زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

تأثیر آب دریا بر پوست و مو + راهنمای جامع مراقبت از پوست و مو در یک گردش ساحلی

wordcamp
4,948
21 دقیقه
تأثیر آب دریا بر پوست و مو + راهنمای جامع مراقبت از پوست و مو در یک گردش ساحلی

فهرست مطالب

از دیرباز، آب دریا به‌عنوان علاجی برای درمان بیماری‌های جسمی و روحی شناخته می‌شده است. باور به تأثیر آب دریا در علاج بیماری‌ها از قرن 16 با تأیید پزشک انگلیسی بر اثرات شفابخش آب دریا قوت گرفت. او این نظریه را مطرح کرد که آب دریا می‌تواند گردش خون را بهبود ببخشد، بیماران را شفا دهد و مالیخولیا را درمان کند. امروزه نیز ما به قدرت شفابخش دریا برای ریلکس کردن و احیای جسم و ذهنمان باور داریم ازاین‌رو تالاسوتراپی یا دریا درمانی بسیار در دنیا رایج است و مراکز اسپا زیادی بر این مبنا راه‌اندازی شده است. حتماً تابه‌حال که برای تعطیلات به مناطق ساحلی رفته‌اید متوجه تأثیر آب دریا بر پوست و همچنین تأثیر آب دریا بر مو شده‌اید.

اما اینکه آب دریا دقیقاً چه تأثیری بر بدن ما دارد، آیا مفید است یا مضر مطلبی است که جای بحث دارد. ما در این مطلب به بررسی جامع تأثیر آب دریا و آب‌وهوای ساحلی بر پوست و مو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ویژگی های آب دریا و تأثیر آب دریا بر پوست و مو

همان‌طور که می‌دانید آب دریا به‌شدت شور است؛ تا آنجا که قابل خوردن و زراعت نیست. شوری آب دریا به علت وجود نمک‌های مختلف به‌ویژه نمک طعام در آن است. اما آیا نمک تنها ماده معدنی موجود در آن است؟ اقیانوس شاید تنها جایی باشد که می‌توان تمام عناصر معدنی موجود را در آن پیدا کرد. وجود میلیون‌ها گونه جانوری مختلف در آن هم گواهی بر این ادعاست. فسفات‌ها، نیترات‎ها، نیتریت‌ها، سیلیکات‌ها، مس، آهن، روی و منگنز از املاح اصلی موجود در آب دریا هستند.

بسیاری از این املاح موجود در آب دریا مکانیزم‌های درمانی بدن را فعال می‌کنند. به درمان بیماری‌هایی چون آسم، برونشیت، آرتروز و دردهای موضعی کمک می‌کنند. منیزیم موجود در آب دریا باعث شل شدن عضلات می‌شود که نتیجه آن کم‌شدن استرس و داشتن خواب عمیق و راحت است.

در سال 1769 میلادی، یک دکتر بریتانیایی معروف به نام ریچارد راسل مقاله‌ای در دفاع از اثر آب دریا در درمان بیماری‌ها منتشر کرد. او در این مقاله مدعی شد که آب دریا می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مانند یرقان، جذام، تب غدد و اسکوربوت مؤثر واقع شود. همچنین بر این نکته تاکید داشت که نوشیدن آب دریا هم می‌تواند به‌اندازه شنا در آن مفید باشد.

برای اینکه از فواید آب دریا برای بدن حداکثر استفاده را ببرید، حداقل یک ساعت در آب بمانید. اجازه دهید که منافذ شما باز شده و مواد معدنی جذب پوستتان شود. حال اجازه دهید که به بررسی دقیق‌تر عناصر موجود در آب دریا و فواید آن‌ها بپردازیم.

مواد معدنی

مواد معدنی موجود در آب دریا به تقویت پوست، افزایش گردش خون، دفع سموم بدن و تنظیم احتباس مایعات کمک می‌کند.

