زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

راه‌ های جلوگیری از گزیدگی حشرات در بهار

wordcamp
819
11 دقیقه
راه‌ های جلوگیری از گزیدگی حشرات در بهار

بهار، اوج فعالیت حشرات مختلف است. حشرات برای ادامه حیات ما را گزیده و از خون ما استفاده می‌کنند. آیا باید برای برخورد نداشتن با حشرات در خانه مانده و خودمان را از دیدن طبیعت، خورشید و مناظر طبیعی محروم کنیم؟ این یکی از بزرگترین ظلم‌هایی است که می‌توانیم در حق خودمان بکنیم. اصلا نگران حشرات نباشید. امروز در مجله زیبایی مو تن رو قصد داریم به‌بررسی راه‌های جلوگیری از گزش حشرات در بهار بپردازیم. با ما همراه باشید.

در این مقاله به بررسی راه‌های جلوگیری از گزیدگی حشرات در خانه و در طبیعت خواهیم پرداخت اما در ابتدا با من در بررسی اینکه چرا اصلا حشرات تمایل به‌نیش زدن ما دارند همراه باشید.

چرا حشرات نیش می‌زنند؟

پشه‌ و کنه‌ها برای اینکه به‌ ادامه فعالیت خود بپردازند نیاز به‌خون دارند. سایر حشرات مثل عنکبوت‌ها، هر زمانی که احساس خطر کنند گاز می‌گیرند. چیگرها (حشره‌ای شبیه به‌کنه) نیش نزده بلکه به‌پوست چسبیده و همین موضوع منجر به‌خارش پوست می‌گردد.

تصویری نزدیک از کنه
کنه برای ادامه حیات به‌خون ما نیاز دارد

جلوگیری از گزیدگی حشرات در خانه

روش‌های مختلفی برای جلوگیری از گزش حشرات در بهار و در خانه وجود دارد. در ادامه به‌ بررسی تخصصی آنها، خواهیم پرداخت.

تعیین حشره

در قدم اول پیشگیری از گزش حشرات باید تشخیص دهید چه‌حشره‌ای شما را گاز گرفته است. می‌توان با تشخیص حشره، از گزیدگی‌های بعدی جلوگیری کرد.

ساس یکی از حشراتی است که در اطراف خانه‌ها یافت می‌شود. اثر گزیدگی این حشره همراه با لکه و سرخ‌شدن پوست است. نیش ساس شباهت زیادی به‌ پشه دارد.

نیش کک‌ها کوچک‌تر از نیش پشه و ساس است. این حشرات کوچک معمولا اطراف مچ‌پا یا ساق‌پا را نیش می‌زنند. اگر حیوان خانگی دارید آن را از نظر وجود کک بررسی کرده و درصورت لزوم به دامپزشک مراجعه کنید.

نیش شپش قرمز و خارش‌‌‌آور بوده و معمولا در موها ظاهر می‌شود. اگر قادر به‌ تشخیص آن نیستید از اعضای خانواده یا دوستان خود بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند. امکان ظاهرشدن نیش شپش در ناحیه‌های دیگر بدن نیز وجود دارد.

 توجه داشته باشید علاوه بر نیش حشرات، آلرژی‌ها هم قادر به‌ رقم‌زدن قرمزی و تورم هستند. غیر از آنها، استرس‌عاطفی و اضطراب نیز می‌تواند منجر به‌ بروز جوش‌هایی متورم ‌شده و مارا به‌ دردسر بیندازند. در مقاله زیر به‌ بررسی جوش غرور جوانی یا آکنه پرداختیم. پیشنهاد می‌کنم آن را مطالعه کرده تا برخورد مناسبی با جوش‌های خود داشته باشید.

ملحفه‌ها را عوض کنید

برای جلوگیری از ورود حشرات به‌ رخت‌خواب و گزیدگی در شب، ملحفه‌های خود را هفته‌ای یک‌بار بشویید. توجه کنید باید ملحفه‌ها را پس از مدتی عوض کرده و ملحفه جدید خریداری کنید.
شاید حشرات را نبینید اما کنه‌های گردوغبار در اندازه میکروسکوپی بوده و گاز می‌گیرند. این حشرات جذب سلول‌های مرده پوست شده و به‌ ملحفه‌های کثیف می‌چسبند.

ملحفه، راهی برای جلوگیری از گزش حشرات در بهار
با تعویض ملحفه، حشرات کوچک بی‌خانمان می‌شوند!

از آب‌گرم و صابون برای تمیز کردن عمیق ملحفه‌ها استفاده کرده و سپس آنها را خشک کنید. اگر آنها خیس باشند احتمال بروز کپک برروی آنها وجود دارد. چنانچه پس از شست‌وشوی ملحفه بازهم حشره‌ای را مشاهده کردید باید ملحفه‌ جدیدی خریداری کنید.

