زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

خواص روغن کالاندولا برای پوست و مو

wordcamp
2,108
9 دقیقه
خواص روغن کالاندولا برای پوست و مو
نام روغن کالاندولا یا روغن گل همیشه بهار را تا به حال شنیده‌اید؟ می‌دانید این روغن چقدر خاصیت دارد؟ اگر به زیبایی پوست و موهای خود اهمیت می‌دهید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا پایان بخوانید چون می‌خواهیم خواص روغن گیاهی و ارگانیک کالاندولا برای پوست و مو را برایتان بگوییم. پس با این مقاله از مو تن رو همراه ما باشید.

روغن کالاندولا چیست

کالاندولا یکی از گیاهان دارویی است که در ایران به آن گل همیشه بهار هم گفته می‌شود. این گیاه از زمان‌های قدیم کاربرد بسیاری در آشپزی و طب سنتی داشته است. عطر و طعم گلبرگ‌های گل همیشه بهار یا همان کالاندولا خیلی شبیه زعفران بوده به طوری که حتی از این گیاه می‌توان به جای زعفران در تهیه غذا استفاده کرد چون این گیاه هم ارزان بوده و هم به راحتی در دسترس است. یکی از ویژگی‌های فوق العاده جالب کالاندولا این است که این گیاه بسیار لطیف و ظریف بوده اما در عین حال بسیار هم قوی می‌باشد. همین ویژگی سبب شده از این گیاه در بسیاری از موارد درمانی استفاده شود. مثلا جالب است بدانید که ترکیبات موجود در گیاه کالاندولا به قدری لطیف هستند که از آن روی پوست نوزادان هم استفاده می‌شود. از جمله مواردی که از کالاندولا به عنوان درمانگر استفاده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • درمان جوش پوشک
  • درمان زخم ها
  • درمان بریدگی ها
  • درمان خراش ها
  • درمان نیش حشرات
  • درمان آفتاب سوختگی
  • بهبود چشم صورتی
  • تسکین و بهبود گلو درد
روغن گل همیشه بهار

فواید روغن کالاندولا برای پوست

روغن گیاه کالاندولا فواید بسیاری برای پوست شما خواهد داشت و نقش موثری در زیبایی و سلامت پوست دارد. در ادامه به فواید روغن گیاه گل همیشه بهار می‌پردازیم:

• استفاده از روغن کالاندولا به عنوان ضدآفتاب

جالب است اگر بگوییم که این روغن، خواص ضد آفتاب را دارد. تحقیقات نشان داده که این روغن دارای ویژگی SPF بوده و می‌توانید از روغن و کرم آن به عنوان ضد آفتاب روی پوستتان استفاده کنید.

• روغن کالاندولا برای بهبود زخم ها

یکی دیگر از فواید گیاه کالاندولا استفاده از آن برای بهبود زخم‌هاست. طبق تحقیقاتی که توسط پژوهشگران صورت گرفته باید گفت روغن کالاندولا به سریع تر بهبود یافتن زخم‌ها کمک بسیاری می‌کند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که از کرم کالاندولا استفاده کرده‌اند در مدت یک هفته الی هشت روز علائم قرمزی، تورم و کبودی آن‌ها بهبود پیدا کرده و زخمشان بهتر شده است.

• روغن کالاندولا برای درمان آکنه

اگر از آکنه روی پوست خود رنج می‌برید حتما کالاندولا را امتحان کنید. باید بگوییم از عصاره این گیاه برای معالجه و جلوگیری از آکنه استفاده می‌شود و نتایج خوبی هم در پی خواهد داشت. پس توصیه می‌کنیم برای درمان و رفع لک های حاصل از آکنه از روغن گیاه پر خاصیت کالاندولا استفاده کنید.

• استفاده از روغن کالاندولا برای درمان اگزما

برخی افراد معتقدند که روغن کالاندولا برای درمان اگزما موثر است. اگر از اگزما و خشکی و خارش آن رنج می‌برید می‌توانید کالاندولا را برای درمان آن امتحان کنید.

