زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

کاهش ریزش موی ارثی + درمان‌هایی برای رهایی از طاسی

wordcamp
1,285
10 دقیقه
کاهش ریزش موی ارثی + درمان‌هایی برای رهایی از طاسی

کاهش ریزش مو ارثی در آقایان درمان‌های مختلفی دارد. تنوع این روش‌ها را می‌توان دلیلی بر رواج این عارضه در بین مردان دانست. جالب است بدانید بر اساس آمار تقریباً نیمی از آقایان بیشتر از ۵۰ سال، دچار ریزش مو می‌شوند. جالب‌تر اینکه بیشتر این ریزش مو، دلایل ارثی دارد. انصافاً باید گفت موهای کم پشت برازنده بسیاری از آقایان است. با این حال مردان مشکل‌پسندی را نیز می‌شناسیم که دنبال راه‌حل‌هایی برای کاهش ریزش مو ژنتیکی می‌گردند. از آنجایی که رسم داریم بهترین روش‌های سلامت و زیبایی پوست را با همراهان خود در موتن‌رو به اشتراک بگذاریم، در ادامه ابتدا تعریف جامعی از ریزش مو ژنتیکی مطرح می‌کنیم. سپس با هم دلایل این عارضه را بررسی می‌کنیم و در نهایت به راه‌‌کارهایی برای جلوگیری از ریزش مو می‌پردازیم. امیدواریم به لطف این اطلاعات یک‌بار دیگر روی موهای بلند و پرپشت را ببینید.

ریزش مو ارثی چیست؟

کاهش ریزش مو ارثی فرآیندی زمان‌بر است. به زبان ساده می‌توان گفت ریزش مو با کُندی انجام می‌شود. در نتیجه رویش مو نیز زمان می‌برد و برای اثربخشی بیشتر باید صبر پیشه کنید. همان‌‌گونه که حتماً شنیده‌اید، ریزش مو ارثی که به آن الگوی طاسی مردانه (Male Pattern Baldness) نیز گفته می‌شود، عارضه‌ای است که آقایان در میانسالی با آن روبه‌رو می‌شوند. در این بین مردانی را نیز سراغ داریم که موهای آن‌ها از اوایل جوانی شروع به ریختن می‌کند. در مجموع باید گفت ریزش مو در بین تمامی آقایان یکسان نیست.

کاهش ریزش مو ارثی: آغاز ریزش مو از جلوی سر
کاهش ریزش مو ارثی: آغاز ریزش مو از جلوی سر

این عارضه بیشتر در قسمت‌های جلو و بالای سر رخ می‌دهد. موهای اطراف سر نیز در این شرایط کم‌پشت‌ می‌شود. خوشبختانه عارضه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم خطری برای سلامت آقایان ندارد. با این حال به لحاظ زیبا‌شناختی ظاهری نازیبا برای فرد ایجاد می‌کند. هر چقدر سریع‌تر جلوی این عارضه را بگیرید، زودتر درمان می‌شود. به همین دلیل انتخاب روش مناسب برای کاهش ریزش مو ژنتیکی اهمیت زیادی دارد.

ریزش موی ژنتیکی چه دلایلی دارد؟

شما بهتر از ما می‌دانید ژنتیک نقش مهمی در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کند. یکی از این نقش‌ها وابستگی مستقیمی با کم‌پشت‌ یا پرپشت‌‌بودن موها دارد. اگر والدین یا نیاکان شما موی پرپشت‌ یا کم‌پشتی داشته باشند، احتمالاً‌ موهای شما نیز همین حالت را پیدا می‌کند. به این ترتیب می‌توان ژنتیک را اولین و مهم‌ترین دلیل ریزش مو ارثی دانست. تحقیقات ثابت کرده الگوی طاسی آقایان با هورمون مردانه‌ای با نام آندروژِن (androgens)، ارتباط دارد. این هورمون کاربردهای مختلفی در بدن دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها تنظیم میزان رشد موهای سر است.

