زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

سالیسیلیک اسید چیست؟

wordcamp
4,246
11 دقیقه
سالیسیلیک اسید چیست؟

در طراحی و تولید محصولات مراقبتی پوست و مو از انواع اسیدها استفاده می‌شود‌. هر یک از اسیدهای موجود در فرمولاسیون محصولات زیبایی و مراقبتی کارایی و کارکرد منحصر به فردی دارند و در رفع مشکلی خاص اعمال اثر می‌کنند. اهمیت استفاده از اسیدها در مراقبت از پوست به اندازه‌ای است که طی سال‌های اخیر از روش اسید تراپی یا درمان به وسیله اسید برای رفع بسیاری از مشکلات پوستی، لایه برداری پوست و یکدست کردن رنگ آن استفاده می‌شود. با وجود اینکه ممکن است کلمه اسید تداعی ذهنی خوشایندی نداشته باشد و محلولی غلیظ و خطرناک را به یادمان بیندازد اما باید اظهار کرد که استفاده از انواع مختلف اسیدها مانند سالیسیلیک اسید، در زمینه طراحی و تولید ساختار مواد آرایشی و بهداشتی، صنعت محصولات مراقبت از پوست را دگرگون کرده است.

از سالیسیلیک اسید چه می‌دانید؟

سالیسیلیک اسید یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین اسیدهایی است که در ترکیبات مواد مراقبت از پوست به کار می‌رود. در روند اسید تراپی پوست نیز از این اسید برای درمان برخی عوارض پوستی و کمک به مرتفع شدن اختلالات پوستی مختلف استفاده می‌شود‌. با وجود اینکه بافت پوست حساس و آسیب پذیر است، استفاده از این نوع اسیدها برای ساخت محصولات مراقبتی با غلظت استاندارد انجام می‌شود تا پوست صورت دچار التهاب، خشکی و قرمزی نشود.

در ادامه این نوشتار ضمن معرفی سالیسیلیک اسید به عنوان یکی از پرکاربردترین اسیدها در حیطه تولید لوازم آرایشی، بهداشتی و مراقبتی، نقش این نوع اسید در مراقبت از پوست را توضیح داده و درباره گستره کاربرد این ماده توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

آشنایی با سالیسیلیک اسید

بتا هیدروکسی اسید سالیسیلیک اسید نوعی فنولیک اسید است که به طور طبیعی در گیاهان یافت شده و یک هورمون گیاهی محسوب می‌شود. این بلور اسید کربوکسیلیک آلی با خواص باکتریو استاتیکی، قارچ کشی و کراتولیتیکی خود در غلظت بالا سمی است و مصرف کنترل نشده آن خطراتی را به دنبال خواهد داشت. این ماده بی‌رنگ و بی‌بو در ساختار خود دارای یک گروه کربوکسیل COOH است و با نقطه جوش ۲۱۱ درجه سانتی گراد، نقطه ذوب ۱۵۸.۶ درجه سانتی گراد و تراکم ۱.۴۴ گرم در سانتی متر مربع از جمله جزء متداول‌ترین اسیدها برای استفاده در صنایع دارویی و آرایشی و بهداشتی محسوب می‌شود.

این ماده به شکل طبیعی و سنتزی وجود دارد و با خواص ضد التهابی خود جایگاهی ویژه در صنعت تولید داروهای ضد التهابی و محصولات آرایشی و بهداشتی دارد. در لایه برداری سطحی، نیمه عمیق و عمیق پوست از سالیسیلیک اسید به عنوان ماده موثر و محرک استفاده می‌شود‌. این اسید محلول در چربی است و به راحتی در روغن حل می‌شود‌ و از تاثیرات چندگانه آن برای درمان انواع عوارض رایج پوستی مانند آکنه‌های سطح پوست بهره می‌گیرند.

سالیسیلیک اسید در کدام مواد غذایی وجود دارد؟

فراوده‌های غذایی مختلف مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، آجیل، روغن زیتون، میوه‌ها، سبزیجات، صیفی جاتی مانند سیب زمینی شیرین، شکر و نان و غلات و همچنین نوشیدنی‌هایی مثل قهوه، چای و آبجو حاوی مقادیر فراوانی از سالیسیلیک اسید هستند‌.

