زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

تقویت ساقه مو | روش‌ هایی کارآمد برای افزایش سلامتی و زیبایی گیسوان شما

wordcamp
720
15 دقیقه
تقویت ساقه مو | روش‌ هایی کارآمد برای افزایش سلامتی و زیبایی گیسوان شما

تقویت ساقه مو نقش چشمگیری در سلامت و زیبایی طره گیسوان شما دارد. ساقه مویی که ضعیف‌شده، دیگر جذابیت سابق را ندارد و به تدریج زمینه‌ای برای ریزش مو فراهم می‌کند. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای تقویت ساقه ضعیف مو وجود دارد. هر کدام از این روش‌ها به شیوه‌های مختلف ساقه مو را تقویت می‌کند. با این حال زمانی می‌توانید تقویت ساقه ی مو را آغاز کنید که تمامی این روش‌ها بشناسید. سپس روشی را برگزینید که اثربخشی بیشتری برای موهای شما داشته باشد. از آنجایی که ضعیف‌‌بودن ساقه مو، عارضه‌ای رایج به حساب می‌آید، در ادامه به انواع روش های تقویت ساقه مو اشاره می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم با انجام این روش‌ها، ساقه موهای شما حسابی تقویت شود و جلوه‌ای پرپشت و بلند پیدا کند.

چرا تقویت ساقه مو اهمیت دارد؟

هیچ می‌دانستید روزانه بیشتر از ۱۰۰ تار موی شما می‌ریزد. این مقدار ریزش مو طبیعی است. با این حال هرچقدر ساقه موی قوی‌تری داشته باشید، ریزش موی کمتری را تجربه خواهید کرد. اینجاست که تقویت ساقه ی مو اهمیت پیدا می‌کند. با تقویت مو، پیاز مو نیز قوی می‌شود و قسمت‌های انتهایی مو لطافت بیشتری پیدا می‌کند. ناگفته پیداست موهای تقویت‌شده، جلوه‌ای زیباتر دارد. از طرف دیگر مویی که ساقه آن تقویت‌شده در برابر انواع آرایش مو مقاوم‌تر می‌شود. همان‌گونه که حتماً شنیده‌اید، پیازمو در لایه‌های زیرین پوست قرار دارد. به همین دلیل در حین تقویت مو، عملاً پیاز مو را نیز تقویت می‌کنید. مویی که از پیاز مو تقویت شده، چرخه حیات بیشتری دارد و دیرتر می‌ریزد.

تقویت ساقه مو
تقویت ساقه مو جلوی ریزش آن را می‌گیرد

در این بین عوامل فیزیکی مانند محکم‌بستن موها برای آرایش‌های خاصی مانند مدل موی دم اسبی، مواد شیمیایی و نامتعادل‌شدن هورمون‌ها ساقه مو را ضعیف می‌کند. مویی که ساقه آن ضعیف‌شده، شکننده می‌شود و خوب حالت نمی‌گیرد. تمامی این شرایط دست‌به‌دست هم می‌دهد تا زمینه ریزش مو فراهم شود. برای اینکه موهایی با ساقه‌ای قوی‌تر داشته باشید، خالی از لطف نیست اگر دلایل اصلی ضعیف‌شدن ساقه مو را بررسی کنیم.

چرا ساقه مو ضعیف می‌ شود؟

ساقه مو به دلایل مختلفی ضعیف می‌شود. بعضی از این دلایل ریشه در ژنتیک دارد. با این حال تجربه ثابت کرده شرایط محیطی، سبک زندگی و عارضه‌‌های پوستی نسبت به ژنتیک بیشتر در ضعیف‌شدن ساقه مو تاثیر دارد. دلیل‌هایی که در ادامه به‌آن‌ها اشاره می‌‌کنیم به‌عنوان مهم‌ترین عوامل ضعیف‌شدن ساقه مو شناخته می‌شود.

