زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

درمان میخچه پا در منزل با 20 روش کاربردی

تیم تحریریه مو تن رو
47,334
13 دقیقه
درمان میخچه پا در منزل با 20 روش کاربردی

آیا تا به حال گرفتار میخچه پا شده‌اید؟ می‌دانید علت به وجود آمدن میخچه کف پا یا دستان شما چیست؟ گاهی این میخچه‌ها می‌توانند به حدی دردناک شوند که شما را اذیت کنند. اگر می‌خواهید در مورد میخچه بیشتر بدانید این مقاله مخصوص شماست چون ما سعی کرده‌ایم همه اطلاعات درباره درمان میخچه پـا و علت به وجود آمدن این ضایعه روی پوست را برای شما توضیح دهیم. پس با این مقاله از مو تن رو همراه باشید.

میخچه پا چیست؟

میخچه یک نوع پینه است که از پوست مرده ساخته شده و معمولا روی سطوح صاف به خصوص در بالا یا جلوی پا به وجود می‌آید. میخچه پا معمولا دایره شکل بوده و مرکز آن مشخص است. میخچه‌ها دو نوع هستند:

  1. میخچه سخت: این میخچه در جاهایی که پوست ضخیم‌تر است یا در مناطق استخوانی پا به وجود می‌آید.
  2. میخچه نرم: رنگ میخچـه نرم مایل به سفید بوده و بافت آن لاستیکی می‌باشد. این نوع میخچه بین انگشتان پا و در نقاط مرطوب و عرق کرده ایجاد می‌شود.
میخچه پا
میخچه پا

در کل می‌توان گفت میخچه و پینه ضرری برای سلامتی بدن ندارند. اما اگر به عفونت یا زخم منجر شوند، خطرناک است به خصوص در افراد مبتلا به دیابت و کم خونی

پیشنهاد می‌کنیم برای پیشگیری از ابتلا به میخچه، پوست خود را با استفاده از اسکراب بدن لایه برداری کنید تا پوست‌های مرده روی هم جمع نشوند.

به هیچ عنوان ميخچه پا را با تيغ ريش تراشى، قيچى و ديگر وسايل تيز دستکاری نکنید! دست کارى پينه و ميخچه در حمام بسيار خطرناک بوده و منجر به عفونت خواهد شد.

نظر متخصصان و پزشکان در ارتباط با برداشتن غیراصولی میخچه

علت میخچه پا

به وجود آمدن میخچه در پا علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد. از جمله دلایل ابتلا به میخچه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چیزهایی که فشار یا اصطکاک روی پوست ایجاد می‌کنند.
  • پوشیدن کفش‌های خیلی تنگ
  • پوشیدن کفش‌هایی که پاشنه خیلی بلندی دارند.
  • استفاده از کفش‌های سست که اصطکاک ایجاد می‌کنند.
  • پوشیدن جوراب نامناسب
  • کفش پوشیدن بدون جوراب
  • با پای برهنه راه رفتن برای مدت طولانی
  • دویدن یا راه رفتن در یک مسیر خاص
  • بالا رفتن سن، چون با افزایش سن، بافت چربی پوست کمتر می‌شود.
  • زانو زدن روی زمین برای مدت طولانی
  • گذاشتن آرنج روی میز یا روی زمین به صورت مکرر

نشانه‌های میخچه پا

علائم زیر ممکن است نشان دهنده وجود میخچه یا پینه باشند:

  • به وجود آمدن یک قسمت ضخیم و خشن روی پوست
  • خشک شدن پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • ایجاد حالت مومی شکل روی پوست
  • احساس درد یا حساسیت در زیر پوست

درمان میخچه پا

همانطور که گفتیم میخچـه و پینه یک لایه‌ سفت روی پوست و معمولا روی انگشتان پا یا دست می‌باشد.

اگر سالم هستید و سابقه‌ بیماری خاصی ندارید،‌ می‌توانید برای درمان میخچه از ژل برطرف کننده میخچه و پینه پا هیدرودرم حاوی 30% اوره استفاده نمایید.

این محصول یک رطوبت رسان قوی بوده و دارای روغن بادام شیرین و روغن درخت چای است. علاوه بر این از ترکیبات ضد باکتری و ضد قارچ هم در این محصول استفاده شده و می‌تواند پوست را ضد عفونی کند.