هر کدام از تارهای موی شما چرخه رشد خاصِ خودش را دارد. این موها به‌خوبی رشد می‌کنند تا اینکه الگوی ریزش موی مردانه مختل می‌شود. اختلالِ الگوی ریزش موی مردانه، تارهای مو را ضعیف می‌کند. چنین اختلالی به پیاز مو صدمه می‌زند و به‌ مرور آن را کوچک‌تر می‌کند. در نتیجه رشد موها کمتر می‌شود. در نهایت پس از مدتی عمر تار مویی که ضعیف‌شده به پایان می‌رسد. از آنجایی که پیاز مو ضعیف‌شده، قادر به ایجاد موی جدیدی نیست. این شرایط طاسی و کم‌پشت‌شدن موها را به دنبال دارد.

اگر یادتان باشد، گفتیم که ریزش موی ارثی خطر جانبی ندارد. با این حال اگر دچار ریزش موی ناگهانی شدید، حتماً این مشکل را با پزشک مختصص مطرح کنید. سرطان، مصرف دارو و مشکلات تیروئید از دلایل دیگر ریزش مو در آقایان به‌ حساب می‌آید. با توجه به توضیحاتی که دادیم، حتماً متوجه شده‌اید قبل از اینکه به دنبال راهی برای کاهش ریز مو ارثی باشید، باید ابتدا دلیل ریزش مو را تشخیص دهید. جوش‌های پوستی، قرمزی، درد و پوسته‌پوسته‌شدن از نشانه‌هایی است که باید بروز آن‌ها را جدی بگیرید. شکستگی مو و ریختن قسمتی از موها نیز از طاسی مردانه خبر می‌دهد. در این بین اثربخشی شامپوهایی مانند شامپو ضد ریزش مو اورفین فارما را نباید نادیده بگیرید.

ریزش موی ارثی را چگونه باید تشخیص داد؟

پزشک قبل از اینکه دارویی برای کاهش ریزش مو ارثی تجویز کند، ابتدا از پوست سر نمونه می‌گیرد. سپس با تجویز آزمایش خون، شرایط جسمی فرد را بررسی می‌کند. در این آزمایش‌ها مشخص می‌شود که موی فرد بر اثر بیماری می‌ریزد یا اینکه دلیلی ارثی دارد. در کنار آزمایش‌های پزشکی، روش های فردی نیز برای تشخیص ریزش موی ارثی وجود دارد. برای نمونه کم‌پشت‌شدن موهای ۲ طرف شقیقه، نشانه‌ای از ریزش موی ارثی است. گاهی اوقات نیز ریزش موی ارثی از وسط سر آغاز می‌شود.

کاهش ریزش مو ژنتیکی: الگو‌های مختلف ریزش مو مردانه
کاهش ریزش مو ژنتیکی: الگو‌های مختلف ریزش مو مردانه

بعضی از آقایان فقط در قسمت خاصی از سر با ریزش مو روبه‌رو می‌شوند. این عارضه الگوی مشخصی ندارد. با این حال موی سر بیشتر آقایان به شکلی اِم‌مانند (M) می‌ریزد. گاهی اوقات نیز ریزش موی ارثی ادامه پیدا می‌کند تا اینکه در نهایت بیشتر موهای فرد بریزد. با مشاهده این نشانه‌ها سریعاً به فکر راهی برای کاهش ریزش مو ارثی باشید. یکی از این راه‌ها، استفاده از تونیک ضد ریزش مو اوریفلیم سری هیر ایکس است.

ریزش مو ارثی چه کسانی را تهدید می‌کند؟

بسیاری بر این باور هستند که کم‌پشتی موی پدر یا نیاکان پدری به فرزند ارث می‌رسد. این باور درست است، اما در بیشتر مواقع ریزش مو از مادر و نیای مادری به کودک ارث می‌رسد. در نتیجه اگر ریزش مو مردانه در خانواده مادریِ فردی رایج باشد، احتمال زیادی وجود دارد که این عارضه به فرزند پسر این خانواده منتقل شود. جالب است بدانید ریزش موی ارثی بیشتر در آقایان اتفاق میفتد. با این حال نمونه‌های نادری نیز وجود دارد که ریزش موی ارثی در بانوان یک فامیل رواج پیدا می‌کند.