نمک دریا

نمک دریا یک لایه‌بردار طبیعی است که مانند یک اسکراب ایده‌آل عمل کرده و باعث ازبین‌بردن پوست مرده می‌شود. همچنین باعث تنظیم PH پوست و بهبود رنگ پوست نیز می‌شود.

جلبک دریایی (seaweed)

این معجزه دریایی برای پاک‌سازی پوست بسیار مفید است. همچنین به افزایش خاصیت الاسیته و جوان ماندن پوست کمک می‌کند.

جلبک (algae)

جلبک‌ها حاوی ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به تقویت و تغذیه پوست کمک می‌کنند.

آستاگزانتین

آستاگزانتین یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که از ریز جلبک‌های موجود در دریا گرفته می‌شود. خاصیت ماده 6000 بار قوی‌تر از ویتامین C در خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد و 1000 برابر قوی‌تر از بتاکاروتن و لوتئین در محافظت از پوست مقابل اشعه UV عمل می‌کند.

اما با وجود تمام موارد گفته شده نمی‌توانید شیرجه زدن در آب دریا را جایگزین روتین‌های مراقبتی پوست و مویتان کنید چراکه با وجود تمام فواید، مضراتی هم در آب دریا برای پوست و مو وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. همچنین بودن در ساحل به معنای قرارگرفتن در معرض آفتاب و رادیکال‌های آزاد است که حتی با وجود ضدآفتاب می‌تواند به پوست آسیب برساند. 

ویژگی های آب و هوای ساحلی

بسیاری از ما تجربه مجعد و پرحجم شدن موهایمان را در هوای شرجی نزدیک دریا داریم. با تأثیر هوای ساحلی بر پوست هم آشنا هستیم. شاید قرارگرفتن در هوای شرجی برای افرادی که پوست و مو خشک دارند خوشایند باشد، اما وقتی رطوبت هوا از 50 درصد بالاتر می‌رود، برای افراد با پوست و مو چرب تبدیل به معضل می‌شود. افزایش دمای بدن و تعریق بیشتر در افراد با پوست چرب باعث بروز آکنه می‌شود و چربی کف سر بسیار آزاردهنده خواهد بود. اما در عوض آب دریا برای این افراد بسیار کارآمد و مفید است که در ادامه به بررسی و شرح مفصل آن خواهیم پرداخت.

فواید آب دریا برای مو

شناکردن در دریا و قرارگرفتن مو در معرض آب دریا می‌تواند فوایدی برای مو داشته باشد. از جمله این موارد می‌توان به درمان شوره سر اشاره کرد. همچنین آب دریا می‌تواند مانند یک شامپو تقویتی عمل کند. در ادامه به بررسی تأثیر آب دریا بر مو خواهیم پرداخت.

آب دریا، شامپو طبیعی برای مو

اگر موهای چربی دارید، می‌توانید از فواید نمک دریا برای مو بهره‌مند شوید. شستن مرتب مو با آب دریا باعث می‌شود نمک موجود در آب چربی‌های سنگین را از پوست سر جذب کند و شما را از شر موهای چرب خلاص کند. همچنین می‌تواند با پاک‌کردن اساسی ذرات باقی‌مانده شامپو و نرم‌کننده از روی مو و پوست سر، موهایی نرم‌تر و صاف‌تر به شما هدیه کند.

 لایه برداری از پوست سر

از دیگر فواید نمک دریا برای مو می‌توان به لایه برداری طبیعی آن اشاره کرد. این لایه برداری باعث ضخیم‌تر شدن موها می‌شود و رشد موها را بهبود می‌بخشد. همچنین ماساژ کف سر با کریستال‌های نمک دریا می‌تواند منافذ مسدود شده کف سر را باز کند و جریان خون را افزایش دهد.