افرادی که نسبت به سالیسیلات موجود در این مواد غذایی حساسیت دارند ممکن است در برخی موارد با مصرف این فراورده‌های غذایی دچار علائمی نظیر اختلالات دستگاه گوارش مانند اسهال و سایر عوارض مانند آسم برونش و رینیت شوند.

سالیسیلیک اسید برای چیست؟

اسید سالیسیلیک در غلظت‌های پایین در نقش ضد عفونی کننده و نگهدارنده غذا در صنایع مختلف کاربرد دارد. این ماده به ریزش لایه خارجی پوست کمک کرده و در بسیاری از مواد بهداشتی و مراقبتی به عنوان کراتولیتیک برای لایه برداری و پاکسازی پوست به کار می‌رود. اگر نگاهی به فرمولاسیون محصولات آرایشی، بهداشتی و مراقبتی روزانه خود بیندازید، در بسیاری از این محصولات سالیسیلیک اسید وجود دارد.

این اسید به شکل موضعی به رفع عارضه‌های پوستی مختلف مانند پسوریازیس و سبوره کمک کرده و درمان آکنه، پینه، میخچه و زگیل نیز موثر عمل می‌کند. در محصولات مراقبت از مو نظیر شامپوها و سرم‌ها نیز از سالیسیلیک اسید برای کاهش شوره موها استفاده می‌شود. 

در بلاگ موتن‌رو بخوانید: درمان قطعی شوره سر با پنج محصول فوق العاده

 

کاربردهای سالسیلیک اسید.

در ادامه شما را با مهم‌ترین کاربردها سالیسیلیک اسید آشنا می‌کنیم:

  • این اسید در محصولات مراقبت از پوست و حوزه پزشکی به عنوان لایه بردار خارجی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • از خواص ضد التهابی فعال و ویژگی‌های آنتی باکتریایی سالیسیلیک‌ اسید به شکل موضعی برای پاکسازی و لایه برداری پوست استفاده می‌شود
  • این ماده با خواص ضد قارچی و ضد میکروبی خود ماده‌ای پاک کننده در لوازم آرایشی و بهداشتی محسوب می‌شود.
  • سالیسیلیک اسید سطح چربی پوست را تنظیم کرده و با کاهش میزان ترشح سبوم پوستی علاوه بر جلوگیری از جوش و آکنه، مانع از بزرگ شدن منافذ پوست و ایجاد حالت پرتقالی شکل در پوست صورت می‌شود.
  • قابلیت سالیسیلیک اسید برای از بین بردن لایه‌های شاخی پوست به لایه برداری ملایم پوست و از بین بردن انواع جوش‌های برجسته و زیر پوستی کمک می‌کند.
  • از مشتقات سالیسیلیک اسید در ساخت فرمولاسیون محصولات ضد آفتاب استفاده شده و این ماده در ضد آفتاب‌ها با افزایش موج اشعه ماورای بنفش نور خورشید از ایجاد اثرات آفتاب سوختگی بر روی پوست نازک و حساس بدن ممانعت می‌کند.
  • سالیسیلیک اسید بهترین گزینه برای درمان جوش‌هاس سرسیاه و سر سفید موجود در سطح پوست محسوب می‌شود.
  • این اسید یکی از مهم‌ترین موادی است که به عنوان ماده افزودنی به ترکیبات محصولات زیبایی، آرایشی، بهداشتی و مراقبتی اضافه می‌شود.
  • در کاهش شوره سر و درماتیت سبورئیک از اسید سالیسیلیک استفاده می‌شود.
  • سالیسیلیک اسید در محصولات مراقبتی پوست به درمان جوش و آکنه کمک می‌کند.
  • دسموزوم‌هایی که در لایه خارجی پوست به پیوستگی سلول‌ها کمک می‌کنند توسط سالیسیلیک اسید از بین می‌روند و به این ترتیب جریان یافت خون، اکسیژن و مواد مغذی در فضای بین سلول‌ها تسهیل خواهد شد.
  • سالیسیلیک اسید سلول‌های مرده سطح پوست را به شکل مناسب از بین برده و پوست را به بهترین شکل لایه برداری می‌کند تا منافذ باز پوستی کوچک شده و پوست صورت حالتی یکدست داشته باشد.
  • این اسید به عنوان ماده ضد عفونی کننده در خمیر دندان‌ها و دهان شویه‌ها وجود دارد و با پاکسازی باکتری‌های دندان‌ها و لثه‌ها به ایجاد حس تازگی در دهان کمک می‌کند.
  • این ماده درد زخم‌های دهانی را کاهش می‌دهد.
  • در صنعت تولید دارو برای تهیه فرمولاسیون داروهایی مثل آسپرین از سالیسیلیک اسید استفاده می‌شود.
  • این اسید در تسکین دردهای مفصلی و التیام درد عضلات موثر عمل می‌کند.
  • سالیسیلیک اسید به عنوان ماده نگهدارنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عوارض استفاده از اسید سالیسیلیک چیست؟

