زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

آشنایی با سبک آرایش هندی؛ راهکارهای طلایی هندی ها برای روتین پوستی

wordcamp
618
16 دقیقه
آشنایی با سبک آرایش هندی؛ راهکارهای طلایی هندی ها برای روتین پوستی

فهرست مطالب

آرایش هندی یکی از انواع سبک‌های محبوب آرایش در جهان محسوب می‌شود. اما محبوبیت این آرایش در مجالس عروسی، عقدکنان و سایر مجالسی است که به پیوند زناشویی مرتبط است. آرایش عروسی وابستگی بسیار زیادی به سبک آرایش هندی دارد. اگر در محیط اینترنت سبک‌های آرایش عروسی را جستجو کنید بدون شک در میان نتایج سبک آرایش هندی، برتری محسوسی نسبت به دیگر سبک‌های آرایش جهان دارد. بنابراین در این مقاله ضمن پرداختن به سبک آموزش هندی تأثیر آن بر روی آرایش عروس را از نظر خواهیم گذارند. هندی‌ها علاقه عجیبی به استفاده از روش‌های طبیعی برای روتین پوستی خود دارند. در بخشی از مقاله به این موضوع نیز اشاره خواهیم کرد.

تاریخچه آرایش هندی

آرایش در کشور هند تاریخچه دور و درازی دارد. استفاده از محصولات زیبایی و آرایشی از دوران قدیم در هند رایج بوده است. اولین استفاده از محصولات آرایشی و کاربرد آن‌ها به تمدن دَرّه سِند یعنی 1550 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. در هند باستان افراد از عناصری مانند کَره شفاف‌شده و روغن برای زیبایی صورت و از بین بردن موهای زائد استفاده می‌کردند. برخی از مصارف وسایل زیبایی به صورت روتین بود. برخی نیز در طول فصول تغییر می‌کرد.

کتاب اسطوره‌ای معروف ماهابهاراتا و رامایانا مرجع بسیاری از محصولات زیبایی کشور هند است. از عناصر گیاهی منحصربه‌فرد برای درمان سفیدی زودرس مو، ریزش مو و رشد سریع‌تر انسان استفاده می‌شد. برای نسل‌ها، بانوان و مردان در کنار یکدیگر این روتین‌های زیبایی را دنبال می‌کردند.

بیشتر بخوانید: مهم ترین عوامل ریزش مو در میان افراد جوان

تغییر چهره صنعت زیبایی هند: آرایش هندی قبل از استقلال و بعد از استقلال

امروزه کارشناسان صنعت زیبایی میلیون‌ها نکته مراقبتی و آرایشی را به ما می‌گویند. اما در گذشته، رازهای اجداد ما به سختی به ثبت می‌رسید. در کتاب باستانی «آشتانگا ریدایا» (AshtangaHridaya)، کتاب پادشاهی آیورودای هند، مطالبی درباره روتین‌های زیبایی نظیر اعمال ماسک‌های صورت، لایه‌برداری و افزایش رشد مو به رشته تحریر درآمده است.

محصولات شیمیایی آرایشی برای اولین بار در زمان اشغال انگلستان در هند معرفی شد. این محصولات در لحظه نتیجه سریع و مورد نظر را به فرد می‌دادند. به همین دلیل مردم آن‌ها را به محصولات و تمرین‌های گیاهی ترجیح دادند. اما در آن دوران، برندهای تجاری ثبت‌شده‌ای وجود نداشتند. علاوه‌بر‌این، محصولات حاوی مواد شیمیایی نظیر سرب و جیوه بودند که به شدت سرطان‌زا بود.

اما بعد از استقلال، صنعت زیبایی هند شروع به شکل‌گیری کرد. با معرفی برندهای آرایشی هندی، تغییر قابل توجهی در این زمینه به وجود آمد. اولین برند معرفی شده لاکمه (Lakme) بود که در سال 1952 تأسیس شد. از آن زمان تا به امروز شرکت‌های مختلفی در هند اقدام به تولید لوازم آرایشی کردند.

