زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

دهانشویه چیست و چگونه یک دهانشویه مناسب انتخاب کنیم؟

wordcamp
417
18 دقیقه
دهانشویه چیست و چگونه یک دهانشویه مناسب انتخاب کنیم؟

برای برخی از بزرگسالان امروز، روزهای خاصی در مدرسه به‌عنوان روز دهانشویه معروف بود. روزهایی که مسئول بهداشت، بطری‌های حاوی ماده آبی‌رنگی را به همه می‌داد و در صف‌های طولانی، همه باید به‌ترتیب از آن ماده با طعم عجیب استفاده می‌کردند. در آن روزها، استفاده از دهانشویه برای اغلب کودکان به روزهای مدرسه محدود می‌شد. هر چند امروزه، استفاده از انواع دهانشویه شکل عام‌تری به خود گرفته و افراد بیشتری به استفاده از دهانشویه تمایل دارند. البته همین موضوع، سوالات مختلفی ایجاد کرده است. دهانشویه چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چگونه بهترین دهانشویه را انتخاب کنیم؟

به همین خاطر، در این مطلب قصد داریم به بررسی دقیق دهانشویه پرداخته و همه این سوالات را با هم پاسخ دهیم. همراه ما باشید.

دهانشویه چیست؟

دهانشویه چیست و بررسی کاربردهای آن
دهانشویه چیست و بررسی کاربردهای آن

بهداشت دهان و دندان، به موارد بسیار متعددی بستگی دارد. عدم استفاده از خوراکی‌های مضر، ویزیت روتین دندان‌پزشکی، مسواک‌زدن و استفاده از نخ دندان، برخی از مهم‌ترین روش‌های افزایش سلامت دهان و دندان است.

هم‌زمان با انجام این موارد، باید با توجه به نیاز خود، از انواع دهانشویه نیز استفاده کنید. دهانشویه مایعی بهداشتی است که می‌تواند با توجه به ترکیبات موجود در مواد سازنده، اثرات مختلفی را بر جای بگذارد. تسکین درد و التهاب، جلوگیری از پوسیدگی، افزایش استحکام مینای دندان و…، همه بخشی از اثرات استفاده از انواع دهانشویه است.

به‌صورت کلی، باید دهانشویه را به‌مدت 30 ثانیه در دهان خود نگه دارید. در برخی دهانشویه‌های مناسب غرغره‌کردن، باید سر خود را به سمت عقب خم کنید. پس از آن، بدون قورت دادن مایع، سعی کنید دهانشویه را در انتهای دهان خود غرغره کنید. بدین شکل، مواد موجود در دهانشویه، در همه بخش‌های دهان و حتی گلوی شما تاثیر خواهد گذاشت.

غالبا دهانشویه‌ها اثر ضد عفونی دارند. هدف اصلی چنین دهانشویه‌هایی، کاهش حجم میکروب‌های مضر درون دهان است. البته استفاده از دهانشویه‌ها به این موارد محدود نشده و کاربردهای دیگری هم‌چون ضد درد، ضد التهاب و حتی جلوگیری از رشد قارچ را نیز در بر می‌گیرند.

در ادامه، به بررسی انواع دهانشویه‌ها خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

انواع دهانشویه چیست؟

انواع دهانشویه چیست و نحوه استفاده آن
انواع دهانشویه چیست و نحوه استفاده آن

همان‌گونه که در بخش پیش اشاره کردیم، مهم‌ترین هدف دهانشویه‌ها، افزایش بهداشت دهان و دندان است. انواع دهانشویه را می‌توانیم به سه بخش درمانی، زیبایی و ترکیبی از این دو، تقسیم کنیم. در ادامه، هر کدام را به‌اختصار بررسی خواهیم کرد.

دهانشویه درمانی چیست؟

مسواک‌زدن بهترین روش برای پاک‌کنندگی و افزایش سلامت دندان است. با وجود این، در برخی مواقع مسواک‌زدن به‌تنهایی نمی‌تواند تمام نیازهای بهداشتی را پاسخ دهد. در این حالت، پزشکان و دندان‌پزشکان، استفاده از نخ دندان و انواع دهانشویه را نیز توصیه می‌کنند.