• روغن کالاندولا و بهبود جوش حاصل از پوشک در کودکان

برایتان پیش آمده که پاهای نوزادتان در اثر پوشک جوش بزند؟ اگر این اتفاق برای نوزاد دلبندتان رخ داده از روغن گیاهی و لطیف کالاندولا برای تسکین بثورات و جوش‌های حاصل از پوشک استفاده کنید. تحقیقات نشان داده استفاده از پماد کالاندولا در بهبود بثورات تاثیر بسزایی دارد. پس اگر خواستید برای بهبود بثورات و جوش‌های حاصل از پوشک از کالاندولا استفاده کنید کافیست این روغن را به طور مستقیم بر روی عارضه بمالید تا نتایج خوب آن را مشاهده کنید.

• روغن کالاندولا و درمان پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است که افراد مبتلا به آن می‌توانند برای درمان این بیماری از کالاندولا کمک بگیرند. برای بهره بردن از فواید این گیاه کافیست روغن آن را روزی چند بار روی پوست بمالید.

• روغن کالاندولا و سلامت و زیبایی پوست

کالاندولای پر خاصیت برای سلامت و زیبایی پوست شما بسیار سودمند خواهد بود. شما می‌توانید برای بهداشت و سلامت پوست از روغن ارگانیک کالاندولا استفاده کنید چون این روغن می‌تواند هیدراتاسیون و سفتی پوستتان را تقویت کند. فقط کافیست روزی دوبار این روغن را روی پوست خود بمالید.

• استفاده از روغن کالاندولا به عنوان مرطوب کننده

روغن پر فایده و پر خاصیت گل همیشه بهار، یک مرطوب کننده بسیار عالی برای پوست شما خواهد بود. این روغن می‌تواند پوست خشک و ترک خورده شما را به خوبی مرطوب کرده و آبرسانی کند.

• مرطوب کننده مو

از ویژگی‌های خوب کالاندولا این است که از آن می‌توان به عنوان مرطوب کننده مو هم استفاده کرد. اگر پوست سرتان خشک و تحریک شده و به دنبال یک شامپو و نرم کننده هستید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی روغن گل همیشه بهار باشند. این روغن گیاهی خاصیت ضد قارچی داشته و به درمان شوره سر کمک می‌کند. همچنین می‌تواند رطوبت لازم را به موهای شما رسانده تا مو و پوست سر شما سالم بماند. روغن گل همیشه بهار، خاصیت بازسازی دارد و به رشد موهای شما کمک می کند. علاوه بر این از مو در برابر عوامل محیطی محافظت خواهد کرد. شامپو تقویت کننده داو حاوی روغن کالاندولا یکی از محصولات خوب برای موهای شماست.

• آبرسانی لب ها

یکی دیگر از فواید بسیار خوب روغن گل همیشه بهار این است که یک آبرسان عالی بوده و عمل آبرسانی را به خوبی انجام خواهد داد به خصوص برای لب‌ها! گل همیشه بهار خشکی لب‌های شما را برطرف کرده و باعث زیبایی هر چه بیشتر آن‌ها خواهد شد. اگر می‌خواهید لب‌هایتان را مرطوب یا ترمیم کنید، کافیست چند قطره از روغن گل همیشه بهار را در مرطوب کننده یا ترمیم کننده لبتان بریزید و روی لب‌ها استفاده کنید.

