زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

عوارض برنزه کردن پوست با سولاریوم

تیم تحریریه مو تن رو
2,225
6 دقیقه
عوارض برنزه کردن پوست با سولاریوم

وقتی تابستان در راه است، خیلی‌ها هوس می‌کنند به ساحل رفته و پوست خود را برنزه کنند. اما برنزه کردن به روش‌های طبیعی، دردسرهای خاص خود را دارد و خیلی از افراد فرصت ندارند چندین روز را در ساحل بگذرانند تا پوست خود را برنزه کنند. در این شرایط، بسیاری ممکن است به سراغ روش‌های سریع‌تر و سان‌تر مانند سولاریوم بروند. سولاریوم محلولی است که می‌تواند پوست شما را بدون قرار گرفتن در معرض نور خورشید برنزه کند. اما سولاریوم علیرغم تمام ویژگی‌های خوبی که دارد، معایب زیادی نیز دارد که شاید خیلی از افراد با این معایب آشنا نباشند. بیایید ببینیم برنزه کردن با سولاریوم چقدر ایمن است و چه عوارضی ممکن است داشته باشد.

سولاریوم چیست؟

از سولاریوم به عنوان واحد برنزه کننده پوست یاد می‌شود که در فرایند برنزه کردن، از اشعه ماوراء بنفش استفاده می‌کند. سولاریوم ها به عنوان تخت آفتاب، لامپ آفتابی یا تخت برنزه نیز شناخته می شوند. سولاریوم باعث برنزه شدن در مدت زمان کوتاهی می‌شود. در فرایند برنزه شدن پوست توسط سولاریوم، لامپ‌ها تشعشعاتی مشابه آنچه از خورشید دریافت می‌کنیم ساطع می‌کنند و به برنزه شدن پوست کمک می‌کنند. فردی که تحت این فرآیند قرار می‌گیرد در یک منطقه خاص در فاصله چند قدمی لامپ‌های UV دراز می‌کشد و لامپ‌ها روشن می‌شوند و اشعه ماوراء بنفش بر روی بدن ساطع می‌کنند و پوست را به تدریج برنزه می‌کنند. کل فرآیند بین 5 تا 20 دقیقه طول می‌کشد و بسیار ساده است.

برنزه کردن پوست با سولاریوم

چگونه UV روی پوست شما تاثیر می گذارد

سلول‌های پوست در لایه بالایی پوست (اپیدرم) رنگدانه ای به نام ملانین می‌سازند. ملانین به پوست شما رنگ طبیعی می‌دهد. هنگامی که پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرد، ملانین بیشتری تولید می‌کند. این باعث تیره شدن و برنزه شدن پوست می شود. برنزه شدن نشانه آن است که پوست در اثر اشعه ماوراء بنفش آسیب دیده است. این نشانه سلامتی نیست.

فرایند برنزه کردن با سولاریوم، گرچه بسیار سریع و آسان به نظر می‌رسد اما باعث شده است تا برخی عنوان کنند که سولاریوم روش ایمنی برای برنزه کردن پوست است و هیچ گونه ضرر یا عوارضی ندارد. البته سولاریوم مزایایی نسبت به سایر روش‌ها دارد. به عنوان نمونه:

  • اول از همه آنکه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث تحریک تولید ویتامین D در پوست می‌شود.
  • سولاریوم با آکنه‌های روی پوست مبارزه می‌کند زیرا پوست را کم آب می‌کند.
  • سولاریوم باعث سوختگی نمی‌شود برخلاف برنزه شدن طبیعی که ممکن است باعث سوختگی طبیعی شود. همچنین گردش خون را افزایش می‌دهد.
  • القای وضعیت روانی خوب، مثبت و خوشبینانه
  • برنزه شدن و یکنواخت در سراسر بدن
  • درمان برخی از بیماری‌های پوستی مانند درماتیت آتوپیک، درماتیت سبورئیک، پسوریازیس، ویتیلیگو و آکنه
  • و در نهایت، برنزه شدن در مدت زمان. از این نظر برخی معتقدند روش‌های طبیعی نیازمند آن است که ساعت‌ها و حتی روزها زیر آفتاب بمانیم. در نهایت نتیجه‌ای که به دست می‌آید دلخواه نیست و یا به طور یکنواخت شامل تمام بدن نمی‌شود. مثلا برخی از قسمت‌های بدن بیشتر برنزه می‌شود و برخی قسمت‌ها کمتر. 