دهانشویه‌های حاوی فلوراید، دهانشویه‌های مسکن و ضد درد و حتی انواع دهانشویه‌های آنتی‌باکتریال را می‌توان در این دسته‌بندی قرار داد. یکی از مهم‌ترین دهانشویه‌های درمانی، دهانشویه‌های حاوی کلرهگزیدین است. این نوع دهانشویه‌ برای کاهش درد و تسکین التهاب تجویز می‌شود که در مطالب گذشته، به بررسی دقیق آن پرداختیم. در صورت نیاز، پیشنهاد می‌کنیم معرفی و بررسی این دهانشویه را نیز مطالعه کنید.

دهانشویه بنزیدامین نیز یکی دیگر از دهانشویه‌های درمانی است. این دهانشویه برای رفع آفت‌های دهان و یا ترمیم زخم‌های ناشی از نقص سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای بررسی سایر مشخصه‌های این نوع دهانشویه، می‌توانید مطلب معرفی دهانشویه بنزیدامین را مطالعه کنید.

علاوه بر این دو مورد، دهانشویه‌های حاوی فلوراید نیز یکی از مهم‌ترین دهانشویه‌های درمانی است. در پاسخ به سوال دهانشویه فلوارید چیست باید بگوییم که فلوراید یکی از مهم‌ترین ترکیباتی است که برای افزایش استحکام دندان کاربرد دارد و این ماده در دهانشویه‌های حاوی فلراید، به‌وفور وجود دارد.

این نوع دهانشویه همراه با خمیردندان‌های حاوی فلوراید، بهترین اثر را برای جلوگیری از گسترش پوسیدگی دندان‌ها خواهند داشت. هر چند پیشنهاد ما این است که پیش از استفاده هم‌زمان دو محصول حاوی فلوراید، با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

دهانشویه زیبایی چیست؟

یکی از مهم‌ترین موارد تاثیرگذار در زیبایی افراد، داشتن دندان‌های سالم، تمیز و مرتب است. برای رسیدن به این ایده‌آل زیبایی، روش‌های بسیار زیادی در دنیا وجود دارد. انجام انواع عمل‌ها و درمان‌های تخصصی، یکی از این روش‌ها است. هرچند، در صورت بد بو بودن دهان، حتی زیباترین و سفیدترین دندان‌ها نیز هیچ زیبایی نخواهند داشت.

در اغلب موارد، باکتری‌های مختلف مسبب این بوی بد هستند. استفاده از انواع خمیردندان‌ها متناسب، می‌تواند فعالیت این باکتری‌ها را کاهش دهد. علاوه بر این، برخی از دهانشویه‌ها به‌صورت اختصاصی به این هدف و برای مصارف زیبایی در بازار وجود دارند. این دهانشویه‌ها پس از استفاده، باعث ایجاد بو و طعم خوشایند در دهان خواهند شد.

دهانشویه‌های غیر درمانی را می‌توانید بدون نسخه پزشک تهیه کنید. هرچند باید بدانید که اثرگذاری این دهانشویه‌ها، حدودا 10 الی 15 دقیقه خواهد بود. به همین خاطر، استفاده دائم از این نوع دهانشویه برای افزایش سلامت دهان و دندان، چندان کارآمد نیست و باید مشکل بوی بد دائم در دهان را به‌صورت اصولی، درمان کنید.

دهانشویه درمانی / زیبایی چیست؟

با بررسی دو مدل پیشین دهانشویه، ممکن است این سوال برای شما نیز ایجاد شده باشد که چرا هر دو نوع دهانشویه در یک محصول به‌فروش نمی‌رسد؟ باید به شما بگوییم که این نوع دهان‌شویه‌ها نیز در بازار وجود دارند و به‌صورت هم‌زمان، اثرات درمانی و زیبایی را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند.

استفاده از این دهانشویه‌ها، باعث افزایش سلامت دهان و دندان شده و البته بوی خوشی را نیز برجای می‌گذارند. با توجه به این توضیحات کلی، در حال حاضر می‌دانیم که دهانشویه چیست و در چند دسته‌بندی قرار می‌گیرند. در ادامه، بررسی کاربردهای دهانشویه خواهیم پرداخت.