فاصله تخت و دیوار را افزایش دهید

حتی چند سانتی‌متر فاصله بین تخت و دیوار، توانایی حرکت حشرات بین دیوار و تخت را کاهش خواهد داد. همین نکات جزئی، تاثیر بسزایی در جلوگیری از گزش حشرات در بهار دارند.

تخت را جارو بکشید

جارو کشیدن به‌خوبی منجر به‌ حذف حشرات می‌شود. اگر اینکار را به‌طور منظم انجام دهید، رخت‌خوابی عاری از حشره خواهید داشت. علاوه برتخت، بهتر است فرش را نیز جارو کشیده تا از نابودشدن حشرات در کف اتاق مطمئن شوید.

آب راکد را حذف کنید

حتی اگر یک فواره کوچک در حیاط خانه داشته باشید هم حشرات جذب خانه شما خواهند شد. پشه‌ها تخم‌های خود را در نزدیکی منابع آب قرار داده و حضور آب، فرصت فوق‌العاده‌ای برای آنها فراهم می‌کند.

کاسه آب حیوانات خانگی را هر چندوقت یک‌بار عوض کرده چرا که این ظروف محل مناسبی برای تخم‌گذاری پشه‌ها هستند.

قابلمه، تابه، سطل یا لیوانی پر از آب را بیرون از خانه قرار ندهید.

اقدامات تکمیلی جلوگیری از گزیدگی حشرات در خانه

الزامی مبنی برانجام اقداماتی که در ادامه ذکر خواهیم کرد وجود نداشته و اگر به‌دنبال تمیزی بیشتر هستید این کارها را انجام دهید.

حرفه‌ای تمیز کنید

اینکه پتوها و روتختی‌های خود را به‌صورت حرفه‌ای تمیز کرده و شست‌وشوی آنها را به خشک‌شویی‌ها بسپارید اقدامی بسیار موثر بوده و از حملات بعدی حشرات جلوگیری می‌نماید. خشک‌شویی‌ها، پاک‌کننده‌هایی را استفاده کرده که حاوی موادشیمایی مناسبی برای جلوگیری از لانه‌سازی حشرات در پارچه هستند.

درصورت هجوم حشرات به‌خانه، با یک سرویس نظافت حرفه‌ای تماس‌گرفته تا خانه شما را به‌ محلی امن و عاری از حشره تبدیل کنند.

همچنین می‌توانید تشک‌هایی که برای دفع ساس و پشه طراحی‌شده‌ را خریداری‌کرده و استفاده نمایید. این تشک‌ها معمولا هرگونه حشره‌ای را نابود کرده و ایمنی مناسبی برای مقابله با نیش حشرات در بهار فراهم می‌کنند. این تشک‌ها قیمت بالایی داشته و مقرون‌به‌صرفه نیستند.

چارچوب تخت را عوض کنید

اگر از حضور حشرات رنج می‌برید، تغییر چارچوب تخت راه‌حل مناسبی برای شماست. معمولا حشرات در چارچوب‌های چوبی پنهان شده و استفاده از یک چارچوب فلزی به‌حذف آنها از اتاق کمک می‌کند. همچنین بهتر است از خرید تخت‌هایی که تاج دارند جلوگیری کرده چرا که تاج محل مناسبی برای زندگی حشرات است. همچنین تاج‌های فلزی در بازار در دسترس بوده و درصورت نیاز می‌توان خریداری نمود.

تعویض تخت، راهی برای جلوگیری از گزش حشرات در بهار
فضای چوبی تخت‌ها، مکان مناسبی برای زندگی حشرات است

از درزگیر استفاده کنید

برای اینکه از ورود حشرات به ‌خانه خود جلوگیری کنید، بهره‌گیری از درزگیر گزینه معقولی خواهد بود. می‌توان با استفاده از درزگیرهای سیلیکونی یا لاتکس اکریلیک، سوراخ‌های کوچک اطراف درها و پنجره‌ها را بست. اگر سوراخ‌ها بزرگ هستند می‌توان از ورقه یا ملات بنایی استفاده کرد.

با شرکت‌های متخصص تماس بگیرید

اگر در رفع دائمی حشرات مشکل دارید بهتر است با شرکت‌های حرفه‌ای تماس بگیرید. شرکت‌های حرفه‌ای کنترل آفات معمولا از ترکیب بخارپز و حشره‌کش استفاده می‌کنند. بخاردرمانی یکی از بهترین راه‌های کنترل حشرات بوده و هرگونه حشره‌ای در این فرایند از بین خواهد رفت.

همچنین این شرکت‌ها از حشره‌کش‌هایی حاوی ماده‌ای با نام D-phenothrin استفاده می‌کنند. این ماده قدرت زیادی در نابود کردن حشرات دارد.