نامتعادل‌ شدن هورمون‌ ها

تعادل‌ هورمون‌ها اهمیت زیادی در سلامتی فرد دارد. جالب است بدانید وقتی این تعادل به هم می‌ریزد، اختلال‌های مختلفی در بدن رخ می‌دهد. یکی از مشهودترین این اختلال‌ها، ضعیف‌شدن ساقه مو است. نامتعادل‌شدن هورمون‌ها، ساقه مو را باریک می‌کند و جلوی بلند‌شدن آن را می‌گیرد. یائسگی، مشکلات تیروئید و تغییرات پس از زایمان را می‌توان به‌عنوان دلیل‌های اصلی نامتعادل‌شدن هورمون‌ها نام برد. این عوامل چرخه معمولی رشد مو را مختل می‌کند.

وراثت

بعضی از افراد با شرایط ژنتیکی خاصی زاده می‌شوند. این شرایط اختلال‌های ژنتیکی مشخصی را مانند الگوی طاسی به دنبال دارد. این عارضه یکی از مهم‌ترین دلیل‌های ضعف ساقه مو و ریزش آن شناخته می‌شود. وراثت، پیاز قسمت‌های مشخصی از مو را به‌ مرور زمان کوچک می‌کند. در نتیجه ساقه مو ضعیف می‌شود. پس از مدتی نیز پیاز و ساقه ضعیف‌‌شده از بین می‌رود تا زمینه برای طاسی سر مهیا شود. در این شرایط باید حتماً چاره‌ای برای تقویت ساقه مو با ویتامین یا دیگر روش‌های دارویی بیندیشید.

اضطراب

استرس و نگرانی‌های روحی تاثیر منفی بر چرخه حیات مو می‌گذارد. موی فردی که دائم مضطرب است بیشتر ضعیف می‌شود و می‌ریزد. اگر می‌خواهید گیسوان کمند شما روی ریزش مو را نبیند، تا می‌توانید از اضطراب دوری کنید. اگر هم خدای ناکرده احساس کردید قسمتی از موهای شما بر اثر اضطراب ریخته، با خرید شامپو برای تقویت ساقه مو، جلوی این عارضه را بگیرید. در انتخاب شامپو دقت بیشتری داشته باشید و حتماً یکی از بهترین شامپوهای تقویت کننده مو را خریداری کنید.

مدل‌ های موی محکم

مدل‌ موهایی مانند گوجه‌ای و دم اسبی، بیش‌از‌حد به پیاز و ساقه مو فشار می‌آورد. در زیبایی این مدل‌های مو هیچ شکی نداریم، اما از آنجایی که سلامت موهای شما برای ما اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم مدل‌های دم‌ اسبی و گوجه‌ای را کمتر استفاده کنید. اتو مو و سشوار نیز ساقه مو را ضعیف می‌کند. بهتر است قبل از سشوار یا اتوی مو، حتماً با شامپو برای تقویت ساقه مو، گیسوان خود را بشویید تا قوی‌تر شود. سپس زمانی که هنوز موها خیس است، ترکیبات محافظ مو دربرابر گرما را بزنید تا زلف‌‌های شما در برابر حرارت سشوار کمتر آسیب ببیند.

تقویت ساقه مو
مدل موی دم اسبی جلوی تقویت ساقه مو را می‌گیرد

عفونت‌ های پوست سر

عفونت‌های باکتریایی یا قارچی آسیب چشمگیری به پوست سر می‌زند. این عفونت‌ها گاهی اوقات به اندازه‌ای وخیم است که پوست سر را زخم می‌کند. چنین عارضه‌هایی پیاز و ساقه مو را ضعیف می‌کند. برای تقویت ساقه ضعیف مو باید ابتدا عفونت‌های قارچی را باکتریایی را از بین ببرید. سپس از روش های تقویت ساقه مو کمک بگیرید.

شوره سر

تولید چربی بیش‌از‌حد در پوست سر شرایطی برای ایجاد قارچ‌های پوستی فراهم می‌کند. این قارچ‌ها شوره سر را به دنبال دارند. خارش و پوسته‌پوسته‌شدن پوست سر از نشانه‌های اصلی شوره سر به حساب می‌آید. خاراندن پوست سر همانا و ضعیف‌شدن ساقه مو همانا. پس از مدتی نیز مویی که ضعیف‌شده می‌ریزد و دیگر رشد نمی‌کند.