جذب مواد معدنی و مغذی آب دریا

آب دریا حاوی مواد مغذی و ویتامین‌هایی است که می‌تواند توسط پوست سر جذب شود. این مواد معدنی فواید بسیاری برای بدن و ذهن دارد. منیزیم استرس را کاهش می‌دهد. پتاسیم و سلنیوم به رشد موها کمک می‌کنند. اگر به آب دریا دسترسی ندارید و در مناطق ساحلی زندگی نمی‌کنید؛ نگران نباشید می‌توانید با استفاده از محصولات مراقبتی مو حاوی نمک دریا و مواد معدنی به فواید آن‌ها دست پیدا کنید.

خاصیت ضد قارچی آب دریا

بسیاری از افراد از شوره سر رنج می‌برند. عموم مردم نمی‌دانند که شوره سر از نوعی قارچ سرچشمه می‌گیرد که به‌راحتی با آب دریا می‌تواند از بین برود. نمک موجود در آب دریا رطوبت کف سر را جذب می‌کند در نتیجه آن قارچ‌ها باید انرژی بیشتری برای رسیدن به اسمز صرف کنند و این باعث پایین آمدن سرعت رشدشان خواهد شد. در نتیجه موهایی سالم‌تر و درخشان‌تر و بدون شوره خواهید داشت.

مضرات آب دریا برای مو

درست است که آب دریا فواید زیادی دارد اما از مضرات آب دریا برای مو نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. اما چرا آب دریا برای مو مضر است؟ چرا موها بعد از تماس با آب دریا و نور خورشید خشک و درهم می‌شوند و انعطاف خود را از دست می‌دهند؟ در ادامه با هم به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

خشک شدن موها

از مضرات نمک دریا برای مو می‌توان به دهیدراته شدن یا کم آب شدن موها اشاره کرد. آب موجود در موها است که به موها انعطاف و رطوبت می‌بخشد. همان‌طور که گفته شد آب دریا حاوی مقدار زیادی نمک است که این کریستال‌های نمک رطوبت موجود در موها را جذب کرده و باعث شکننده شدن موها نیز می‌شوند. اگر موهای بلندی دارید شاید توجه کرده باشید که بعد از شنا در دریا شانه کردن موهایتان نیز دشوار می‌شود. این اتفاق هم در نتیجه ازدست‌رفتن رطوبت ساقه مو می‌افتد.

خراب کردن رنگ مو

اگر موهای شما رنگ شده است و یا دکلره دارد، با رنگ کردن ساختار موهای شما به‌اندازه کافی تغییر کرده و آسیب‌دیده است. نمک موجود در آب دریا حتی می‌تواند این وضعیت را بدتر نیز کند. همان‌طور که می‌دانید پس از رنگ کردن مو برای ماندگاری بیشتر و خوش‌رنگ ماندن مو، از شامپوهای سخت مانند شامپوهای ضد شوره نباید استفاده کرد. آب دریا حاوی نمک و مواد معدنی است که در ساختار شامپوهای سخت به کار می‌روند. به همین علت باعث می‌شود که ماندگاری رنگ مو شما کاهش پیدا کند و محو شود.

مراقبت از مو در برابر نور خورشید در ساحل

بهترین محافظ برای موها در برابر آفتاب هنگام قدم‌زدن در ساحل استفاده از کلاه یا پوشش بر روی موها است. همچنین می‌توانید از ضدآفتاب مو استفاده کنید. امروزه محصولاتی در بازار وجود دارند که برای محافظت از مو در برابر آفتاب طراحی شده‌اند. این محصولات هم به‌صورت اسپری و هم به‌صورت نرم‌کننده در بازار عرضه می‌شوند.

خرید اسپری ضد آفتاب مو شوآرتزکف پروفشنال سری گلیس مدل Sun Protection حجم 200 میل

اسپری ضد آفتاب مو شوآرتزکف پروفشنال از مو در برابر آفتاب محافظت می‌کند و باعث درخشنگی و ماندگاری رنگ مو می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول روی تصویر کلیک کنید.

مراقبت از مو برای شنا در دریا

قرار گرفتن مو در معرض آب دریا و آفتاب ساحلی
تأثیر آب دریا بر مو و نحوه مراقبت از آن

 با رعایت نکات لازم قبل و بعد از شنا در دریا از آسیب رسیدن به موهایتان جلوگیری کنید تا موهایی درخشان و منعطف داشته باشید. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم.

