زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

مهمترین علل حساسیت به نوار بهداشتی و بهترین روش‌های درمان آن

تیم تحریریه مو تن رو
5,301
8 دقیقه
مهمترین علل حساسیت به نوار بهداشتی و بهترین روش‌های درمان آن

حساسیت به نوار بهداشتی مساله‌ای است که برخی بانوان با آن رو به رو هستند. این مشکل به حدی است که استفاده از نوار بهداشتی اصلا برایشان خوشایند نخواهد بود. علت این مساله را می‌دانید؟ پاسخ این است که گاهی حساسیتی برای افراد پیش می‌آید که در پی آن، خارش، التهاب و قرمزی پوست رخ می‌دهد. دلیل حساسیت به نوار بهداشتی چیزی نیست جز جنس مواد استفاده شده در نوار. در موارد دیگر هم ممکن است علت حساسیت، رطوبت و گرما باشد که در نوار بهداشتی ایجاد می‌شود و باعث تشکیل باکتری‌ در ناحیه تناسلی می‌شود. علت حساسیت به نوار بهداشتی، هرچه باشد، جای نگرانی نیست؛ چون روش‌های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا درباره مهمترین علل حساسیت به نوارهای بهداشتی و بهترین روش‌های درمان آن بیشتر بدانید.

علت حساسیت به نوار بهداشتی چیست؟

درماتیت تماسی یا التهاب پوستی یکی از بیشترین عللی است که باعث ایجاد حساسیت نسبت به نوار بهداشتی می‌شود. اما معنی درماتیت تماسی یا التهاب پوستی چیست؟
درماتیت به التهاب پوست گفته می‌شود. به این معنی که وقتی پوست بدن با نوار بهداشتی در تماس قرار می‌گیرد، مواد به ‌کار رفته در نوار برای پوست بدن حساسیت به وجود ‌آورند. به درماتیت تماسی در ناحیه تناسلی بانوان، «ولویت» (vulvitis) گفته می‌شود.
نوارهای بهداشتی موجود در بازار انواع گوناگونی دارند که هر یک از آن‌ها از لایه‌های متعددی تولید شده‌اند. در هر لایه از نوار، ماده و جنسی متفاوت به کار رفته و همین امر موجب شده برخی افراد به این مواد حساسیت نشان دهند. در ادامه دلایل حساسیت به پدهای بهداشتی را برای شما بیشتر توضیح می‌دهیم.

حساسیت به نوار بهداشتیدلایل حساسیت به نوار بهداشتی

حساسیت به نوار بهداشتی چیز عجیبی نیست اما چنین چیزی معمولا به‌ندرت اتفاق می‌افتد. نتیجه پژوهشی درباره حساسیت به نوار بهداشتی نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از حساسیت‌ها در پی وجود چسب در نوار به وجود می‌آید. تحقیقی دیگر هم نشان داده است که از هر دو میلیون نفر زن، فقط یک نفر به نوار بهداشتی حساسیت نشان می‌دهد.
همانطور که گفتیم نواربهداشتی ها از چندین لایه تشکیل شده‌اند که هر یک از لایه‌های موجود در نوار بهداشتی ممکن است باعث ایجاد حساسیت در ناحیه تناسلی شوند. از مواد حساسیت زایی که معمولا در لایه‌های مختلف نوارهای بهداشتی وجود دارد، موارد زیر را می‌توان نام برد:

حساسیت به لایه زیرین

معمولا در لایه زیرین نوار بهداشتی از ترکیبات پلی ‌اتیلن استفاده می‌شود. از این ترکیبات در تولید بعضی لباس‌ها، طناب‌ها و … هم استفاده می‌شود. برخی افراد ممکن است به این مواد حساسیت نشان داده و دچار التهاب پوست شوند.