کاربرد دهانشویه چیست؟

کاربرد دهانشویه چیست و فواید مهم آن
کاربرد دهانشویه چیست و فواید مهم آن

با وجود انواع دهانشویه‌ها، سوال مهمی که ایجاد می‌شود این است که کار دهانشویه چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در این بخش، به بررسی دقیق این موضوع خواهیم پرداخت.

این محصولات درمانی یا بهداشتی، فرمول‌های ساخت متفاوتی دارند. به همین خاطر، هر کدام از آن‌ها فواید اختصاصی خود را داشته و کاربرد اختصاصی نیز دارند. در ادامه، برخی از مهم ترین کاربردهای دهانشویه را با هم بررسی خواهیم کرد.

1- بوی بد دهان – Halitosis

از بین بردن بوی بد دهان با کمک دهانشویه
از بین بردن بوی بد دهان با کمک دهانشویه

بوی بد دهان یکی از رایج‌ترین مشکلات دهان و دندان در سرتاسر دنیا است. مواردی هم‌چون بیماری‌های مختلف، خشکی دهان، التهاب لثه‌ها و حتی مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، باعث ایجاد بوی بد دهان خواهد شد. مصرف انواع دخانیات نیز یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد بوی بد دهان است.

دهانشویه با از بین‌بردن باکتری‌ها و یا اثرگذاری بر عوامل مولد بو در دهان، بوی بد را از بین خواهد برد. البته اگر بدون وجود عوامل مختلف هم‌چون دخانیات، زندگی ناسالم و یا عدم رعایت بهداشت فردی، هم‌چنان با بوی بد دهان مواجه هستید، باید از پزشک متخصص کمک بگیرید. در برخی موارد، بوی بد دهان نشان‌دهنده یک بیماری جدی در سیستم بدن شما خواهد بود.

2- التهاب لثه – Gingitive

کاهش التهاب لثه با کمک دهانشویه
کاهش التهاب لثه با کمک دهانشویه

التهاب لثه معمولا در اثر ایجاد پلاک‌ بر روی دندان ایجاد می‌شود. پلاک یا جرم، همان موادی هستند که در فواصل مسواک‌زدن، بر روی دندان ایجاد خواهند شد. پلاک‌ها حاوی میلیون‌ها باکتری هستند. برخی از انواع دهانشویه به‌صورت اختصاصی برای از بین بردن پلاک‌ها و نابودکردن این باکتری‌ها طراحی شده‌اند. به همین خاطر، استفاده از انواع مشخصی از دهانشویه، التهاب لثه را از بین خواهد برد. این موضوع، یکی از مهم ترین کاربرد دهانشویه است.

3- پوسیدگی دندان

یکی دیگر از کاربردهای دهانشویه مبارزه با پوسیدگی دندان است. دهانشویه‌های حاوی فلوراید، با تقویت مینای دندان و محافظت از دندان در مقابل آسیب‌های ناشی از اسیدهای مختلف، از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کنند. باکتری‌های موجود در پلاک دندان، مولد اسید هستند. این اسید، می‌تواند مینای دندان را تضعیف کرده و حتی آن را از بین ببرد.

این باکتری‌های مخرب، از مواد مختلفی هم‌چون شکر، نشاسته‌ها و سایر کربوهیدرات‌های به جا مانده از مواد خوراکی، تغذیه می‌کنند. پوسیدگی دندان به‌آهستگی آغاز شده و در صورت ادامه‌یافتن، به ایجاد سوراخ روی مینای دندان منتهی می‌شود. فلوراید موجود در دهانشویه‌ها باعث تقویت دندان شده و سایر ترکیبات موجود در این محصولات، باعث نابودی باکتری‌های مخرب خواهند شد.

4- کاهش درد

دیگر کاربرد دهانشویه کاهش درد دندان است. در این نوع دهانشویه‌ها از انواع داروهای مسکن هم‌چون لیدوکایین استفاده می‌شود. این مواد موجود در محلول دهانشویه، کم‌کم بر بخش‌های دردناک اثر گذاشته و باعث تسکین و کاهش درد خواهد شد. معمولا این نوع محصولات تنها با نسخه پزشک قابل تهیه هستند.

