زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

خواص انار؛ 26 خاصیت جادویی انار و آب انار برای زیبایی، سلامتی و مو

wordcamp
2,689
11 دقیقه
خواص انار؛ 26 خاصیت جادویی انار و آب انار برای زیبایی، سلامتی و مو

فهرست مطالب

انار یک میوه‌ی بسیار زیبا است و برای زیبایی و سلامتی انسان‌ها تاثیراتی عجیب دارد. مزایای این دانه‌های قرمز و درخشان برای پوست و مو، بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید. کافی است این مقاله را بخوانید. حتم دارم که از خواص انار شگفت زده خواهید شد. از تاثیر مثبت آن بر چربی‌سوزی گرفته تا داشتن پوستی درخشان. در این مقاله هم در مورد انار صحبت کرده‌ایم و هم در مورد آب این میوه‌ی خوشمزه.

خواص انار برای زیبایی پوست

دانه های انار
دانه‌های انار

یک: انار و حفظ سلامتی پوست

کلاژن، اصلی‌ترین جزء پوست شما و عامل تعیین‌کننده‌ی نرمی، صافی و سفتی پوست است. انار حاوی ترکیباتی است که از تجزیه‌ی کلاژن جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، باعث رشد و تقویت سلول‌های تولید‌کننده‌ی کلاژن نیز می‌شود. در نتیجه به نرمی و لطافت و صاف ماندن پوست کمک می‌کند.

دو: خواص ضدپیری انار

انار می‌تواند پوست شما را جوان نگه دارد. روغن موجود در هسته‌ی انار لایه بیرونی پوست را تقویت نموده و چین‌و‌چروک‌ها را کاهش می‌دهد یا به تاخیر می‌اندازد. نوشیدن روزی یک لیوان آب انار باعث درخشان شدن پوست صورت شما خواهد شد.

سه: جلوگیری از بروز جوش و آکنه

اصلی‌ترین دلیل وجود جوش را می‌شناسید؟ این مشکل از عدم تعادل هورمونی در بدن ناشی می‌شود. انار منبعی غنی از ویتامین C است که تولید سبوم را تنظیم می‌کند. سبوم چیست؟ ماده‌ای چرب که از پوست ترشح می‌شود، روی منافذ پوست را می‌بندد و عامل اصلی ایجاد جوش‌هاست.

طرز تهیه یک اسکراب خانگی با انار و پاکسازی منافذ پوست

اگر می‌خواهید از معجزه‌ی انار در پیشگیری از جوش و آکنه، برخوردار شوید، هفته‌ای 2 بار از این اسکراب استفاده کنید.

مواد لازم

  • دانه‌های انار یک قاشق غذاخوری
  • شکر قهوه‌ای دو قاشق غذاخوری
  • عسل دو قاشق غذاخوری
  • رنده پوست پرتقال یک قاشق غذاخوری

این مواد را خوب باهم مخلوط کنید و به مدت 5 دقیقه روی پوست صورت قرار دهید. سپس دست خود را مرطوب نموده و با حرکات دورانی، پوست را ماساژ دهید. دقت کنید که پوست دور چشم شما بسیار حساس است بنابراین از قرار دادن اسکراب و ماساژ این ناحیه خودداری کنید. بعد از چند دقیقه صورت خود را بشویید، خشک کنید و با آب‌رسان، مرطوب نمایید.

چهار: نوسازی سلول‌های پوست با کمک انار

ممکن است با افزایش سن، با مشکلاتی مانند تغییر در رنگ‌دانه‌های پوست و لکه‌های پیری مواجه شوید. در این شرایط، آنتی اکسیدا‌ن‌های طبیعی موجود در انار به بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کنند.

پنج: محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی

انار
سینی چوبی حاوی انار

اگر پوستتان در اثر اشعه خورشید دچار سوختگی شده، از آب انار برای تسکین استفاده کنید. انار حاوی آنتی اکسیدا‌ن‌هایی است که خاصیت ضد‌سرطانی دارند. بنابراین پوست آسیب‌دیده را تسکین داده و اثرات آفتاب‌سوختگی را کاهش می‌دهد.