درمان میخچه پا
خرید ژل برطرف کننده میخچه و پینه پا هیدرودرم

درمان میخچه در منزل

برای درمان میخچه پا روش‌های درمانی زیادی وجود دارد که خود شما در منزل می‌توانید انجام دهید. اما ذکر چند نکته، بسیار مهم است:

  1. اگر ناحیه میخچه درد بسیار شدیدی داشت خود درمانی نکنید و حتما به پزشک مراجعه کنید.
  2. در صورتی که دیابت یا بیماری شریانی محیطی دارید حتما قبل از شروع درمان با پزشکتان مشورت کنید.
  3. اگر پوستتان خیلی حساس است، از روش‌های درمان میخچه در منزل استفاده نکنید.
  4. اگر در ناحیه میخچه علائمی از عفونت دیدید مانند تشدید درد، چرکی شدن، ترشحات ناحیه میخچه، ایجاد ورم یا قرمزی، حتما لازم است که به پزشک مراجعه کنید.
  5. افرادی که گردش خون در بدن آن‌ها ضعیف است، دارای پوست شکننده  و عصب پاهای بی حس هستند و لازم است پیش از درمان میخچه در منزل با پزشک خود مشورت کنند.
درمان میخچه کف پا
درمان میخچه کف پا

1- درمان میخچه پا با روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک یک راه موثر و سریع برای درمان میخچه پا است. اگر از روغن کرچک به طور مرتب استفاده کنید پوست سخت میخچه را نرم می‌کند و به مرور زمان درمان خواهد شد.

بهتر است روزی سه بار مقداری روغن کرچک روی میخچه بمالید تا کامل درمان شود.

نکته بسیار مهم: به هیچ وجه روی پوست شکاف خورده و خراشیده، روغن کرچک استفاده نکنید.

2- درمان میخچه کف پا با سنگ پا

سنگ پا سلول های مرده پوست را از بین می‌برد. از آنجا که میخچه هم نوعی پوست مرده به حساب می‌آید، سنگ می‌تواند برای درمان میخچه کف پا مفید باشد.

برای استفاده از سنگ پا لازم است ابتدا پاهای خود را حدود ده دقیقه در آب گرم قرار دهید. سپس سنگ پا را خیلی آرام و ملایم روی میخچه کف پا بکشید. امروزه با آمدن سنگ پای برقی می‌توانید به راحتی پوست کف پا و اطراف قوزک پا را لایه برداری کنید. انجام مکرر این عمل ماتع از خشکی و به وجود آمدن میخچه کف پا می‌گردد.

سنگ پای برقی
درمان میخچه پا با سنگ پای برقی

3- استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب هم خاصیت لایه برداری داشته و می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد. علاوه بر این، سرکه سی خاصیت ضد باکتریایی ذاشته و از عفونت میخچه جلوگیری خواهد کرد.

به دو روش می‌توان از سرکه سیب استفاده کرد:

1- برای استفاده از سرکه سیب جهت درمان میخچه پا ابتدا چند دقیقه پاهایتان را در آب گرم بگذارید، سپس پاها را از آب بیرون آورده و مقداری پنبه را به 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب آغشته کنید و پنبه را روی پاهایتان بمالید. بعد به مدت 5 دقیقه پنبه سرکه‌ای را محکم روی میخچه کف پا نگه دارید.

پس از اینکه سرکه خشک شد، 1 تا 2 قطره روغن درخت چای روی میخچه بزنید و اجازه دهید جذب شود. این کار به درمان میخچه با کمک بسیاری خواهد کرد.

2- یک لگن را با آب داغ و صابون پر کنید سپس یک فنجان سرکه سیب به آن اضافه نمایید. به مدت 15 دقیقه پاهایتان را درون این محلول قرار دهید. پس از اینکه پاها را بیرون آورید، با مقداری روغن کرچک، پاها را چرب کنید.

درمان میخچه
درمان میخچه با سرکه

4- درمان میخچه کف پا با سیر

سیر به از بین رفتن بافت میخچه کمک می‌کند. یک عدد سیر را به دو قسمت تقسیم کنید و نصف آن را حدود یک دقیقه روی میخچه پا بمالید. بعد از اینکه یک دقیقه سیر را به میخچه مالیدید، نصف دیگر سیر را روی میخچه بگذارید و آن را با باند بپوشانید و اجازه دهید از شب تا صبح روی میخچه بماند.

بهترین زمان استفاده از سیر، شب است.

5- استفاده از آناناس

آناناس دارای آنزیم بروملائین بوده و کمک می‌کند میخچه سریع درمان شود. برای درمان میخچه پا لازم است یک تکه آناناس را روی محل میخچه قرار دهید و بعد آن را با باند بپوشانید. اجازه دهید این پانسمان یک شب تا صبح روی میخچه بماند.

6- زدن روغن نارگیل روی میخچه

همانطور که می‌دانید روغن نارگیل خاصیت مرطوب کنندگی بالایی دارد. برای درمان میخچه کف پا باید مقداری از این روغن را روی میخچه بزنید و آرام ماساژ دهید. این کار به بهبود میخچه کمک زیادی خواهد کرد.