5- سفید کننده

کاربرد سفیدکنندگی دهانشویه چیست و نحوه انجام آن
کاربرد سفیدکنندگی دهانشویه چیست و نحوه انجام آن

دهانشویه های سفید کننده یکی دیگر از انواع دهانشویه‌های موجود در بازار هستند. این محصولات با داشتن مواد فعالی هم‌چون هیدروژن پروکساید، جرم‌های روی دندان را از بین برده و باعث سفیدی دندان‌ها خواهند شد. هرچند باید بدانید که این کاربرد دهانشویه تنها به‌عنوان بخشی از بهداشت دهان و دندان باید مورد استفاده قرار بگیرد و جایگزین روش‌های تخصصی هم‌چون جرم‌گیری نیست.

6- خشکی دهان

برخی از داروها، باعث خشکی شدید دهان خواهند شد. این موضوع، بسیار آزاردهنده بوده و به همین خاطر، روش‌های مختلفی برای حل این مشکل ایجاد شده است. دهانشویه‌های اختصاصی برای این مشکل، مواد غذایی به جا مانده در بین دندان‌ها را از بین برده و با داشتن ترکیبات روان‌کننده، حس رطوبت را در دهان ایجاد می‌کنند.

عوارض دهانشویه چیست؟

عوارض استفاده از دهانشویه چیست و نحوه مقابله با آن
عوارض استفاده از دهانشویه چیست و نحوه مقابله با آن

انواع دهانشویه‌ها حاوی میزان زیادی الکل و فلوراید هستند. قورت دادن حجم زیادی از این مواد، ممکن است اثرات و آسیب‌های مختلفی را بر جای بگذارد. این آسیب‌ها، برای کودکان زیر 6 سال، بیشتر و شدیدتر خواهد بود. به همین خاطر، استفاده از دهانشویه برای کودکان زیر 6 سال تجویز نمی‌شود.

یکی دیگر از عوارض دهانشویه که باید به آن توجه کنید، احتمال وقوع حساسیت است. دهانشویه‌های حاوی الکل زیاد، بر بافت لثه‌ها و دندان‌ها تاثیر منفی خواهند گذاشت. به همین خاطر، خرید دهانشویه بدون الکل یا با الکل کمتر، انتخاب عاقلانه‌تری خواهد بود.

نکته دیگری که باید آن را در نظر بگیرید، احتمال وقوع مسمومیت است. البته مسمومیت ممکن است با هر نوع ماده شیمیایی دیگر نیز رخ دهد. بنابراین، در صورت حضور کودکان کم‌ سن و سال در منزل، دهانشویه‌های مخصوص کودک برای آن‌ها خریداری کرده و محصول نامناسب را در دسترس آن‌ها قرار ندهید.

به صورت کلی باید بگوییم که عوارض دهانشویه به موارد خاصی محدود نمی‌شوند. در واقع باید بدانید تنها در صورت استفاده نامناسب، ممکن است با عارضه‌های منفی مختلف روبه‌رو شوید. در غیر این صورت، استفاده از دهانشویه‌ها به‌صورت عام هیچ مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند. هر چند استفاده از دهانشویه‌های درمانی بدون تجویز پزشک – همانند هر داروی دیگری- ممکن است حساسیت و عوارض جانبی  خطرناکی را در پی داشته باشد.

نکات مهم استفاده از دهانشویه چیست؟

نکته مهمی که پیش از هر چیزی باید بدانید این است که استفاده از دهانشویه، جایگزین مسواک زدن و یا استفاده از نخ دندان نیست. دهانشویه تنها زمانی اثرگذار خواهد بود که به‌درستی استفاده شده و به‌عنوان بخشی از روتین بهداشت دهان و دندان باشد. علاوه بر این باید بدانید که بهترین دهانشویه چیست و کدام یک برای شما مناسب‌تر است. انتخاب دهانشویه نامناسب، افزون بر نداشتن کارایی لازم، می‌تواند برای شما مضر باشد. بنابراین، همه این موارد را پیش از خرید دهانشویه در نظر بگیرید.