شش: مقابله با التهاب پوست

اگر از التهاب پوست رنج می‌برید، به جای هر پمادی، از عصاره انار برای تسکین پوست خود استفاده کنید. انار حاوی پلی فنول و ترکیبات دیگری است که خاصیت ضد التهابی دارند. به اعتقاد برخی متخصصان، روغن هسته‌ی انار می‌تواند بریدگی‌های کوچک و آسیب‌های پوستی را درمان کند. در عین حال، هیچ لکی هم روی پوست باقی نخواهد ماند.

هفت: تغذیه پوست با انار

ساختار مولکولی میوه انار، بسیار کوچک است. به همین دلیل، روغن هسته انار می‌تواند به عمق پوست شما نفوذ کند و آن را از درون آب‌رسانی نماید. این روغن حاوی اسید پونیسیک است که باکتری‌ها را دور نگه داشته و سلامتی و رطوبت پوست را در طول روز تضمین می‌کند.

خواص انار برای سلامتی اندام‌های بدن

انار
انار

یک: بهبود سلامت روده

باکتری روده که به نام فلور روده نیز شناخته می‌شود، برای حفظ سلامت سیستم گوارش بسیار مهم است. یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش این باکتری، نوشیدن آب انار است. اخیراً یک مطالعه تأیید کرده که آب انار دارای اثر پری‌بیوتیکی بر میکرو فلور روده است. معنی این جمله این است که آب انار منجر به افزایش رشد این باکتری در روده‌ها می‌شود. از طرف دیگر، افزایش تعداد این میکروب‌های مفید می‌تواند مستقیماً به هضم بهتر غذا، تقویت و سیستم ایمنی و حفظ تناسب اندام کمک کند.

دو: آب انار و کمک به پیشگیری از گسترش عفونت

شواهد علمی نشان می‌دهد که انار میوه‌ای با خاصیت ضدمیکروبی است. بنابراین می‌تواند از فاسد‌شدن مواد غذایی جلوگیری نموده و ماندگاری آن‌ها را طولانی‌تر کند. دقیقاً به دلیل همین ویژگی، می‌توان انار را یک نگهدارنده‌ی طبیعی دانست.

علاوه بر این، مشخص شد که خواص ضد‌قارچی انار به درمان عفونت‌های دهان مانند استوماتیت دندان مصنوعی، پریودنتیت و خون‌ریزی لثه کمک می‌کند.

سه: فواید انار برای سلامتی قلب

بنابر مطالعات معتبر، انار حاوی مقدار زیادی پلی فنول است که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. علاوه بر این، یک مطالعه تأیید کرده که اسید پونیسیک؛ نوعی اسید چرب غیراشباع چندگانه موجود در روغن هسته انار، دارای اثر ضد آتروژنیک است که به حذف رسوبات چربی از رگ‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، آب انار قادر است سطح کلسترول LDL را در بدن کاهش دهد. بنابراین خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، حملات قلبی، انسداد شریان‌ها و غیره با مصرف منظم انار کاهش خواهد یافت.

چهار: انار و درمان اختلال نعوظ

برخی از آزمایش‌ها نشان داده که اختلال نعوظ در خرگوش‌ها بر اثر پدیده اکسیداتیو در بدن رخ می‌دهد. اکسیداتیو جریان خون به بافت‌های تحتانی بدن را کاهش داده و از این طریق فرایند نعوظ با اختلال مواجه می‌شود. مطالعه‌ی دیگری نشان داد که برای خرگوش‌ها، آب انار به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا و مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌تواند این اختلال را از بین ببرد. البته هنوز در مورد اثربخشی این روش برای انسان شواهد کافی در دست نیست.

پنج: خواص انار در زمینه کاهش وزن و چربی

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که آب انار به دلیل وجود آنتوسیانین‌ها، تانن‌ها و سایر آنتی اکسیدان‌ها، ممکن است به کاهش چربی بدن کمک کند. در این آزمایش مشاهده شد که فعالیت‌های آنتی اکسیدانی در بدن موش‌هایی که با آب انار تغذیه شده بودند، افزایش یافت. به همین دلیل وزن این موش‌ها دچار کاهش شد. البته، تاثیر انار بر کاهش وزن و چاقی انسان‌ها، هنوز در دست بررسی است.