سبک های آرایش هندی برای مراسم عقد و عروسی

آرایش مراسم عروسی برای هر بانویی رویایی و خاطره‌انگیز است. حال قصد داریم چند سبک‌ آرایش هندی در مراسم عروسی را معرفی کنیم.

آرایش هندی با ظرافت ساده

یک خط چشم نازک، یک لایه ریمل و لب‌های صورتی می‌تواند ساده‌ترین آرایشی باشد که یک بانو در مراسم عقد یا عروسی از آن استفاده می‌کند. آویختن جواهرات، زیبایی این آرایش را دوچندان می‌کند.

سبک ظریف و ساده در آرایش هندی
آرایش هندی با ظرافت ساده برای مراسم عروسی

آرایش هندی با چشم‌ های اسموکی دارای پایه مات

یک چشم اسموکی یا دودی با رنگ‌های پس‌زمینه قهوه‌ای و مات به عروس چهره‌ای جذاب می‌بخشد. قبل از این‌که به سراغ آرایش چشم اسموکی بروید، اطمینان حاصل کنید که آرایشگر شما در این زمینه حاذق است. اگر اینگونه نباشد چشم‌های دودی به طور کامل جذابیت خود را از دست خواهند داد.

آرایش هندی مخصوص عروسی؛ چشم اسموکی با پایه مات
آرایش هندی چشم اسموکی یا چشم دودی با پایه مات برای عروس

چشم های کاملاً اسموکی با گونه‌های هایلایت شده

چشم‌های کاملاً دودی‌شده در کنار گونه هایلایت‌شده به عروس ظاهری پرزرق و برق و بسیار جذاب می‌بخشد.

آرایش هندی برای عروسی؛ چشم‌های اسموکی و گونه هایلایت‌شده
آرایش هندی چشم‌های کاملاً دودی‌شده به همراه گونه هایلایت‌شده

لب قرمز به همراه درخشندگی صورت

در حالیکه صورتیِ خنثی و رنگ مات، رنگ‌های لب عروسی‌های چندسال اخیر بوده‌اند، هنوز هم لب قرمز در بسیاری از مراسم‌های عروسی علاقه‌مندان مخصوص به خود را دارد. صورت خود را کمی درخشان‌تر کنید، مژه‌های خود را آرایش کرده و رنگ لب قرمز را برگزینید تا شبی فوق‌العاده در عروسی خود را تجربه کنید.

آرایش هندی برای عروسی؛ لب قرمز و صورت درخشان
آرایش هندی لب قرمز به همراه صورت درخشان برای مراسم عروسی

آرایش هندی؛ چشم براق و لب حجیم

چشم‌های براق، مژه‌های کرکی به همراه لب قرمز یک آرایش بی‌عیب و نقص هندی را برای مراسم عروسی رقم می‌زند.

آرایش هندی برای عروسی؛ چشم براق و مژه‌های کرکی
آرایش چشم براق به همراه مژه‌های کرکی

چشم‌ های مات با لب های صورتی شیشه ای

اگر لباس عروس صورتی پاستیلی است از چشم‌های سایه‌دار مات به همراه رنگ لب صورتی شیشه‌ای استفاده کنید. ابروهای حجیم به زیبایی این روش آرایش می‌افزاید.

آرایش هندی برای عروسی؛ ابروی حجیم و لب صورتی شیشه‌ای
چشم‌های مات، ابروی حجیم و رنگ لب صورتی شیشه‌ای برای عروس

آرایش هندی پلک صورتی اسموکی

اگر چشم کاملاً دودی‌شده را نمی‌پسندید، این آرایش عروس شما را جذب خود خواهد کرد. پلک‌های خود را صورتی و سپس اسموکی کنید. از رژ گونه صورتی و لب‌های کاملاً خط‌دار‌شده استفاده کنید.