راه‌های جلوگیری از گزیدگی حشرات در طبیعت

جلوگیری از گزش در بهار و در طبیعت سخت نبوده و می‌توان به‌راحتی و با استفاده از نکاتی که در ادامه ذکر خواهیم کرد از طبیعت لذت برد.

دختربچه‌ای با جای گزش حشرات
دختربچه‌ زیبایی با زخم‌های گزش حشرات

مکان مناسب را انتخاب کنید

معمولا حشرات در طبیعت حضور داشته ولی در برخی مکان‌ها بیشتر از سایر مکان‌ها حضور دارند. بهتر است از برخورد با آنها اجتناب کرده و راه خود را پیش بگیرد. معمولا آنها در کنار آب‌های راکد لانه کرده و بهتر است در آب‌وهوای گرم و مرطوب از استخرها و دریاچه‌های ساکن دوری کنید.

حشرات قدرت پرواز در ارتفاع بلند را نداشته و با کمپ‌کردن در ارتفاع بالا، از آنها دور خواهید شد.

در مناطق خشک کمپ‌کنید چرا که رطوبت و آب، حشرات را به‌خود جذب می‌کنند.

چادر ضدآب استفاده کنید

چادرهای ضدآب رطوبت را به‌ خود جذب‌نکرده و همین موضوع باعث می‌شود شبی آرام و به‌دور از نیش حشرات را سپری کنید.

چادرهای ضدآب در عین ضخیم‌تر بودن، قابلیت تنفس بیشتری نسبت به‌چادرهای سنتی دارند. همین موضوع باعث می‌شود هوای تازه به‌راحتی به‌ داخل آن جریان می‌یابد.

استفاده از پشه‌بند

پشه‌بند که در زمان‌های قدیم در خانه‌های ایرانی مورد استفاده واقع می‌شد، راهی آسان و ارزان برای جلوگیری از گزش حشرات در بهار است. می‌توان پشه‌بند را قبل از خواب راه‌اندازی کرده و خوابی راحت و عمیق را تجربه نمود.

حشرات قادر به‌ عبور از پشه‌بند نبوده و می‌توانید به‌راحتی آنرا برروی تخت یا کیسه‌خواب نصب کنید.

استفاده از اسپری دافع حشرات

یک راه فوق‌العاده برای جلوگیری از گزش حشرات در بهار استفاده از اسپری دافع حشرات است. حتما از محصولی استفاده کنید که برای پوست شما ایمن باشد. معمولا محصولاتی که حاوی پیکاریدین بوده قوی‌تر از سایر محصولات هستند.

پیش از استفاده از اسپری، احتیاط لازم را رعایت کنید. در فضای‌ بسته مثل چادر از آن استفاده نکنید. زیر لباس اسپری نکرده و برروی پوستی که پوششی ندارد استفاده کنید. زمانی که اسپری را در هوا اعمال کردید، باید 10 الی 15 دقیقه از محیط دور بوده تا آسیبی به ریه‌های شما وارد نشود.

توجه داشته باشید استفاده از این اسپری‌ها برای بانوان باردار و کودکان خطرناکه بوده و بهتر است آنها از روش‌های دیگری برای محافظت از پوست در برابر حشرات استفاده کنند.

برای زدن اسپری به‌ صورت، ابتدا محصول را به‌دست خود اسپری کرده و سپس اسپری را روی صورت خود بمالید. به‌هیچ‌وجه اسپری را مستقیما روی چشم‌های خود اعمال نکنید. اینکار خطر زیادی داشته و آسیب غیرقابل جبرانی به‌چشم وارد می‌کند.

خرید اسپری دافع حشرات سی گل حجم 100 میل
خرید اسپری دافع حشرات سی گل حجم 100 میل

مریم‌گلی بسوزانید

قبل از اینکه به‌خواب بروید، یک‌ تکه چوب خشک مریم‌گلی را روی آتش بیندازید. این چوب علاوه بر داشتن بوی خوب، تاثیر بی‌نظیری در دور کردن حشرات دارد.

همچنین می‌توان از مریم‌گلی خشک برای شعله‌ور کردن آتش استفاده کرد.

لباس بپوشید

بهتر است برای جلوگیری از گزش حشرات در بهار از لباس استفاده کنید. شاید با لباس احساس گرما به‌ شما دست دهد اما حداقل از گزش حشرات در امان خواهید بود.

حین خواب از شلوار بلند و جوراب استفاده‌ کرده و جوراب را روی شلوار بکشید. اینکار باعث می‌شود حشرات قادر به‌ نفوذ به‌ پاهای شما نباشند.