شستن موها قبل از ورود به آب

اگر با موهای خشک وارد آب دریا شوید، موهای شما مانند اسفنج به‌سرعت آب دریا را که حاوی مقدار زیادی نمک است به خود جذب خواهد کرد. در نتیجه آن مو رطوبت خود را از دست می‌دهد. همچنین نمک موجود در آب دریا، روغن طبیعی موجود روی ساقه مو (سبوم) که برای حفظ درخشندگی موها است را از بین می‌برد و آن را شکننده می‌کند.

بهتر است قبل از ورود به آب دریا موهای خود را با آب شیرین و تازه بشویید. در نتیجه آن زمان بیشتری می‌برد تا نمک موجود در آب دریا به مو نفوذ کند و به آن آسیب برساند. این مورد قبل از ورود به استخر هم صادق است؛ چراکه در صورت ورود به آب استخر با موی خشک، کلر موجود در آب جذب موها شده و باعث خشکی مو می‌شود.

استفاده از روغن‌های تقویتی پیش از ورود به دریا

همان‌طور که گفته شد آب دریا روغن طبیعی محافظ ساقه مو را از بین می‌برد. پس برای محافظت از موها می‌توانید لایه ضد آبی از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون روی موها ایجاد کنید. روغن زیتون سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های A و E است که می‌تواند از کراتین و پروتئین موجود در مو و پوست محافظت کند. روغن نارگیل هم سرشار از اسیدهای چرب است که به رطوبت‌رسانی مو و پوست سر کمک می‌کند و معمولاً از روغن زیتون ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر است.

شستن موها بعد از شنا در دریا

به‌هیچ‌عنوان موهایتان را با وجود آب دریا روی آن رها نکنید. اگر موهایتان با همان حالت خشک شوند؛ نمک موجود در آب دریا تا شستشو بعدی روی مو باقی‌مانده و باعث خشکی بیشتر موها می‌شود. به‌محض خروج از آب موهایتان را با آب تازه و شامپو یا نرم‌کننده بشویید.

استفاده از نرم‌کننده مو مخصوص شنا

اگر خیلی موافق استفاده از روغن‌های طبیعی پیش از شنا نیستید؛ می‌توانید از نرم‌کننده‌های مخصوص مو برای شنا استفاده کنید. پیش از ورود به آب نرم‌کننده موردنظر را روی مو بزنید تا یک‌لایه محافظ روی موها ایجاد شود. پس از اینکه از آب خارج شدید موهایتان را با شامپو بشویید.

استفاده از کلاه مخصوص شنا

با یک کلاه شنا باکیفیت موهایتان را خشک و ایمن نگه دارید. روغن‌ها و نرم‌کننده‌های محافظ تنها یک مدت کوتاهی از موهایتان محافظت می‌کنند. اگر می‌خواهید مدت‌زمان زیادی را در آب بگذرانید بهتر است که از کلاه شنا استفاده کنید. البته که ایده‌آل‌ترین روش استفاده از روغن‌های طبیعی یا نرم‌کننده مخصوص به همراه کلاه شنا است که اگر آب به داخل کلاه نفوذ کرد موهایتان همچنان تحت مراقبت باشد.

خشک کردن موها پس از بیرون آمدن از دریا

ایده‌آل‌ترین حالت این است که بگذارید موهایتان در هوای آزاد خشک شود. اما اگر خواستید از سشوار برای خشک کردن موهایتان استفاده کنید توجه کنید که از درجه داغ سشوار استفاده نکنید. چراکه باعث می‌شود تأثیر آب دریا در خشک و شکننده شدن موها چندبرابر شود.