آرایش هندی برای عروسی؛ پلک صورتی دودی
پلک صورتی اسموکی

ابروهای پُر با برجسته‌ سازی چشم ها و لب قرمز

این سبک آرایش هندی مربوط به جنوب هند است که با ساری ابریشمی و جواهرات تناسب خوبی دارد. در این سبک علاوه بر پُر نشان‌دادن ابرو، باید سرمه غلیظی به چشم‌ها اعمال کرد و لب‌ها باید کاملاً قرمز باشند.

آرایش هندی برای عروسی؛ ابروهای پُر و چشم‌های برجسته
آرایش هندی با ابروهای پُر و برجسته‌سازی چشم

گونه‌های برافروخته و پلک‌های براق

در این روش آرایش، گونه‌ها را بوسیله رژ گونه برافروخته نشان دهید و به پلک‌ها براق‌کننده اعمال کنید. یک لب صورتی زیبایی‌های این سبک آرایش هندی را دوچندان می‌کند.

آرایش هندی برای عروسی؛ چشم براق و گونه برافروخته
چشم براق به همراه گونه‌های برافروخته

چشم‌ های طلایی با پایه براق

در این سبک آرایش به چشم‌ها رنگ طلایی اعمال و پایه آرایش نیز براق در نظر گرفته می‌شود. مژه‌های ضخیم و لب قرمز زیبایی این نوع آرایش را دوچندان می‌کند.

آرایش هندی برای عروسی؛ چشم‌های طلایی با پایه براق
سبک آرایش چشم‌های طلایی با پایه براق

نقش مراقبت از پوست و مو در آرایش هندی

مانند بسیاری از کشورها، هندی‌ها از درمان‌های طبیعی برای زیبایی پوست و موی خود بهره می‌برند. شاید روش‌های آنان برای ما قدیمی باشد اما هنوز مؤثر و بهترین شیوه برای دنبال‌کردن هستند. رازهای باستانی زیبایی هند عاری از هرگونه مواد شیمیایی، ارگانیک، ارزان و قابل اطمینان هستند. در اینجا 20 نکته هندی در رابطه با زیبایی را بیان خواهیم کرد:

با چریش یک شب متفاوت را تجربه کنید

اگر می‌خواهید از گزند محصولات دارای مواد شیمیایی برای پوست و موی خود دور بمانید، چریش جایگزین فوق‌العاده‌ای است. چریش را در همه‌جای هند به آسانی می‌توان یافت چون در تمامی اقلیم‌های این کشور می‌تواند کشت شود.

برای پوست

یک روش طبیعی و مؤثر برای از بین بردن مشکل آکنه، استفاده روزانه از برگ چریش بر روی پوست شما است. میزان کمی از آن را به صورت خمیر درآورید و با انگشت یا یک براش نرم بر روی صورت خود بمالید طوریکه تمام صورت شما را دربرگیرد. سپس با آب سرد صورت خود را بشویید. چریش خاصیت ضدباکتریایی نیز دارد. بنابراین اگر دچار عفونت پوست یا یک زخم کوچک در بدن هستید، از برگ چریش برای درمان آن استفاده کنید.

برای مو

برگ‌های چریش را برای مدت 15 دقیقه بجوشانید و بعد از این‌که به موهای خود شامپو زدید، از آب جوشیده‌شده برگ چریش برای شست‌وشوی موی خود استفاده کنید. این آب جوشیده‌شده از موی شما در مقابل شوره سر و ریزش مو محافظت می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: درمان قطعی شوره سر با پنج محصول فوق العاده

از زعفران استفاده کنید

روتین روزانه شما دستاوردهای زیادی برای پوست و مویتان خواهد داشت. در این روتین از زعفران استفاده کنید.

برای پوست

زعفران که دارای ویتامین‌های A، B و C است بهترین درمان خانگی برای براق کردن پوست شما محسوب می‌شود. اگر از استفاده از تونرهای شیمیایی خسته شده‌اید، زعفران را جایگزین کنید. چند رشته از این محصول گرانبها را با کمی شیر و آب لیمو مخلوط کنید. صورت خود را بشوئید و تفاوت را احساس کنید.

