‌هایی که رنگشان تیره است، لنزهای رنگی شفاف تغییر زیادی ایجاد نخواهند کرد.
لنزهای رنگی مات:
از لنزهای رنگی مات می‌توان برای اصلاح دید استفاده کرد و رنگ چشم را هم تغییر داد. لنز رنگی مات می‌‏تواند رنگ چشم‎‌ها را کامل تغيير دهد حتی اگر چشمان تیره‌ای داشته باشید. این نوع لنزها رنگ‎‌های ‏مختلفی دارند مانند آبی، بنفش، قهوه‏ ای، طوسی، فندقی، سبز و ارغوانی و … و شما با توجه به سلیقه خود می‌توانید رنگ دلخواهتان را انتخاب کنید.

انواع لنز چشم
تست لنز روی چشم قهوه ای

انواع لنز چشم از نظر مدت زمان استفاده

لنزهای تماسی که مستقیما با قرنیه چشم در ارتباط هستند را نباید بیشتر از مدت زمان تعیین شده برای آن‌ها استفاده کرد. همانطور که می‌دانید چشم عضو بسیار حساسی است و اگر از لنز بیش از زمان تعیین شده استفاده شود، ممکن است باعث ایجاد عفونت در چشم‌ها شود.
لنزهای چشم بر اساس تاریخ مصرف به چهار دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  1. لنزهای روزانه
  2. لنزهای یک بار مصرف
  3. لنزهای سالانه
  4. لنزهای فصلی

لنزهای روزانه

لنزهای روزانه یکی از انواع لنز چشم هستند که فقط برای استفاده در ساعات روز طراحی شده‌اند. در زمان خواب به هیچ عنوان از این لنزها نباید استفاده شود و هنگام خواب باید آن را از چشم خارج کرد. بهتر است از لنزهای روزانه بیشتر از ۱۸ ساعت استفاده نشود.

لنزهای یک ‌بار مصرف

لنزهای یک‌ بار مصرف قابلیت استفاده مجدد ندارند و  باید بعد از این که آن‌ها را از چشمانتان خارج کردید دور بریزید و دیگر مورد استفاده قرار ندهید. لنزهای یک ‌بار مصرف هم مثل لنزهای روزانه در زمان خواب باید از چشم خارج شوند.

لنزهای سالانه یا طولانی مدت

لنزهای سالانه برای استفاده طولانی مدت طراحی شده و در هنگام خواب هم می توان از آن‌ها استفاده کرد. به خاطر این که این نوع لنزها برای استفاده طولانی مدت ساخته شده اند، خیلی از مصرف کننده ها، بهداشت و ضد عفونی کردن این لنزها را نادیده می‌گیرند و در نهایت ممکن است به بیماری و عفونت چشمی دچار شوند. توصیه می‌کنیم حداقل هر هفته این لنزها را ضدعفونی و بعد مجدد استفاده کنید.

لنزهای فصلی

لنزهای فصلی گونه ای دیگر از انواع لنز چشم هستند که برخی افراد تصور اشتباهی از نام این نوع لنزها دارند. مثلا تصور می‌کنند که لنز فصلی بهار با فصل زمستان فرق دارد! در صورتی که اصلا اینطور نیست. بلکه منظور از لنزهای فصلی این است که عمر آن‌ها بیشتر از ۹۰ روز نیست و بعد از گذشت ۹۰ روز باید آن‌ها را دور انداخت.

لنز چشم
لنز چشم

نکاتی درباره استفاده از لنز

  1. قبل از حمام لنز را از چشم خارج کنید. چون ممکن است هنگام حمام کردن آب و مواد شوینده وارد چشم شود و لنز به قرنیه بچسبد.
  2. قبل از استخر و شستشوی صورت لنز را از چشم‌ها خارج کنید.
  3. از لنز (به‏ خصوص نوع تزئینی) برای مدت طولانی استفاده نکنید.
  4. قبل از خواب، لنز را از چشم خارج کنید. چون در شب قرنیه چشم به استراحت و اکسیژن نیاز دارد. در صورتی که لنز مانع اکسیژن ‎رسانی به قرنیه می‏‌شود.
  5. استفاده‎ طولانی مدت از لنز باعث عفونت در چشم و التهاب قرنیه خواهد شد.
  6. زمانی که از لنز استفاده نمی‌کنید آن را در ظرف مخصوص نگهداری کنید. درب ظرف را کامل ببندید تا از نفوذ میکروب به داخل لنز جلوگیری شود.
  7. لنز را به هیچ عنوان آب شست و شو ندهید.
  8. لنز را پیش از استفاده، در محلول شستشوی مخصوص لنز بشویید و ضدعفونی کنید تا از ورود میکروب به داخل چشم جلوگیری شود.
  9. لنز طبی خود را حتما به کمک چشم پزشک یا متخصص اپتومیست و با انجام معاینات و سنجش چشم انتخاب کنید.
  10. لنز را از جای معتبر و از برندهای شناخته شده خریداری کنید.
انواع لنز چشم
جعبه محافظ لنز و محلول ضدعفونی کننده

ممنونیم که تا پایان این مقاله از مو تن رو با ما همراه بودید. از سری مقالات منتشر شده ما می‌توانید مقاله لنز رنگی را چگونه انتخاب کنیم؟ را مطالعه نمایید. لطفا اگر سوال یا پیشنهادی درباره انواع لنز چشم دارید در قسمت نظرات مطرح کنید.