شش: خواص ضدسرطانی انار

برخی از مطالعات انجام شده در مورد فواید انار برای سلامتی نشان می‌دهد که این میوه بالقوه، ضد سرطان عمل می‌کند. عصاره انار دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که از رشد سلول های سرطانی در سینه، پروستات و روده بزرگ جلوگیری می‌نمایند. علاوه بر این، حیواناتی که با آب انار تغذیه شده بودند، دچار کاهش رشد سلول‌های سرطانی ریه، پوست، روده بزرگ و پروستات شدند. مطالعات دانشمندان برای تایید این خواص در بدن انسان همچنان ادامه دارد.

هفت: خواص انار در کاهش عوارض زایمان

انار
میوه انار

تحقیقات انجام شده توسط دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن نشان داده که آب انار ممکن است عوارض زایمان را در زنان باردار کاهش دهد. جالب است که بدانید تاثیر انار بر موراد زیر قطعی است:

  • شانس زایمان زودرس را کم می‌کند،
  • کاهش فشار خون بالای بارداری یا پره اکلامپسی،
  • پیشگیری از نقایص مادرزادی جنین
  • کمک به رشد کافی جنین.

دانشمندان این تاثیرها را به آنتی اکسیدان‌های فنولی موجود در انار نسبت می‌دهند. این آنتی اکسیدان‌ها، می توانند از مرگ سلول‌های جنینی و جفتی در اثر استرس اکسیداتیو پیشگیری نمایند.

هشت: خواص انار در زمینه مبارزه با آرتروز زانو

مشکلات التهاب مفصل‌ها مانند آرتروز باعث بروز درد و کاهش کیفیت زندگی است. خبر خوبی برای شما دارم. انار با خواص ضدالتهابی خود می‌تواند این درد را درمان کند. همچنین مطالعات نشان داده که عصاره میوه انار می‌تواند از تخریب غضروف در بیماران مبتلا به آرتروز جلوگیری کند. بنابراین مفاصل فرد مبتلا از ضعیف شدن و آسیب در امان می‌مانند.

نه: بهبود وضعیت حافظه

شواهد محکمی وجود دارد که اثبات می‌کند انار قدرت حافظه شما را بهبود می‌بخشد. در یک مطالعه، بیمارانی که جراحی مغز انجام داده بودند را مورد بررسی قرار دارند. آن‌ها روزانه 2 گرم عصاره انار را به شکل قرص دریافت کردند. تا 6 هفته پس از جراحی، وضعیت حافظه‌ی آن‌ها به مراتب بهتر از سایر افرادی بود که این قرص را دریافت نکرده بودند.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌های موجود در انار احتمالاً می‌تواند به بهبود حافظه‌ی افراد مسن و میان‌سال منجر شود. البته افرادی که قبلاً در این زمینه دچار مشکلات جزئی بودند. سوال اینجا است که آیا انار در پیشگیری از آلزایمر یا بهبود آن نقش دارد؟ در این زمینه نیاز به بررسی و مطالعات بیشتر وجود دارد.

ده: خواص انار در زمینه کاهش خستگی

انار سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی است که می‌توانند به بدن انرژی بخشیده و از عملکرد‌های فیزیکی بهتر، پشتیبانی کنند. یک مطالعه نشان می‌دهد ورزشکارانی که قبل از ورزش، 1 گرم عصاره انار مصرف کرده بودند، خستگی کمتر و فعالیت بیشتر و باکیفیت‌تری داشتند.

یازده: کاهش سطح کلسترول

حالا اجازه بدهید در مورد فواید انار برای کلسترول صحبت کنیم. درست مانند سلامت قلب، انار برای کنترل سطح کلسترول نیز مفید است. عصاره برگ و میوه انار حداکثر فواید را برای متعادل کردن سطح کلسترول به ارمغان می آورند.

دوازده: کنترل دیابت

تحقیقات نشان داده که قند موجود در آب انار برای مبتلایان به دیابت مشکل ایجاد نمی‌کند. بنابراین افراد دیابتی حتی می‌توانند آب انار را بدون هیچ مشکلی مصرف کنند. علاوه بر این انار می‌تواند از بروز دیابت نیز پیشگیری نماید.