7- درمان میخچه با ویتامین E یا A

زمانی که به میخچه دچار شدید، هر شب قبل از خواب یک عدد کپسول ویتامین E یا A را با سوزن سوراخ کنید و روغن داخل آن را روی میخچه پا بمالید. چند دقیقه صبر کنید و بعد یک جوراب پنبه‌ای روی آن بپوشید.

درمان میخچه پا
قرص ویتامین E برای درمان میخچه پا

8- لیمو ترش برای رفع میخچه

لیمو خاصیت اسیدی دارد و برای میخچه مفید است. قبل از خواب یک تکه پوست لیمو را روی میخچه پا قرار دهید و با یک باند روی آن را بپوشانید. اجازه دهید از شب تا صبح روی پایتان بماند.

9- پیاز برای درمان میخچه کف پا

پیاز خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و علاوه بر درمان میخچه پا جای آن را روی پا باقی نمی‌گذارد.

در یک ظرف مقداری سرکه سفید را روی یک تکه پیاز سفید بریزید. ظرف حاوی سرکه و پیاز را یک روز در مکان گرم قرار دهید. قبل از خواب پیاز آغشته به سرکه را روی میخچه بگذارید و با باند روی آن را بپوشانید یا روی آن جوراب بپوشید.

درمان میخچه با پیاز
درمان میخچه با پیاز

10- آسپرین برای میخچه پا

5 تا 6 عدد قرص آسپرین بدون پوشش را پودر کنید. سپس آب و سرکه سیب را مقدار مساوی با هم مخلوط کرده و به قرص‌های پودر شده اضافه کنید. مواد را خوب به هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند. خمیر به دست آمده را روی میخچه پا بمالید و با باند بپوشانید. اجازه دهید حدود ده دقیقه روی میخچه بماند و بعد آن را بردارید. این روش میخچه را خیلی نرم خواهد کرد.

درمان میخچه
درمان میخچه با قرص آسپیرین

11- جوش شیرین برای بهبود میخچه

جوش شیرین پوست را هم لایه برداری کرده و هم ضد عفونی می‌کند.

مواد لازم برای درمان میخچه:

  1. یک قاشق غذا خوری جوش شیرین
  2. یک قاشق غذا خوری آب
  3. یک قاشق چای خوری آب لیمو (اختیاری)

مواد را با هم مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را روی میخچه بمالید. اجازه دهید این ترکیب یک شب روی میخچه بماند.

نکته: از این خمیر فقط روی میخچه بزنید و اصلا آن را روی نواحی سالم پوست استفاده نکنید. چون پوست را خیلی خشک خواهد کرد.

12- زردچوبه و عسل و میخچه

یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و 1.5 قاشق غذا خوری عسل را با هم مخلوط کرده و روی میخچه بزنید. اجازه دهید این ترکیب در معرض هوا خشک شود و بعد پاهایتان را با آب گرم شست و شو دهید.

درمان میخچه پا
زردچوبه و عسل برای رفع میخچه

13- کفش مناسب

یکی از نکاتی که در تشکیل میخچه نقش دارد و می‌تواند در از بین رفتن آن اهمیت داشته باشد، پوشیدن کفش مناسب است. پوشیدن کفش‌هایی که فضای کافی به قسمت نوک انگشتان نمی‌دهند، از دلایل ایجاد مشکل است. همینطور باید یک نکته کلیدی را در مورد حجم پا بدانید. بنا بر تحقیقات مشخص شده در ساعات پایانی روز، پاها در متورم‌ترین حالت ممکن است. به همین دلیل توصیه می‌شود که در غروب یا شب اقدام به خرید کفش کنید. به این صورت کفش برای حجم پای شما در این ساعت از روز هم فضای کافی را خواهد داشت. همینطور پوشیدن جوراب نیز توصیه می‌شود. در برخی موارد نیز پوشیدن کفی طبی می‌تواند چاره‌‌ی کار باشد.

14- نمک اپسوم

از این نمک به عنوان لایه‌بردار طبیعی استفاده می‌شود. این نمک، خاصیت ضدباکتریایی دارد و باعث جلوگیری از عفونت پوست می‌شود. اینطور درد حاصل از میخچه هم کاهش پیدا می‌کند. شیوه کار اینطور است که نمک اپسوم را با مقداری آب گرم مخلوط کرده و پا را پانزده دقیقه در آن قرار می‌دهید. همینطور می‌شود از سنگ‌پا برای از بین بردن سلول مرده در این حالت استفاده می‌شود.

