زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

ضررهای مواد آرایشی برای جنین؛ آرایش مادر برای جنین خطرناک است؟

wordcamp
2,626
11 دقیقه
ضررهای مواد آرایشی برای جنین؛ آرایش مادر برای جنین  خطرناک است؟

در مورد ضررهای مواد آرایشی برای سلامتی جنین حرف و سخن فراوان است. برخی این مطلب را افسانه و دروغ می‌پندارند و برخی به خطرات آرایش در بارداری، معتقد هستند. با مراجعه به گوگل با حجم عظیمی از این سوالات مواجه می‌شوید:

  • چرا زن حامله نباید آرایش کند؟
  • آیا کرم پودر در بارداری ضرر دارد؟
  • آیا در بارداری لاک بزنم؟
  • ترکیبات شیمیایی مضر در بارداری کدامند؟
  • آیا آرایش در سه ماهه دوم بارداری خطرناک است؟
  • آیا رنگ کردن مو در بارداری مجاز است؟

و هزاران سوال شبیه همین سوالات. من در این مقاله سعی کردم این مسئله را بررسی کنم. تئوری‌های مختلف در مورد ضررهای مواد آرایشی برای سلامتی جنین را مطرح کردم. مواد خطرناک شیمیایی برای جنین را بررسی نمودم و نکات احتیاطی مربوط به آرایش در بارداری را مطرح نمودم. این مقاله را بخوانید و به این جمله فکر کنید: شما به‌عنوان یک مادر باردار واقعاً زیبا و جذاب هستید.

علت تمایل به آرایش در بارداری چیست؟

بدن خانم‌ها در دوران بارداری دچار تغییرات شدید هورمونی، عروقی، متابولیک و ایمنی می‌شود. این تغییرات می‌تواند وضعیت پوست را کاملاً دگرگون کند و حتی روی سلامت پوست اثر بگذارد. در حالی که عده‌ای از خانم‌های باردار، پوست و موی درخشانی را تجربه می‌کنند، برخی دیگر ممکن است از لکه‌های تیره و جوش و آکنه فراوان در بارداری شکایت کنند.

بنابراین علت تمایل بعضی از خانم‌های باردار به لوازم آرایش کاملاً طبیعی است. آن‌ها تمایل دارند مانند گذشته زیبا به‌نظر برسند و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند.

نظرات متناقض در زمینه ضررهای مواد آرایشی برای جنین

نظرات کاملاً متناقضی در مورد ضررهای مواد آرایشی برای سلامتی جنین مطرح است. برخی از محققین استفاده از این مواد را به‌طور کلی در بارداری ممنوع می‌دانند. برخی دیگر نیز با افسانه خواندن و غیرواقعی پنداشتن این نظریات، آن‌ها را از بیخ‌و‌بن نفی می‌کنند. در ابتدا این نظریات را با هم می‌خوانیم:

یک: ضررهای مواد آرایشی برای جنین در مورد هیدروکینون در کرم‌های روشن‌ کننده

همان‌طور که در قسمت قبلی گفته شد، یکی از مشکلات رایج پوستی در دوران بارداری، بروز لک‌های تیره در صورت است. یکی از داروهایی که برای رفع این ناهنجاری تجویز می‌شود، کرم‌های حاوی هیدروکینون است. هیدروکینون عامل روشن‌کننده پوست به‌شمار می‌رود.

یک مطالعه روی خرگوش‌های باردار نشان داد که استفاده از این ماده خصوصاً در نیمه دوم بارداری، عوارض خطرناکی روی نخاع جنین خرگوش ایجاد می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود، از قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی در دوران بارداری خودداری کنید.

دو: ضررهای مواد آرایشی برای جنین در مورد ترتینوئین و فتالات در انواع محصولات آرایشی

یکی دیگر از مشکلات رایج این دوران، جوش و آکنه در بارداری است. کرم‌هایی که برای درمان تجویز می‌شود حاوی ترتینوئین است. البته میزان جذب این ماده شیمیایی بسیار کم است. با این حال، گزارشات پزشکی نشان می‌دهد که مصرف موضعی آن ممکن است منجر به نقایص مادرزادی شود.