استفاده از دهانشویه برای افزایش سلامت و بهداشت دهان و دندان
استفاده از دهانشویه برای افزایش سلامت و بهداشت دهان و دندان

برای استفاده از دهانشویه باید چند مرحله را به‌ترتیب دنبال کنید. البته فراموش نکنید که مراحل گفته‌شده در این نوشتار، حالت عام و کلی استفاده از این محصولات است. به همین خاطر، در مرحله اول دستور پزشک خود و پس از آن دستورالعمل دهانشویه منتخب خود را مطالعه کرده و آن‌ها را در اولویت قرار دهید. دستورالعمل پایه استفاده از دهانشویه شامل مراحل زیر است:

1- مسواک زدن

در گام اول و پیش از هر چیزی، دندان‌های خود را به‌صورت دقیق و کامل مسواک بزنید. پس از آن، از نخ دندان استفاده کرده و تمام مواد غذایی باقیمانده را از میان دندان‌های خود خارج کنید. اگر خمیردندان شما حاوی فلوراید است، پیش از استفاده از دهانشویه، چند دقیقه صبر کنید. دهانشویه می‌تواند فلوراید موجود در دهان را شسته و از بین ببرد.

2- میزان دهانشویه مورد استفاده

میزان استفاده از دهانشویه، بسیار مهم است. با توجه به دستورالعمل محصول و یا دستور پزشک، مقداری محلول در ظرف مدرج همراه با دهانشویه بریزید. معمولا بسته‌بندی در دهانشویه، همانند یک لیوان کوچک بوده که میزان لازم، با خط‌های برجسته‌ای روی آن مشخص شده است. استفاده بیش از حد، هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت و حتی ممکن است اثرات نامناسبی را نیز بر جای بگذارد.

معمولا پزشکان 15 میلی‌لیتر را برای استفاده تجویز می‌کنند. در غیر این صورت، حتما دوز مصرفی درج شده روی بسته‌بندی را در نظر بگیرید. هیچ‌گاه از مواد بیشتر برای تسریع فرآیند درمان استفاده نکنید. استفاده از مواد بیشتر، احتمال وقوع حساسیت یا حتی مسمویت را افزایش می‌دهد.

3- شست‌وشو و غرغره‌کردن

غرغره کردن با دهانشویه چیست و اهمیت انجام آن
غرغره کردن با دهانشویه چیست و اهمیت انجام آن

پس از اندازه‌گیری میزان دهانشویه، مقدار تعیین شده را در دهان خود بریزید. توجه کنید که نباید دهانشویه را قورت دهید. با حرکت زبان، فک و سایر عضلات مرتبط، محلول را در تمام بخش‌های دهان خود منتشر کنید.

غرغره‌کردن با محلول دهانشویه نیز کارآمد است. برای این کار، سر خود را به عقب خم کنید. محلول را در انتهای دهان خود نگه داشته و با آن غرغره کنید. بدین شکل، ماده موثر در بخش‌های انتهایی دهان و گلوی شما نیز منتشر خواهند شد.

4- خارج کردن دهانشویه از دهان

تمام مراحل پیش را در مدت زمان 30 انجام دهید. می‌توانید در ذهن خود تا 30 بشمارید و یا اینکه از ساعت استفاده کنید. پس از گذر این مدت زمان، محلول دهانشویه را از دهان خود خارج کنید.

همین 4 مرحله، مهم‌ترین گام‌های استفاده از دهانشویه هستند. زمان انجام این کار نیز به شما و نیازتان بستگی دارد. می‌توانید روزانه و پس از هر بار مسواک‌زدن از دهانشویه استفاده کرده و یا در فواصل کوتاه‌تری برای رفع بوی بد دهان، از این محصول بهره ببرید. هرچند باید بدانید که برای استفاده از اثرات درمانی، مسواک‌زدن و استفاده از نخ دندان پیش از آن، ضرورت دارد.

معمولا دهانشویه‌ها اثرات جانبی خاصی ندارند. با وجود این، ممکن است بدن افراد مختلفی به ترکیبات موجود در محلول، حساسیت نشان دهد. در این صورت و با مشاهده علائمی هم‌چون کهیر زدن، تورم لب‌ها، چشم‌ها، زبان و یا مجرای تنفسی، به‌سرعت با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

انتخاب دهانشویه مناسب

انتخاب بهترین دهانشویه
نحوه انتخاب بهترین دهانشویه چیست

انتخاب دهانشویه مناسب با توجه به معیارهای مختلفی انجام می‌شود. نوع نیاز، سن و حتی سابقه بیماری‌ها و حساسیت‌های هر فرد در انتخاب بهترین محصول، اهمیت دارد. به همین خاطر در پاسخ به سوال «بهترین دهانشویه چیست؟» نمی‌توانیم یک برند مشخص را به‌عنوان بهترین محصول معرفی کنیم. در این بخش، انواع برندها و محصولات مختلف این حوزه را با هم بررسی خواهیم کرد. بدین شکل، می‌توانید با توجه به نیاز خود و سایر مشخصه‌های فردی، بهترین دهانشویه مناسب را خریداری کنید.