استفاده از اسید سالیسیلیک در غلظت‌های محدود معمولا عوارضی برای افراد ایجاد نخواهد کرد اما غلظت بالای سالیسیلیک اسید در تماس با پوست به ایجاد میزان خفیفی از سوختگی شیمیایی منجر خواهد شد. در افرادی که به اسید سالیسیلیک‌ موجود در محصولات مراقبت از پوست و پمادهای سالیسیلیک اسید حساسیت دارند ممکن است‌ بعد از استفاده از غلظت بالای این اسید میزان مختلفی از اسید سالیسیلیک وارد جریان خونشان شود.

باید توجه داشت که بلعیدن سالیسیلیک اسید نیز به مسمومیت خواهد انجامید و مشکلات برجسته‌ای را در دستگاه گوارشی افراد ایجاد می‌کند. در صورتی که از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید برای درمان عوارض و اختلالات پوستی خود استفاده کرده و متوجه بروز حساسیت‌های پوستی شدید لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

فواید استفاده از سالیسیلیک اسید برای پوست چیست؟

قدمت استفاده از سالیسیلیک اسید برای ساخت محصولات مراقبتی پوست به حدود ۲۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. برای استفاده موضعی از سالیسیلیک اسید، این‌ ماده را از برگ و پوست درختانی مثل بید استخراج کرده و به مصرف می‌رساندند اما امروزه تولید مقادیر انبوهی از سالیسیلیک اسید به روش سنتری صورت گرفته و از این ماده در صنایع مختلف پزشکی، بهداشتی و آرایشی، دارویی، غذایی و شیمیایی استفاده می‌شود.

سالیسیلیک اسید با تاثیرات ضد میکروبی و ضد قارچی خود منافذ و لایه‌های پوست را از چربی، سبوم و سایر آلاینده‌ها پاک‌ می‌کند. این ماده بدون بر جا گذاشتن اثرات التهابی بر روی پوست صورت به ریزش لایه‌ها و سلول‌های مرده کمک کرده و منافذ باز پوست صورت را کاهش می‌دهد. رفع تیرگی‌ها و لکه‌های کدر توسط سالیسیلیک اسید نیز به تغییر رنگ پوست و روشن شدن آن کمک می‌کند‌. سالیسیلیک اسید با رفع حالت چسبنده و پیوسته سلول‌ها زمینه لازم برای تنفس پوستی و بهبود جریان خود در لایه‌های پوست را فراهم می‌کند‌.

تعدیل سطح چربی پوست به واسطه اسید سالیسیلیک موجود در محصولات مراقبتی و بهداشتی به درمان آکنه و جوش‌های پوستی کمک می‌کند. تنظیم غلطت سالیسیلیک اسید در برای محصولات موضعی پوست در درمان پسوریازیس، زگیل، پینه و … موثر است و به همین دلیل این اسید علاوه بر نقش مراقبتی از پوست دارای اثرات درمانی است. در بلاگ موتن‌رو به معرفی انواع صابون برای از بین بردن جای جوش پرداخته ایم.

بعد از لایه برداری پوست به وسیله اسید سالیسیلیک به چه نکاتی باید توجه داشت؟

از آنجایی که اسید سالیسیلیک حساسیت پوست در برابر نور آفتاب را افزایش می‌دهد لازم است بعد از لایه برداری پوست صورت به وسیله این اسید پوست خود را در معرض تابش اشعه‌های مضر نور آفتاب قرار نداده و حتما از ضد آفتاب برای محافظت از پوست خود استفاده کنید.

تا ۲۴ ساعت بعد از استفاده از اسید سالیسیلیک برای لایه برداری پوست، از سایر مواد آرایشی، بهداشتی و مراقبتی حاوی اسیدهای دیگر استفاده نکنید و از مصرف رتینوئید نیز اجتناب کنید.