تا اینجا به بررسی تأثیر آب دریا بر مو و نحوه مراقبت از موها پرداختیم تا با رعایت نکات گفته شده با خیال راحت از شنا در دریا و قدم زدن در ساحل لذت ببرید. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر دراین‌باره هستید؛ مقاله “راهنمای کامل رفع خشکی مو بعد از شنا در دریا” را به این منظور برایتان آماده کرده‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

فواید آب دریا برای پوست

شنا در دریا و تأثیر آب دریا بر پوست
تأثیر آب دریا بر پوست و نحوه مراقبت از آن

بعد از راه‌رفتن روی ماسه‌های داغ ساحل و احساس گرمای خورشید روی پوست، آب دریا احساس خنکی و تازگی که می‌خواهید را به شما می‌دهد.

آب دریا حاوی منابع معدنی مفید از قبیل منیزیم، پتاسیم، زینک، آهن، سدیم و ید است. هنگامی که در آب دریا شیرجه می‌زنید در واقع پوستتان را به یک حمام معدنی مهمان می‌کنید. محصولات زیادی در بازار وجود دارند که به تقلید از اثر مواد معدنی آب دریا روی پوست ساخته شده‌اند. برای کسانی که در مناطق ساحلی زندگی نمی‌کنند و به آب دریا دسترسی ندارند این محصولات جایگزین مناسبی برای بهره‌بردن از فواید آب دریا هستند. در ادامه به بررسی تأثیر آب دریا بر پوست خواهیم پرداخت.

اثرات درمانی آب دریا برای مشکلات پوستی

آب دریا برای افرادی که اگزما و یا حساسیت پوستی دارند هم مفید است. مواد معدنی موجود در آب دریا می‌تواند تحریکات پوستی را آرام کند و از التهابات پوستی جلوگیری کند. خیس خوردن و یا شناکردن در آب دریا برای کاهش علائم پسوریازیس پیشنهاد می‌شود. منیزیم موجود در آب دریا باعث سلامت و شادابی پوست می‌شود. در زمستان که خشکی پوست بر اثر باد سرد و خشک افزایش پیدا می‌کند آب دریا می‌تواند از تحریک و التهاب پوست جلوگیری کند. همچنین آب دریا حاوی مواد معدنی ضدقارچ و آنتی‌باکتریال است که در نتیجه آن می‌تواند عفونت پوست را بهبود ببخشد.

فواید آب دریا برای آکنه

نمک موجود در آب دریا می‌تواند چربی اضافی پوست را بگیرد و اثر احیاکننده روی پوست داشته باشد. به همین علت افراد با پوست چرب و مستعد آکنه می‌توانند شاهد پوستی تمیز و شفاف پس از شنا در آب دریا باشند. همان‌طور که گفته شد آب دریا سرشار از مواد معدنی شفابخش برای پوست است. منیزیم و کلسیم و پتاسیم موجود در آب دریا به جذب سموم بدن کمک می‌کنند و روند بهبودی را تسریع می‌کنند. به همین علت آب دریا برای آکنه و عفونت مانند معجزه عمل می‌کند. منیزیم موجود در آب دریا عامل ضدالتهاب و ضد میکروب است که باعث می‌شود زودتر از شر آکنه‌ها خلاص شوید. علاوه بر این گوگرد موجود در آب دریا ضدعفونی‌کننده طبیعی است. بسیاری از ماسک‌هایی که این روزها برای آکنه ساخته می‌شوند حاوی این ماده فعال است.

لایه بردار طبیعی پوست

نمک موجود در آب دریا لایه بردار طبیعی پوست است. هنگامی که در دریا شنا می‌کنید نمک موجود در آب دریا به ازبین‌بردن پوست مرده کمک می‌کند و باعث می‌شود که سلول‌های سالم و جدید پوست تولید شود. استفاده از آب دریا هم‌زمان با درازکشیدن در ساحل و استفاده از ماسه‌های ساحلی در انتها هیچ‌گونه پوست مرده‌ای روی پوستتان باقی نخواهد ماند. مواد معدنی موجود در آب دریا هم به لایه برداری کمک می‌کنند. این مواد معدنی منافذ پوست را باز می‌کنند که در نهایت منجر به پاک‌سازی عمیق پوست خواهد شد. همچنین جریان خون افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه تمام این‌ها جذب سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها به پوست افزایش پیدا خواهد کرد.