از یک لباس آستین بلند استفاده کرده و از پوشیدن لباس‌های گشاد خودداری کنید. پشه‌ها به‌راحتی از لباس‌های گشاد عبور کرده و شما را به‌ دردسر می‌اندازند.

احتمال گزیدگی در چه‌ افرادی بیشتر است؟

  • بنا به‌ تحقیقات مختلف، پشه‌ها افرادی که دارای گروه خونی O بوده را تقریبا دوبرابر بیشتر از گروه خونی A نیش می‌زنند.
  • پشه‌ها قابلیت ردیابی دی‌اکسیدکربن را داشته و قادر به‌تشخیص انسان از فاصله 5 الی 15 متری هستند. همین دو عامل باعث می‌شود آنها قادر به‌ردیابی انسان‌ها باشند.
  • پشه‌ها رنگ‌های تیره مثل مشکی و سورمه‌ای را راحت‌تر از سایر رنگ‌ها تشخیص می‌دهند.
  • پشه‌ها مصرف الکل را تشخیص داده و به‌ آن جذب می‌شوند.
  • بنا به‌ تحقیقات، زنان باردار طعمه خوبی برای پشه‌ها بوده و این حشرات بیشتر از بقیه انسان‌ها به‌ سراغ آنها می‌روند.
زن باردار
حشرات تمایل زیادی به نیش‌زدن زنان باردار دارند

نحوه برخورد با گزیدگی

  • کیسه‌ یخ را 20 دقیقه بر روی گزیدگی قرار دهید.
  • از لوسیون‌های پس از گزش استفاده کرده تا از خارش جلوگیری کنید.
  • در صورت بروز خارش از لوسیون کالامین استفاده کنید.
  • در حمام آب‌گرم دوش بگیرید.
  • برای جلوگیری از خراشیدگی و عفونت روی محل نیش حشرات بانداژ اعمال کنید.
خرید لوسیون پس از گزش حشرات سی گل 25 میل
خرید لوسیون پس از گزش حشرات سی گل 25 میل

علاوه بر گزیدگی، عوامل دیگری در بروز خارش پوست در بهار نقش دارد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را مطالعه‌کرده تا پوستی سالم و بدون خارش در فصل زیبای بهار داشته باشید.

درصورت دارا بودن علائم زیر وقت را تلف‌ نکرده و فورا به‌ اورژانس مراجعه کنید.

  • متورم و بزرگ‌شدن نیش
  • افزایش قرمزی دور گزش
  • تراوش مایع‌های زرد یا سبزرنگ
  • چگونه محل گزش را بپوشانیم

در اولین مرحله از لوسیون‌های پس از گزش استفاده کنید. استفاده از لوسیون‌های پس از گزش منجر می‌شود برآمدگی و قرمزی گزش به‌ حداقل برسد. در مرحله دوم، محل گزش را با استفاده از یک کانسیلر یا کرم پودر بپوشانید. ابتدا از کرم پودر استفاده کرده و اگر بازهم قرمزی زخم دیده می‌شود، از کانسیلر استفاده کنید. کانسیلر و کرم پودری شبیه به‌ رنگ پوست خود انتخاب کرده تا دیگران متوجه تفاوت رنگ پوست نشوند!

خرید کرم پودر مات وت اند وایلد مدل Photo Focus حجم 30 میل
خرید کرم پودر مات وت اند وایلد مدل Photo Focus حجم 30 میل

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید، راه‌های مختلف و زیادی برای جلوگیری از گزش حشرات در بهار وجود دارد. هرگز نباید به‌ خاطر حشرات از طبیعت دوری کنید. بهترین روش مناسب خود را انتخاب کرده و در آرامش از طبیعت و حضور درخانه لذت ببرید. در هنگام گزیدگی آرامش خود را حفظ کرده و با استفاده از موارد ذکر شده بهبودی خود را بدست بیاورید.

سوالات پرتکرار

چگونه هنگام بهار از نیش حشرات در امان بمانیم؟

روش‌های مختلفی برای این‌کار وجود دارد. یکی از بهترین روش‌ها استفاده از اسپری دفع حشرات است.

اسپری دفع حشرات را چگونه استفاده کنیم؟

اسپری را برروی نقاطی که لباس می‌پوشاند و چشم‌ها اعمال نکنید. برای استفاده در پوست صورت، ابتدا برروی دست اسپری کرده و سپس برروی پوست صورت خود بمالید.

حشرات در چه‌ تختی جمع می‌شوند؟

حشرات تمایل زیادی به‌حضور در تخت‌های چوبی دارند. می‌توان با استفاده از تخت‌های فلزی از شر آنها خلاص شد.

چرا حشرات ما را نیش می‌زنند؟

بسیاری از حشرات برای اینکه به‌ حیات خود ادامه دهند به‌ خون ما نیاز داشته و به‌ همین‌خاطر ما را نیش می‌زنند.