دهان شویه اورال بی مدل Lasting Freshness حجم 500 میل

دهان شویه اورال بی مدل Lasting Freshness حجم 500 میل
دهان شویه اورال بی مدل Lasting Freshness حجم 500 میل

انواع دهانشویه‌های درمانی و بهداشتی، می‌توانند به‌صورت هم‌زمان عملکرد زیبایی و درمانی را در اختیار مصرف کننده قرار دهند. دهانشویه اورال بی مدل Lasting Freshness فاقد فلوراید بوده و طعم و بوی خوشی را در دهان بر جای می‌گذارد. به دلیل نبود فلوراید، استفاده طولانی‌مدت از این دهانشویه هیچ اثر جانبی نخواهد داشت و یک محصول کاملا ایمن است. نکته مهم مرتبط به این محصول، کاربرد آن در تقویت و استحکام مینای دندان است. بنابراین در صورت نیاز به از بین‌بردن بوی بد دهان، عدم نیاز به فلوراید و البته جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها، خرید این محصول را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دهان شویه بتیس با طعم عصاره میخک و نعنا مناسب دندان های حساس حجم 500 میل

دهان شویه بتیس با طعم عصاره میخک و نعنا مناسب دندان های حساس حجم 500 میل
دهان شویه بتیس با طعم عصاره میخک و نعنا مناسب دندان های حساس حجم 500 میل

این دهانشویه حاوی فلوراید، با داشتن ترکیبات مختلفی هم‌چون پلی‌سوربات، ساخارین سدیم و فسفریک اسید، به‌راحتی در پلاک دندان‌ها نفوذ می‌کند. پس از آن، باکتری‌های موجود در این پلاک‌ها را از بین برده و می‌تواند احتمال ایجاد و یا گسترش پوسیدگی دندان را نیز کاهش دهد. از سوی دیگر، در این مدل از دهانشویه بتیس، اثرات گیاهان دارویی هم‌چون میخک نیز وجود دارد. میخک می‌تواند دندان درد را کاهش داده و التهابات را تسکین دهد. وجود نعناع در این دهانشویه، خاصیت آنتی‌باکتریال و ضد عفونی نیز دارد. به همین خاطر، خرید آن را برای درمان دردهای ناگهانی دندان و افزایش سلامت لثه‌ها، پیشنهاد می‌کنیم.

دهان شویه میسویک مدل Sensitive Care حجم 400 میل

دهان شویه میسویک مدل Sensitive Care حجم 400 میل
دهان شویه میسویک مدل Sensitive Care حجم 400 میل

حساسیت‌های دندانی، یکی از آزار دهنده‌ترین مشکلات دهان و دندان است. حساسیت به مواد غذایی گرم و سرد و یا در موارد پیشرفته به هوای سرد، باعث ایجاد درد شدید در دندان می‌شود. برای رفع این مشکل، روش‌های مختلفی وجود دارد و استفاده از دهان‌شویه مناسب دندان‌های حساس، یکی از این روش‌ها است. در این دهانشویه میسویک مدل Sensitive Care، عصاره نعناع و بابونه وجود دارد. علاوه بر این، با داشتن ترکیبات مختلف، از افزایش حساسیت دندان‌ها به گرما و سرما نیز جلوگیری می‌کند. این مدل دهانشویه برای افراد دارای دندان‌های حساس، بهترین انتخاب ممکن است.

دهان شویه لیسترین مدل Advance Tartar Control حجم 250 میل

دهان شویه لیسترین مدل Advance Tartar Control حجم 250 میل
دهان شویه لیسترین مدل Advance Tartar Control حجم 250 میل

تجمع جرم و پلاک بر روی دندان، یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین مشکلات دهان و دندان است. برخی از دهاشویه‌ها به‌صورت اختصاصی، برای رفع این مشکل طراحی و تولید شده‌اند. دهان‌شویه لیسترین مدل Advance Tartar Control یکی از این محصولات اختصاصی است. علاوه بر از بین بردن پلاک‌ها، این دهانشویه حاوی مواد ضد عفونی کننده بوده که می‌تواند باکتری‌های موجود در دهان را نیز از بین ببرد. به همین خاطر، ایجاد بوی خوش در دهان، یکی دیگر از فواید استفاده از این دهانشویه است.