توجه داشته باشید که پس از پایان فرایند لایه برداری پوست با استفاده از سالیسیلیک اسید پوست شما پوسته پوسته شده و ممکن است تا حدود یک هفته لایه‌ها و سلول‌های مرده آن شروع به ریزش کنند؛ پوست جدیدی که در پس ریزش لایه‌های قدیمی ظاهر می‌شود حساس است و به آبرسانی و مراقبت نیاز خواهد داشت. بنابراین بعد از لایه برداری با اسید سالیسیلیک و ریزش لایه‌های قدیمی پوست حتما استفاده از انواع کرم مرطوب کننده و آبرسان وضد آفتاب را در دستور کار روتین مراقبتی خود قرار دهید تا پوستتان دچار التهاب، شکنندگی و کک و مک نشود.

استفاده از اسکراب‌های خشن، پاک کننده‌های قوی و مواد شیمیایی بعد از لایه برداری صورت با اسید سالیسیلیک، پوست شما را دچار آسیب خواهد کرد.

شرایط و میزان استفاده از سالیسیلیک اسید

در اغلب محصولات مراقبتی، آرایشی و بهداشتی که حاوی این اسید هستند، غلظت اسید سالیسیلیک به حدود ۰.۵ تا ۲ درصد می‌رسد. در صورتی که برای لایه برداری پوست و درمان مشکلات و عوارض پوستی آن به غلظت بیشتری از اسید سالیسیلیک نیاز باشد، مصرف آن باید تحت  توصیه و نظارت پزشک صورت گیرد. به عنوان مثال ممکن است برای درمان و از بین بردن برجستگی زگیل در بخش‌های ضخیم‌تر پوست ایجاد شده، بنابر دستور پزشک به استفاده از دوز بالاتر سالسیلیک اسید ممکن است از غلظت حدود ۱۷ تا ۴۰ درصدی این‌ ماده استفاده شود. البته استفاده از آن برای جلوگیری از عوارض احتمالی با رعایت فاکتورهای احتیاطی صورت خواهد گرفت.

استفاده از این اسید با توجه به نوع عارضه و بیماری شما ممکن است در طول روز تکرار شود. چنانچه در فرایند اسید تراپی خود به استفاده روزانه از اسید سالیسیلیک نیاز دارید بهتر است برای جلوگیری از التهاب، خشکی، شکنندگی و قرمز شدن پوست خود در حین استفاده از این اسید از مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌های ملایم نیز بهره بگیرید.

برای جلوگیری از جذب حداکثری سالیسیلیک اسید در منافذ، لایه‌ها و سلول‌های پوستی بهتر است پد پاک کننده خود را به مقدار کافی از اسید سالیسیلیک آغشته کرده و آن را تنها بر روی نقاطی از پوست صورت که دچار عوارضی مانند آکنه شده است بمالید تا ضمن اثر گذاری بیشتر، از ایجاد آسیب در بخش‌های دیگر پوست صورت پیشگیری شود.

سخن آخر

گستره استفاده از سالیسیلیک اسید در صنایع مختلف بسیار وسیع است‌. نقش پاک کنندگی، لایه برداری و تاثیرات ضد میکروبی، ضد قارچی ضد باکتریایی سالیسیلیک اسید در محصولات مراقبت از پوست به پوست صورت برای ترمیم، احیا و جوانسازی کمک می‌کند. این نوع اسید در غلظت‌های استاندارد بدون ایجاد آسیب در پوست صورت به شاداب و جوان شدن آن کمک کرده و در از بین بردن جوش و آکنه، لکه‌های کدر و منافذ باز موثر عمل می‌کند.

در صورت عدم حساسیت به اسید سالیسیلیک و مشتقات آن در محصولات بهداشتی و مراقبتی می‌توانید از قابلیت‌های این ماده برای لایه برداری، پاکسازی، روشن سازی و جوانسازی پوست خود بهره بگیرید. استفاده از محصولات آبرسان و مرطوب کننده‌های مناسب جنس پوست بعد از استعمال اسید سالیسیلیک در نواحی مورد نظر پوست صورت حائز اهمیت است و از ایجاد خشکی، التهاب، پوسته پوسته شدن و شکنندگی در پوست جلوگیری می‌کند.