زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

همه چیز درباره انواع طاسی سر، دلایل و درمان آن

wordcamp
741
13 دقیقه
همه چیز درباره انواع طاسی سر، دلایل و درمان آن

همه ما خواهان داشتن چهره زیبا و جذاب هستیم. یکی از مؤثرترین اعضا بدن برای ایجاد این جذابیت موها هستند. ممکن است وقتی موهایمان را شانه می‌زنیم مقداری مو در برس ببینیم و یا وقتی از خواب بیدار می‌شویم متوجه موهای ریخته‌شده روی متکا شویم که این موضوع همه ما را نگران می‌کند. اما آیا می‌توان گفت که ریزش مو باعث انواع طاسی سر می‌شود؟

اگر نگران موهای خود هستید و اطلاعات کافی در مورد ریزش مو ندارید و یا انواع طاسی سر را نمی‌شناسید با ما همراه باشید؛ زیرا در ادامه به بررسی انواع ریزش مو و انواع طاسی سر پرداخته‌ایم، دلایل آن را بیان کرده و روش‌های جلوگیری از ریزش مو را معرفی کرده‌ایم.

مو چگونه رشد می‌کند؟

مو مراحل رشد، سکون، ریزش و بازیابی را طی می‌کند؛ پس ریزش مو یک امر طبیعی در چرخه رشد مو است. 50 تا 100 مو در طی یک شبانه‌روز می‌ریزد که این اندازه نرمال است و جای هیچ نگرانی نیست.

چرخه رشد مو شامل سه مرحله است:

مرحله رشد یا آناژن

در این مرحله مو رشد فعال دارد. این مرحله 5 تا 6 سال طول می‌کشد. مو رشد می‌کند و ضخیم می‌شود.

مرحله میانی یا کاتاژن

مو دیگر رشد نمی‌کند و از پیاز مو جدا می‌شود. این مرحله دوهفته طول می‌کشد.

مرحله استراحت یا تلوژن

مو به فاز افتادن وارد می‌شود. مو جدید می‌روید و مو قدیمی از پیاز مو خارج می‌شود. این مرحله دو یا سه هفته به طول می‌انجامد و در طی آن فولیکول مو استراحت می‌کند. اختلال در این مرحله باعث ایجاد انواع طاسی سر می‌شود.

بعد از تمام شدن این مراحل فولیکول مو دوباره به مرحله آناژن وارد می‌شود.

مراحل رشد مو
مراحل رشد مو

دلایل ریزش مو

همان‌طور که گفته‌شده مو برای رشد سه مرحله را طی می‌کند که اگر هرکدام دچار اختلال شود یا پیاز مو دچار مشکل شود. مو قبل از رشد موی بعدی و کامل نشدن مرحله تلوژن شروع به افتادن می‌کند که باعث انواع طاسی سر به عنوان مثال: طاسی تدریجی از خط پیشانی، ریزش مو و کم‌پشت شدن کل موهایمان می‌شود.

ریزش مو ارثی

ریزش مو ارثی/ کم‌پشت شدن  مو
ریزش مو ارثی/ کم‌پشت شدن مو

یکی از شایع‌ترین انواع ریزش مو است. اگر ژن ریزش مو را در بدن داشته باشیم فرقی ندارد که مرد باشیم یا زن. در این مورد فولیکول مو کوچک می‌شود و به‌تدریج رشد مو متوقف می‌شود. درست است که این نوع ریزش مو موروثی است اما مصرف دارو و جراحی روی آن تأثیر می‌گذارد.

این نوع ریزش مو می‌تواند از دوران نوجوانی بعد از بلوغ شروع شود؛ اما بیشتر در دوران پیری اتفاق می‌افتد.

ریزش مو ارثی در زنان با مردان فرق می‌کند که به الگوی ریزش مو آنها بستگی دارد.