نمک اپسوم
نمک اپسوم

15- روغن تربانتین

تربانتین ماده‌ای شیمیایی است که با تقطیر اورلئورسین (صمغ) از نوعی کاج به دست می‌آید. استفاده‌های متنوعی از این روغن می‌شود. طعم‌دهنده غذا، روغن موجود در رنگ روغنی نقاشی، رزین، ترکیب یک سری دارو و به عنوان افزودنی غذا از دیگر استفاده‌های این روغن است. این ماده بی‌رنگ، روغنی، بدون بو و اشتعال‌پذیر است. مالیدن آن به پوست، احساس گرما ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث کاهش درد شود.

از این روغن برای درمان میخچه استفاده می‌شود. برای این کار ابتدا باید یخ روی جای میخچه بمالید. بعد از سه دقیقه، پارچه‌ای تمیز را به روغن تربانتین آغشته کنید. این پارچه را روی مخچه قرار دهید. این کار را چند مرتبه در روز انجام دهید. به این شکل، میخچه خشک و پوسته‌پوسته می‌شود. تاثیر روغن تربانتین این است که گردش خون را افزایش می‌دهد. به این صورت پوست را نرم می‌کند و التهاب کاهش می‌یابد.

16- پاپایا

پاپایا یا خربزه درختی، گیاهی متعلق به آمریکای جنوبی است. با این حال این میوه در هند، کشورهای آفریقایی و جنوب شرقی آسیا هم کشت می‌شود. در طب سنتی مناطق حاره‌ای، از پاپایا برای درمان مالاریا و کمک به بیماران دارای آسم استفاده دارد. می‌توان از این میوه برای درمان میخچه پا نیز استفاده کرد.

طریقه کار به این شکل است که یک قطعه کوچک پاپایا را روی محل میخچه قرار دهید. بگذارید این کنار هم بودن از شب تا صبح ادامه یابد. برای فیکس کردن پاپایا روی پوست، می‌توان از باند استفاده کرد. در صورتی که نتوانستید میوه را پیدا کنید، می‌توان از آب میوه آن نیز استفاده نمود.

17- شیرین بیان

شیرین بیان یکی از گیاهانی است که خاصیت ضدالتهابی دارد. به همین دلیل از آن در خصوص التهاب مناطق مختلف بدن استفاده می‌کنند. برای استفاده از شیرین‌بیان در درمان میخچه، کافی است ریشه گیاه را آسیاب کنید. سپس آن را با روغن خردل مخلوط کنید تا خمیر به دست بیاید. این خمیر را قبل از خواب روی جای میخچه بمالید. صبح، این ناحیه را با آب گرم بشویید. در صورت تکرار چند روزه این کار، مشکل حل خواهد شد.

شیرین بیان
گیاه شیرین بیان

18- جو دوسر

جو دوسر یکی دیگر از لایه‌بردارهای طبیعی است که می‌تواند به کمک پوست بیاید. از این گیاه برای رهایی از پینه و میخچه نیز می‌توان استفاده کنید. برای این کار، کافی است پنجاه گرم جوی دو سر را پنج دقیقه در آب بجوشانید. مخلوط را از صافی رد کنید و روی میخچه قرار دهید. این عمل تا پانزده دقیقه ادامه یابد. بعد محل مورداشاره را با آب بشورید. با تکرار این عمل، به مرور مشکل حل می‌شود.

19- روغن سقز

سقز به عنوان ضدعفونی‌کننده طبیعی می‌تواند به درمان میخچه کمک کند. این روغن به پوست نفوذ می‌کند و باعث سرعت التیام می‌شود. کار به این شکل است که مقداری یخ در پارچه نازک قرار داده و منطقه درگیر با میخچه را ماساژ می‌دهیم. پس از چند دقیقه، آن نقطه را خشک می‌کنیم. در ادامه روغن سقز را به آن محل می‌گذاریم و ماساژ می‌دهیم. بعد آن محل را با باند می‌بندیم و می‌گذاریم تا صبح به همان حال بماند.

20- چای و موز

یکی دیگر از راهکارها استفاده از چای و اسانس موز است. برای این کار، یک موز را چهار ساعت در یخچال قرار دهید. بعد بیرون آورده، پوست آن را بکنید. سپس، سفیدی‌های داخل پوست موز را جدا کنید. بعد چند قطره اسانس چای را به آن بخش از سفیدی‌های موز که جدا کرده‌اید اضافه کنید. این ترکیب را ورز دهید و بعد روی میخچه قرار بدهید. پای آن را با باند ببندید. روزی دو ساعت و تا دو هفته این کار را ادامه دهید.

سخن آخر

از سری مقالات مو تن رو می‌توانید مقاله چگونه از شر خشکی پوست بدن و صورت خلاص شویم؟ را مطالعه فرمایید.

همچنین می‌توانید سوالات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان مقاله همراه ما بودید، از شما همراهان گرامی سپاسگزاریم.