برای مو

زعفران می‌تواند با آلوپسی و ریزش مو مقابله کند. اگر اخیراً دچار ریزش مو شده‌اید، چندرشته از زعفران را با شیر و پودر شیرین بیان مخلوط کنید تا به صورت خمیر درآید. قبل از این‌که به حمام بروید، این خمیر را به رشته موی خود اعمال کنید و با شامپو آن را بشوئید.

شامپو ضد ریزش مو زی موی حجم 250 میل
شامپو ضد ریزش مو زی موی حجم 250 میل

پوست و موی خود را با عسل تقویت کنید

عسل دارای عناصر دارویی و آنتی‌اکسیدان است. این فرآورده طبیعی نه‌تنها پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد بلکه به ترمیم مو نیز کمک می‌کند.

برای پوست

عسل برای پوست شما به همان اندازه خوب است که خوبی وجود آن را در پان‌کیک احساس می‌کنید. از آن به عنوان ماسک مرطوب‌کننده استفاده کنید. کافی است پوست خود را با عسل خام لایه‌برداری کنید و آن را بشوئید. عسل از منافذ پوست نیز محافظت می‌کند. برای تمیزکردن منافذ پوست، عسل را با مقداری روغن جوجوبا مخلوط کنید و روی پوست بمالید.

برای مو

عسل خالص می‌تواند به شما کمک کند تا درخشندگی که همیشه می‌خواهید را داشته باشید. بعد از این‌که موهای خود را شستید از آن به عنوان نرم‌کننده استفاده کنید. همه آن چه که باید انجام دهید این است که عسل خالص را با میزان کمی از روغن نارگیل مخلوط و موهای خیس خود را با این مخلوط چرب کنید. آن را با آب ولرم بشوئید و نتیجه را مشاهده کنید.

موهای خود را با انگورفرنگی هندی تغذیه کنید

آملا یا انگور فرنگی هندی، میوه باستانی مورد علاقه هندی‌ها محسوب می‌شود. اگرچه صابون‌ها و شامپوهای زیادی حاوی عصاره آملا هستند اما بهترین شیوه استفاده از آملا مصرف شکل طبیعی آن است.

برای پوست

از آملا استفاده کنید تا پوست شما درخشش طبیعی داشته باشد. مخلوط آب میوه آملا با عسل، معجونی جادویی برای صورت شما خواهد بود.

برای مو

اگر در اواسط دهه سوم زندگی خود هستید از آب میوه آملا برای نرم‌کردن موی خود استفاده کنید. آملا موی شما را تقویت کرده و به آن حجم می‌دهد.

با مولتانی میتی به جنگ با آکنه بروید

جوش‌های سرسیاه و سرسفید را با ماسک صورت مولتانی میتی از بین ببرید. تهیه این ماسک صورت بسیار آسان است. همه آن‌چه که بدان نیاز دارید یک قاشق مولتانی میتی، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق آب گل رز است. آن را با هم مخلوط و به صورت خود اعمال کنید. از مولتانی میتی برای برای تهیه صابون‌های ارگانیک، تونرها و مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌کنند.

با زردچوبه به آرامی پیر شوید

زردچوبه مزایای فراوانی در زمینه مراقبت از پوست و سلامتی دارد. مبارزه با آکنه، جای جوش، زخم‌ها و نقاط سیاه بخشی از خواص زردچوبه است. این گیاه موجب درخشندگی و رفع عیوب پوست شما می‌شود. زردچوبه را با چوب صندل و عسل مخلوط و از ماسک صورت آن به طور منظم استفاده کنید.

شوره سر را با آب لیمو از بین ببرید

آب لیمو بدترین دشمن شوره سر است. مقدار کمی از آن را در یک کاسه بریزید و با استفاده از نوک انگشتان آن را به پوست سر خود اعمال کنید و به آرامی آن را بر روی پوست سر بمالید. پس از آن سر خود را با شامپو بشوئید و این کار را به طور منظم تکرار کنید.