مضرات آب دریا برای پوست

بسیاری از محصولات تجاری اثر نمک دریا در حل کردن مشکلات پوستی را بزرگ جلوه داده‌اند. درست است که آب دریا به درمان برخی بیماری‌های خاص پوستی و تحریکات پوستی کمک می‌کند، اما باتوجه‌به باکتری‌های موجود در آن می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. هنگامی که آب دریا با بریدگی و زخم باز شما تماس داشته باشد باکتری‌های موجود در آب به آن نفوذ می‌کنند. از باکتری‌های موجود در آب دریا می‌توان به مایکوباکتریا و ویبریو اشاره کرد. ویبریو اگر وارد معده شده و در فرایند هضم قرار بگیرد می‌تواند باعث بیماری وبا شود. باکتری ویبریو در تماس با زخم باز می‌تواند باعث عفونت پوستی شود.

خرید صابون ارگانیک آنتی باکتریال بایواسکین پلاس حاوی روغن لیمو وزن 100گرمی

صابون ارگانیک آنتی باکتریال بایواسکین پلاس را می‌توانید پس از شنا در دریا برای پاکسازی باکتری‌های احتمالی استفاده کنید. همچنین این محصول برای درمان آکنه هم استفاده می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول روی تصویر کلیک کنید.

همچنین شنا در آب دریا می‌تواند میکروبیوم طبیعی پوست (مجموعه‌ای از میکروب‌ها که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و برای بدن مضر نیست) را تغییر دهد که در برخی موارد می‌تواند مضر باشد.

آلودگی آب دریا و تأثیر آن بر پوست

ریختن فاضلاب شهری در دریا
ریختن فاضلاب شهری در دریا

اگرچه آب دریا حاوی مواد معدنی مفید زیادی برای بدن است اما بندرگاه‌ها خطرات زیادی را به وجود می‌آورند. همین‌طور که ما به آلوده کردن آب دریا با ریختن فاضلاب‌های شهری در دریا ادامه می‌دهیم، ساحل‌های ماسه‌ای که از وقت گذراندن در آن‌ها لذت می‌بریم هم آلوده‌تر خواهند شد. قرارگرفتن در معرض آب دریا با این شرایط می‌تواند میکروبیوم طبیعی پوست انسان را بیش‌ازپیش تغییر دهد. تغییر در میکروبیوم می‌تواند حساسیت پوست را افزایش دهد و موجب عفونت و بیماری‌های مختلف شود.

قرارگرفتن در معرض این آب‌ها همچنین می‌تواند باعث بیماری‌های گوارشی و تنفسی، عفونت گوش و عفونت پوست شود. در شرایط عادی باکتری‌های موجود در آب دریا معمولاً با شستشو از بین می‌روند. درحالی‌که در شرایط آلوده بودن دریا باکتری‌ها در پوست رسوب می‌کنند و باقی می‌مانند. پوست اولین خط دفاعی بدن است. هنگامی که باکتری‌های طبیعی بدن با باکتری‌های خارجی ترکیب شوند، مبارزه با عفونت برای بدن بسیار سخت‌تر خواهد بود.

مراقبت از پوست در برابر آب دریا و آفتاب ساحلی

با رعایت نکات لازم برای محافظت از پوست از وقت گذراندن در ساحل لذت ببرید و از فواید آن نیز بهره‌مند شوید. در ادامه به بررسی تأثیر آب دریا بر پوست ونحوه مراقبت از آن می‌پردازیم.