تقویت ساقه مو
برای تقویت ساقه مو حتماً‌ شوره سر را درمان کنید

رژیم‌ های غذایی ناسالم

مو برای اینکه قوی‌تر شود به پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی نیاز دارد. برای نمونه می‌توان به ویتامین B12 و آهن اشاره کرد. نبود این ترکیبات در بدن شرایطی برای ضعیف شدن ساقه مو فراهم می‌کند. در این شرایط باید دنبال روش‌هایی برای تقویت ساقه مو با ویتامین باشید.

مصرف دارو

بعضی از داروها تارهای مو را به صورت موقت یا دائم ضعیف می‌کند. در این زمینه می‌توان به داروهای ضدسرطان، تیروئید، رقیق‌کننده خون و ضدافسردگی اشاره کرد. از آنجایی که مصرف این داروها برای بازگرداندن سلامت به بدن لازم است، باید در کنار مصرف دارو، حتماً با روش‌های خانگی یا تجاری، ساقه مویی که ضعیف‌شده را قوی کنید. ماسک برای تقویت ساقه مو انتخاب مناسبی برای جبران ضعف آن در برابر مصرف دارو به حساب می‌آید.

آلودگی‌ های محیطی

این روزها کسی را سراغ نداریم که در برابر آلودگی‌های محیطی قرار نداشته باشد. شهرنشین‌ها با آلودگی‌هایی مانند ترکیبات شیمیایی خطرناک و دوده روبه‌رو هستند. روستانشینان نیز همیشه در معرض گردوخاک قرار دارند. این آلودگی‌ها به پیاز مو و ساقه آن آسیب می‌زند. آلودگی‌های محیطی موها را خشک و وِزدار می‌کند. چنین موهایی زودتر شوره می‌زند و می‌ریزد. در این شرایط شستشوی منظم و استفاده از درمان‌های گیاهی روش مناسبی برای تقویت ساقه مو در خانه است.

ضعف ساقه مو چه نشانه‌ هایی دارد؟

اکنون که از دلیل‌های ضعف ساقه مو باخبر شدید، نوبت آن فرا می‌رسد که به نشانه‌های ضعف ساقه مو بپردازیم. به محض مشاهده این نشانه‌ها، حتماً با خرید شامپو برای تقویت ساقه مو یا روش‌های خانگی جلوی ضعیف‌تر‌شدن ساقه مو را بگیرید. اگر چاره‌ای برای این عارضه نیندیشید، ریزش مو آغاز می‌شود.

موخوره

موخوره یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ضعف ساقه مو به حساب می‌آید. در این حالت قسمت انتهایی مو به چند قسمت تقسیم می‌شود. بیشتر بانوان کوتاه‌کردن قسمت‌هایی از مو که موخوره گرفته را علاج این عارضه می‌دانند. اما هر چقدر هم که موها را کوتاه کنید، اگر چاره‌ای برای تقویت ساقه ی مو نیندیشید، دوباره موخوره راه خود را به ساقه موهای شما پیدا می‌کند.

تقویت ساقه مو
برای تقویت ساقه مو باید موخوره را از بین ببرید

خشکی، وِزدار‌شدن و لَخت‌ شدن بیش‌ از‌ حد

مویی که تقویت شده هرگز بیش‌از‌حد خشک نمی‌شود. وِز‌ و لَخت‌شدن مو نیز از دیگر نشانه‌های ضعف ساقه مو است. در این شرایط استفاده از ماسک برای تقویت ساقه مو، انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد.

شکنندگی مو

هرچقدر مو شکننده‌تر باشد، به همان‌اندازه ضعیف‌تر است. مویی که شکننده‌شده، سخت‌ شانه می‌شود و حالت‌دادن آن نیز بسیار دشوار است. ساقه چنین مویی را باید تقویت کنید تا در کنار از بین‌رفتن شکنندگی آن، ریزش مو قطع شود و بهتر حالت بگیرد.

