زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

بوی دهان روزه دار؛ دلایل و روش‌های پیشگیری از آن

wordcamp
921
10 دقیقه
بوی دهان روزه دار؛ دلایل و روش‌های پیشگیری از آن

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای برقراری ارتباط با دیگران بوی مناسب دهان است. علاوه بر این موضوع، بوی مناسب دهان حتی بر اعتماد‌به‌نفس ما تاثیر گذاشته و متاسفانه در هنگام روزه‌داری، دهان خشک‌شده و بوی بدی ایجاد می‌شود. خوشبختانه رمضان امسال با سال‌های گذشته فرق دارد، امسال ما در کنار شما بوده و در مسیر داشتن دهانی خوش‌بو به شما کمک می‌کنیم. با ما در بررسی بوی بد دهان روزه دار در مجله زیبایی مو تن رو همراه باشید.

بوی بد دهان روزه دار

در ابتدا قصد داریم به بررسی ایجاد بوی بد دهان روزه دار پرداخته و به راز این مسئله بزرگ پی ببریم.

بهداشت نامناسب دهان

تجمع پلاک باکتریایی، یکی از دلایل شناخته‌شده بوی بد دهان، پوسیدگی دندان و بیماری لثه است. برای داشتن بهداشت مناسب دهان می‌توان سه وعده در روز مسواک زده و از نخ دندان استفاده نمود. همچنین می‌توان از دهان‌شویه برای بهداشت بهتر دهان و دندان نیز استفاده کرد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن آسیب بزرگی به دندان‌ها زده و علاوه بر سیگار، قلیان نیز آسیب بزرگی به دندان‌ها وارد می‌کنند. سیگار، توانایی دهان برای مقابله با عفونت را کاهش داده و همین موضوع باعث می‌شود دندان‌ها در برابر باکتری‌هایی که از طریق سیگار کشیدن تکثیر می‌شوند بی‌دفاع بوده و آسیب ببینند. این موضوع منجر به افزایش پلاک و باکتری شده و در پی آن، رنگ دندان‌ها تغییر کرده و زرد می‌شوند. همچنین سیگار منجر به بوی بد دهان شده و خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می‌دهد.

زنی در حال سیگار کشیدن
سیگار کشیدن روند طبیعی بزاق دهان را متوقف کرده و همین موضوع منجر به بوی بد دهان می‌گردد

تمیز کردن نامناسب دندان مصنوعی

همچون دندان‌های طبیعی، دندان‌های مصنوعی نیز قادر به نگهداری باکتری‌ها و تارتار بوده و درصورت عدم تمیز کردن مناسب، بوی بدی را برای دهان رقم می‌زنند.

برای تمیز کردن دندان مصنوعی می‌توان از مسواک مخصوص استفاده نمود. همچنین اگر از مسواک معمولی استفاده می‌کنید، بهتر است طوری مسواک کشیده تا مسواک تمامی ناحیه‌های منحنی و زاویه‌دار دندان را پوشش دهد.

تغذیه

برخی از غذاها به شرح زیر بوی بدی را برای دهان رقم می‌زنند.

  • پیاز و سیر
  • غذاهای سرخ‌شده و غذاهای چرب
  • شکر
  • غذاهای چسبنده
  • نوشیدنی‌های شیرین

بهتر است پیاز و سیر را درون غذا ریخته و به‌صورت خام مصرف نکنید. همچنین هضم غذاهای سرخ‌شده سخت‌تر از غذاهای معمولی بوده و به همین علت، هالیتوزیس تولید می‌کنند.

فست فود
غذای چرب و فست‌فودها در بروز بوی بد دهان تاثیر بسزایی دارند

همچنین بهتر است روزه‌داران عزیز پس از مصرف شکر، غذاهای چسبنده و نوشیدنی‌های شیرین، مسواک بزنند.

خشکی دهان

خشکی دهان یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان روزه دار است. این موضوع به دلیل جریان ناکافی بزاق ایجاد می‌شود. این مسئله یک عارضه جانبی رایج در برخی از داروها و شرایط پزشکی بوده که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت است.

مشکلات غیر دهانی

مشکلات دیگری به شرح زیر نیز بوی بد دهان را رقم زده و با این موضوع مرتبط هستند.

  • عفونت سینوسی
  • ذات‌الریه
  • گلودرد (فارنژیت) و سایر عفونت‌های گلو
  • سرماخوردگی
  • آنفولانزا
  • لوزه
  • برفک دهان
  • برونشیت
  • دیابت
  • رفلاکس معده
  • حساسیت به لاکتوز
  • مشکلات گوارشی
  • بیماری‌های کبدی و کلیوی

راه های رفع بوی دهان روزه دار

در ادامه به بررسی راه‌کارهای جلوگیری از بوی بد دهان در هنگام روزه داری خواهیم پرداخت.