اما این مزایا نباید باعث گمراهی ما شود، زیرا واقعیت آن است که عوارض سولاریوم بسیار بیشتر و خطرناک‌تر است.

عوارض ناشی از برنزه کردن با سولاریوم

سرطان پوست

 سرطان پوست بدترین و جدی‌ترین عارضه ناشی از برنزه کردن پوست به وسیله سولاریوم است. به گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، برنزه کردن با سولاریوم خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

آسیب طولانی مدت به بینایی

استفاده از سولاریوم با ملانوم چشمی که یک سرطان چشم است، مرتبط است. عدم استفاده از عینک، خطر ابتلا به سرطان چشم را افزایش می‌دهد. اشعه ماوراء بنفش که باعث برنزه شدن پوست در تخت برنزه می‌شود همچنین می‌تواند باعث مشکلات چشمی مانند آب مروارید و فتو کونژونکتیو یت شود.

پیری زودرس پوست

استفاده از سولاریوم به دلیل تخریب کلاژن پوست، می‌تواند باعث از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و در نتیجه چین و چروک پوست ‌شود. در واقع قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث کاهش ایمنی شود و فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی کند.

تحریک پوست و ایجاد حساسیت‌های پوستی

بسیاری معتقدند که برنزه کردن با سولاریوم خطر سوختگی ندارد. حتی در بخش مزایای این روش، به این موضوع اشاره کدیم. اما در این مورد یک استثنا وجود دارد و آن اینکه افرادی که پوست روشن دارند احتمالاً در تخت برنزه می‌سوزند. همچنین، برخی از افراد با پوست حساس ممکن است واکنش آلرژیک به اشعه ماوراء بنفش داشته باشند و راش قرمز و خارش دار را تجربه کنند. البته گفته شده است افرادی که پوست تیره‌ دارند نیز ممکن است دچار سوختگی و آسیب پوستی شوند.

کاهش ایمنی بدن

سولاریوم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و احتمال ابتلا به برخی بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

نتایج سولاریوم دوام زیادی ندارد

جالب است که برنزه کردن با سولاریوم دوام چندان زیادی ندارد و بعد از مدتی دوباره باید انجام شود. با توجه به این موضوع به نظرتان ارزش دارد این همه ریسک را برای نتایج موقت بپذیریم؟

سخن نهایی

اگر قبلا از سولاریوم استفاده کرده‌اید، یک سری عوارض مانند خطر ابتلا به سرطان پوست در شما بیشتر خواهد بود. پس اگر تمایل و اصرار به برنزه کردن خود با سولاریوم دارید، بهتر است پوست خود را بشناسید و در صورت مشاهده هرگونه لکه جدید یا غیر عادی یا تغییر در یک نقطه موجود، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. همچنین ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد تهیه یک برنامه مراقبت صحبت کنید. در هر صورت قبل از سولاریوم به نکات مطرح شده توجه کنید و تا جایی که می‌توانید موارد ایمنی را رعایت کنید. به طور کلی افراد از هر نوع پوستی در معرض خطر آسیب پوست، پیری زودرس و سرطان پوست هستند. پس برای به دست آوردن بهترین محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، از کلاه، لباس محافظ، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و سایه استفاده کنید.

دستگاه سولاریم

سوالات متداول در مورد عوارض سولاریوم

چه زمانی باید از سولاریوم اجتناب کرد؟

اگر به آفتاب حساسیت دارید، اگر باردار هستید، اگر پوست حساسی دارید یا اگر قبلاً آفتاب سوختگی دارید، باید از سولاریوم خودداری کنید. همچنین در صورت بروز مشکلات پوستی و همچنین مشکلاتی مانند عروق، رگ های واریسی و غیره، باید از مصرف آن اجتناب شود.

چه جایگزین‌هایی به جای سولاریوم داریم؟

خوب، مطمئناً شما یک جایگزین طبیعی برای برنزه کردن طبیعی پوست خود دارید که همان روش آفتاب‌گیری است. اما اگر برای این روش طبیعی وقت یا بودجه کافی ندارید، بهترین جایگزین استفاده از یکی از لوسیون‌های برنزه کننده موجود در بازار است. لوسیون های برنزه کننده روش ایمن توصیه شده برای برنزه کردن در داخل خانه بدون خطر عوارض جانبی سولاریوم یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. شما می‌توانید از آنها با ایمنی کامل و راحتی تمام در خانه خود استفاده کنید.