ریزش مو از ساقه

گاهی اوقات ساقه مو آنقدر ضعیف می‌شود که توان نگه‌داشتن قسمت‌های انتهایی مو را ندارد. در این شرایط فقط ساقه مو باقی می‌ماند و قسمت‌های انتهایی آن می‌ریزد.

گره‌خوردن مو

گره‌‌خوردن مو یکی از نشانه‌های ضعف ساقه آن است. مویی که گره‌‌خورده و پیچ‌درپیچ‌ شده را باید با تقویت ساقه مو با ویتامین یا روش‌های خانگی درمان کنید.

بررسی دقیق دلیل‌ های ضعف ساقه مو

نشانه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم از ضعف ساقه مو حکایت دارد. پیشنهاد می‌کنیم با مشاهده این نشانه‌ها، حتماً نظر پزشک متخصص را برای تقویت ساقه ضعیف مو جویا شوید. پزشک با تجویز آزمایش‌ به دلیل‌های اصلی این عارضه پی می‌برد. نامتعادل‌بودن هورمون‌ها و سوءتغذیه از دلیل‌هایی است که در این آزمایش‌ها مشخص می‌شود. پس از اینکه دلیل اصلی ضعف ساقه مو مشخص شد، پزشک با تجویز دارو یا شامپو برای تقویت ساقه مو، این عارضه را درمان می‌کند.

روش های تقویت ساقه مو

ناگفته پیداست وقتی از ساقه ضعیف مو صحبت می‌کنیم، باید دنبال روشی برای تقویت آن باشیم. این روش‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که موادمغذی را به پیاز مو برساند. این مواد سپس از پیاز به ساقه مو منتقل می‌شود. در نتیجه تارهای مو قوام بیشتری پیدا می‌کند و حالت‌ شکنندگی آن‌ها از بین می‌رود. خوشبختانه روش‌‌های سودمندی را سراغ داریم که به لطف آن‌ها می‌توانید سایه مو را تقویت کنید. بعضی از این روش‌ها برای تقویت ساقه مو در خانه کاربرد دارد. روش‌های نیز وجود دارد که باید حتماً با نظر پزشک انجام دهید.

تقویت ساقه مو
تقویت ساقه مو باید استمرار پیدا کند

روش درمانی پِلاتِلت ریچ پلاسما (platelet rich plasma)

جالب است بدانید پلاسمای خون، سرشار از مواد مغذی لازم برای رشد مو است. به همین دلیل اگر آزمایش‌های پزشکی مشخص کرد که ساقه مو بر اثر نبود مواد مغذی ضعیف‌شده، پزشک روش درمانی پلاتِلت ریچ پلاسما را پیشنهاد می‌کنند. در این روش پزشک به قسمت‌های کم‌پشت سر، پلاسما تزریق می‌کند. پلاسما و مواد مغذی همراه با آن به پیاز مو می‌رسد تا ساقه قوی‌تر شود.

آبرسانی پوست سر و مو

پوستی که آبرسانی شده باشد، روی ریزش مو را نخواهد دید. به همین دلیل از آبرسانی آن غافل نشوید. برای این کار می‌توانید از ماسک برای تقویت ساقه مو کمک بگیرید. ماسک یا روغن موی دلخواه خود را روی مو و پوست سر بمالید. سپس حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید تا ترکیبات آن جذب پوست شود. در نهایت موها و سر را با آب و شامپو بشویید. این فرایند باید دست‌کم هفته‌ای یک بار انجام شود. روغن بادام یا روغن نارگیل انتخاب مناسبی برای آبرسانی پوست سر و مو به حساب می‌آید.

شامپوهای دارای کراتین

کراتین، پروتئینی طبیعی است که در ساقه مو وجود دارد. این ماده ساقه مو را قوی می‌کند و جلوه‌ای شاداب و خوش‌حالت به آن می‌دهد. به همین دلیل به جای شامپوهای معمولی، شامپو برای تقویت ساقه مو خریداری کنید که دارای کراتین باشد.

