زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

معرفی و بررسی 16 ماده غذایی فوق‌ العاده برای رشد مو

wordcamp
9,560
12 دقیقه
معرفی و بررسی 16 ماده غذایی فوق‌ العاده برای رشد مو

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد، داشتن موهای سالم و جذاب است. در راه رسیدن به موهای سالم، رازهای زیادی وجود دارد و ما امروز، این راز را برملا خواهیم کرد. این راز بسیارمهم، بهره‌گیری از تغذیه مناسب برای داشتن موهای سالم، جذاب و فوق‌العاده است. با ما در بررسی انواع غذا برای رشد مو در مجله زیبایی مو تن رو همراه باشید.

تاثیر غذا بر رشد مو

داشتن یک رژیم غذایی مناسب، مواد مغذی موردنیاز پوست، مو و ناخن شما را تامین می‌کند. معمولا در این رژیم‌ها از گیاهان هم استفاده می‌شود و شامل ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلفی هستند. بهترین غذا برای رشد مو و مواد مغذی موردنیاز آن به شرح زیر هستند:

  • اسیدهای چرب امگا 3
  • پروتئین‌های بدون چربی
  • ویتامین‌های محلول در چربی
  • ویتامین‌های گروه B
  • آهن
  • محصولات سرشار از فیبر
  • غلات
  • چربی‌های سالم
  • زینک (روی)

از سوی دیگر، مواد غذایی ناسالم تاثیر چشم‌گیری بر ریزش مو دارند. غذاهای فرآوری شده مملو از مواد افزودنی و مصنوعی بوده و به بدن آسیب می‌زنند. مواد غذایی ناسالم به‌ نوعی قاتل روده هستند. داشتن فلور روده سالم برای کمک به جذب مواد مغذی برای تقویت مو، پوست و ناخن شما امری ضروری است. در ادامه به بررسی غذاهای مفید برای رشد مو خواهیم پرداخت.

ماهی

ماهی سالمون به‌عنوان منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین شناخته شده و تاثیر به‌سزایی در تقویت رشته‌های مو دارد. امگا 3 از التهاب فولیکول مو جلوگیری کرده و همین موضوع به‌ طور مستقیم از ریزش مو جلوگیری می‌کند. همچنین امگا 3 گردش خون در پوست سر را تقویت کرده که همین موضوع منجر به تحریک شدن فولیکول‌های مو می‌شود. با تحریک شدن فولیکول‌ها، روند رشد مو تقویت می‌شود. همچون ماهی سالمون، ماهی قزل‌آلا نیز یک غذا برای رشد مو بوده و سرشار از امگا 3 و پروتئین‌ است. این ماهی فواید زیادی برای مو دارد. علاوه بر تغذیه مو، ماهی‌ قزل‌آلا به بهبود عملکرد مغز نیز کمک می‌کند. اگر گیاه‌خوار هستید اصلا نگران نباشید؛ چرا که می‌توانید از ماسک موی حاوی امگا 3 بهره‌مند شوید.

خرید ماسک مو کراتینه دو فاز سیمفونی مدل Golden Argan

این محصول حاوی امگا 3 بوده و موها را مرطوب کرده و حجم‌دهنده و ضدموخوره است.

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول، روی تصویر کلیک کنید.

تخم‌‌ مرغ

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و مواد مغذی ضروری برای سلامت پوست و مو است. این ماده‌ی غذایی حاوی ویتامین‌های D، A و B12 بوده که این ویتامین‌ها فواید زیادی برای مو دارند. به‌عنوان مثال، مقدار مناسبی از ویتامین A منجر به تحریک رشد مو شده و این عمل با سرعت بیش‌تری انجام می‌شود. همچنین ویتامین B12 موجود در تخم‌مرغ، به حالت‌پذیری مو کمک کرده و آن را تقویت می‌کند. برای دریافت کامل ویتامین D موجود در تخم‌مرغ و بهره‌گیری از این غذا برای رشد مو، باید حتما زرده آن را بخورید.

همچنین لوتئین و زآگزانتین موجود در تخم‌مرغ به افزایش سطح سلامتی سلولی مو، چشم و پوست کمک می‌کند.