محافظت از پوست با کرم محافظ

ضدعفونی‌کردن و محافظت از پوست در برابر بیماری‌های ویروسی و باکتریایی امری ضروری است. چراکه در غیر این صورت ممکن است به تحریکات پوستی مانند قرمزی، خشکی و خارش مبتلا شوید؛ مخصوصاً اگر پوست حساسی دارید. از کرم‌های حاوی گلیسیرین، روغن‌ها و یا نفت خام استفاده کنید. وجود دایمتیکون در کرم هم که یک امتیاز به‌حساب می‌آید. این نوع کرم‌ها لایه محافظی بین پوست شما و آب تشکیل می‌دهد که از آن در برابر هرگونه ماده مضر در آب محافظت می‌کند.

دوش گرفتن پس از شنا در دریا

بلافاصله پس از بیرون آمدن از دریا با آب شیرین دوش بگیرید. اجازه ندهید بدنتان با همان آب دریا خشک شود. زیرا نمک موجود در آب دریا روی پوست خشک شده و باقی‌ماندن آن می‌تواند باعث خشکی بیشتر پوست شود. بدن را با محصولات آب‌رسان بشویید و پس از دوش گرفتن نیز از لوسیون‌های مرطوب‌کننده بدن استفاده کنید تا از خشکی پوست جلوگیری شود.

صورت خود را فراموش نکنید

ضد آفتاب زدن به صورت در ساحل
ضدن ضد آفتاب به صورت و تجدید آن در ساحل امری ضروروی است.

اول‌ازهمه دقت کنید که ضدآفتاب مناسب ساحل را انتخاب کنید. قبل از ورود به ساحل ضدآفتاب زده و هر دو ساعت آن را تمدید کنید. بعد از یک روز کامل کنار دریا بودن سراغ روتین‌های لایه بردار پوست نروید؛ چراکه ماسه و نسیم دریا و نمک موجود در آب دریا مانند یک لایه بردار طبیعی عمل می‌کنند. پس از بیرون آمدن از دریا و ترک کردن ساحل ضدآفتاب را به‌خوبی از روی پوست صورت شسته و مرطوب‌کننده بزنید. کرم‌های مرطوب‌کننده حاوی روغن آفتاب‌گردان انتخاب مناسبی هستند. روغن آفتاب‌گردان حاوی اسیدهای چرب است که بعد از ساعت‌ها زیر آفتاب ساحلی بودن برای پوست بسیار مفید است.

انتخاب ضدآفتاب مناسب امری بسیار مهم است که برای هر شخصی با توجه به نوع پوست و نحوه استفاده متفاوت است. ما در مطلب “راهنمای انتخاب ضدآفتاب برای مناطق ساحلی” به بررسی و راهنمایی کامل در این زمینه پرداخته‌ایم که با خواندن آن می‌توانید بهترین ضد آفتاب مناسب برای خودتان را انتخاب کنید و از پوستتان به بهترین شیوه محافظت کنید.

خرید کرم ضد آفتاب SPF50 ضد آب و ضد عرق باباریا مدل Sport حجم 75 میل

کرم ضد آفتاب باباریا ضد آب و ضد عرق است. حاوی عصاره آلوئه ورا با جذب عالی و سبک برای استفاده هنگام شنا بسیار مناسب است.

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول روی تصویر کلیک کنید.

آب زیادی بنوشید

بطری آب آشامیدنی در ساحل
با نوشیدن آب در ساحل پوستتان را مرطوب نگه دارید.

با نوشیدن آب زیاد پوستتان را مرطوب نگه دارید. بودن در زیر نور آفتاب، قدم‌زدن و فعالیت در ساحل و شنا در دریا بدنتان را کم آب می‌کند. همیشه بطری آب آشامیدنی را در دریا همراه خود داشته باشید.