الگوی ریزش مو زنان

در زنان اولین علامت قابل‌توجه نازک شدن و کم‌پشت شدن مو است؛ اما مو از خط رویش کم نمی‌شود. بسیاری از زنان در دوران پیری این ریزش را تجربه می‌کنند؛ البته کم‌پشت شدن مو می‌تواند بعد از بلوغ شروع شود. الگوی ریزش مو در زنان نازک شدن مو است و به‌ندرت باعث طاسی می‌شود.

الگوی ریزش مو مردان

در مردان الگوی ریزش مو کم‌شدن مو از پیشانی و طاسی در بالای سر است. انواع ریزش مو در مردان بعد از بلوغ شروع می‌شود و معمولاً چندین سال و گاهی ده سال طول می‌کشد. این ریزش مو از بالای شقیقه و اطراف آن شروع می‌شود و بالای سر را می‌گیرد. بسیاری از مردان با این الگو طاس می‌شوند.

 می‌توانیم با درمان از این الگوی ریزش مو جلوگیری کنیم و یا ریزش مو را کاهش دهیم.

الگوی ریزش مو مردان، خط جلو پیشانی و بالای سر
الگوی ریزش مو مردان، خط جلو پیشانی و بالای سر

سن

ممکن است با بالارفتن سن رشد موهایمان کم شود؛ زیرا فولیکول‌ها ضعیف می‌شوند و این موضوع باعث نازک شدن مو و ریزش آن می‌شود. ممکن است انواع ریزش مو در زنان و یا کم‌پشت شدن موی آنها بعد از سفید شدن مو اتفاق بیفتد. معالجه زودهنگام می‌تواند به رشد مو کمک کند.

مراقبت نکردن از مو

رنگ کردن مو و فر‌های شش ماه باعث آسیب به موهایمان می‌شود و انواع ریزش مو را به دنبال دارد. اگر با انجام این کار فولیکول موی ما از بین برود، مو به طور موقت دیگر رشد نمی‌کند و باعث کچلی در بعضی از مناطق سر می‌شود. البته می‌توانیم با استفاده از محصولات معتبر موهای خود را بی هیچ نگرانی رنگ کنیم.

مدل‌های مختلف بستن مو باعث کشیده شدن مو می‌شود. در این مورد مو می‌ریزد و کم‌پشت می‌شود. با عوض‌کردن مدل بستن مو باید از ریزش موی خود جلوگیری کنیم.

رنگ مو پروفشنال
خرید رنگ مو پروفشنال بای فاما سری Absolute حجم 80 میل – شماره 0.28 رنگ بنفش ماهاگونی

حساسیت

گاهی با پوشیدن لباس‌ها، جوراب و چکمه‌های تنگ دچار حساسیت می‌شویم که باعث ریزش مو در ما می‌شود. با برطرف‌کردن حساسیتمان می‌توانیم از ریزش موهایمان جلوگیری کنیم.

ناهنجاری ساقه مو

گاهی اختلال در ساقه مو باعث انواع ریزش مو می‌شود. این اختلال ممکن است از تداخل دارویی و یا تغییر مدل مو ما ایجاد شود که باعث نازک شدن و شکننده شدن مو می‌شود؛ البته فولیکول مو از بین نمی‌رود؛ اما مو از ساقه می‌شکند.

ناهماهنگی هورمونی

یکی از دلایل شایع ناهماهنگی هورمونی سندروم تخمدان پلی‌کیستیک است. این سندروم روی تخمدان کیست ایجاد می‌کند ویکی از علائم آن ریزش مو است. مصرف قرص‌های ضدبارداری باعث این ناهماهنگی است که باعث کم‌پشت شدن مو می‌شود.

با دارو می‌توان آن را درمان کرد.

عوامل دیگری مانند: زایمان، بیماری، استرس و کمبود ویتامین‌ها نیز باعث انواع ریزش مو می‌شود.

حاملگی و ریزش مو
حاملگی و خطر ریزش مو

حالا که با انواع ریزش مو آشنا شده‌ایم، می‌توانیم دلیل ریزش مو را متوجه شده و به درمان ریزش مو خود بپردازیم؛ البته گاهی باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنیم و ریزش مو خود را درمان کنیم.