حساسیت نشان دادن به بخش اصلی جذب ‌کننده

نوار بهداشتی هایی که بانوان در دوران قاعدگی استفاده می‌کنند معمولا به طور کلی از سه لایه تشکیل شده‌اند. این سه لایه شامل قسمت رویی، قسمت میانی و قسمت زیرین می‌شود.
قسمت میانی بخش اصلی و هسته‌ای است که در میان لایه زیرین و رویین نوار قرار می‌گیرد. این ناحیه از جنس فوم و سلولزها می‌باشد. این مواد که از جنس فوم و سلولز هستند قدرت جذب بالایی دارند. گاهی اوقات هم در نوارهای بهداشتی به جای این مواد از ژل جاذب استفاده می‌شود. مواردی که گفته شد ممکن است در برخی افراد باعث بروز حساسیت و ناراحتی پوستی شود.

حساسیت به لایه رویین نوار بهداشتی

شاید بتوان گفت لایه رویین نوار بهداشتی از بقیه قسمت‌ها مهم تر است چون این قسمت همان قسمتی است که بیشترین تماس با پوست بدن را دارد. جنس این لایه در اغلب برندهای نوار بهداشتی از پلی ‌اتیلن و همچنین اکسید روی و پترولاتیوم است. اگر از جمله افرادی هستید که به این مواد حساسیت نشان می‌دهید، هنگام استفاده از نوار بهداشتی دچار التهاب پوست خواهید شد.

حساسیت پوست بدن به چسب

همه نوارهای بهداشتی در قسمت زیرین خود یک لایه چسب دارند که کمک می‌کند نوار به خوبی به لباس زیر بچسبد و حرکت نکند. برخی افراد هستند که ممکن است به مواد استفاده شده در این چسب واکنش نشان دهند. در بعضی از نوارها از همان چسب‌های مورد تأیید سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده می‌شود که در چسب‌های عادی حرارتی و قطره‌ای و… هم به کار می‌روند. پس اگر دچار التهاب نسبت به نوار بهداشتی شدید، احتمال حساسیت به چسب نوار را هم در نظر بگیرید.

حساسیت به مواد شیمیایی مانند عطر و رایحه

علاوه بر موادی که گفته شد، بعضی از شرکت‌ها عطر و رایحه‌ای هم به محصولات بهداشتی خود اضافه می‌کنند. پوست بدن برخی از بانوان به مواد شیمیایی عطری اضافه‌شده در نوار بهداشتی حساس است؛ البته بیشتر این محصولات در زیر لایه و بخش اصلی جذب‌کننده دارای مواد عطری هستند؛ یعنی امکان اینکه ماده شیمیایی با بدن در تماس باشد، بسیار کم است.

تماس و اصطکاک پوست با نوار بهداشتی

اگر از مواد حساسیت‌زایی که در نوار بهداشتی‌ها استفاده می‌شود صرف نظر کنیم، عامل دیگر حساسیت به نوار بهداشتی می‌تواند مربوط به تماس و اصطکاکی باشد که نوار با پوست بدن ایجاد می‌کند و باعث آزار ناحیه تناسلی می‌شود. این تماس موجب ایجاد جوش و التهاب در ناحیه تناسلی خواهد شد.

روش‌های درمان حساسیت به نوار بهداشتی

برای درمان حساسیت باید راهکارهای مختلف را آزمایش کرد و در نهایت با آزمون ‌و خطاکردن به نتیجه رسید. برخی از راهکارها عبارت‌اند از:

  • از نوارهای بهداشتی بو دار و حاوی مواد عطری استفاده نکنید.
  • در هنگام استفاده از نوار بهداشتی، لباس زیر نخی و گشاد بپوشید تا میزان اصطکاک کاهش پیدا کند.
  • برند نوار بهداشتی را عوض کنید تا مطمئن شوید که حساسیت ناشی از وجود ماده‌ای در نوار قبلی‌تان بوده است و ببینید که محصولی دیگر هم برای شما مشکل‌زا هست یا خیر.
  • از کرم هیدروکورتیزون (hydrocortisone) برای سطح بیرونی آلت تناسلی استفاده کنید. این کرم بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود است و نباید به داخل کانال واژن وارد شود.
  • برای التیام نواحی حساس بدن، از لگن‌های بهداشتی (sitz bath) استفاده کنید. لگن‌های بهداشتی لگن‌هایی پلاستیکی هستند که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و می‌توان آنها را روی کاسه توالت‌فرنگی هم قرار داد. این لگن‌ها با آب گرم پر می‌شوند و باید به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آنها بنشینید تا بدنتان آرام شود. بعد از این مدت هم باید ناحیه حساس را خشک کنید.
  • نوار بهداشتی‌ را باید زود به زود عوض کنید تا مرطوب و خیس نشود و حساسیت به وجود نیاورد.
  • به‌محض اینکه حساسیت به نوار بهداشتی را مشاهده کردید، اقدام به درمان را شروع کنید. بی‌توجهی به این حساسیت‌ها می‌تواند مقدمه‌ای برای عفونت‌های قارچی باشد. قارچ‌هایی که به‌طور طبیعی در بدن وجود دارند، در صورت حساسیت، عفونت به وجود می‌آورند.

اگر به‌محض مشاهده حساسیت، برای درمانش اقدام کنید، این مشکل در طول ۲ تا ۳ روز رفع خواهد شد. اما اگر به این موضوع بی‌اعتنا باشید، درمانش هم طولانی‌تر خواهد بود.

درمان حساسیت به نوار بهداشتی

برای جلوگیری از حساسیت به نوار بهداشتی چه کنیم؟

  • بعضی از بانوان دوست دارند از محصولاتی به‌جز نوار بهداشتی، در دوران عادت‌ماهانه‌شان استفاده کنند. اما فقط عده‌ای از نوارها استفاده می‌کنند. شما از کدام دسته هستید؟
  • بهتر است راه‌های زیر را هم یاد بگیرید تا از بروز هرگونه حساسیت جلوگیری کنید.
  • از نوارهایی استفاده کنید که فاقد مواد رنگی و چسب‌های مختلف‌اند. نوارهای کاملا پنبه‌ای گزینه خوبی هستند و اگرچه قیمت بیشتری نسبت به گزینه‌های دیگر در بازار دارند، اما مناسب افرادی با پوست حساس خواهند بود.
  • از نوار بهداشتی‌های قابل‌شست‌وشویی استفاده کنید که حساسیت به وجود نمی‌آورند یا در صورت تمایل به‌دنبال محصولاتی مانند کاپ یا فنجان قاعدگی باشید.
  •  
  •  
  • نواربهداشتی های قابل شستشو
  • لباس زیر نخی و گشاد بپوشید.
  • برای جلوگیری از عفونت‌های قارچی، قبل از شروع عادت‌ماهانه، از پمادهای ضدقارچ در نواحی تناسلی استفاده کنید.
  • بعضی از بانوان هم ترجیح می دهند کاپ قاعدگی را جایگزین نواربهداشتی کنند. اگر درباره کاپ قاعدگی سوالی دارید و دوست دارید بیشتر راجع به این محصول بدانید یا حتی با بهترین مارک کاپ قاعدگی آشنا شوید حتما مقاله زیر را بخوانید:

راهنمای کامل استفاده از کاپ قاعدگی

عده ای هم از تامپون بجای نواربهداشتی استفاده می کنند . البته پیشنهاد ما این است که این محصول نباید جایگزین همیشگی نواربهداشتی باشد. بهتر است درشرایط خاصی مانند شناکردن ، کوهنوردی و … استفاده شود . از جمله مضررات استفاده مکرر تامپون،  عفونت جدی واژن اشاره کرد. حالا برای آنکه آشنایی کامل با انواع مضررات تامپون را بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله زیرا بخوانید :

8 مورد از مضررات استفاده از تامپون برای بانوان

ممنونیم که تا پایان این مقاله از مو تن رو با ما همراه بودید. همچنین می‌توانید قیمت انواع نوار بهداشتی را در سایت لوازم آرایشی و بهداشتی مو تن رو مشاهده کنید.