نقش کشک در آرایش هندی

کشک اغلب به عنوان عامل سردی معده مورد استفاده قرار می‌گیرد. کشک برای موی شما نیز کارهای جادویی انجام می‌دهد. اگر می‌خواهید موی براق و ابریشمی داشته باشید، استفاده از کشک بهترین گزینه است. مقداری از آن را در کاسه بریزید، به آن آب لیمو و عسل اضافه کنید و این خمیر را بر روی پوست سر اعمال کنید. 20 دقیقه آن را به حال خود بگذارید و سپس با آب سر خود را بشوئید.

نقش حنا در آرایش هندی

هیچ‌چیز جای حنا را نمی‌گیرد. هیچ رنگ مویی در بازار، کاری که حنا می‌کند را نمی‌تواند انجام دهد. حنا رنگ شرابی طبیعی به موی شما می‌دهد، از ریزش مو جلوگیری می‌کند، از موی شما محافظت و شکستگی‌های انتهای مو را نیز ترمیم می‌کند. فقط کافی است مقدار کمی شیر نارگیل به حنا اضافه کنید و آن را بر روی ریشه تا نوک مو اعمال کنید. 20 دقیقه صبر کنید و آن را با یک شامپوی میوه‌ای ارگانیک شستشو دهید.

اهمیت تغییر شکل موها در آرایش هندی

تغییر شکل مو موضوع بسیار مهمی است. اگر موهای شما همیشه در یک حالت باشد دچار ریزش مو خواهید شد. موهای خود را هر از چندگاهی تغییر دهید تا هم ظاهر شما عوض شود و هم از ریزش آن جلوگیری کنید.

روغن نارگیل و نقش آن در آرایش هندی

روغن نارگیل بهترین چیزی است که تا به حال برای پوست و مو کشف شده است. هیچ موردی نیست که روغن نارگیل نتواند برای مو انجام دهد. این روغن پوست و موی شما را مرطوب و سالم نگه می‌دارد و خشکی را درمان می‌کند. هر سه روز یکبار برای زیبایی و حفظ سلامتی کل بدن خود را با روغن نارگیل ماساژ دهید.

برای پوست و موی خود از آلوئه ورا استفاده کنید

رابطه آلوئه ورا و زیبایی مانند رابطه غلغلک و خنده است. این گیاه منبع غنی ویتامین C و E و بتا کاروتن به شمار می‌آید و مزایای فراوانی دارد.

برای پوست

برای پوست‌های نرم‌تر و ظریف‌تر، آلوئه ورا را به شکل ماسک صورت مورد استفاده قرار دهید. تهیه آن آسان است؛ یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا، چند قطره روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری بلغور جو دو سر. بلغور جو دو سر در این ترکیب به شما کمک می‌کند خمیری بسازید که بتوانید آن را به آسانی بر روی پوست خود اعمال کنید. اگر شما اخیراً دچار آفتاب‌سوختگی شده‌اید محل آسیب را بوسیله‌ی آلوئه ورا ترمیم کنید.

برای مو

موی شما با ژل آلوئه ورا زودتر و ضخیم‌تر رشد می‌کند. ژل آلوئه ورا PH پوست سر را متوازن می‌سازد و پوست سر را خنک و هیدراته نگه می‌دارد.

برای تمایز با دیگران، حمام آرد گرم بگیرید

حمام بسان یا به عبارتی دیگر حمام به همراه اسکراب با آرد گرم یکی از سنتی‌ترین روتین‌های پوستی در خانه‌های اکثر هندی‌ها به شمار می‌آید. این حمام همیشه کارساز است. هر آنچه برای پوست خود می‌خواهید با این روش قابل دستیابی است. یک فنجان آرد گرم را با یک چهارم فنجان مونگ دال و نصف قاشق زردچوبه و مقداری آب یا شیر مخلوط کنید. یک روز در هفته را تعیین و از این خمیر برای شست‌و‌شوی بدن خود استفاده کنید.