 اما فتالات‌ها؛ یک ماده شیمیایی که در بیشتر محصولات آرایشی مانند رژ لب، اسپری مو و لاک ناخن یافت می‌شود. این ماده قادر است بر هورمون‌هایی که جفت در بدن تولید می‌کند، اثر منفی بگذارد. نتیجه حاصل از یک مطالعه علمی نشان داد که اگر جنین، قبل از تولد در معرض فتالات قرار بگیرد، ضریب هوشی او 6 نمره کاهش پیدا می‌کند.

از این گذشته، نوزادان مادرانی که در دوران بارداری در معرض سطوح بالای فتالات قرار داشتند، در مقایسه با سایر کودکان تا سن 11 سالگی، 78 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم بودند.

سه: بی‌اثر بودن بسیاری از محصولات شیمیایی بر جنین

  1. جذب اسید سالیسیلیک موجود در محصولات ضدآکنه و نیز دی هیدروکسی استون  موجود در محصولات برنزه‌کننده، بسیار کم و ناچیز است. بنابراین، این دو ماده شیمیایی هیچ تهدیدی برای نوزاد متولد نشده ایجاد نمی کنند.
  2. سدیم، کلسیم و هیدروکسید پتاسیم موجود در کرم‌های موبر نیز کاملاً  بی‌ضرر هستند.
  3. انواع کرم های ضد‌آفتاب نیز از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت نموده و به جلوگیری از ملاسما (لکه های تیره پوستی در بارداری) کمک می‌کنند .

بنابراین، زنان می‌توانند بدون ترس از آسیب دیدن جنین، از لوازم آرایشی استفاده کنند و ظاهری آراسته داشته باشند.

ضرر استفاده از کدام مواد آرایشی برای جنین ، قطعی است؟

در قسمت قبلی به بررسی تئوری‌های مختلف در زمینه ضررهای مواد آرایشی برای سلامتی جنین پرداختیم. اما در مورد برخی مواد، وضعیت متفاوت است. در ادامه قصد داریم در مورد عناصری صحبت کنیم که باید در دوران بارداری از آن‌ها اجتناب کنید و مضر بودن آن‌ها برای سلامتی جنین، قطعی است.

برای ایمنی خود و جنین در بارداری، مراقب این مواد در هر یک از محصولات آرایشی و بهداشتی خود باشید و از آن‌ها دوری کنید. بهتر است توسط متخصص پوست معاینه شوید و از جایگزین‌های سالم استفاده نمایید. نکته بعدی این است که خصوصاً در دوران بارداری باید از محتویات دقیق محصولات پوستی و آرایشی خود، آگاه باشید. بنابراین، استفاده از محصولات اصل و معتبر، حیاتی است.

ویتامین A

اولاً که مصرف خوراکی این ویتامین، حال پوست را بسیار خوب می‌کند. نکته بعدی این است که، کرم‌ها و قرص‌های حاوی رتینوئید، در واقع شکلی مصنوعی از ویتامین A هستند. این مواد در انواع داروهای مبارزه با آکنه و پسوریازیس، پیری زودرس، زگیل و اختلالات پوستی، وجود دارند. با این حال، به‌طور قطعی، استفاده از رتینوئیدها در دوران بارداری می‌تواند بر رشد جنین تأثیر منفی بگذارد.

ویتامین K

این ویتامین یکی از اجزای اصلی هر کرم روشن ‌کننده پوست است. کارکرد مهم ویتامین K را می‌شناسید؟ کمک به لخته‌شدن خون. از طرفی، بدن در دوران بارداری، مستعد لخته شدن خون است. به همین دلیل، توصیه می‌شود که هرگز به‌صورت موضعی از این ویتامین استفاده نکنید. ممکن است جذب ویتامین K از طریق پوست، با نفوذ به جریان خون، عوارض منفی جنینی ایجاد کند.

سنتلا آسیاتیکا

عصاره گیاه قاشقی یا سنتلا آسیاتیکا که درمان موثری برای ترک های پوستی بارداری به‌شمار می‌رود. استفاده از آن حساسیت به اشعه خورشید را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث ایجاد التهاب پوست در زنان باردار شود. مصرف خوراکی آن اثری شبیه به مواد مخدر دارد و حتی می‌تواند منجر به سقط جنین شود. از این ماده در برخی کرم‌های سوختگی و ترمیم‌کننده ترک‌های پوستی استفاده می‌شود. بنابراین، در دوران بارداری از مصرف آن‌ها خودداری ورزید.