موها را با آب وِلرم بشویید

آب بسیار گرم، موها را خشک و شکننده می‌کند. در عوض وقتی حمام می‌‌کنید، موهای خود را با آب ولرم بشویید. درجه حرارت این آب باید به اندازه‌ای باشد که چربی طبیعی پوست و مو را از بین نبرد. پیشنهاد می‌کنیم از سونای بخار نیز دوری بگیرید تا صدمه‌ای به ساقه موی شما وارد نکند.

موها را روزانه نشویید

شستشوی روزانه مو، چربی طبیعی آن را از بین می‌برد. نبود چربی نیز شکنندگی و ضعف ساقه مو را به دنبال دارد. اگر به فکر تقویت ساقه ی مو خود هستید، به جای شستشوی روزانه، هفته‌ای یک یا دوبار موهای خود را بشویید. برای شستشو نیز از شامپو برای تقویت ساقه مو کمک بگیرید.

دور رنگ‌کردن مو را خط بکشید

رنگ‌های مو ترکیباتی شیمیایی دارند. این ترکیبات چربی طبیعی مو را از بین می‌برد. در نتیجه اگر ساقه موی ضعیفی دارید، آن را با رنگ‌کردن به خطر نیندازید. به آن دسته از بانوانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند رنگ مو را کنار بگذارند، پیشنهاد می‌کنیم دست‌کم هر ۶ ماه یک‌بار رنگ مو بزنند تا آسیب مو ناشی از رنگ، کمتر شود. به این نکته نیز اشاره کنیم که دکلره‌کردن مو بیشتر از رنگ‌کردن ضرر دارد.

تقویت ساقه مو
رنگ‌کردن مو اثربخشی روش‌های تقویت ساقه مو را از بین می‌برد

جادوی ویتامین‌ ها را دست‌کم نگیرید

اگر خاطرتان باشد به اثربخشی تقویت ساقه مو با ویتامین اشاره کردیم. ویتامین A، B، C و E، ساقه مو را قوی می‌کند. این ویتامین‌ها در کنار تقویت مو، جلوه‌ای شاداب به گیسوان می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف هر گونه ویتامین و مکمل دارویی، حتماً نظر پزشک متخصص را جویا شوید. ویتامین D و B Complex نیز از دیگر مواد مغذی برای تقویت مو به حساب می‌آید. اکنون که صحبت از اثربخشی ویتامین‌ها به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر بدانید پروتئین تراپی مو، روشی کارآمد برای تقویت گیسوان شماست.

خوراکی‌ های ارگانیک میل کنید

میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها و مواد لازم برای تقویت مو هستند. با این حال از آنجایی که کودهای شیمیایی و روش‌های زراعی صنعتی، مواد مغذی میوه‌ها را کاهش می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم حتماً‌ میوه‌ و خوراکی‌های ارگانیک و طبیعی نوش‌جان کنید. این میوه‌ها شادابی را به گیسوان شما باز می‌گرداند و ساقه مو را تقویت می‌کند.

تقویت ساقه مو
مصرف غذاهای ارگانیک باعث تقویت ساقه مو می‌شود

از نوشیدن آب غافل نشوید

بدنی که آبِ لازم آن تامین شده، این آب را به تمامی اندام‌ها منتقل می‌کند. در نتیجه حتی موی فردی که آب بیشتری می‌نوشد، سالم‌تر و درخشان‌تر از کسی است که کم آب می‌خورد. دست‌کم ۸ لیوان آب در طول روز بنوشید. یک بطری آب همیشه همراه داشته باشید و هر زمان که فرصت شد، جرعه‌ای آب بخورید.

غذاهای پرچرب و مضر را کنار بگذارید

غذاهایی که با روغن‌ پالم‌ پخته شده‌اند، سرخ‌کردنی‌ها و خوراکی‌های قندی چیزی به غیر از ضرر برای شما به دنبال ندارند. اثربخشی این غذاها به اندازه‌ای نامطلوب است که حتی جلوی رشد و تقویت سایه مو را می‌گیرد. در مصرف ادویه‌جات، ترشی‌ها و نمک نیز جانب اعتدال را نگه دارید.