تخم مرغ و مزایای آن برای موی سر

روز خود را با یک صبحانه خوب همراه با تخم مرغ شروع کنید. یک تخم مرغ را بشکنید و با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. آن را به پوست سر خود اعمال کنید و بگذارید برای 20 دقیقه باقی بماند. سپس با آب سرد آن را بشوئید و موهای خود را با یک شامپوی سبک شست‌و‌شو دهید. این کار را هر روز تکرار کنید تا نتیجه مطلوب آن را به چشم ببینید.

درمان چوب صندل برای پوست

چوب صندل برای درمان جوش‌ها بسیار مؤثر است. همچنین این گیاه برای سیاهی دورچشم و پسوریازیس نیز مفید واقع می‌شود. چوب صندل را با پودر پوست پرتقال، کشک، شیر، عسل یا سیب مخلوط کنید و از آن ماسک صورت بسازید. این ماسک را به صورت خود اعمال کنید و سپس آن را با آب سرد بشوئید.

با تولسی درمانی گیاهی در اختیار داشته باشید

با استفاده از مخلوط‌ برگ‌های گیاه تولسی و روغن نارگیل، پوست سر شما عرق نمی‌کند و نمی‌خارد. همچنین به خنک کردن پوست سر و آمادگی ذهنی شما کمک می‌کند. با جویدن برگ‌های تولسی مواد مغذی را برای پوست خود مهیا می‌کنید. بهترین خبر این است که می‌توانید این گیاه را در خانه پرورش دهید. برگ‌های تولسی را در آب بجوشانید و از آن به عنوان یک تونر طبیعی استفاده کنید. این معجون برای درمان جوش‌ها، نقاط سیاه پوست، خشکی و حتی اگزما مفید است.

روغن آووکادو برای تقویت مو

به جای استفاده از سرم از روغن آووکادو برای مرطوب نگه‌داشتن پوست سر خود استفاده کنید. این روغن موهای شما را تقویت کرده و آن‌ها را ضخیم می‌سازد. آووکادو را با روغن زیتون، عسل و روغن ضروری مخلوط کرده و ماسک صورت تهیه کنید. آن را روی موی مرطوب بمالید و سپس با شامپو موی خود را بشوئید.

با روغن زیتون حمام کنید

با استفاده از روغن زیتون پوست و پوست سر خود را لایه‌برداری کنید. با استفاده از مخلوط چندقطره روغن زیتون، آب لیمو و آب، مو و پوست سر خود را ماساژ دهید. 25 دقیقه صبر کنید و سپس با شامپو سر خود را بشوئید. این مخلوط کمک می‌کند تا شوره سر از بین برود، ریزش مو کاهش پیدا کند و موی شما تقویت شود.

با چای بدون قند موی خود را شست و شو دهید

شست‌وشو با چای، رنگ طبیعی موی شما را ارتقا می‌بخشد و یک روش جذاب و سالم به شمار می‌آید. از چای سبز برای از بین بردن شوره سر استفاده کنید. برای برجسته ساختن نوارهای بلوند مو، چای بابونه مصرف کنید. چای هیبیسکوس برای موهای قرمز مفید است و چای رزماری در موهای تیره مفید واقع می‌شود.

سؤالات متداول درباره سبک آرایش هندی

سبک آرایش هندی چیست و در کجا کاربرد دارد؟

سبک آرایش هندی یکی از سبک‌های محبوب در زمینه مراسم عقد و عروسی است. در اغلب مراسم‌های زناشویی بانوان با این سبک قدم به مجلس می‌گذارند.

هندی‌ها از چه روتین پوستی پیروی می‌کنند؟

هندی‌ها به روش‌های باستانی و طبیعی برای مراقبت از پوست و موی خود علاقه بسیار شدیدی دارند. استفاده از حنا، زردچوبه، مولتانی میتی، تولسی، آووکادو، آلوئه ورا و حنا از جمله مواردی است که هندی‌ها برای مراقبت از پوست و موی خود انجام می‌دهند.