زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

مراقبت از پوست در چرخه قاعدگی چگونه است؟

wordcamp
1,346
10 دقیقه
مراقبت از پوست در چرخه قاعدگی چگونه است؟

آیا تا به حال متوجه این مسئله شده‌اید که پیش یا در دوره قاعدگی پوستتان بیش از حد خشک یا چرب یا دچار جوش و آکنه می‌شود؟ در واقع تغییر هورمون‌ها و حتی تغذیه در دوره قاعدگی و پیش از آن، روی ظاهر و سلامت پوست تاثیر مستقیم دارد. از این جهت، مراقبت از پوست در چرخه قاعدگی چگونه است؟ آیا پوست نیاز به مراقبت خاصی دارد؟ در ادامه مقاله به پاسخ تمام این سوالات مشابه می‌پردازیم تا پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

آیا هورمون‌ها روی پوست تاثیر می‌گذارند؟

آیا هورمون‌ها روی ظاهر پوست تاثیر می‌گذارند؟ بله! بر اساس تحقیقات محققان، چرخه و تغییرات هورمونی باعث تغییر در ظاهر و حتی سلامت پوست می‌شود. به همین دلیل ممکن است پیش از دوره قاعدگی یا در طول دوره قاعدگی دچار انواع جوش و آکنه روی چانه، خط رویش مو و خط فک شوید.

تحقیقات نشان می‌دهد که این تغییرات در ظاهر پوست کاملا طبیعی است و مشکل جدی نمی‌باشد. با این حال پوست هر خانمی متفاوت است و ممکن است دچار تغییرات دیگر پوستی در چرخه قاعدگی شود. برای مثال برخی از خانم‌ها دچار خشکی پوست، برخی دچار لک پوستی و برخی دیگر دچار چرب‌تر شدن پوست می‌شوند.

چرا پوست در دوره قاعدگی دچار جوش می‌شود؟

برخی از خانم‌ها در دوره قاعدگی و در دوره پیش از قاعدگی (PMS) دچار انواع جوش و آکنه می‌شوند. البته بدن هر خانمی متفاوت است و ممکن است پوست برخی از افراد دچار مشکلات دیگر شود. یکی از دلایل اصلی بروز آکنه و جوش در دوره قاعدگی و پیش از آن، تغییرات هورمونی است.

حتی ممکن است پوست شما بدون هیچ مشکلی باشد، اما تغییرات هورمونی باعث بروز جوش و آکنه روی پوست شود. در صورتی که پیش از دوره قاعدگی دچار جوش شدید، نیاز به نگرانی نیست، چرا که این مسئله بسیار طبیعی است. اما در صورتی که در چرخه قاعدگی دچار آکنه‌های بزرگ و متعدد شدید، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید. البته این مسئله نیز چندان نگران کننده نیست و با سن نیز مرتبط است.

تحقیقات پزشکان نشان می‌دهد که ممکن است در چرخه قاعدگی، پوستتان دو بار دچار جوش و آکنه شود. اولین بار یک هفته پیش از قاعدگی و دومین بار در طول مدت تخمک گذاری یا در میانه‌ی چرخه قاعدگی است. بنابراین تمام تغییرات هورمونی پیش و پس از آزاد شدن تخمک، باعث تغییرات ظاهری پوست می‌شود.

چرا پوست در دوران قاعدگی خشک می‌شود؟

از دیگر مشکلاتی که ممکن است در دوران قاعدگی و پیش از آن برای پوست رخ دهد، خشک و حساس شدن پوست است. البته این مسئله نیز شامل همه خانم‌ها نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد، هنگامی که میزان هورمون استروژن کاهش یابد، پوست کمی حساس‌تر و خشک‌تر می‌شود. چرا که هورمون استروژن به کلاژن سازی و آبرسانی پوست کمک می‌‌کند. انواع مشکلات و التهاب‌های پوستی در این دوره نیز می‌تواند به همین علت باشد.

مراقبت از پوست در چرخه قاعدگی

به علت تغییرات هورمونی، مراقبت از پوست در چرخه قاعدگی به داشتن پوستی زیبا و سالم کمک می‌کند. اما این مراقبت نیاز به صرف هزینه بالایی ندارد. چرا که تمام این مشکلات پوستی از جمله بروز جوش و آکنه، موقت است. بنابراین شما تنها باید به روتین پوستی، تغذیه و سبک زندگیتان توجه بیشتری داشته باشید. در ادامه مقاله به نکات مراقبت از پوست در چرخه قاعدگی بیشتر می‌پردازیم تا پوستتان سالم‌تر و شفاف‌تر گردد.

مرحله اول مراقبت از پوست در چرخه قاعدگی: فاز فولیکولی

مرحله اول چرخه قاعدگی بین 7 تا 10 روز است. پس از پایان دوره قاعدگی، فاز فولیکولی آغاز می‌شود. در این مرحله فولیکول‌های تخمدان بالغ می‌شوند و برای آزاد کردن تخمک آماده می‌گردند. در این مرحله میزان هورمون استروژن بیشتر می‌شود تا رحم میزبان تخمک باشد.