رژیم غذایی مناسب

بهتر است رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کرده تا علاوه بر حضور پروتئین و چربی‌ها، مقدار کربوهیدرات آن نیز محدود باشد. با مصرف غذای چرب، کتون ایجاد شده و این کتون در معده باقی می‌ماند. کتون باقی‌مانده شروع به تخمیر در معده کرده و بوی بدی را ایجاد می‌کند. این بو از طریق مری به دهان رسیده و به ‌همین علت، نفس آلوده می‌شود.

بنا به همین موضوع، افزودن کربوهیدرات‌های سالم به رژیم غذایی، امری ضروری و مهم است. کربوهیدارت‌های سالم ازجمله هویج، بروکلی، میوه‌های تازه و سیب‌زمینی، چربی داخل معده را به تعادل رسانده و از تولید بوی بد جلوگیری می‌نمایند.

مصرف غذای سالم و سفت

با خوردن غذاهایی با بافت سفت، دیگر غذا بین دندان گیر نکرده و از رشد باکتری‌ها برروی آن جلوگیری خواهید نمود.

هویج
مصرف موادغذایی سفت همچون مسواک برای دندان‌ها عمل می‌کند!

باکتری‌ها بوی بدی را از خود ساطع کرده و منجر به تیرگی زبان نیز می‌شوند. در واقع مصرف غذاهای سفت از جمله کرفس، سیب و هویج، همچون مسواک زدن است.

مصرف سبزیجات

مصرف سبزیجات از جمله کاهو، سبزی و … منجر به ایجاد محیطی قلیایی شده و همین محیط قلیایی با محیط اسیدی که بوی بد دهان را رقم می‌زند مبارزه کرده و بدن را به تعادل می‌رساند.

توصیه می‌کنیم برای مقابله با بوی بد دهان روزه دار، در هنگام سحر و افطار، مقداری سبزی بخورید.

مصرف آب کافی

مصرف آب، باکتری‌های دهان را تحت‌کنترل نگه می‌دارد. برای اینکه بدن را در بهترین حال نگه داشته و نفسی شاداب در ماه رمضان تجربه کنید، باید از افطار تا قبل از سحر 8 لیوان آب بنوشید.

از نوشیدن نوشابه، دلستر و نوشیدنی‌های انرژی‌زا خودداری کرده چرا که این محصولات حاوی اسید سیتریک هستند. اسید سیتریک به بروز بوی بد دهان کمک کرده و مینای دندان را از بین می‌برد.

استفاده از برگ جعفری یا نعناع

برگ جعفری یا نعناع به‌طور طبیعی نفس را تازه می‌کنند. مقداری از آنها را در یک کیسه همراه خود داشته باشید و چند دفعه در طول فاصله بین افطار تا سحر مقداری از آنها را بجوید.

کلروفیل موجود در جعفری از ایجاد ترکیبات گوگردی (سولفید هیدروژن) در دهان جلوگیری می‌نماید. ترکیبات گوگردی مسئول ایجاد بوی بد در دهان هستند.

تمیز کردن زبان

باکتری‌ها به زبان چسبیده و به فعالیت می‌پردازند. همین فعالیت، بوی نامطبوعی را برای دهان رقم می‌زند. می‌توان با استفاده از مسواک یا سوهان زبان و کشیدن آنها برروی زبان، باکتری‌ها را از بین برد.

علاوه بر این موضوع، از بین بردن باکتری‌ها احتمال تشکیل پلاک را نیز کاهش می‌دهد.

استفاده از نخ دندان

شاید کشیدن نخ دندان، کاری بی‌اهمیت و اتلاف وقت به‌نظر برسد. در صورتی که، کشیدن نخ دندان قدم محکمی در تلاش برای ریشه‌کن کردن باکتری‌ها و جلوگیری از تجمع پلاک برروی دندان بوده و امری ضروری است. نخ دندان، غذاهایی که دور از دسترس مسواک بوده را از جای خود خارج کرده و همین موضوع از تغذیه باکتری‌های دهان جلوگیری می‌کند.

خرید نخ دندان نعنایی اورال بی مدل Essential
خرید نخ دندان نعنایی اورال بی مدل Essential

علاوه بر تمامی توضیحات، در لینک زیر نحوه استفاده از نخ‌ دندان و فواید سرشار آنرا توضیح دادیم. با مطالعه لینک زیر، بیش‌ازپیش مواظب دندان‌های خود باشید.

خودداری از استعمال دخانیات

علاوه بر مواردی که بالاتر ذکر کردیم، نیکوتین موجود در سیگار، رگ‌های خونی را فشرده کرده و همین موضوع جریان طبیعی بزاق را قطع می‌کند. قطع بزاق توانایی دهان برای مبارزه با باکتری‌ها را مختل کرده که منجر به بوی بد دهان می‌گردد. همچنین سیگار، روزه را باطل کرده و ماه رمضان فرصت خوبی برای ترک سیگار است.

استفاده از دهان شویه بدون الکل

مرطوب نگه داشتن دهان به شست‌وشوی باکتری‌ها و رفع بوی بد کمک می‌کند. دهان‌شویه‌های مبتنی بر الکل، دهان را خشک کرده و همین موضوع منجر به بروز بوی بد دهان می‌گردد. علاوه بر استفاده از دهان‌شویه بدون الکل، می‌توانید دهان‌شویه بدون الکل و خانگی خود را بسازید.

