زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

لک پوستی در تابستان؛ چگونه در فصل گرما از پوست خود مراقبت کنیم؟

wordcamp
577
11 دقیقه
لک پوستی در تابستان؛ چگونه در فصل گرما از پوست خود مراقبت کنیم؟

تابستان فصل مورد علاقه افرادی است که عاشق گرما و پوست‌های برنزه هستند. آنها از چند ماه قبل خود را برای این فصل آماده می‌کنند. مثلا برای بهتر شدن اندامشان به باشگاه می‌روند، ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند و مواظب تغذیه خود هستند. اگر عاشق آفتاب هستید و یا شغلتان ایجاب می‌کند تا در فصل گرما بیشتر در معرض نور خورشید باشید، باید مراقبت‌های پوستی را جدی بگیرید. سهل انگاری در مورد این موضوع موجب ایجاد لک پوستی در تابستان خواهد شد. ما در این مطلب در مورد لک پوستی در فصل گرما و روش‌های مقابله با لک پوستی در فصل گرما صحبت می‌کنیم.

لک پوستی چیست؟

«ملانین» ماده‌ای در بدن است که رنگ پوست را ایجاد می‌کند و وظیفه آن حفاظت از پوست است. اگر بدن در شرایط غیر معمولی قرار بگیرد، مقدار تولید ملانین بیشتر می‌شود و این افزایش موجب تغییر رنگ در آن بخش و در نهایت لک پوستی خواهد شد. البته به طور طبیعی هم ممکن است بعضی از قسمت‌های بدن تیره‌تر از سایر نقاط باشد که به آن تغییر رنگ ذاتی یا ژنتیکی می‌گویند. به وجود آمدن لک‌های پوستی دلایل زیادی دارد. از جمله آنها می‌توان به آفتاب سوختگی، بیماری پوستی اگزما، عوارض جانبی بعضی از داروها و سوختگی پوست اشاره کرد؛ اما شایع‌ترین دلیل این اتفاق، نور خورشید یا آفتاب است. لک های پوستی در تابستان به دلیل گرمای بیش از حد نور خورشید بیشتر دیده می‌شوند. پس آشنایی با روش‌های جلوگیری از لک پوستی در تابستان بسیار مهم است.

لازم به ذکر است که مراقبت پوستی در همه فصل‌ها و زمان‌ها امری ضروری است و برای داشتن پوست سالم و شفاف باید یک روتین پوستی متناسب با نیاز خود داشته باشید. مثلا اگر در فصل زمستان از پوست خود مراقبت نکنید، سوز سرما می‌تواند موجب خشکی پوست شود. پیشنهاد می‌کنیم تا در این باره مقاله مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف را مطالعه کنید.

انواع لک پوستی

لک‌های پوستی شکل‌های متفاوتی دارند. برای آشنایی با آنها این بخش را دنبال کنید.

لک پوستی ناشی از آفتاب

وقتی شما به مدت طولانی و بدون محافظت از پوست زیر نور آفتاب قرار بگیرید، دچار لک پوستی می‌شوید. هنگامی که پوست شما در معرض اشعه ماورا‌بنفش قرار می‌گیرد، پوست شروع به تولید بیشتر ملانین می‌کند. اشعه ماورا‌بنفش آنقدر قوی است که بلافاصله بر لایه‌های عمیق‌تر پوست تأثیر می‌گذارد و باعث ایجاد لکه‌های تیره می‌شود؛ حتی اگر ملانین سعی کند از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت کند. این مشکل در تابستان‌ها که اشعه ماورا‌بنفش شدیدتر است، می تواند بدتر شود. آفتاب شدید دلیل لک پوستی در تابستان است و به همین خاطر است که لک پوستی در تابستان بیماری فراگیری است.

خرید کرم ضد آفتاب بی رنگ SPF50 تاپ شاپ

کرم ضد آفتاب بی رنگ SPF50 تاپ شاپ مناسب انواع پوست است. جذب سریع و بافت سبک آن باعث شده تا علاقه‌مندان زیادی داشته باشد. این ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه UVA و UVB محافظت می‌کند و مانع از نفوذ آلودگی به پوست می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر و خرید این محصول روی عکس کلیک کنید.