ماسک لایه بردار درخت چای مناسب انواع پوست سون هون
ماسک لایه بردار درخت چای مناسب انواع پوست سون هون

در فاز فولیکولی، پوست در بهترین حالت خود قرار دارد و به اصطلاح می‌درخشد. هنگامی که میزان هورمون استروژن بیشتر می‌گردد، پوست ضخیم‌تر می‌شود، میزان منافذ پوستی کاهش می‌یابد و میزان کلاژن سازی یا جوان سازی پوست نیز بیشتر می‌شود.

در مرحله اول مراقبت از پوست در چرخه قاعدگی، شما می‌توانید با کمک ماسک لایه بردار، میزان درخشش پوستتان را بیشتر کنید. در این صورت میزان سلول‌های مرده یا بافت آسیب دیده پوست کاهش می‌یابد و پوست، جوان سازی می‌شود. همچنین شما می‌توانید از ماسک روشن کننده صورت یا ضد چروک استفاده کنید. این ماسک صورت به زیباتر شدن پوست کمک بسزایی می‌کند.

از برندهای مراقبت از پوستی که می‌توانید در این دوره برای زیباتر شدن پوستتان استفاده کنید، ماسک لایه بردار سون هون است. ماسک درخت چای سون هون خاصیت لایه برداری و روشن کنندگی پوست را به همراه دارد. همچنین این ماسک صورت تمام منافذ پوستی را به طور عمقی تمیز می‌کند.

اگر می‌خواهید بهترین مارک لایه بردار صورت را بشناسید، توصیه می‌کنیم با اسکراب لایه بردار پایو نیز آشنا شوید. این اسکراب لایه بردار صورت، پوست را روشن می‌کند و حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان است. همچنین اسکراب لایه بردار پایو حاوی میوه کرن بری است و به از بین بردن جوش‌های سرسیاه نیز کمک می‌کند.

مرحله دوم مراقبت از پوست در چرخه قاعدگی: فاز تخمک گذاری

مرحله دوم مراقبت از پوست در چرخه قاعدگی در فاز تخمک گذاری است که بین 3 تا 4 روز زمان می‌برد. در مرحله تخمک گذاری، تخمدان‌ها تخمک را در رحم آزاد می‌کنند. در این مرحله میزان هورمون استروژن همچنان بالا است و بدن شروع به تولید هورمون لوتئینی می‌کند. در این صورت پوست به آرامی چرب‌تر می‌گردد و لک‌های پوستی ایجاد می‌شوند.

ماسک خاک رس ترمیم کننده پوست لورآل
ماسک خاک رس ترمیم کننده پوست لورآل

در فاز تخمک گذاری، به منظور مراقبت بیشتر از پوست، بهتر است میزان استفاده از لوازم آرایش کمتر شود. همچنین توصیه می‌کنیم از کرم مرطوب کننده دست و صورت، دستمال مرطوب، کلینزر یا پاک کننده پوست ملایم‌تری بهره‌مند شوید. همچنین استفاده از یک ماسک صورت ملایم برای پاکسازی پوست و منافذ پوستی در این دوره مناسب خواهد بود.

از محصولات آرایشی و برندهای معتبری که می‌توانید برای پاکسازی پوستتان استفاده کنید، دستمال مرطوب لافارر است. دستمال آرایش پاک کن لافارر باعث تسکین التهاب پوست می‌شود. همچنین این محصول آرایشی و بهداشتی، منافذ باز پوست را مسدود و تمیز می‌کند. برند لافارر فاقد الکل و پاربن است و برای پوست حساس نیز مناسب می‌باشد.

از دیگر محصولات مراقبت از پوستی که می‌توانید در این دوره استفاده کنید، ماسک خاک رس لورآل است. این برند فرانسوی یک پاک کننده مناسب برای پوست صورت است که منافذ پوست را تمیز می‌کند. همچنین ماسک صورت خاک رس لورآل مانع خشک شدن پوست می‌شود.

مرحله سوم مراقبت از پوست در چرخه قاعدگی: فاز لوتئال

معمولا فاز لوتئال در چرخه قاعدگی به دو مرحله، طی 10 تا 14 روز تقسیم می‌شود. در مرحله اول میزان پروژسترون بیشتر می‌شود. اما در صورتی که باردار نشوید یا تخمک بارور نشود، مرحله دوم آغاز می‌شود. مرحله دوم با تغییرات هورمونی برای شروع قاعدگی همراه است.

در واقع در این مرحله است که علائم پیش از قاعدگی که این روزها با نام پی‌ام‌اس (PMS) یاد می‌شود، شروع می‌گردد. در این مرحله پوست ممکن است چرب، خشک، دچار جوش، دچار لک یا مشکلات دیگر شود. بهتر است یادآوری کنیم که در این مرحله تغییرات خلق و خو و دردهای جسمانی نیز ممکن است رخ دهد.