دهان شويه کودک میسویک حجم 200 میل

دهان شويه کودک پسرانه میسویک حجم 200 میل
دهان شويه کودک پسرانه میسویک حجم 200 میل

وجود الکل یا سایر ترکیبات قوی دیگر در دهانشویه‌های معمولی، برای کودکان مضر است. به همین خاطر، استفاده از دهانشویه‌های اختصاصی کودک، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما به‌عنوان والدین خواهد بود. در این دهانشویه‌ها از مواد قوی استفاده نشده و در زمان مصرف، سوزش یا گزگز زبان رخ نمی‌دهد. علاوه بر این، دهانشویه کودکان با داشتن کلسیم، می‌تواند به تقویت و استحکام دندان‌ها کودکان کمک کند.

جمع‌بندی نهایی

استفاده از دهانشویه برای افزایش سلامت دهان و دندان
استفاده از دهانشویه برای افزایش سلامت دهان و دندان

افراد زیادی با سوال دهانشویه یا Mouthwash چیست روبه‌رو هستند. دهانشویه یک محلول حاوی مواد و ترکیبات فعال است که می‌تواند اثرات بهداشتی، درمانی و یا زیبایی داشته باشد. بهترین اثرگذاری دهانشویه زمانی خواهد بود که همراه با سایر روش‌های مراقبت از بهداشت دهان و دندان استفاده شود. مسواک‌زدن، استفاده از نخ دندان و حتی معاینه‌های روتین دندان‌پزشکی، مواردی هستند که باید آن‌ها را جدی گرفته و هم‌زمان با آن‌ها از انواع دهانشویه استفاده کنید. امیدواریم تا اینجای این نوشتار، به‌خوبی بدانید که دهانشویه برای چیست و چه فوایدی را به‌دنبال دارد و از این طریق، بهترین محصول مناسب خود را خریداری کنید.

سوالات متداول

1- دهانشویه چیست؟

دهانشویه یکی از محصولات بهداشتی است که برای افزایش بهداشت دهان و دندان می‌توانید از آن استفاده کنید. محلول دهانشویه، حاوی انواع ترکیبات فعال هم‌چون فلوراید، بنزیدامین و یا کلرهگزیدین بوده و می‌تواند مشکلات مختلفی را حل کند. کاهش پوسیدگی، کاهش درد، کاهش التهابات لثه و انواع کاربردهای دیگر، تنها بخشی از اثرات استفاده از دهانشویه‌ها است.

2- انواع دهانشویه چیستند و در چه دسته‌بندی‌هایی قرار می‌گیرند؟

دهانشویه‌ها به دسته‌بندی‌های درمانی، زیبایی و درمانی/زیبایی تقسیم می‌شوند. دهانشویه درمانی می‌تواند درد را کاهش داده، التهابات لثه را تسکین دهد و سایر اثرات درمانی را در اختیار مصرف کننده بگذارد. دهانشویه زیبایی برای خوش‌بو‌کردن دهان و یا سفیدی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دهانشویه‌های درمانی/زیبایی، به‌صورت هم‌زمان اثرات هر دو دسته پیشین را خواهند داشت.

3- چگونه یک دهانشویه مناسب انتخاب کنیم؟

اانتخاب یک دهانشویه مناسب تنها به نوع نیاز شما بستگی دارد. به همین خاطر، ابتدا نیاز خود را تعیین و اولویت‌بندی کرده، پس از آن با بررسی برندها مختلف، بهترین و مناسب‌ترین گزینه را خریداری کنید.

4- عوارض استفاده از دهانشویه چیست؟

دهانشویه به‌صورت خاص عوارض جانبی قابل توجهی ندارد. هر چند عدم استفاده صحیح و یا عدم توجه به دستورالعمل پزشک، ممکن است برای شما عوارض جانبی مختلفی را ایجاد کند. این موضوع در تمام محصولات درمانی همین‌گونه است و استفاده نامناسب، می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به بار آورد.