آکنه

آکنه یک بیماری پوستی التهابی و رایج است که موجب به وجود آمدن جوش‌های سر سفید، جوش‌های سر سیاه، کورک و کیست می‌شود. البته این جوش‌ها خطرناک نیستند؛ اما باعث ایجاد اسکار (جای جوش) بر روی پوست می‌شوند. منافذ پوست از طریف «فولیکول‌ها» به غدد چربی زیر سطح پوست متصل است. فولیکول‌ها کیسه‌های کوچکی هستند که مایعات ضروری تولید و ترشح می‌کنند. این غدد، چربی به نام «سبوم» تولید می‌کنند. سبوم سلول‌های مرده پوست را از طریق فولیکول‌ها به سمت سطح پوست می‌برد. آکنه‌ وقتی ایجاد می‌شود که سر این فولیکول‌ها بسته و چربی در زیر پوست ساخته شود. یک از دلایل ایجاد آکنه آفتاب و گرما است. گرمای هوا موجب تعریق شده و در نهایت فولیکول‌های مو بسته و سبوم در آنجا جمع می‌شود. بعد از آن باکتری‌ها تجمع می‌کنند و جوش به وجود می‌آید.

آکنه بر روی پوست صورت و بدن
آکنه فقط مختص صورت نیست و جاهای دیگری از بدن هم ممکن است درگیر آن شود.

لک ناشی از نیش حشرات

یکی دیگر از لک‌های پوستی مربوط به زمانی است که یک حشره شما را نیش بزند. نیش آنها در ابتدا متورم می‌شود و شروع به خارش می‌کند. به هیچ وجه محل گزش را نخارانید؛ چون باعث التهاب بیشتر آن می‌شوید و به لک شدن آن کمک می‌کنید. ممکن است با وجود مراقبت از محل گزش، این تورم تبدیل به لک قهوه‌ای شود و جای آن روی پوست شما باقی بماند. برای تسکین التهاب می‌توانید از لوسیون‌های پس از گزش حشرات استفاده کنید.

کک و مک

کک‌ومک به لک‌های کوچک با تعداد نامشخص که در یک ناحیه به وجود آمده‌اند می‌گویند. کک‌ومک در هر سنى ممکن است به وجود بیاید؛ ولى بیشتر در کودکی و جوانى در افراد با پوست روشن، به خصوص اگر موهاى قرمز داشته باشند، بروز مى‌کند. در فصل بهار و تابستان به دلیل گرمای هوا کک‌ومک پررنگ‌تر مى‌شود و در ماه‌هاى زمستان از بین رفته یا رنگ آن روشن‌تر مى‌شود. کک و مک به دلیل فعال‌شدن ملانین در معرض نور ایجاد مى‌شود و به همین دلیل، افراد مستعد آن باید به طور مرتب از کرم‌هاى ضدآفتاب و کلاه استفاده کنند. کک و مک معمولاً درمان نمى‌شود و نیازى هم به درمان ندارد.

زنی مو قرمز که روی صورت خود کک و مک دارد.
کک و مک بیشتر در افرادی که موی قرمز دارند دیده می‌شود.

لک ناشی از زخم

گاهی اوقات زخم‌هایی که روی سطح پوست به هر دلیل ایجاد می‌شوند، پس از بازسازی پوست، به صورت لک باقی می‌مانند. این لک‌ها قهوه‌ای هستند و مانند سایر انواع لک می‌توانند در درمان سرسخت باشند.

جلوگیری از لک پوستی در تابستان

برای جلوگیری از ایجاد لکه پوستی در تابستان، باید یک سری نکات را رعایت کنید.