 انواع طاسی سر

طاسی بعد از ریزش مو اتفاق می‌افتد. طاسی بی‌نظمی در فرایند تولید مو در بدن است که می‌‌تواند در تمام قسمت‌های بدن اتفاق بیفتد؛ ولی در پوست سر بیشتر شایع است.

در ادامه به بررسی انواع طاسی و دلایل ایجاد آن می‌پردازیم.

تلوژن افلوویم

زمانی اتفاق می‌افتد که مو در مرحله تلوژن قرار می‌گیرد و فولیکول‌ها دیگر مرحله آناژن را شروع نمی‌کنند که این سبب ریزش مو می‌شود؛ اما مو جدید رشد نمی‌کند. در این نوع از انواع طاسی سر همه سر طاس نمی‌شود؛ بلکه فرق سر و شقیقه کچل می‌شود. در این بیماری روزانه 300 تا 500 تار مو را از دست می‌دهیم.

تلوژن با شرایطی مثل تیروئید؛ زایمان، جراحی، تب و کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن ایجاد می‌شود. کمبود آهن یکی از شایع‌ترین دلایل تلوژن است. استفاده از داروها بخصوص داروهایی مثل: ایزوترتینوین (دارویی است برای درمان آکنه)، وارفارین (داروی رقیق‌کننده خون) و شروع و متوقف کردن داروهای ضدبارداری خوراکی باعث ایجاد تلوژن در بدن ما می‌شود. تلوژن معمولاً بعد از سه ماه از شروع استفاده دارو ایجاد می‌شود.

اگر داروها را به طور موقت و فقط برای درمان و بهبودی بیماری استفاده کنیم و آنها را کنار بگذاریم موهای ما بعد از شش ماه دوباره رشد می‌کنند؛ اما اگر داروها را برای 6 ماه یا بیشتر استفاده کنیم تلوژن دائمی می‌شود. گاهی در بعضی افراد ممکن است بیشتر از شش ماه رشد مو طول بکشد؛ بنابراین باید به دکتر مراجعه کنیم تا معالجه شویم.

آناژن افلیووم

این نوع در نتیجه داروهایی مثل شیمی‌درمانی که داروهایی بسیار قوی با واکنش بسیار سریع است، اتفاق میفتد. داروها سلول‌های سرطانی را می‌کشد؛ اما گاهی پیاز مو در پوست سر و یا قسمت‌های دیگر بدن را نیز از بین می‌برد و باعث انواع طاسی سر می‌شود.

بعد از اتمام دوره درمان، مو دوباره شروع به رشد می‌کند. متخصص پوست و مو با تجویز دارو به رشد سریع‌تر مو کمک می‌کنند.

سرطان باعث طاسی می‌شود
سرطان باعث طاسی می‌شود

طاسی سکه‌ای

طاسی سکه ای؛ ریزش مو در قسمت‌های مختلف سر
طاسی سکه ای؛ ریزش مو در قسمت‌های مختلف سر

یکی دیگر از انواع طاسی سر است و زمانی اتفاق میفتد که سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. سیستم ایمنی بدن پیاز مو را از بین می‌برد، مو می‌ریزد و باعث طاسی می‌شود. این نوع طاسی بدون علائم و درد است و مو یک‌دفعه در یک منطقه از سر و یا بدن می‌ریزد.

این بیماری ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد که متخصص پوست و مو برای رشد دوباره مو و درمان آن دارو تجویز می‌کنند.

کچلی قارچی سر

کچلی قارچی سر ، بیماری پوستی
کچلی قارچی سر ، بیماری پوستی

یکی از انواع طاسی سر کچلی قارچی سر است که در این بیماری عفونت قارچی روی پوست سر دلیل شایع کچلی در کودکان است. این عفونت باعث کچلی در یک قسمت از سر شده که به شکل دایره‌ای است. در قسمت عفونت پوست قرمز و زبر می‌شود و گاهی همراه با خارش است. ممکن است زخم یا تاول ایجاد شده چرک داشته باشد و این چرک باعث پیشرفت قارچ در سر می‌شود.