کاهش ریزش مو ارثی چه روش‌هایی دارد؟

برخلاف بیشتر روش‌های رسیدگی به پوست و مو، برای جلوگیری از ریزش مو ارثی راه‌کارهای زیادی وجود ندارد. به لحاظ علمی تاکنون ۲ دارو اصلی برای این عارضه تایید شده است. در ادامه اثربخشی و شیوه استفاده هر کدام از این داروها را با هم بررسی می‌کنیم.

شامپو و محلول‌های موضعی دارای ماینوکسیدیل

برای شما گفتیم ریزش مو ارثی عموماً خطری به دنبال ندارد. به همین دلیل از آنجایی که با عارضه‌ای ارثی روبه‌رو هستیم، نیازی نیست حتماً دارو مصرف کنید. با این حال اگر خدای ناکرده گرفتار ریزش مو ارثی هستید، غم به دل خود راه ندهید. مدتی پیش ترکیبی با نام ماینوکسیدیل ( minoxidil)، توسط جامعه دارویی آمریکا برای درمان طاسی سر معرفی شد. این ترکیب، تنها ترکیبی است که توانسته مجوز سازمان غذا و دارو آمریکا را بدست آورد. به همین دلیل بدون نگرانی از عوارض جانبی،‌ می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

تحقیقات آزمایشگاهی ثابت کرده استفاده از شامپوها و محلول‌های موضعی حاوی ماینوکسیدیل، فرایند رشد مو را تحریک می‌کند. از طرف دیگر این ماده با تقویت ساقه مو، ریزش بیشتر موهای شما را کاهش می‌دهد. ناگفته نماند ماینوکسیدیل به میزان چشمگیری جلوی ریزش مو را می‌گیرد. اما حتی به‌رغم مصرف این ترکیب، بعید است که موهای شما دوباره مثل روز اول رشد کند. برای استفاده از این محلول نیازی به نسخه پزشک ندارید. شامپو و محلول‌های موضعی دارای ماینوکسیدیل در داروخانه‌ها و مراکز فروش محصولات بهداشتی موجود است. شامپویی که خریده‌اید را باید روزی ۲ بار استفاده کنید.

کاهش ریزش مو ارثی: استفاده از قرص و شامپو
کاهش ریزش مو ارثی: استفاده از قرص و شامپو

این ترکیب برای بعضی از آقایان اثربخشی چشمگیری دارد. آقایانی را هم سراغ داریم که به‌رغم استفاده مکرر، بهبودی در موهای آن‌ها ایجاد نشده است. اگر ماینوکسیدیل به موهای شما افتاد و تفاوت محسوسی مشاهده کردید، مصرف آن را تا ۶ ماه ادامه دهید. ماینوکسیدیل زمانی برای کاهش ریزش مو ارثی کاربرد دارد که آن را طبق دستور مصرف استفاده کنید. این ماده ممکن است خارش و التهاب پوست سر را به دنبال داشته باشد. اگر پوست حساسی دارید، شامپوهای فُوم‌مانند دارای ماینوکسیدیل را خریداری کنید. سردرد و خارش سر دیگر عوارض جانبی ماینوکسیدیل است. اگر تحمل این عارضه‌ها برای شما دشوار بود، مصرف این ترکیب را کنار بگذارید.

نکته‌های استفاده از شامپو و داروهای دارای ماینوکسیدیل

آقایانی را می‌شناسیم که فقط از شامپو و داروهای دارای ماینوکسیدیل استفاده می‌کنند. این افراد از دیگر محصولات مخصوص کاهش ریز مو ارثی کمک نمی‌گیرند. با این حال به نتایج مطلوبی دست پیدا کرده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم شما نیز در کنار استفاده از شامپو و داروهای دارای ماینوکسیدیل، مصرف خودسرانه ترکیبات دیگر را کنار بگذارید. ماینوکسیدیل را فقط زمانی در کنار دیگر داروهای درمان ریزش مو ارثی مصرف کنید که پزشک متخصص پوست و مو تجویز کرده باشد.