نوشیدن آب

کمبود آب یک علت لک پوستی در تابستان است. نوشیدن آب خطر ابتلا به بعضی از بیماری‌های پوستی مثل اگزما را کاهش می‌دهد. همان‌طور که اشاره کردیم، اگزما یکی از دلایل به وجود آمدن لک پوستی است. همچنین نوشیدن روزانه حداقل ۶ لیوان آب عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می‌بخشد و به دفع سموم از بدن کمک میکند. این کار درنهایت باعث درخشش و نرمی پوست شده و احتمال ابتلا به آکنه‌های پوستی و لک را کاهش می‌دهد.

مرطوب کردن پوست

یکی دیگر از دلایل ایجاد لک پوستی تابستانی، باور غلطی است که در مورد مرطوب کردن پوست چرب در تابستان وجود دارد. کسانی که مستعد جوش و آکنه هستند، بر این باورند که استفاده از مرطوب کننده باعث جوش بیشتر برای آنها می‌شود. باید بگوییم که این قضیه کاملا برعکس است. کسانی که مستعد آکنه هستند، اگر از مرطوب کننده در تابستان استفاده نکنند، دچار ترشح بیشتر چربی و در نتیجه آکنه خواهند شد. شما با استفاده از یک مرطوب کننده سبک و کنترل کننده چربی می‌توانید مانع از به وجود آمدن آکنه و لک پوستی در فصل گرما شوید.

خرید کرم مرطوب کننده صورت لافارر مناسب پوست چرب و آکنه ای

کرم مرطوب کننده صورت لافارر مناسب پوست چرب و آکنه ای فاقد چربی و مات کننده پوست است. این محصول تولید سبوم در پوست شما را کنترل می‌کند و مانع از مسدود شدن منافذ پوست می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر و خرید این محصول روی عکس کلیک کنید.

استفاده از ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب در طول روز، به خصوص در فصل گرما و تابستان، جز واجبات مراقبت پوستی است. فرقی نمی‌کند که زن باشید یا مرد، سبزه باشید یا سفید؛ همیشه و در همه حال برای محافظت از پوست خود در برابر اشعه مضر آفتاب به ضد آفتاب احتیاج خواهید داشت. ضد آفتاب حداقل باید SPF 30 باشد تا بتواند کار خود را به درستی انجام دهد. ضد آفتاب را هر دو تا سه ساعت یک بار باید تمدید کنید. لایه قبلی را بشورید و یا با دستمال مرطوب پاک کنید؛ سپس لایه جدید را بزنید. یادتان باشد در زدن ضد آفتاب خساست به خرج ندهید. علاوه بر صورت، گردن، دست و هر قسمتی که در معرض نور خورشید باشد، نیاز به ضد آفتاب دارد.

شستن صورت و بدن

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از لک پوستی در تابستان شستن روزانه صورت است. آلودگی‌ها و چربی‌های سطح پوست باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شوند. این اتفاق در نهایت منجربه ایجاد جوش و آکنه خواهد شد. پاک نکردن آرایش از سطح پوست هم همین نتیجه را خوهد داشت. پس با توجه به نوع پوست خود نسبت به خرید یک شوینده مناسب اقدام کنید و در طول شبانه روز، دو بار صورت خود را بشویید. هیچ وقت با آرایش به رخت خواب نروید و در اولین فرصت پس از انجام فعالیتی که منجربه تعریق می‌شود، دوش بگیرید.

شستن بدن برای جلوگیری از ایجاد لک پوستی
شستن صورت و بدن و تمیز نگه داشتن پوست از بروز لک پوستی و آکنه جلوگیری می‌کند.

کلاه لبه دار

کلاه لبه‌دار یک محافظ خوب برای به حداقل رساندن برخورد تابش خورشید با صورت شماست. حتما برای فصل گرم از یک کلاه لبه‌دار استفاده کنید.

درمان لک پوستی در تابستان

اگر به هر دلیلی دچار لک پوستی در تابستان شده‌اید، باید نسبت به درمان آن اقدام کنید. در این بخش در مورد روش‌های درمان لک پوستی در تابستان صحبت خواهیم کرد.