بادام ‌زمینی

بادام‌ زمینی (املای اشتباه: بادوم ‌زمینی) و کره‌ی دل‌چسب آن، منابع قابل‌توجهی از بیوتین هستند. در واقع بیوتین همان ویتامین B7 است. بیوتین به تولید کراتین مو سرعت بخشیده و همین موضوع سرعت رشد فولیکول‌ها را افزایش می‌دهد. نکته شگفت‌انگیز اینجاست که این ماده، از ریزش مو نیز جلوگیری می‌کند. یک وعده معادل 10 بادام‌زمینی حاوی 9 گرم پروتئین، 4 گرم فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. همچنین، بادام‌ زمینی کالری بالایی داشته و اگر گیاه‌خوار هستید، می‌توانید از آن به‌عنوان جایگزینی برای گوشت استفاده کنید.

علاوه بر فواید بالای بادام‌ زمینی و قابلیت آن برای جایگزین شدن با گوشت، سایر گیاه‌ها نیز فواید سرشاری برای پوست و مو دارند. البته که هر گیاهی برای مو مفید نبوده و باید نسبت به آن‌ها آگاهی مناسبی داشته باشید. ما در مطلب زیر به‌طور تخصصی به بررسی «فواید گیاهخواری برای پوست و مو» پرداخته‌ایم.

همچنین، توجه داشته باشید بیوتین در بدن ذخیره نشده و یک ویتامین محلول در آب است. برای بهره‌گیری از مزایای سرشار این ویتامین، باید آن را به‌ صورت مداوم مصرف کنید.

اسفناج

اسفناج مملو از منیزیم، آهن و فولات است. همچنین، ویتامین C موجود در این ماده غذایی، به محافظت از غشای سلولی فولیکول‌های مو کمک کرده و فواید سرشاری برای مو دارد.

ویتامین C نقشی کلیدی در رشد مو دارد. این ویتامین تاثیر زیادی در سنتز کلاژن داشته و کلاژن، منبع کلیدی پرولین است. پرولین اسیدآمینه‌ای برای تولید کراتین است و همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، تولید بیش‌تر کراتین در مو، سرعت رشد مو را افزایش می‌دهد.

همچنین، آهن موجود در اسفناج به گلبول‌های قرمز خون کمک کرده تا اکسیژن را به سلول‌ها و ریشه‌های مو منتقل کنند. توجه داشته باشید درصورت کمبود آهن دچار ریزش مو شده و بهتر است اسفناج را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

دانه‌ چیا

اگر گیاه‌خوار هستید یا تمایلی به خوردن ماهی ندارید، دانه‌ی چیا دقیقا مخصوص شما طراحی شده است. دانه‌ی چیا سرشار از امگا 3 بوده و نیروگاهی سرشار از پروتئین است. توجه داشته باشید چیا 20 درصد پروتئین بیش‌تری نسبت به سویا دارد و ظاهری جذاب و دلربا را برای موهای شما به ارمغان می‌آورد.

غذا برای رشد مو: دانه چیا
دانه چیا پروتئین بیش‌تری نسبت به سویا دارد

این دانه‌های ریز را می‌توان در غذا یا پودینگ ریخته و از فواید سرشار آن بهره‌مند شد. جالب است بدانید که این ماده، تاثیر قابل توجهی در بهبود سطح سلامت قلب دارد.

کدو حلوایی

یک قاشق کدو حلوایی فقط 83 کالری و کم‌تر از یک گرم چربی داشته اما سرشار از آهن و بتاکاروتن است. این ماده شگفت‌انگیز حاوی ویتامین‌های مختلف بوده و مواد موردنیاز مو را تامین می‌کند. کدوحلوایی (کدوتنبل) سرشار از ویتامین‌های A، C و E بوده که این ویتامین‌ها فواید بی‌شماری برای مو دارند. ویتامین‌های موجود در کدوحلوایی، استحکام مو را افزایش داده و از آن در برابر اشعه فرابنفش خورشید و رادیکال‌های آزاد محیطی محافظت می‌کند. همچنین، مصرف این خوراکی خوش‌مزه به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده مو کمک کرده و فولیکول‌ها را تحریک می‌کند. حتما درنظر داشته باشید که با تحریک شدن فولیکول‌ها، سرعت رشد مو افزایش می‌یابد. می‌توانید روی این غذا برای رشد مو حساب باز کنید.

می‌توانید کدوحلوایی را به‌ صورت پوره کنسرو شده یا به‌ صورت پخته و به‌عنوان میان‌وعده میل کنید.

آووکادو

آووکادو میوه‌ای شگفت‌انگیز و سرشار از چربی‌های سالم است. علاوه بر آن، آووکادو منبعی غنی از ویتامین E بوده که خود یک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده است. حضور ویتامین E در آووکادو منجر می‌شود تا این میوه از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. علاوه بر خواص بالا، ویتامین E تاثیر شایانی در رشد مو دارد. طی یک مطالعه مشخص شد که افراد مبتلا به آلوپسی (بیماری ریزش مو) دچار کمبود این ویتامین هستند. همچنین، آووکادو منبع سرشاری از بیوتین بوده و یکی از غذاهای مفید برای رشد مو است.