علائم بیماری ایجاد غدد در پشت گردن کودک و تب است. متخصصین بعد از تشخیص بیماری، دارو ضدقارچی تجویز می‌کنند که قارچ را بعد از یک ماه از بین می‌برد و رشد مو به حالت اول برمی‌گردد.

آلوپسی آندروژنتیک

آلوپسی آندروژنتیک یک نوع ارثی از طاسی است که در مردان و زنان اتفاق میفتد. این بیماری را الگوی طاسی سر نیز می‌نامند. در مردان این بیماری را الگوی طاسی مردانه و در زنان الگو طاسی سر زنانه می‌نامند.

  • الگوی طاسی سر مردانه از سن نوجوانی و یا در دوران بیست‌سالگی شروع می‌شود. در این نوع آلوپسی، مو در بالای سر و جلوی پیشانی کم می‌شود.
  • الگوی طاسی سر زنانه قبل از 40 سالگی خود را نشان نمی‌دهد و این آلوپسی در زنان مو را کم‌پشت کرده و بیشتر در جلو سر و بالای سرخود را نشان می‌دهد.

سیکاتریسیل

این نوع به اسم اسکارینگ نیز شناخته‌شده است. نوع نادر از ریزش مو است که در آن التهاب در پوست باعث ازبین‌رفتن پیاز مو می‌شود؛ درنتیجه مو می‌ریزد و دیگر رشد نمی‌کند. این نوع ریزش مو ممکن است به‌آرامی اتفاق بیفتد و گاهی مو به‌یک‌باره بریزد. سیکاتریسیل یکی دیگر از انواع طاسی سر است که این نوع طاسی در همه سنین و برای همه افراد اتفاق می‌افتد.

علائم این بیماری خشکی، خارش، ورم و زخم قرمز یا سفید روی پوست سر است که ممکن است بسیار شبیه به اگزما باشد؛ البته علائم به نوع سیکاتریسیل بستگی دارد.

در ادامه انواع سیکاتریسیل را معرفی کرده‌ایم و راه درمان آن‌ها را بیان کرده‌ایم.

شامپو تقویت کننده و ضد ریزش
خرید شامپو تقویت کننده و ضد ریزش موزیلا حاوی عصاره رزماری و کافئین حجم 500 میل (پمپی)

لیکن پلانوپیلاریس

نوعی بیماری پوستی است که پوست سر را درگیر می‌کند. این بیماری باعث خشکی، پوسته‌پوسته شدن، خارش و زخم‌های قرمز و سفید دردناک می‌شود که در آن مو دسته‌دسته می‌ریزد.

متخصصین پوست و مو با تجویز دارو از پیشروی آن جلوگیری و آن را درمان می‌کنند.

لوپوس آریتماتوز دیسکوئید

نوعی بیماری خودایمنی است که سبب زخم‌های متورم روی گوش، صورت و پوست سر می‌شود که ریزش مو و کچلی را ایجاد می‌کند. اگر بیماری در سر ایجاد زخم کند، مو برای مدت طولانی رشد نمی‌کند.

فولیکولیت دکالوان

این بیماری در پی بی‌نظمی‌های تحریک‌آمیز اتفاق می‌افتد که باعث ازبین‌رفتن فولیکول‌های مو شده و باعث یکی دیگر از انواع طاسی سر می‌شود.

از علائم آن می‌توان قرمزی، زخم، ورم و جوش‌های چرکی را نام برد.

این بیماری غیرقابل‌برگشت است و متخصص تنها می‌تواند با تجویز دارو از پیشروی آن جلوگیری کند و علائم را کاهش دهد؛ اما مو دوباره رشد نمی‌کند.

سلولیت یا عفونت باکتریایی

این عفونت باعث ایجاد جوش‌های چرکی و توده روی پوست سر می‌شود و افزایش این جوش‌ها باعث ازبین‌رفتن فولیکول‌های پوست می‌شود؛ در نتیجه یکی دیگز از انواع طاسی سر باعث کچلی می‌شود.