ضررهای مواد آرایشی برای جنین

از محصولات مراقبت از بدن و رفع ترک های بارداری، پس از زایمان استفاده کنید: کرم سفت کننده و ضد ترک بدن باباریا

برای جلوگیری از ضررهای مواد آرایشی برای جنین احتیاط کنید

از قدیم هم گفته‌اند که شرط عقل، احتیاط است. بنابراین احتیاط را چاشنی تمام اقدامات خود در دوران بارداری کنید. رعایت این نکته فقط محدود به مسئله ضررهای مواد آرایشی برای سلامتی جنین نیست. در مورد رژیم غذایی، ورزش و هر چیزی که به سبک زندگی شما مربوط می‌شود. تمام جوانب موضوع را در نظر بگیرید. ظاهر زیبا در دوران بارداری مهم‌تر است یا سلامتی و زندگی فرزند شما برای تمام عمرش؟ نکات احتیاطی زیر را نیز به‌ ذهن بسپارید:

استفاده از رژلب در بارداری

در سه ماهه‌ی اول بارداری، خود را در معرض مواد شیمیایی مانند سرب و جیوه قرار ندهید. راهنمای خرید لوازم آرایش مخصوص بارداری را مطالعه کنید تا از نحوه تشخیص سرب در انواع رژلب مطلع شوید. با این کار می‌توانید به رشد جنین در این سه ماه کمک کنید.

استفاده از لاک ناخن، رنگ مو و ناخن مصنوعی در دوران بارداری

لاک ناخن، رنگ مو و ناخن مصنوعی همگی حاوی مواد شیمیایی مضر هستند. بله، هیچ مدرک قطعی در مورد اثرات سوء این مواد شیمیایی بر جنین وجود ندارد. اما عاقلانه است که:

  1. به‌طور کامل استفاده از این مواد شیمیایی را در دوران بارداری متوقف کنید.
  2. اگر مجبور به استفاده هستید، این کار را در اتاق‌هایی با تهویه بسیار مناسب انجام دهید.

استفاده از رژگونه و سایه چشم در دوران بارداری

رژگونه‌ها و سایه‌های چشم نیز حاوی تعداد زیادی از ترکیبات شیمیایی هستند. مواد مضر این محصولات از طریق پوست وارد بدن می‌شوند و بر سلامتی مادر و جنین اثر منفی دارند. توضیحات مربوط به این اقلام آرایشی را بخوانید. پارابن و سولفات سدیم موجود در رژگونه و سایه چشم با ورد به جریان خون، عوارض جنینی ایجاد خواهد کرد.

استفاده از کرم پودر در دوران بارداری

خانم‌ها معمولاً برای زیرسازی پوست صورت و آماده کردن آن برای آرایش از کرم پودر استفاده می‌کنند. اگر خاطرتان باشد در بخش‌های قبلی در مورد هیدروکینون و رتینوئید صحبت کردم. اثرات هیدروکینون بر جنین خرگوش‌ها و نیز ممنوعیت قطعی استفاده از رتینوئید را به‌یاد دارید؟ خب! انواع کرم پودرهای آرایشی حاوی این 2 ماده هستند. پس تکلیف استفاده از کرم پودر در دوران بارداری نیز کاملاً روشن است. اگر شامل این مواد شیمیایی هستند، از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

نکاتی برای ظاهری زیبا در بارداری بدون آرایش

درست است که آرایش، ظاهر شما را دلپذیر می‌کند، اما شما می‌توانید بدون آرایش هم به‌ همان اندازه شگفت‌انگیز به نظر برسید. در دوران بارداری، مشکلات پوستی خواهید داشت، اما درخشش بارداری نیز وجود دارد. بنابراین، بهتر است به رژگونه‌ها، کرم‌پودرها، کانسیلر و رژلب یک «نه» بزرگ بگویید و همچنان زیبا و جذاب باشید. اصلاً زن حامله یعنی جذابیت، سلامتی، شادی و انرژی مثبت. این ویژگی‌ها را درباره خود، باور کنید. در این بخش چند نکته را بیان می‌کنم که می‌تواند به شما کمک کند بدون هیچ آرایشی، خیره‌کننده به نظر برسید.