سیزده: کنترل فشار خون

برای بهره‌مندی از فواید آب انار برای کاهش فشار خون، روزانه یک لیوان از این نوشیدنی را مصرف کنید. هم سطح فشار خون شما کم می‌شود و هم جریان خون بهبود پیدا می‌کند و این کمکی برای سیستم قلبی عروقی شما است. در واقع انار باعث سلامتی کل بدن خواهد شد.

چهارده: خواص انار برای بهبود فرایند هضم غذا

این مورد یکی دیگر از خواص بی‌شمار این میوه‌ی خوش‌طعم است که اکثر مردم از آن آگاه هستند. ویتامین‌های موجود در انار باعث می‌شوند که چربی‌های بدن به انرژی تبدیل شوند و از این طریق توان هضم غذا بیشتر می‌شود. علاوه بر این، انار مقدار زیادی فیبر دارد که هضم غذا را نیز آسان‌تر می‌کند.

پانزده: تقویت استحکام دندان‌ها

در مطالعات اخیر مشخص شده است که یکی از مزایای عمده‌ی انار، تقویت استحکام دندان‌ها و کمک به سلامت دهان و دندان است. بسیاری از مردم از این خواص آب انار خالص آگاه نیستند. از انار به‌عنوان یک داروی موثر در برابر مشکلات دهان و دندان استفاده کنید. خواص ضد‌باکتریایی و ضد‌میکروبی این میوه به کنترل عفونت‌های مختلف و همچنین رشد باکتری‌ها در داخل دهان کمک می‌کند.

شانزده: بهبود مسائل مربوط به قاعدگی

با استفاده از انار،برخی مشکلات احتمالی قاعدگی خود را کنترل کنید. مصرف انار به کنترل بی‌نظمی سیکل قاعدگی و حل مشکلات ناشی از آن کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها و خواص ضد‌التهابی این میوه چرخه قاعدگی را منظم و سلامت نگه می‌دارد. چند روز قبل از شروع عادت ماهیانه، انار را در رژیم غذایی خود جای دهید.

خواص انار برای تقویت موها

انار
میوه انار

یک: رشد موهای سالم با مصرف انار

آب انار سرشار ازپونیسیک اسید است. به همین دلیل در سلامتی پوست سر و مو تاثیر مثبتی خواهد داشت. پونیسیک اسید در کاهش بیماری‌های التهابی مانند شوره سر، پوسته پوسته شدن و غیره موثر است. فولیک اسید موجود در انار نیز باعث گردش خون بهتر در فولیکول‌های مو شده و ریزش، نازک‌شدن مو و طاسی سر را کاهش می‌دهد.

دو: درمان خشکی و وز بودن موها با روغن هسته انار

تاثیر روغن هسته‌ی انار برای درمان موهای زبر، وز و خشک آشکار است. واقعیت این است که آلودگی‌های محیطی و سبک زندگی و تغذیه‌ی ما، فولیکول‌های مو را به‌شدت تخریب می‌کند. ماساژ موها با استفاده از روغن انار باعث تغذیه‌ی ریشه مو و نرمی پوست سر و ساقه‌ی موهای شما است. در نتیجه موهایی صاف‌تر و خوش‌حالت‌تر خواهید داشت. روش دیگر استفاده از این میوه برای مو، مالیدن آب انار به پوست سر است. این کار را یک روز در میان انجام دهید تا آب‌رسانی انجام شود و از دست خشکی موها و خارش سر خلاص شوید.

عوارض جانبی مصرف انار

تا اینجا با خواص انار برای سلامتی و زیبایی پوست و مو آشنا شدید. مضرات استفاده از این میوه خوش‌طعم  بسیار نادر است. اما احتمال بروز آنها در صورت زیاده‌روی، وجود دارد. در لیست زیر با عوارض انار در صورت مصرف بیش‌ازحد آشنا خواهید شد:

  • ناراحتی معده
  • سوء هاضمه
  • احساس سوزش در شکم
  • حساسیت و واکنش‌های آلرژیک مانند خارش، تورم
  • آب‌ریزش بینی
  • دشواری تنفس (در موارد حاد)

جمع بندی

اگر به سلامتی و زیبایی خود اهمیت می‌دهید، حتماً با خواندن این مقاله، به جمع طرفداران انار پیوسته‌اید. خواص انار برای سلامتی و زیبایی پوست و مو بی‌شمار است.