استمرار حرف اول را در کاهش ریزش مو ژنتیک می‌زند. ماینوکسیدیل باید ۶ ماه کامل بدون وقفه استفاده شود. حتی اگر ۳ تا ۴ ماه از این ترکیب استفاده کرده‌اید، آن را کنار نگذارید. در این شرایط موهایی که تازه تقویت شده‌اند، دوباره ضعیف می‌شوند. بعضی از پزشکان پوست و مو گزارش داده‌اند توقف در مصرف ماینوکسیدیل، باعث ریزش بیشتر موها در آقایان می‌شود.

داروی فیناستراید

آزمایش‌های پزشکی ثابت کرده داروی فیناستراید (Finasteride)، ریزش مو ارثی را کند‌تر می‌کند. فیناستراید نوعی قرص است که حتماً باید با تجویز پزشک مصرف کنید. این دارو جلوی تولید هورمون مردانه‌ای که باعث ریزش می‌شود را می‌گیرد. جالب است بدانید فیناستراید نسبت به ماینوکسیدیل اثربخشی بیشتری دارد. با این حال پس از توقف در مصرف این دارو، موها دوباره شروع به ریختن می‌کند. بین ۳ تا یک سال باید فیناستراید مصرف کنید تا به نتیجه مطلوبی برسید. اگر پس از یک سال مصرف فیناستراید، مویی جدیدی رشد نکرد، پزشک مصرف آن را متوقف می‌کند.

فیناستراید عوارض جانبی ناخوشایندی دارد. افسردگی، خارش، کهیر، بزرگی پستان، تورم چهره یا لب‌ها، انزال دردناک، مشکل در نعوظ و درد در نواحی تناسلی را می‌توان از عوارض جانبی فیناستراید نام برد. در بعضی از موارد بسیار نادر نیز مصرف فیناستراید باعث سرطان پستان در آقایان می‌شود. این دارو نتایج آزمایش پروستات را نیز مختل می‌کند. به دلیل عوارض جانبی وخیم فیناستراید، برای مصرف آن باید حتماً پزشک مشورت کنید.

برای کاهش ریزش مو ارثی باید قرص فیناستراید را روزانه مصرف کنید. گاهی اوقات پزشک استفاده از ماینوکسیدیل را در کنار فیناستراید پیشنهاد می‌کند. فیناستراید دارویی است که اثربخشی آن با استمرار مشخص می‌شود. به محض اینکه مصرف فیناستراید را متوقف کنید، موهایی که به‌تازگی رشد کرده و قوی شده، دوباره شکننده می‌شود و می‌ریزد. در کنار مصرف این دارو می‌توانید از کرم ضد ریزش مو لورال سری السیو نیز کمک بگیرید.

سخن پایانی

کاهش ریزش مو ارثی زمانی اثربخشی کامل دارد که از بهترین دارو و شامپوهای ضد ریزش کمک بگیرید. به همین منظور طیف گسترده‌ای از بهترین محصولات ضد ریزش مو را در فروشگاه آنلاین موتن‌رو برای شما آماده کرده‌ایم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، اطلاعات کافی برای خرید محصول دلخواه بدست آورده باشید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما نیز روش‌های سودمندی را برای کاهش ریزش مو ژنتیکی سراغ دارید، پیشنهاد می‌کنیم این روش‌ها را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

بهترین شامپو برای کاهش ریزش مو ارثی کدام است؟

شامپوهای دارای ماده‌ای با نام ماینوکسیدیل انتخاب مناسبی برای کاهش ریزش مو ژنتیکی به‌ حساب می‌آید.

چه دارویی برای کاهش ریزش مو ارثی مناسب است؟

داروی فیناستراید تاثیرات اثربخشی برای کاهش ریزش مو ژنتیکی دارد. این دارو را حتماً با نظر پزشک مصرف کنید.

آیا کاهش ریزش مو ارثی دائمی است؟

تا زمانی که دارو یا شامپوهای کاهش ریزش مو ارثی را مصرف می‌کنید، موهای شما بیشتر رشد می‌کند. با این حال پس از توقف مصرف این داروها و شامپوها، دوباره ریزش مو ارثی آغاز می‌شود.