نحوه تهیه روغن طبیعی و ارگانیک کالاندولا

تهیه روغن طبیعی و ارگانیک کالاندولا به دو روش صورت می‌گیرد:
  • طرز تهیه روغن کالاندولا (روش سنتی و زمان بر)
اگر از این روش برای ساخت روغن استفاده کنید بین 4 تا 6 هفته وقت شما را خواهد گرفت تا آماده شود. اما ارزش وقت گذاشتن دارد چون در این روش مواد تشکیل دهنده ظریف موجود در کالاندولا به بهترین شکل ممکن حفظ خواهند شد. مواد لازم:
  1. گلبرگ‌های خشک و طبیعی گل کالاندولا
  2. روغن زیتون یا یکی از روغن‌های حامل مانند روغن بادام، روغن آووکادو یا روغن جوجوبا
طرز تهیه روغن:
  1. گلبرگ‌های گیاه کالاندولا را در یک ظرف شیشه ای بریزید و بعد روغن زیتون را به آن اضافه کنید. روغن زیتون به اندازه‌ای باشد که 2.5 سانتی متر روی گلبرگ ها را بپوشاند. دلیل ریختن روغن اضافی این است که وقتی گلبرگ ها با روغن خیس می‌شوند بزرگ تر شده و برای پوشش کامل آن‌ها به روغن بیشتری احتیاج است.
  2. بعد از ریختن روغن روی گل‌ها، درب شیشه را محکم ببندید و به خوبی مواد را تکان دهید.
  3. بعد از این که مواد با هم ترکیب شدند، آن‌ها را داخل کیسه کاغذی قرار داده و نزدیک یک پنجره آفتاب گیر و گرم قرار دهید.
  4. توصیه می‌کنیم حتما از کیسه کاغذی استفاده کنید چون کیسه کاغذی از عناصر مهم کالاندولا در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می‌کند.
  5. شما باید هر روز که به شیشه سر می زنید آن را تکان دهید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شوند.
  6. بعد از 4 تا 6 هفته می‌توانید درب شیشه را باز کنید.
  7. مواد داخل شیشه را از صافی عبور دهید و روغن بدست آمده را در یک ظرف شیشه‌ای تمیز نگهداری کنید.
  8. درب ظرف را محکم ببندید و آن را در جای خنک و تاریک قرار دهید.
طرز تهیه روغن کالاندولا
  • طرز تهیه روغن کالاندولا (روش سریع)
این روش درست کردن روغن بسیار سریع بوده و زمان زیادی از شما نخواهد گرفت. مواد لازم:
  1. گلبرگ های کالاندولا
  2. روغن زیتون
  3. آب
طرز تهیه روغن:
  1. مثل روش قبل گلبرگ‌های کالاندولا را داخل یک ظرف شیشه ای تمیز و خشک بریزید.
  2. روغن زیتون را به گل کالاندولا اضافه کنید به اندازه‌ای که حدود 2.5 سانتی متر روی گلبرگ‌ها را بپوشاند.
  3. درب شیشه را محکم ببنیدید و خوب تکان دهید.
  4. یک حوله آشپزخانه در ته قابلمه آرام پز برقی گذاشته و شیشه را داخلش قرار دهید.
  5. مقداری آب داخل قابلمه بریزید به اندازه ای که تا نصف شیشه را بپوشاند
  6. آرام پز را به مدت 2 تا 6 ساعت روی کمترین درجه تنظیم کنید.
  7. بعد از گذشت این زمان مواد را از یک پارچه توری عبور داده و صاف کنید
  8. روغن بدست آمده را داخل ظرف شیشه‌ای تمیز بریزی
  9. روغن بدست آمده کالاندولا را در کابینت یا در جای خنک و تاریک نگهداری کنید

احتیاط در استفاده از کالاندولا

همانطور که تا به اینجای مقاله خواندید، متوجه شدید که گیاه کالاندولا فواید بسیاری دارد. در مورد خطرات استفاده از این گیاه باید بگوییم که بطور کلی استفاده از آن بی خطر بوده و به سلامت شما آسیبی وارد نخواهد کرد اما بهتر است در مصرف آن چند نکته زیر را در نظر بگیرید و محتاط عمل کنید:
  • در زمان بارداری و شیردهی بانوان، از کالاندولا استفاده نشود
  • این گیاه قبل از عمل جراحی استفاده نشود زیرا باعث خواب آلودگی خواهد شد
  • از نوع خوراکی آن همراه با داروی آرام بخش استفاده نشود

جمع بندی

کالاندولا نام یک گیاه است که خواص درمانی بسیاری دارد. به این گیاه پرخاصیت گل همیشه بهار هم گفته می‌شود. از روغن گل همیشه بهار می‌توان برای بهبود زخم، درمان اگزما، درمان اکنه، بهبود جوش حاصل از پوشک نوزادان و … استفاده کرد. حتی از آن می‌توان به عنوان مرطوب کننده و ضد آفتاب هم استفاده نمود. پس اگر به هر یک از این مشکلات دچار شدید و به دنبال یک درمان کننده طبیعی بودید حتما کالاندولا را امتحان کنید