  1. غذای سالم بخورید، آب میوه‌های تازه بنوشید و مقدار زیادی سبزیجات سبز را در برنامه غذایی خود جای دهید. همه این غذاها برای رساندن مواد مغذی به پوست و ایجاد شادابی و جوانی، شناخته‌شده هستند.
  2. مکمل‌های مناسب مصرف کنید. ویتامینC ،E یا بیوتین به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، در حفظ طراوت و درخشنگی پوست شما موثر است.
  3. مقدار زیادی آب بنوشید تا پوستتان انعطاف‌پذیر و هیدراته بماند. آب، سموم را از بین می‌برد و پوست شما را سالم نگه می‌دارد.
  4. می‌توانید از مرطوب‌ کننده‌ های ارگانیک استفاده کنید تا منافذ باز را به حداقل برسانید و خطوط ریز را کاهش دهید. به‌شرطی که از طبیعی بودن و ارگانیک بودن عناصر مورد استفاده در آن، کاملاً مطمئن باشید.
استفاده از مرطوب کننده ارگانیک برای جلوگیری از ضررهای مواد آرایشی برای جنین
خرید کرم ارگانیک و مرطوب کننده ورد کالر حاوی عصاره آلوئه ورا حجم 150 میل

5. یک روتین مراقبت از پوست، تمام چیزی است که برای حفظ جوانی و درخشندگی پوست خود به آن احتیاج دارید. برای این کار نیازی به استفاده از مواد شیمیایی نیست. به محصولات ارگانیک و طبیعی روی بیاورید.

سخن آخر

همه‌ی خانم‌ها زیبا هستند. زیبایی حاصل از آرایش، موقتی است. آنچه شما را واقعاً زیبا می‌کند، زیبایی درونی، اعتماد به‌نفس و دوست داشتن خود است. بهتر است از مصرف محصولات آرایشی در دوران بارداری دست بردارید و به سلامتی خود و کودک بیندیشید. اکنون به پایان مطلب ضررهای مواد آرایشی برای جنین رسیدیم. آیا در دوران بارداری از آرایش کردن، صرف‌نظر کرده‌اید؟ سبک مخصوص شما در مراقبت از پوست در این دوران چیست؟ خوشحال می‌شوم اگر آن را با ما و سایر خوانندگان به‌اشتراک بگذارید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه ضررهای مواد آرایشی برای جنین

آیا آرایش در بارداری مضر است؟

حقیقت این است که آن لوازم آرایش شیک و خوشبوی موجود در کیف و کمد شما،  پر از مواد شیمیایی هستند، که ممکن است بر بارداری و جنین تاثیر منفی بگذارد. حتی محصولاتی با برچسب‌های طبیعی و ارگانیک می‌توانند حاوی مواد مضر باشند.

آیا آرایش می‌تواند باعث نقص‌های مادرزادی شود؟

متأسفانه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از لوازم آرایشی و برخی از محصولات مراقبت از مو برای مادر و جنین ضرر دارند. تحقیقات اخیر نشان داده که فتالات موجود در بسیاری از لوازم آرایش، منجر به ایجاد عوارض جنینی و نقص‌های مادرزادی می‌شود.

آیا می‌توانم در دوران بارداری رژ لب بزنم؟

مقدار سرب و سایر فلزات در رژ لب نسبتاً کم است. اما نکته مهم این است که سرب تمایل به تجمع در بدن دارد. مقامات رسمی بهداشتی تایید کرده‌اند که هیچ سطحی از تجمع سرب در بدن، ایمن نیست. مخصوصاً وقتی صحبت از دوران بارداری می‌شود. مادران می‌توانند آلودگی به سرب را به بدن جنین منتقل کنند. این در حالی است که بدن کودک هنوز قادر به تحمل این فلز نیست.

چگونه در بارداری بدون آرایش جذاب و زیبا باشم؟

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید.
به اندازه کافی آب بنوشید.
تمرینات ورزشی سبک و مناسب انجام دهید.
از میوه و سبزی‌ها به اندازه کافی استفاده کنید.
به بهداشت دندان‌های خود اهمیت بدهید.
هر روز موهای خود را شانه کنید.
لباس‌های مناسب و زیبا بپوشید.