اثربخشی ماسک‌های سم‌زدا را جدی بگیرید

اگر خاطرتان باشد از اثربخشی ماسک برای تقویت ساقه ضعیف مو گفتیم. در کنار استفاده از ماسک‌های آبرسان، هرچندهفته‌ یک بار با ماسک‌‌های سم‌زدا بزنید این ماسک‌ها آلودگی‌ها را از منافذ پوست سر بیرون می‌کشد تا ساقه مو تقویت شود. ماسک پیاز انتخاب خوبی برای سم‌زدایی و تقویت ساقه مو در خانه است. برای ساخت این ماسک به ۴ قاشق‌غذاخوری آب پیاز، نصف قاشق مرباخوری فلفل سیاه و ۴ قاشق غذاخوری عسل نیاز دارید. این ترکیبات را با هم مخلوط کنید و روی پوست سر بمالید. اجازه دهید مخلوط آب‌ پیاز و عسل حدود نیم‌ساعت روی پوست سر شما باقی بماند. سپس سر و موها را با آب بشویید تا پوست سر شما کاملاً سم‌زدایی شود.

مزوتراپی مو

در این روش موادمغذی و اثربخش در رشد مو، به پوست سر تزریق می‌شود. این مواد در کنار تقویت پوست سر، جریان خون را در این ناحیه بیشتر می‌کند. در نتیجه پیاز مو تقویت می‌شود و استحکام تارهای مو افزایش می‌یابد. مزوتراپی عموماً در چندین جلسه انجام می‌شود. تجربه ثابت کرده پس از حدود ۴ جلسه مزوتراپی، ساقه مو به میزان چشمگیری قوی‌تر می‌شود. ناگفته نماند مزوتراپی عوارضی هم دارد. ممکن است بعد از مزوتراپی دچار سردرد، تهوع، خارش و کبوی پوست شوید. گاهی اوقات نیز محل ترزیق مزوتراپی زخم می‌شود. این عارضه‌ها وخیم نیست و پس از چندین ساعت از بین می‌رود.

سخن پایانی

تقویت ساقه مو اهمیت زیادی در جلوگیری از طاسی و زیبایی دارد. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که برای شما مطرح کردیم، تارهای موی شما از همیشه زیباتر و قوی‌تر شود. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم همراهان ما در موتن‌رو اطلاعات سودمندی درباره تقویت ساقه ضعیف مو دارند، خواهشمندیم این اطلاعات را مفید را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها در میان بگذارید.

پرسش‌ های متداول

چرا ساقه مو ضعیف می‌شود؟

ساقه مو در اثر ژنتیک، آلودگی، نامتعادل‌شدن هورمون‌ها، مصرف دارو، اضطراب، بستن محکم موی سر، عفونت‌های پوست سر و رژیم‌های غذایی ناسالم ضعیف می‌شود.

نشانه‌های ضعف ساقه مو چیست؟

موخوره، خشکی، وِزدارشدن و لخت‌شدن بیش‌از‌حد مو، شکنندگی، ریزش مو از ساقه و گره‌خوردن مو از نشانه‌های مهم ضعف ساقه مو به حساب می‌آید.

با چه روش‌هایی می‌توان ساقه مو را تقویت کرد؟

آبرسانی پوست سر و مو، شامپوهای دارای کراتین، شستشوی مو با آب وِلرم، نشستن روزانه مو، رنگ‌‌نکردن مو، مصرف ویتامین‌های A,B, C و E، خوردن غذاهای ارگانیک و نوشیدن آب کافی در طول روز از مهم‌ترین روش‌های تقویت ساقه مو شناخته می‌شود.

بهترین محصولات برای تقویت ساقه موی کدام هستند؟

ژل تقویت مو پرودرما، شامپو بدون سولفات تقویت‌کننده، براق‌کننده و احیا کننده مو فولیکا و ماسک مو مغذی و تقویت‌کننده لافارر از بهترین محصولات برای تقویت ساقه مو به حساب می‌آیند.