خرید دهان شویه نعنایی اورال بی مدل Lasting Freshness حجم 250 میل
خرید دهان شویه نعنایی اورال بی مدل Lasting Freshness حجم 250 میل

یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین و چند قطره عرق نعناع را با یک فنجان آب گرم ترکیب کرده و حالا شما، دهان‌شویه بدون الکل خود را تولید نموده‌اید.

جوش‌شیرین یک محصول آنتی‌باکتریال طبیعی بوده و قادر به تازه‌‌سازی نفس است.

علاوه بر توضیحات بالا، در لینک زیر به معرفی دهان‌شویه مناسب پرداختیم. توصیه می‌کنیم با مطالعه این مطلب، دهان‌شویه مناسب خود را انتخاب نمایید.

مصرف آدامس بدون قند

آدامس‌های بدون قند که حاوی زایلیتول بوده به افزایش تولید بزاق دهان کمک کرده و همین موضوع در از بین بردن باکتری‌های دهان نقشی حیاتی دارد.

توجه داشته باشید آدامس‌های حاوی قند هیچ‌ کمکی به رفع بوی بد دهان نکرده و در واقع باکتری‌ها از این قند تغذیه می‌کنند.

شیرین‌‌کننده زایلیتول ضدباکتری بوده و سطح سلامت کلی دهان و دندان را افزایش می‌دهد.

مسواک زدن پس از غذا

همیشه مسواکی همراه خود داشته و پس از غذا خوردن، دندان‌های خود را مسواک بزنید. همچنین در مسیر مسواک زدن از خمیردندان با کیفیت با خواص ضدباکتریایی استفاده کنید. این خمیردندان‌ها به‌خوبی از بروز بوی بد دهان جلوگیری می‌کنند.

تعویض مسواک

به‌طور مرتب مسواک خود را تعویض کنید. هر سه الی چهار ماه یک‌بار مسواک جدیدی تهیه نمایید. استفاده بیش از حد از یک مسواک، قدرت آنرا کاهش داده و بهتر است نسبت به تعویض مسواک، وسواس خاصی داشته باشید!

خرید ست دو عددی مسواک اورال بی سری Pro Expert با برس متوسط
خرید ست دو عددی مسواک اورال بی سری Pro Expert با برس متوسط

تمیز کردن دندان با کمک پزشک

راه دیگر برای مبارزه با بوی بد دهان، مراجعه منظم به دندان‌پزشک است. هر دو سال یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کرده و دندان‌های خود را تمیز کنید.

اگر بوی بد دهان شما با راه‌کارهای بالا از بین نرفت، احتمالا با مشکل جدی‌تری روبه‌رو بوده و باید به دندان‌پزشک مراجعه نمایید. پس از حل نشدن مشکل با حضور دندان‌پزشک احتمالا مشکل از معده شماست و باید به دکتر معده مراجعه کنید.

دارو های ایجاد کننده بوی بد دهان

داروهایی ازجمله آنتی‌هیستامین، تریامترن و پارالدئید منجر به خشکی دهان شده و بوی بدی را برای دهان رقم می‌زنند. در هنگام مصرف این داروها، بیش از گذشته نسبت به رطوبت دهان خود توجه کنید.

بوی بد دهان روزه دار
برخی داروها ازجمله آنتی‌هیستامین در بروز بوی بد دهان نقش دارند

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، داشتن بوی دهان مناسب در ماه رمضان برای ارتباط با دیگران امری ضروری بوده و باید نسبت به آن کوشا باشیم. در این مطلب به بررسی عوامل ایجادکننده بوی بد دهان برای روزه دار و راه‌کارهایی برای رفع آن پرداختیم.

ممنون از اینکه تا پایان مطلب بوی بد دهان در ماه رمضان همراه ما بودید. لطفا تجربیات ارزشمند خود را در زمینه جلوگیری از بوی بد دهان در هنگام روزه داری را با ما و سایر کاربران عزیز مو تن رو به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

علت بوی بد دهان روزه دار چیست؟

در هنگام روزه‌داری سطح رطوبت و بزاق دهان کاهش یافته و همین موضوع منجر به فعالیت باکتری‌ها شده و بوی بد دهان ایجاد می‌شود.

برای جلوگیری از بوی بد دهان روزه‌دار باید چه کند؟

برای جلوگیری از بوی بد دهان در هنگام روزه گرفتن، می‌توان به‌طور مداوم از سبزی و آب استفاده نمود.

چه چیزهایی بوی بد دهان را در هنگام روزه‌داری افزایش می‌دهد؟

رعایت نامناسب بهداشت دهان و دندان منجر به افزایش بوی بد دهان در هنگام روزه‌داری می‌گردد.

کدام دارو در تولید بوی بد دهان نقش دارد؟

داروهایی ازجمله آنتی‌هیستامین و تریامترن تاثیر بسزایی در ایجاد بوی بد دهان دارند.