در این بیماری نیز متخصص با تجویز دارو آن را درمان می‌کند.

آلوپسی فیبروسینگ پیشانی

ریزش مو و ابرو در بیماری آلوپسی فیبروسینگ پیشانی
ریزش مو و ابرو در بیماری آلوپسی فیبروسینگ پیشانی

در این نوع مو از شقیقه و جلوی سر می‌ریزد و گاهی مو ابرو و زیربغل نیز می‌ریزد. این بیماری بیشتر در زنان یائسه دیده می‌شود.

داروها ممکن است علائم بیماری را کنترل کنند و این بیماری را درمان کنند.

برای جلوگیری از ریزش مو چه کنیم؟

راهکارهای متفاوتی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد که با هم آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

طبیعی باشیم

اگر موهایمان را رنگ نکنیم و یا با مواد مختلف فرم ندهیم، موهایمان آسیب نمی‌بینند و دچار انواع ریزش مو نمی‌شویم. البته اگر فرم دادن مو را دوست داشته باشیم، می‌توانیم از محصولات باکیفیت و مناسب موهای خود استفاده کنیم.

تغذیه مناسب

همان‌طور که گفتیم یکی از عوامل ریزش مو کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن است؛ پس با خوردن مواد غذایی مناسب و مغذی از ریزش مو جلوگیری کنیم.

کاهش استرس

استرس یکی از علائم ایجاد برخی از بیماری‌ها است که باعث ریزش مو می‌شود. استرس مو را نازک و ایجاد اختلال در فولیکول مو می‌شود؛ لذا کنترل استرس به درمان ریزش مو کمک می‌کند.

محصولات بهداشتی خود را عاقلانه انتخاب کنیم

موهای ما احتیاج به مراقبت دارند؛ پس باتوجه‌به موهایمان باید شامپو انتخاب کنیم برای مثال اگر مو زبر و وز داریم باید از شامپوهای نرم‌کننده استفاده کنیم.

محصولات دیگری نیز برای مراقبت و تغذیه مو وجود دارند که می‌توان برای مراقبت از موهایمان از آن‌ها استفاده کنیم.

از حوله مخصوص خود استفاده کنیم

در این مقاله با انواع مختلف بیماری مو آشنا شدیم که بعضی از آنها عفونت‌های قارچی هستند؛ به همین خاطر باید از حوله شخصی خود استفاده کنیم.

از برس مناسب برای موهایمان استفاده کنیم

استفاده از برس مناسب برای موهای شما روغن طبیعی مو را از پوست سر به تمام ساقه مو پخش می‌کند. یک نکته مهم وجود دارد که بعد از حمام موهایمان را شانه نزنیم زیرا مو بسیار ضعیف و شکننده است؛ پس اگر مو را شانه کنید مو کشیده می‌شود و باعث نازک شدن مو و یا کنده شدن مو می‌شود.

سخن آخر

با بررسی کامل انواع طاسی سر، انواع ریزش مو و الگوی ریزش مو اکنون می‌توانیم راحت‌تر ریزش مو خود را تشخیص و درمان کنیم و یا از انواع ریزش مو جلوگیری کنیم؛ البته می‌توانیم به دوستان خود نیز با اطلاعات مفیدی که کسب کردیم، کمک کنیم.

سوالات متداول

انواع ریزش مو چیستند؟

ریزش مو ارثی، سن؛ حساسیت؛ ناهماهنگی هورمونی.

علت انواع طاسی سر چیست؟

بیماری، مصرف دارو؛ کمبود ویتامین.

آیا روشی برای جلوگیری از طاسی سر وجود دارد؟

گاهی با رعایت بعضی نکات در زندگی و معالجه زود هنگام بیماری می‌توان از طاسی جلوگیری کرد.

مراحل رشد مو کدامند؟

آناژن، کاتاژن و تلوژن.

آیا ریزش مو همان طاسی است؟

خیر، طاسی بعد از ریزش مو اتفاق میوفتد.

در یک شبانه روز ریزش چه تعداد مو طبیعی است؟

50 تا 100 مو.