پاهای خود را فراموش نکنید

قدم زدن با پای برهنه در ساحل
ماسه‌های ساحل لایه بردار طبیعی برای پا

بیایید صادق باشیم؛ پاهای اکثر ما برای ماه‌ها روشنایی روز را نمی‌بینند. هنگامی که به ساحل می‌روید پابرهنه شوید و از قدم‌زدن و حس کردن ماسه در زیر انگشتانتان لذت ببرید. ماسه‌ها مانند یک لایه بردار طبیعی برای پوست پا عمل می‌کنند. اما توجه کنید که ترکیب نمک دریا و ماسه‌ها می‌تواند باعث خشکی پا شود. برای جلوگیری از تأثیر آب دریا بر پوست پا پس از ترک ساحل و شستن پاها از مرطوب‌کننده قوی استفاده کنید.

مراقب لب های خود باشید

لب‌ها به‌آسانی می‌توانند با قرارگرفتن در معرض نور خورشید آفتاب‌سوخته شوند. از یک بالم لب حاوی ضدآفتاب استفاده کنید. تا در عین مرطوب نگه‌داشتن لب‌ها از آن‌ها در برابر آفتاب نیز محافظت کند.

تا به اینجا تمام نکات مربوط به تاثیر آب دریا بر پوست و فواید و مضرات آن را بررسی کردیم و نکات مراقبتی لازم را ارائه دادیم تا با رعایت آن‌ها از از شنا در دریا لذت برده و نگرانی بابت مضرات آن نداشته باشید. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید می‌توانید مقاله “راهنمای مراقبت از پوست بعد از شنا در دریا” را بخوانید و از فواید آن بهره‌مند شوید.

سخن آخر

شنا کردن در دریا و گذراندن وقت کنار ساحل به خصوص در تعطیلات و هنگام استراحت از تفریحات بسیار لذت بخش است. حال که با تمام نکات مربوط به آب دریا و تأثیر آب دریا بر پوست و مو آشنا شدید می‌توانید با خیال راحت از بودن در کنار دریا لذت برده و از تمام فواید آن استفاده کنید. ممنونم که با ما همراه بودید.

سوالات متداول

فواید و تأثیر آب دریا برای پوست و مو چیست؟

جذب مواد معدنی موجود در دریا می‌تواند در درمان بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما موثر واقع شود. خاصیت لایه برداری آب دریا که به علت وجود نمک در آن است به رشد موها و ضخیم شدن آن‌ها کمک می‌کند و باعث پاکسازی عمیق پوست می‌شود. می‌تواند درمانی برای شوره سر باشد. نمک، منیزیم و گوگرد موجود در آب دریا برای درمان آکنه مفید است.

مضرات آب دریا برای پوست و مو چیست؟

برخی باکتری‌های موجود در دریا می‌توانند باعث بروز بیماری و ایجاد عفونت شوند. همچنین نمک موجود در آب دریا می‌تواند باعث خشکی پوست و مو شود. از آنجایی که آب دریا به علت وجود نمک و املاح سخت است می‌تواند رنگ مو شما را خراب کند.

فواید و مضرات نمک دریا برای پوست و مو چیست؟

نمک دریا لایه بردار طبیعی پوست است که می‌تواند باعث پاکسازی پوست و کمک به رشد موها شوند. همچنین می‌تواند باعث خشکی پوست و مو نیز شوند.

آیا شنا در دریا را می‌توان جایگزین روتین‌های پوستی کرد؟

با وجود تمام فواید، مضراتی هم در آب دریا برای پوست و مو وجود دارد. همچنین بودن مداوم در ساحل به معنای قرارگرفتن در معرض آفتاب و رادیکال‌های آزاد است. حتی با وجود ضدآفتاب می‌تواند به پوست آسیب برساند.

برای مراقبت از پوست در برابرآب دریا چه کاری باید انجام داد؟

قبل و بعد از شنا دوش بگیرید، ضد آفتاب بزنید، از کرم‌های محافظ پوست استفاده کنید، بالم لب مرطوب کننده بزنید، آب بنوشید.

برای مراقبت از مو برای شنا در دریا چه کاری باید انجام داد؟

قبل و بعد از شنا دوش بگیرید، موها را بپوشانید و یا از اسپری ضد آفتاب مو استفاده کنید، از روغن‌های تقویتی مو و کلاه شنا استفاده کنید.