غذا برای رشد مو: آووکادو
آووکادو سرشار از چربی‌های سالم بوده و مصرف این میوه، از بروز استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند

اگر تمایلی به خوردن آووکادو نداشته یا علاقه‌ای به مزه‌ی خاص آن ندارید، می‌توانید از ماسک موی حاوی آووکادو بهره‌مند شوید. همچنین، شما می‌توانید از این میوه خوش‌مزه برای ایجاد ماسک موی خانگی خود بهره ببرید.

خرید ماسک مو کراتینه و رطوبت رسان آردن سری هرباسنس حاوی ژل آلوئه ورا و روغن آووکادو

این محصول حاوی آووکادو و آلوئه‌ورا بوده و خواص تقویت‌کنندگی و نرم‌کنندگی دارد.

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول، روی تصویر کلیک کنید.

انگور

مانند سایر غذاهای گیاهی، انگور نیز حاوی ترکیبات پلی فنلی با خواص آنتی‌اکسیدانی است. همین خواص آنتی‌اکسیدانی انگور، سطح سلامت سلول‌های مو را افزایش می‌دهد.

انگور قرمز دارای خواص آنتی اکسیدانی است
انگور خواص آنتی‌اکسیدانی داشته و از بروز ریزش مو جلوگیری می‌کند

پروآنتوسیانیدین الیگومر موجود در انگور از بروز هیدروتستوسترون که عامل اصلی ریزش مو است جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، پروآنتوسیانیدین الیگومر انگور فولیکول مو را تحریک کرده و همین موضوع منجر به افزایش رشد مو می‌شود.

خوردن یک خوشه انگور در روز از بافت موی شما دربرابر التهاب‌ها محافظت می‌کند.

گندم سیاه

گندم سیاه جایگزین مناسبی برای کربوهیدرات‌های سفید است. توجه داشته باشید که گندم سیاه، هیچ‌گونه ربطی به گندم معمولی نداشته و یکی از غذاهای مفید برای رشد مو است. گندم سیاه یک غلات کامل است و گلوتن ندارد. مصرف این ماده شگفت‌انگیز منجر می‌شود فیبر، روی، آهن و ویتامین B در بدن شما تقویت شده و موهای سالمی داشته باشید.

همچنین، گندم سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های کلیدی و فیبر است که همین موضوع باعث می‌‎شود زودتر سیر شوید. می‌توانید از این ماده‌ی فوق‌العاده در صبحانه، کوکو و دسر استفاده کنید. گندم سیاه یکی از بهترین جایگزین‌ها برای برنج است.

دانه کتان

دانه‌های کتان سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع بوده که همین اسیدها به تغذیه پوست کمک کرده و از خشک شدن پوست سر جلوگیری می‌کنند. این ماده غذایی به تغدیه فولیکول‌های مو پرداخته و همین موضوع منجر به افزایش سرعت رشد مو می‌شود. علاوه بر این، دانه کتان حاوی ویتامین E بوده و این ویتامین از پوست سر در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

می‌توانید این دانه‌ها را آسیاب کرده و روی ماست بریزید. همچنین می‌توانید از این دانه‌ها به‌عنوان جایگزینی برای تخم‌مرغ استفاده کنید. برای این منظور، یک قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب‌شده را با سه قاشق غذاخوری آب اضافه کرده و آن را به مدت 5 دقیقه نگه دارید تا غلیظ شود.

اگر تمایلی به خوردن دانه‌های کتان ندارید، می‌توانید از روغن موی آن استفاده کرده و ویتامین E موردنیاز موهای خود را تامین کنید.

خرید روغن مو او جی ایکس حاوی روغن آرگان مراکشی

این روغن حاوی ویتامین E بوده و خواص سرشاری برای مو ازجمله نرم‌کنندگی، حالت‌دهندگی و براق‌کنندگی دارد.

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول، روی تصویر کلیک کنید.

سیب‌ زمینی شیرین

اگر به‌ دنبال یک غذا برای رشد مو هستید، سیب‌زمینی شیرین برای شما مناسب است. سیب‌زمینی شیرین خواص فوق‌العاده‌ای برای مو داشته و سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن در سیب‌زمینی به ویتامین A تبدیل شده و از موهای خشک و آسیب‌دیده محافظت می‌کند. سیب‌زمینی شیرین دارای فیبر و ویتامین A بیش‌تری نسبت به سیب‌زمینی سفید بوده و بهتر است آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ویتامین A علاوه بر سرعت بخشیدن به رشد مو، به بهبود عملکرد سیستم ایمنی، بینایی و رشد سلولی بدن می‌پردازد.