کرم ضد لک

کرم‌های ضد لک از ترکیباتی تشکیل شدند که می‌توانند تولید ملانین یا همان رنگ‌دانه‌های پوستی را کاهش دهند و از این راه باعث از بین رفتن لک پوستی شوند. اکثر این کرم‌ها از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و با این عمل مانع از کدر شدن پوست می‌شوند. کرم‌های ضد لک تنوع زیادی دارند و قیمت آنها هم متفاوت است. برای از بین بردن لک پوستی در فصل گرما و روشن شدن پوست می‌توانید از این محصولات استفاده کنید.

خرید کرم ضد لک و روشن کننده اریکه

کرم ضد لک و روشن کننده اریکه ترکیبات روشن کننده، مرطوب کننده و ضد التهاب دارد. ویتامین C موجود در این محصول باعث شده تا علاوه بر یک ضد لک قوی، آنتی اکسیدان خوبی هم باشد.

برای اطلاعات بیشتر و خرید این محصول روی عکس کلیک کنید.

ماسک ضد لک

شما علاوه بر استفاده از کرم ضد لک می‌توانید ماسک‌هایی که خاصیت ضد لک و روشن کنندگی پوست را دارند، وارد روتین پوستی خود کنید تا سریع‌تر به نتیجه برسید. علاوه بر ماسک‌های آماده موجود شما می‌توانید درمان خانگی لکه پوستی تابستانی را با استفاده از ماسک‌های خانگی انجام دهید. برای آشنایی با ۱۰ مدل ماسک خانگی ضد لک، خواندن مقاله زیر را توصیه می‌کنیم:

لایه برداری شیمیایی

برای کاهش لک‌های پوستی خود می‌توانید از روش لایه‌برداری پوست استفاده کنید. در این روش با استفاده از یک محلول شیمیایی لایه سطحی پوست برداشته می‌شود تا یک لایه جدید جایگزین آن شود. درست است که لایه‌بردارها به راحتی در دسترس هستند؛ اما برای این مشکل توصیه می‌کنیم نزد پزشک متخصص بروید تا لایه‌برداری را متناسب با نوع لک شما انجام دهد.

لیزر درمانی

دستگاه لیزر یک درمان کلینیکی برای برطرف کردن لک پوستی در فصل گرما است. اگر استفاده از کرم و سایر محصولات درمانی روی شما تاثیر نداشت، با یک پزشک برای لیزر درمانی مشورت کنید. لیزرها به راحتی می‌توانند روی لک‌های پوستی متمرکز شوند و رنگ‌دانه هایی که موجب لک شده‌اند را از بین ببرند.

انجام لیزر درمانی در کلینیک،زیر نظر پزشک، برای درمان لک پوستی
لیزر درمانی برای درمان لک پوستی

سخن پایانی

در این مطلب در مورد انواع لک پوستی صحبت کردیم و به طور خاص به لک پوستی در تابستان پرداختیم. سعی کردیم شما را با روش‌های جلوگیری از لک پوستی در تابستان آشنا کنیم و راه‌حل‌های درمان آن را توضیح دهیم. اگر شما هم در مورد این موضوع نظری دارید و یا می‌خواهید نکته‌ای به آن اضافه کنید، آن را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد لک پوستی در تابستان

لک های پوستی در تابستان چگونه به وجود می‌آیند؟

دلایل زیادی برای بروز لک پوستی وجود دارد. نور آفتاب شایع‌ترین دلیل ایجاد لک پوستی در تابستان است.

برای جلوگیری از لک پوستی در تابستان باید چه کاری انجام داد؟

همیشه در طول روز از ضد آفتاب استفاده کنید. آب زیاد بنوشید و به روتین پوستی خود پایبند باشید.

درمان خانگی لکه پوستی تابستانی امکان پذیر است؟

با استفاده از ماسک‌های دست‌ساز خانگی که خاصیت ضدلک دارند، می‌توانید به درمان آنها کمک کنید.

درمان لک پوستی در تابستان چگونه انجام می‌شود؟

به کمک محصولات مراقبتی ضد لک مثل کرم و ماسک، لایه‌بردارهای شیمیایی و لیزر درمانی می‌توان لک پوستی در فصل گرما را درمان کرد.