یکی از راه حل‌های مراقبت از پوست در دوره پی‌ام‌اس (PMS)، نوشیدن آب کافی و مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان است تا پوست شاداب‌تر می‌گردد. همچنین شما می‌توانید از ماسک صورت آبرسان یا کرم‌های آبرسان برای تقویت و آبرسانی پوستتان استفاده کنید.

یکی از برندهایی که می‌توانید در این دوره برای آبرسانی پوستتان از آن بهره‌مند شود، ماسک صورت آبرسان بایوآکوا است. ماسک صورت دو رنگ بایوآکوا باعث پاکسازی پوست می‌شود. این ماسک صورت، همراه با ویتامین E، C و B5 است که به تغذیه پوست صورت کمک می‌کند. علاوه بر این، ماسک آبرسان بایوآکوا، پوست را مرطوب می‌سازد و باعث از بین رفتن جوش‌های سرسیاه می‌شود.

ماسک صورت بایوآکوا حاوی عصاره گل رز
ماسک صورت بایوآکوا حاوی عصاره گل رز

کرم آبرسان صورت گارنیه از دیگر محصولاتی است که در مرحله PMS به سلامت پوست کمک می‌کند. این کرم آبرسان صورت حاوی هیالورونیک اسید و ترکیبات آنتی اکسیدان است که به جوان سازی و افزایش رطوبت پوست کمک می‌کند. همچنین این کرم مرطوب کننده آبرسان، جذب بالایی دارد و باعث درخشان شدن پوست می‌شود.

مرحله چهارم مراقبت از پوست در چرخه قاعدگی: فاز قاعدگی

مرحله پایانی، مرحله فاز قاعدگی است که بین 3 تا 7 روز زمان می‌برد. در این مرحله، قاعدگی آغاز می‌شود و میزان هورمون پروژسترون و استروژن کاهش می‌یابد. در روزهای اول عادت ماهانه، پوست حساس‌تر می‌شود و ممکن است صورت دچار لک و جوش گردد. همچنین در این روزها ممکن است پوست چرب، خشک یا حتی کدر شود.

به منظور مراقبت از پوست در روزهای عادت ماهانه، بهتر است سراغ ماسک‌ صورت برای رفع جوش و آکنه بروید. همچنین ماسک صورت حاوی ترکیبات ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان به سلامت و زیبایی بیشتر پوست کمک می‌کند.

ماسک صورت آبرسان گودورچو یک ماسک صورت نقابی است که به تغذیه پوست کمک بسزایی می‌کند. این ماسک صورت گودورچو حاوی روغن سیاه دانه، عسل، جو دو سر، گندم و جو است که پوست را روشن و جوان می‌کند. همچنین این ماسک باعث درمان منافذ باز پوست می‌شود و میزان جوش و آکنه را کاهش می‌دهد.

ماسک صورت سینت ایوز یکی دیگر از محصولات مراقبت از پوست است. این ماسک صورت حاوی عصاره زردآلو است که باعث نرم و درخشان شدن پوست می‌شود. همچنین این ماسک صورت برای از بین بردن جوش در دوره قاعدگی نیز مفید است.

سوالات متداول درباره مراقبت از پوست در چرخه قاعدگی

در ادامه مقاله به سوالات متداول مراقبت از پوست در چرخه قاعدگی می‌پردازیم. بنابراین شما می‌توانید با کمک این راهکارها، پوستی سالم داشته باشید. با این حال به یاد داشته باشید، در صورت بروز مشکل جدی یا بیماری پوستی، حتما با پزشک مشورت کنید.

علت تغییر پوست در دوره قاعدگی چیست؟

در دوره قاعدگی، پوست به دلیل تغییر هورمون‌ها (افزایش یا کاهش برخی از هورمون‌های بدن) تغییر می‌دهد. از این جهت ممکن است پوست دچار خشکی، حساسیت، چربی یا حتی جوش و لک پوستی شود.

آیا مراقبت از پوست در دوران قاعدگی نیاز است؟

بله. بدن برای بقا به آب و تغذیه سالم نیاز دارد. پوست نیز همچون دیگر اعضای بدن، به تغذیه و آب کافی نیاز دارد. این مراقبت از پوست در دوران قاعدگی بیشتر باید باشد. چرا که پوست حساس‌تر است و به تغذیه بیشتری نیاز دارد.

آیا محصولات مراقبت از پوست در دوره قاعدگی متفاوت است؟

خیر. در دوره قاعدگی نیاز به درمان خاصی برای پوست ندارید. توجه به تغذیه، میزان نوشیدن آب و استفاده از ماسک صورت، اسکراب لایه بردار و کرم آبرسان صورت در این دوره کافی است.