حبوبات

حبوبات از جمله نخود، عدس و لوبیا مملو از پروتئین و فیبر گیاهی هستند. این مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های گروه B هستند. ویتامین B موجود در این مواد غذایی سطح سلامت مو را بالا برده و به ترمیم بافت آسیب‌دیده مو می‌پردازد.

لوبیا قرمز مناسب برای رشد مو
مصرف حبوبات، سطح سلامت پوست را افزایش می‌دهد

این حبوبات به تغذیه مو پرداخته و منبع خوبی از روی هستند. روی (زینک) به رشد بافت سلولی مو کمک کرده و سرعت تولید سبوم یا چربی موردنیاز مو را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که کمبود زینک منجر به ریزش مو می‌شود.

مارچوبه

مارچوبه یکی از غنی‌ترین مواد غذایی برای فولات و ویتامین B است. این ماده مغذی به سنتز کلاژن پرداخته و با سنتز شدن کلاژن، پرولین در پوست سر ایجاد می‌شود. پرولین یکی از بهترین اسیدآمینه‌ها برای تولید کراتین است. همچنین، مارچوبه نقش مهمی در تجزیه پروتئین ایفا کرده و بلوک‌های ساختمانی موردنیاز فولیکول مو را فراهم می‌کند.

ماست یونانی

ماست یونانی شیرین‌نشده حاوی مقدار زیادی پروتئین است. این ماست حاوی پروبیوتیک بوده که همین موضوع به جذب مواد مغذی برای مو کمک می‎‌کند. می‎‌توانید آن را با صبحانه میل کرده یا به‌ عنوان چاشنی به غذای خود اضافه کنید.

فلفل دلمه‌ ای قرمز

فلفل دلمه‌ای قرمز سرشار از ویتامین‌های A و C است. می‌توانید این ماده مغذی را در غذا ریخته یا به‌ صورت خام میل کنید. ویتامین‌های A و C خواص سرشاری برای مو داشته و رشد مو را تسریع می‌کنند.

صدف خوراکی

صدف‌ها یکی از بهترین منابع روی (زینک) هستند. روی به چرخه رشد مو سرعت بخشیده و بافت‌های آسیب‌دیده‌ی آن را ترمیم می‌کند. توجه داشته باشید روی قادر به برطرف کردن اثرات ریزش مو بوده اما مصرف بیش‌ازحد آن نیز منجر به ریزش مو می‌شود.

ما در این مطلب به بررسی مواد غذایی مناسب برای تقویت و بهبود رشد مو پرداختیم. علاوه بر مواد غذایی، راه‌های دیگری نیز وجود داشته و ما در مطلب زیر به بررسی «تقویت ساقه مو | روش‌ هایی کارآمد برای افزایش سلامتی و زیبایی گیسوان شما» پرداخته‌ایم.

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید، مواد غذایی مختلف تاثیر چشم‌گیری روی سلامت و رشد مو دارند. برای بهره‌گیری از غذاهای مفید برای رشد مو، می‌توانید آنها را در رژیم‌غذایی خود گنجانده و از فواید سرشار آنها بهره‌مند شوید. از شما عزیزان مو تن‌ رویی بابت به‌ اشتراک‌گذاری مطالب تشکر می‌کنیم. لطفا نظرات ارزشمند خود را با ما و سایر کاربران عزیز مو تن‌ رو به اشتراک بگذارید. ممنون از اینکه تا پایان مطلب «غذا برای رشد مو» همراه ما بودید.

سوالات متداول

بهترین غذا برای رشد مو چیست؟

نمی‌توان غذای خاصی را به‌عنوان بهترین غذا برای رشد مو انتخاب کرد اما غذاهای مختلف، فواید سرشاری برای مو داشته و بهتر است تمامی آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کدام مواد مغذی برای رشد مو مناسب هستند؟

امگا 3، ویتامین‌های مختلف، پروتئین‌ها، غلات کامل، روی، آهن، فیبر و چربی‌های سالم برای رشد مو مناسب هستند.

غذا برای تقویت مو چه نقشی دارد؟

غذاهای مختلف حاوی ماده غذایی برای رشد مو بوده و ویتامین‌های موجود در آنها اعم از ویتامین A، C و E به تقویت فولیکول‌های مو می‌پردازند.